Πανελλαδικές 2020: Διαγώνισμα προσομοίωσης στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄Λυκείου
Αναλυτικά το διαγώνισμα και οι απαντήσεις - Επιμέλεια: Δημήτριος Ζανδές, φιλόλογος

Κριτήριο Συνεξέτασης

Θέμα: Καθημερινοί Ήρωες -Νέα Κοινωνική Υπευθυνότητα

Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ΄Λυκείου

Κείμενο Α

Οι ήρωες πίσω από τις μάσκες:

Παράξενο πράγμα ο υπαρξιακός φόβος. Από τη μια στιγμή στην άλλη νιώθεις ότι μπορεί να μην αγκαλιάσεις ξανά αυτούς που αγαπάς, να μην έχεις την ευκαιρία να ζητήσεις συγγνώμη για κάποια γέφυρα που έκοψες χωρίς λόγο ή να ξαναδείς το αγαπημένο σου αιγαιοπελαγίτικο εκκλησάκι με την ελληνική σημαία να κυματίζει δίπλα. Νιώθεις ένα ανεξήγητο άγχος ότι δεν θα ξαναδείς πράγματα που πρακτικά ποτέ δεν είχες καν παρατηρήσει. Είναι πολύ παράξενο πόσο κινηματογραφικές και ρομαντικές μπορούν να μοιάζουν οι «ρετρό» λάμπες της Βασιλίσσης Σοφίας από το πίσω παράθυρο ενός ασθενοφόρου.

Από ό,τι καταλάβατε, έως τώρα πέρασα μια δύσκολη περίοδο στην προσωπική μου μάχη με τον ιό. Την ξεπέρασα και ενδεχομένως να έχω την ευτυχία να είμαι από τη θετική πλευρά της στατιστικής, αυτών που ανέρρωσαν από τον κορωνοϊό. Δεν μου αρέσει να γράφω για τον εαυτό μου, ούτε να γίνομαι μελοδραματικός. Όμως, νιώθω την ανάγκη να στείλουμε όλοι μας ένα μήνυμα αισιοδοξίας στους συμπολίτες μας που θα περάσουν αντίστοιχες εμπειρίες. Δεν μπορείτε να καταλάβετε πόσο σημαντικό είναι να νιώσουν την αγάπη και τη στήριξή σας. Στη δική μου περίπτωση, έχω μάθει να ξεχωρίζω το αληθινό από τις δημόσιες σχέσεις. Τα μηνύματα παλιών φίλων, συνεργατών, αναγνωστών, ιδεολογικών «αντιπάλων», φίλων με τους οποίους τσακωθήκαμε ανεξήγητα, έπαιξαν τεράστιο ρόλο στο να σταθώ στα πόδια μου. Ήταν σαν να ψιθύριζαν την παλιά καλή συμβουλή της μάνας μου: «Έπεσες, σήκω και περπάτα». Οντας δημόσιο πρόσωπο σε μια ταραγμένη εποχή, ήξερα ότι θα υπήρχε και το ανάλογο τοξικό κουσκούς. Αποφάσισα ότι έχω έναν ιό πραγματικό να παλέψω και δεν θα ασχοληθώ με τον ιό της τοξικότητας που έχει δηλητηριάσει τα μυαλά και τις καρδιές μας.

Ήθελα όμως να γράψω γι’ αυτήν την περιπέτεια για έναν βασικό λόγο. Πέρα από την αγάπη και την πίστη, χρειάζεται κάτι παραπάνω για να περάσεις απέναντι. Η ιατρική ομάδα της κ. Κοτανίδου στον Ευαγγελισμό έκανε το δικό της θαύμα.

Και δεν θέλω να ξεχάσω, ούτε εγώ ούτε και εσείς, τους πραγματικούς ήρωες πίσω από τις μάσκες, που δίνουν τη μάχη για εμάς όλους. Το νοσηλευτικό προσωπικό, που τα δίνει όλα, κακοπληρωμένο, χωρίς τα απαραίτητα πολλές φορές. Τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ, που δείχνουν καθημερινά γενναιότητα και ανθρωπιά. Η δουλειά τους δεν μπορεί να ανταμειφθεί αρκετά, αλλά πρέπει να θυμηθούμε την επόμενη μέρα και να διασφαλίσουμε τα πολύ βασικά γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Τους ακούς να σου εξηγούν πόσο δύσκολο είναι να αρνούνται σε μια κόρη να δει έναν πατέρα για τελευταία φορά. Να λένε με υπερηφάνεια πως δουλεύουν άπειρες ώρες και κάνουν ταυτόχρονα μεταπτυχιακό. Ή να τους λες «καλή ξεκούραση» όταν τελειώνει η βάρδιά τους και να σου λένε «πάω σπίτι τώρα να φροντίσω τα παιδιά για να πάει η γυναίκα μου να δουλέψει σε άλλο νοσοκομείο». Αυτοί είναι οι δικοί μου ήρωες, τους οποίους πρέπει να αναδείξουμε και να φροντίσουμε και όταν περάσει η σημερινή τρέλα.

Θα έχουμε πολλές «Θερμοπύλες» μπροστά μας ως χώρα. Οι «Θερμοπύλες» όμως, είτε στις εντατικές είτε στον Έβρο, δεν κρατούν χωρίς τους ήρωες της πρώτης γραμμής καλοπληρωμένους, καλά εξοπλισμένους και με μια κοινωνία στοιχισμένη πίσω τους!

του Αλέξη Παπαχελά, Καθημερινή 05/04/20

Κείμενο Β

nosileutes.jpg

Στην εφημερίδα "Ποντίκι", ο γνωστός σκιτσογράφος Soloup (Αντώνης Νικολόπουλος) κάνει με πικρό χιούμορ τη δική του αναφορά στον αγώνα εναντίον αυτού του αόρατου εχθρού, την παραλληλίζει με την έξοδο του Μεσολογγίου, ιστορικό πίνακα ζωγραφικής του Θεόδωρου Βρυζάκη ο οποίος εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη.

Κείμενο Γ

Ο Νίκος Γκάτσος υπήρξε σπουδαίος ποιητής, στιχουργός και μεταφραστής (κυρίως θεατρικών έργων).

Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, Γαλλικά, Δανέζικα, Ισπανικά, Ιταλικά, Καταναλικά, Κορεάτικα, Σουηδικά, Τούρκικα και Φιλανδικά.

Οι ήρωες είναι πάντα ευγενικοί.

Γεννιούνται μ’ ένα χρυσαφένιο χρώμα,

μ’ όνειρα που τους τα φτιάχνει η συννεφιά,

μ’ ελπίδες που φυτρώσαν μέσ’ στο χώμα…

Οι ήρωες δεν έχουν μυστικά.

Δεν ταξιδεύουνε ποτέ σε ξένα μέρη.

Γίνοντ’ αγάλματα ψυχρά, μα εθνικά

κι έχουν για συντροφιά τους ένα περιστέρι…

Οι ήρωες είναι πάντα ευγενικοί.

Κάνουν πως, τάχα, λεπτομέρειες δε θυμούνται…

Κι όταν η νύχτα τούς σκεπάζει με σιωπή,

πετάν’ το θρύλο στα πουλιά κι αποκοιμιούνται…

Στίχοι: Νίκος Γκάτσος.

Μελοποίηση: Μάνος Χατζιδάκις

Τραγούδι: Γιώργος Ρωμανός

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ Α

Α1. Ποιες είναι οι νέες «Θερμοπύλες» που πρέπει να διαφυλάξουμε κατά τον αρθρογράφο; Να αποδώσετε την ερώτηση σε μια παράγραφο 50-60 λέξεων.

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β

Β1. α. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν γράφοντας στο τετράδιό σας, τη λέξη Σωστό (Σ) ή Λάθος (Λ) και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.

Α. Το ύφος της πρώτης παραγράφου είναι βιωματικό και προσωπικό.

Β.  Ο κειμενογράφος ανήκει στη μειοψηφία των ιάσιμων περιπτώσεων της νόσου.

Γ. Ο Α. Παπαχελάς επαναξιολόγησε -λόγω της προσωπικής του περιπέτειας- την αλήθεια από την αληθοφάνεια των διαπροσωπικών του σχέσεων.

Δ. Δεν είναι μόνο ο ιός της υγειονομικής κρίσης αλλά και αυτός της τοξικότητας που έχει μολύνει την ελληνική κοινωνία.

Ε. Πρέπει να φροντίσουμε την επόμενη μέρα αυτής της κρίσης να εξασφαλίσουμε καλύτερες συνθήκες εργασίας στους εμπλεκόμενους με την υγεία.

Μονάδες 5

Β1. β.

Πως ερμηνεύετε το περιεχόμενο της εικόνας σε σχέση με το κοινωνικό μήνυμα που θέλει να περάσει στο ευρύ κοινό;

Σε ποιο επίπεδο ταυτίζεται ή αποκλίνει η στόχευση του Κειμένου Α και του Κειμένου Β;

Μονάδες 10

Β2.

Α .Υπό ποια οπτική γωνία προσεγγίζεται το Κείμενο Α; Πως αυτό πιστοποιείται;

Μονάδες 5

Β. Να σχολιάσετε τον τίτλο του δοθέντος κειμένου.

Μονάδες 5

Β3. α.

Να αιτιολογήσετε τις εκφραστικές επιλογές του αρθρογράφου:

Α. Χρήση Εισαγωγικών: Είναι πολύ παράξενο πόσο κινηματογραφικές και ρομαντικές μπορούν να μοιάζουν οι «ρετρό» λάμπες της Βασιλίσσης Σοφίας από το πίσω παράθυρο ενός ασθενοφόρου.

Β. Α΄ Ρηματικό Πρόσωπο: Από ό,τι καταλάβατε, έως τώρα πέρασα μια δύσκολη περίοδο στην προσωπική μου μάχη με τον ιό.

Γ. Ευθύς Λόγος: Ήταν σαν να ψιθύριζαν την παλιά καλή συμβουλή της μάνας μου: «Επεσες, σήκω και περπάτα».

Δ. Μεταφορές: Αποφάσισα ότι έχω έναν ιό πραγματικό να παλέψω και δεν θα ασχοληθώ με τον ιό της τοξικότητας που έχει δηλητηριάσει τα μυαλά και τις καρδιές μας.

Ε. Βραχυπερίοδος Λόγος – Λαϊκές λέξεις : Θα έχουμε πολλές «Θερμοπύλες» μπροστά μας ως χώρα. - ήξερα ότι θα υπήρχε και το ανάλογο τοξικό κουσκούς.

Μονάδες 10

Β3.β.

Να αποδώσετε τα μεταφορικά σημεία με δηλωτικά τους συνώνυμα (μονολεκτικά ή περιφραστικά) χωρίς να παραφράσετε το νόημα.

Όντας δημόσιο πρόσωπο σε μια ταραγμένη εποχή, ήξερα ότι θα υπήρχε και το ανάλογο τοξικό κουσκούς. Αποφάσισα ότι έχω έναν ιό πραγματικό να παλέψω και δεν θα ασχοληθώ με τον ιό της τοξικότητας που έχει δηλητηριάσει τα μυαλά και τις καρδιές μας.

Μονάδες 5

ΘΕΜΑ Γ

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το θεματικό κέντρο του ποιήματος; Με βάση ποιους κειμενικούς δείκτες αισθητοποιείται; Ποιοι είναι οι δικοί σας καθημερινοί ήρωες και γιατί; (150-200 λέξεις)

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ

Η πρόσφατη υγειονομική κρίση ανέδειξε μία σειρά προβληματισμών σχετικά με τον πρότερο τρόπο ζωής μας αλλά το πλαίσιο λειτουργίας των σύγχρονων κοινωνιών. Στην τοπική εφημερίδα να δημοσιεύσετε ένα άρθρο επί των ζητουμένων: Ποιοι προβληματισμοί  επί των προαναφερθέντων θεωρείτε ότι γεννήθηκαν αυτή την περίοδο;  Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της νέας κοινωνικής υπευθυνότητας που πρέπει να αναδειχθεί σε όλο το φάσμα της οικουμένης; (350-400 λέξεις)

Μονάδες 30

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α

Α1. Ο κειμενογράφος εκθέτει τις νέες Θερμοπύλες ως όλες τις δυνητικές προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο ελληνισμός.  Αφορμώμενος από  αυτή τη νέα υγειονομική κρίση προτάσσει ως θεματοφύλακες των νέων Θερμοπυλών το σύνολο του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού οι οποίοι στάθηκαν αρωγοί στη διαφύλαξη της υγείας των συμπολιτών τους. Ο έπαινος προς αυτούς πολλαπλασιάζεται αν λάβουμε υπόψη τις αντίξοες συνθήκες που αυτοί καλούνται να υπερκεράσουν μιας και το σύστημα δημόσιας υγείας πνέει τα λοίσθια.

ΘΕΜΑ Β

Β1. α.

Α. Σ (Σωστό) : «Από τη μια στιγμή στην άλλη νιώθεις ότι μπορεί να μην αγκαλιάσεις ξανά αυτούς που αγαπάς, να μην έχεις την ευκαιρία να ζητήσεις συγγνώμη για κάποια γέφυρα που έκοψες χωρίς λόγο ή να ξαναδείς το αγαπημένο σου αιγαιοπελαγίτικο εκκλησάκι με την ελληνική σημαία να κυματίζει δίπλα.»

Β. Λ (Λάθος) «Την ξεπέρασα και ενδεχομένως να έχω την ευτυχία να είμαι από τη θετική πλευρά της στατιστικής, αυτών που ανέρρωσαν από τον κορωνοϊό. Δεν μου αρέσει να γράφω για τον εαυτό μου, ούτε να γίνομαι μελοδραματικός.»

Γ. Σ (Σωστό)  «Στη δική μου περίπτωση, έχω μάθει να ξεχωρίζω το αληθινό από τις δημόσιες σχέσεις. Τα μηνύματα παλιών φίλων, συνεργατών, αναγνωστών, ιδεολογικών «αντιπάλων», φίλων με τους οποίους τσακωθήκαμε ανεξήγητα, έπαιξαν τεράστιο ρόλο στο να σταθώ στα πόδια μου.»

Δ. Σ (Σωστό)  «Αποφάσισα ότι έχω έναν ιό πραγματικό να παλέψω και δεν θα ασχοληθώ με τον ιό της τοξικότητας που έχει δηλητηριάσει τα μυαλά και τις καρδιές μας.»

Ε. Σ (Σωστό)  «Η δουλειά τους δεν μπορεί να ανταμειφθεί αρκετά, αλλά πρέπει να θυμηθούμε την επόμενη μέρα και να διασφαλίσουμε τα πολύ βασικά γι’ αυτούς τους ανθρώπους.»

Β1. β.

Πως ερμηνεύετε το περιεχόμενο της εικόνας σε σχέση με το κοινωνικό μήνυμα που θέλει να περάσει στο ευρύ κοινό;

Πρόκειται για μια δυναμική οπτική εικόνα που παραλληλίζει το αγωνιστικό και αυτοθυσιαστικό πνεύμα των αγωνιστών του Μεσολογγίου με αυτό του συνόλου του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού την περίοδο της υγειονομικής κρίσης.  Αισθητοποιείται ένα πεδίο μάχης μέσα από τη μάχιμη κινησιολογία των δρώντων προσώπων. Μέσα από το πλέγμα των εξαντλημένης μα ρωμαλέας τους εκφραστικότητας, μεταφέρεται το συναίσθημα της ανυποχώρητης φιλοπατρίας και της αμείωτης κοινωνικής ευθύνης που τους διαπνέει. Αναδεικνύεται έτσι η δημιουργική λειτουργία της φαντασίας μέσα από της ενσυναίσθηση της ιδεολογικής υπεροχής του δεοντολογικού τους καθήκοντος.

Σε ποιο επίπεδο ταυτίζεται ή αποκλίνει η στόχευση του Κειμένου Α και του Κειμένου Β;

Τα δύο κείμενα ταυτίζονται καθολικά στη στόχευση τους. Θίγουν το ίδιο θέμα, δηλαδή τη νέα ηρωοποίηση του ιατρικού και  νοσηλευτικού προσωπικού σε εποχή υγειονομικής παράκρουσης. Ο τρόπος προσέγγισης του θέματος είναι από την ίδια υποκειμενική οπτική γωνία τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ερμηνευτικό. Τα νέα πρότυπα που κατακλύζουν τις τηλεοράσεις μας κρίνονται αμφότερα πειστικά τόσο στο γραπτό βιωματικό κείμενο όσο και στο σκίτσο με δεδομένη την αποτελεσματική μετάδοση του μηνύματος. Η βαρύτητα που δίδεται στο κύριο θέμα και από τους δύο ταυτίζει τις προθέσεις τους και το επικοινωνιακό τους αποτέλεσμα.

Β2.

α.Υπο ποια οπτική γωνία προσεγγίζεται το Κείμενο Α; Πως αυτό πιστοποιείται;

Το κείμενο προσεγγίζεται από την εσωτερική (υποκειμενική)  οπτική γωνία μέσα από υποκειμενικές κρίσεις, προσωπικά βιώματα, προσωπικές αναλύσεις και ερμηνείες. Γίνεται εκτεταμένη χρήση του πρώτου ενικού και πληθυντικού ρηματικού προσώπου. Το ύφος είναι προσωπικό, γλαφυρό με στοιχεία λογοτεχνικής χροιάς, ζωντάνια, παραστατικότητα. Είναι ομοδιηγητική η γραφή του και λειτουργεί το προσωπικό του φίλτρο. (+χωρία)

Β. Να σχολιάσετε τον τίτλο του δοθέντος κειμένου.

Ο τίτλος «οι ήρωες πίσω από τις μάσκες» είναι δηλωτικός του περιεχομένου. Υπάρχει πλήρης αντιστοιχία του με τα λεγόμενα του όσον αφορά την επαναξιολόγηση της χρησιμότητας κάποιων επαγγελματικών ομάδων εν καιρώ υγειονομικής κρίσης. Σαφέστατα πρόκειται για μια σύντομη έκθεση με υψηλό βαθμό προσέλκυσης του δέκτη λόγω του συνυποδηλωτισμού που εσωκλείεται εντός του. Υπάρχει σαφές επιδοκιμαστικό σχόλιο προεξαγγελτικό του περιεχομένου, μιας και θέλει να δηλώσει εμφατικά με το ύφος του, το πόσο ευγνωμονούσα πρέπει να είναι η κοινωνία σύσσωμη απέναντι σε αυτούς τους επαγγελματίες.

Β3. α.

Να αιτιολογήσετε τις εκφραστικές επιλογές του αρθρογράφου:

Α. Χρήση Εισαγωγικών: ξενόγλωσσος όρος

Β. Α΄ Ρηματικό Πρόσωπο: α΄ενικό: υποκειμενισμός, βιωματικός χαρακτήρας, εξομολογητικό ύφος, αμεσότητα ζωντάνια.  α΄ πληθυντικό: καθολικότητα, συμμετοχικότητα, συνυπευθυνότητα, αμεσότητα, ζωντάνια.

Γ. Ευθύς Λόγος: ζωντάνια, αμεσότητα, παραστατικότητα, οικειότητα, διασπά τη μονοτονία του λόγου, διακειμενικότητα, αίσθηση προφορικότητας

Δ. Μεταφορές: δηλώνονται οι ιδιαίτερες σημασιολογικές αποχρώσεις, το ύφος γίνεται προσωπικό, ζωντανό, παραστατικό, αναδεικνύεται η πολυσημία του λόγου, η σύνδεση των νοημάτων είναι διαισθητική και συνειρμική, απελευθερώνεται η φαντασία

Ε. Βραχυπερίοδος Λόγος – Λαϊκές Λέξεις: επιδιώκει να εκφράσει τις σκέψεις- απόψεις με τρόπο σαφή, λιτό, απέριττο. Εκφράζει θέσεις με βεβαιότητα και σιγουριά για την ορθότητά τους. – στοιχεία προφορικότητας, αυθορμητισμού, πειστικότητας, αληθοφάνειας/ απευθύνεται στο θυμικό του δέκτη.

Β3.β.

Να αποδώσετε τα μεταφορικά σημεία με δηλωτικά τους συνώνυμα (μονολεκτικά ή περιφραστικά) χωρίς να παραφράσετε το νόημα.

Όντας δημόσιο πρόσωπο σε μια εποχή δύσκολης υγειονομικής κρίσης, ήξερα ότι θα υπήρχε και οι ανάλογοι κακοπροαίρετοι αντίλογοι. Αποφάσισα ότι έχω έναν ιό πραγματικό να αντιμετωπίσω και δεν θα ασχοληθώ με τη νοσηρότητα που έχει αλλοτριώσει τα μυαλά και τις καρδιές μας.

ΘΕΜΑ Γ

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το θεματικό κέντρο του ποιήματος; Με βάση ποιους κειμενικούς δείκτες αισθητοποιείται; Ποιοι είναι οι δικοί σας καθημερινοί ήρωες και γιατί; (150-200 λέξεις)

Το πλαίσιο αναφοράς του ποιήματος πραγματεύεται το σύμβολο του ήρωα όπως έχει καταγραφεί μέσα του από την πανανθρώπινη μυθολογία και ηθογραφία. Το ενάρετο ήθος που τους χαρακτηρίζει αισθητοποιείται μέσα από τις φυσιολατρικές εικόνες (σύννεφα, χώμα). Ο ήρωας ,από τη φύση του, έρχεται σε επαφή με μια σειρά κωδικοποιημένων αλληγορικών οδηγιών (αγάλματα, περιστέρι) για να λύσουν ζητήματα και να παραδειγματίσουν μέσω της καταχωρημένης εμπειρίας και των συμβολισμών τους. Οι επαναλήψεις («οι ήρωες δεν έχουν μυστικά», «οι ήρωες είναι πάντα ευγενικοί»») λειτουργούν επιτατικά στο πως το αδαμάντινο ήθος και η σεμνότητας τους, τους καθοδηγεί ακόμα και με κόστος τη μοναξιά τους.

Προσωπικά, μπορεί περιοδικά οι ήρωες μου να διατρέχουν πλείστους τομείς του επιστητού.  Καλλιτεχνικοί, αθλητικοί ή επιστημονικοί ήρωες έχουν κατακλύσει κατά καιρούς τη νόησή μου. Μολοντούτο, τα διαχρονικά μου πρότυπα που όσο μεγαλώνω ταυτίζομαι ακόμη περισσότερο μαζί τους είναι οι γονείς μου. Αυτοί διαμόρφωσαν τα βασικά χαρακτηριστικά της ιδιοπροσωπίας μου, διαμόρφωσαν το ήθος μου και με γέμισαν με τον ιδεαλισμό που θέλω να πιστεύω πως με χαρακτηρίζει. Αυτοί πρώτοι έστερξαν σε κάθε δυσκολία μου, δουλεύουν ακατάπαυστα -αν και ολιγαρκείς- για να εξυπηρετήσουν τις βιοποριστικές μας ανάγκες και ενέπνευσαν την όποια εκπαιδευτική μου πορεία μέχρι τώρα μέσω της φιλομάθειας που θρέφουν. Τέλος, τα αισθήματα σεβασμού και αγάπης που τρέφουν μεταξύ τους είναι για εμένα παράδειγμα μίμησης και  λειτουργούν συμφιλιωτικά μέσα μου στις κοινωνικές μου αναφορές.

ΘΕΜΑ Δ

Η πρόσφατη υγειονομική κρίση ανέδειξε μία σειρά προβληματισμών σχετικά με τον πρότερο τρόπο ζωής μας αλλά το πλαίσιο λειτουργίας των σύγχρονων κοινωνιών. Στην τοπική εφημερίδα να δημοσιεύσετε ένα άρθρο επί των ζητουμένων: Ποιοι προβληματισμοί  επί των προαναφερθέντων θεωρείτε ότι γεννήθηκαν αυτή την περίοδο;  Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της νέας κοινωνικής υπευθυνότητας που πρέπει να αναδειχθεί σε όλο το φάσμα της οικουμένης; (350-400 λέξεις)

Επικοινωνιακό Πλαίσιο

Τίτλος: Για μια σύγχρονη κοινωνική υπευθυνότητα

Πρόλογος

Α’ Ζητούμενο

Επιχειρήματα: 1) περιορισμένες κλίνες ΜΕΘ, απαρχαιωμένο υγειονομικό σύστημα

                           2) μειωμένες αμοιβές για γιατρούς και νοσηλευτές

                           3) μεγαλύτερη δυνατότητα τηλεργασίας, ευκαιρία εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογίες

                           4) να επανακαθορίσουμε τη σχέση μας με τη φύση, αποτοξίνωση του περιβάλλοντος στην διάρκεια του εγκλεισμού

                           5) απομυθοποίηση του γρήγορου ρυθμού ζωής και του νοήματός της

                           6) ευκαιρία για ενδοσκόπηση και φιλοσοφία του βίου

                           7) μεγαλύτερη αφιέρωση στην οικογένεια και στο πλαίσιο της λειτουργίας της

                           8) τα προβλήματα έχουν συχνά οικουμενική φύση και χρήζουν οικουμενικής αντιμετώπισης

                           9) επανακαθορίζεται η σημασία της κοινωνικής υπευθυνότητας της μονάδας.

Β’ Ζητούμενο

Επιχειρήματα: 1) ευθύνη για την υγειονομική υγεία του μέσου πολίτη                        

                      2) στροφή στις νέες τεχνολογίες/ εκπαίδευση/ αυτομόρφωση

                      3) νομοταγείς πολίτες οι οποίοι θα έχουν ενσυναίσθηση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους

                      4) δημοκρατικά ήθη/αξίες

                      5) συμμετοχικότητα, κοινωνική διασύνδεση, εθελοντικές δράσεις

                      6) ηθική ακεραιότητα, ουμανιστικό πνεύμα

                      7) συμφιλίωση με ένα διεθνιστικό πλαίσιο/ οικουμενική συνείδηση

                      8) πολιτικά και ιδεολογικά προβληματισμένος

                      9) να προτάσσει την αξία των πνευματικών ανθρώπων/ επιστημόνων και να παραδειγματίζεται από τις νουθεσίες τους.

Επίλογος

σχετικά άρθρα

Διάταξη Διγαλάκη για ΑΕΙ: «Ψηφίζουν μόνο όσοι έχουν το δικαίωμα του εκλέγεσθαι» - Αβλεψία ή σφάλμα;
Διάταξη Διγαλάκη για ΑΕΙ: «Ψηφίζουν μόνο όσοι έχουν το δικαίωμα του εκλέγεσθαι» - Αβλεψία ή σφάλμα;
Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΙ
Διάταξη Διγαλάκη για ΑΕΙ: «Ψηφίζουν μόνο όσοι έχουν το δικαίωμα του εκλέγεσθαι» - Αβλεψία ή σφάλμα;
Έκλεισε σχολείο στην Ολλανδία – Θετικοί στον κορονοϊό δύο δάσκαλοι, με συμπτώματα επτά μαθητές
Έκλεισε σχολείο στην Ολλανδία – Θετικοί στον κορονοϊό δύο δάσκαλοι, με συμπτώματα επτά μαθητές
Δημοτικό σχολείο στη Χάγη έκλεισε την Πέμπτη, όταν δύο δάσκαλοι διαγνώστηκαν θετικοί στον κορονοϊό και επτά μαθητές εκδήλωσαν γαστρεντερολογικά...
Έκλεισε σχολείο στην Ολλανδία – Θετικοί στον κορονοϊό δύο δάσκαλοι, με συμπτώματα επτά μαθητές