petropoulos
Ο Ηλίας Πετρόπουλος υπήρξε μία από τις πιο αντισυμβατικές και τολμηρές προσωπικότητες της ελληνικής διανόησης.

Πολυδιάστατος, παραγωγικός και βαθιά αιρετικός, διέγραψε τη δική του διαδρομή στον χώρο της έρευνας, της λογοτεχνίας και της λαογραφίας, καταπιανόμενος με θέματα που άλλοι απέφευγαν ή θεωρούσαν παρακατιανά. Γνωστός για την προκλητική του γραφή και την ωμή του ματιά στην κοινωνική και ιστορική πραγματικότητα, δεν δίστασε να συγκρουστεί με κατεστημένες αφηγήσεις, ακόμα και εκείνες που αφορούν στους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης.

Η φιλοσοφία του Πετρόπουλου
Αν ήθελε κανείς να συνοψίσει τη στάση του Ηλία Πετρόπουλου απέναντι στην εξουσία και στις παραδοσιακές αξίες, αρκεί να θυμηθεί μία χαρακτηριστική του φράση:
"Αγαπώ τους χασικλήδες, τους ρεμπέτες, τις πουτάνες, τους πούστηδες, γιατί μάχονται την εξουσία και επιβιώνουν κόντρα σ’ αυτήν."

Η σκέψη του ήταν σκληρή, αλλά βαθιά ανθρώπινη. Και η σκληρότητα του λόγου του, όπως εξηγούσε ο ίδιος, πηγάζει από τρυφερότητα μια τρυφερότητα για εκείνους που το σύστημα απέρριψε.

Οι απόψεις του για τους ήρωες του 1821
Στο βιβλίο του "Η ονοματοθεσία οδών και πλατειών" (1995), ο Πετρόπουλος στρέφει το βλέμμα του στους ήρωες της Επανάστασης, αποδομώντας μύθους και προσεγγίζοντας τους πρωταγωνιστές της ιστορίας χωρίς καμία διάθεση εξιδανίκευσης. Για τον ίδιο, η λατρεία των ηρώων ήταν ένα κατασκεύασμα της μετέπειτα κρατικής προπαγάνδας και της αστικής ιδεολογίας.

Με καυστικό ύφος και αιχμηρή γλώσσα, αναφέρεται:

Στους Μανιάτες, τους οποίους θεωρεί ληστές και πλιατσικολόγους, που δεν συμμετείχαν σε σοβαρές μάχες.

Στον Παπαφλέσσα, που περιγράφεται ως ανήθικος και αδίστακτος, σώθηκε όμως, κατά τον Πετρόπουλο, μέσα από τον ηρωικό του θάνατο στο Μανιάκι.

Στον Μακρυγιάννη, ο οποίος κατ’ εκείνον υπερεκτιμάται, καθώς η συμβολή του στην Επανάσταση ήταν περιορισμένη σε σχέση με την υστεροφημία του.

Στον Γεώργιο Κουντουριώτη, που τον χαρακτηρίζει εφοπλιστή χωρίς ίχνος ελληνικής γλώσσας, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε την πολιτική συγκυρία.

Στη Μπουμπουλίνα και τη Μαντώ Μαυρογένους, για τις οποίες θεωρεί ότι η υπερπροβολή τους έγινε περισσότερο για λόγους κοινωνικού εντυπωσιασμού, παρά λόγω ουσιαστικής προσφοράς.

Στον Κατσαντώνη, του οποίου η μνήμη, όπως ισχυρίζεται, τιμάται περισσότερο λόγω της φρικτής του εκτέλεσης, παρά για τις στρατιωτικές του ικανότητες.

Ποιοι εξαιρούνται από την κριτική
Δύο μόνο πρόσωπα εξαιρεί από τη σφοδρή του επίθεση: ο Οδυσσέας Ανδρούτσος και ο Γεώργιος Καραϊσκάκης,τους οποίους θεωρεί πραγματικά σημαντικές και τραγικές μορφές της Επανάστασης. Και οι δύο, όπως σημειώνει, δολοφονήθηκαν με προδοτικό τρόπο.

Το έργο και η στάση ζωής του
Ο Πετρόπουλος δεν περιορίστηκε στη θεωρία. Βίωσε διώξεις, λογοκρισία, φυλάκιση, ακόμα και εξορία. Το έργο του αγκάλιασε όψεις του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού που οι περισσότεροι διανοούμενοι της εποχής του απέρριπταν: το ρεμπέτικο, τη φυλακή, το λεξιλόγιο των περιθωριακών ομάδων, την ομοφυλοφιλία, τον υπόκοσμο. Δεν δίστασε να γράψει για όσα η τότε Ελλάδα ντρεπόταν να κοιτάξει.

Μερικά από τα χαρακτηριστικά του έργα:

Ρεμπέτικα Τραγούδια (1968)

Το Μπουρδέλο

Το Εγχειρίδιο του Καλού Κλέφτη

Καλιαρντά (γλωσσάρι ομοφυλοφιλικής αργκό)

Ο κουραδοκόφτης (2002), έργο που αργότερα παραδέχτηκε πως περιείχε άδικες επιθέσεις

Το τέλος και η υστεροφημία
Ο Πετρόπουλος έφυγε από τη ζωή το 2003 στο Παρίσι, όπου ζούσε αυτοεξόριστος. Η σορός του αποτεφρώθηκε και, όπως όρισε ο ίδιος, οι στάχτες του σκορπίστηκαν σε έναν υπόνομο της Πόλης του Φωτός. Με αυτόν τον τρόπο αποχαιρέτησε τον κόσμο, πιστός στη δική του φιλοσοφία για τη ζωή και τον θάνατο.

Ένας καθρέφτης ραγισμένος
Ο Πετρόπουλος υπήρξε μια φωνή που σκόπιμα ράγιζε τον καθρέφτη της κοινωνικής υποκρισίας. Η γραφή του ενοχλούσε, προξενούσε, τάραζε, όχι γιατί επεδίωκε τον εντυπωσιασμό, αλλά γιατί σκόπευε στην αλήθεια, όπως εκείνος την κατανοούσε.

Μπορεί κάποιος να διαφωνήσει με τις απόψεις του, να τον κατηγορήσει για υπερβολές ή μονομέρεια, αλλά δύσκολα μπορεί να του αρνηθεί το θάρρος του. Ήταν, τελικά, ένας άνθρωπος που δεν φοβήθηκε να μιλήσει για τα σκοτεινά, να υμνήσει το περιθώριο και να κοντραριστεί με το εθνικά αποδεκτό. Και αυτό, είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι στάση ζωής.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Απόλυτος θρίαμβος για μαθήτρια πολύτεκνης οικογένειας – 20 σε όλα τα μαθήματα στις Πανελλαδικές

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 30/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ασφάλεια σε επιχειρήσεις
10.000€ Πρόστιμο αν Δεν Ασφαλιστείς – Η Νέα Υποχρέωση για Επιχειρήσεις
Υποχρεωτική Ασφάλιση για Επιχειρήσεις: Το Ρολόι Χτυπάει από 1η Ιουνίου! Οι Επιχειρήσεις Μένουν Ξεσκέπαστες αν Δεν Καλυφθούν Έγκαιρα
10.000€ Πρόστιμο αν Δεν Ασφαλιστείς – Η Νέα Υποχρέωση για Επιχειρήσεις
apospaseis_pysde_38.jpg
Η καθυστέρηση ανάρτησης κενών θέσεων εκπαιδευτικών υπονομεύει τη διαφάνεια στη διαδικασία των αποσπάσεων
Χωρίς επίσημη ενημέρωση για τα κενά, κινδυνεύει η αξιοκρατία στις εσωτερικές αποσπάσεις
Η καθυστέρηση ανάρτησης κενών θέσεων εκπαιδευτικών υπονομεύει τη διαφάνεια στη διαδικασία των αποσπάσεων