Thumbnail
Γονιδιακή μετάλλαξη!

Από που προέρχονται τα μπλε μάτια; Στο ερώτημα αυτό η επιστήμη απαντά: Πρόλκειτα για μία γονιδιακή μετάλλαξη που εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε έναν άνθρωπο της Λίθινης Εποχής που έζησε περίπου πριν 7.000 χρόνια.

Σύμφωνα με τον βρετανικό Independent, επιστήμονες εντόπισαν τον πρώτο άνθρωπο που πιστεύεται ότι είχε μπλε μάτια μετά την ανακάλυψη κάποιων καλά διατηρημένων λειψάνων σε ένα σύστημα σπηλαίων στη βορειοδυτική Ισπανία, το 2006.

Γενετικά τεστ έδειξαν ότι ο άνθρωπος αυτός διέθετε μεν τα σκουρόχρωμα γονίδια που απαντώνταν σε ανθρώπους της Αφρικής, αλλά βρέθηκε μία στενή σύνδεση τους σύγχρονους Σκανδιναβούς μεγαλύτερη μάλιστα και από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Ο άνθρωπος αυτός είχε ζήσει στη Μεσολιθική περίοδο.

"Η μεγαλύτερη έκπληξη ήταν ότι ανακαλύψαμε ότι αυτό το άτομο διέθετε εκδοχές αφρικανικών γονιδίων που καθορίζουν τον χρωματισμό του χρώματος των σημερινών Ευρωπαίων, πράγμα που δείχνει ότι είχε σκούρο δέρμα," δήλωσε ο Carles Lalueza-Fox του Ινστιτούτου Εξελικτικής Βιολογίας της Βαρκελώνης για τη μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2014.

"Ακόμα πιο εκπληκτική ήταν η διαπίστωση ότι διέθετε τις γενετικές παραλλαγές που παράγουν μπλε μάτια στους σύγχρονους Ευρωπαίους, με αποτέλεσμα ένα μοναδικό φαινότυπο [φυσικός τύπος] σε ένα γονιδίωμα που κατά τα άλλα είναι σαφώς βορειοευρωπαϊκό", δήλωσε ο Δρ Lalueza-Fox.

"Τα μπλε μάτια στους σύγχρονους ανθρώπους σχετίζονται με την ίδια μετάλλαξη σε ένα γονίδιο που ονομάζεται HERC2. Αν έχετε αυτή τη μετάλλαξη και στα δύο αντίγραφα του χρωμοσώματος, τότε θα διαθέτετε μπλε μάτια σίγουρα. Αυτή ήταν η περίπτωση με αυτόν τον άνθρωπο, ο οποίος είναι μέχρι στιγμής το αρχαιότερο γνωστό άτομο με μπλε μάτια» δήλωσε ακόμη ο Laluenza-Fox.

Σημειώνεται, τέλος, ότι προγενέστερη μελέτη του 2008 σημείωνε ότι οι πρώτες μεταλλάξεις γονιδίων που δίνουν μπλε χρώνμα ματιών εντοπίζονται πριν από 10.000 χρόνια σε άτομα που ζούσαν γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα.

Βροχή διαμαρτυριών στο alfavita.gr για τα θέματα της Φυσικής

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 5 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 13/6