Πώς εκδηλώνεται η δυσλεξία στην πράξη;
Οι εκπαιδευτικοί είναι συχνά οι πρώτοι που εντοπίζουν σημάδια δυσλεξίας. Παιδιά με δυσλεξία:
Δείχνουν αδιαφορία για δραστηριότητες που σχετίζονται με το διάβασμα ή τη γραφή, αποφεύγουν τα εξωσχολικά βιβλία και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν σε γραπτές εργασίες.
Στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού παρουσιάζουν δυσκολία στην αντιστοίχιση γραμμάτων με ήχους. Κάνουν λάθη όπως παραλείψεις, αντιστροφές ή προσθήκες γραμμάτων και συλλαβών.
Η ανάγνωσή τους είναι συλλαβιστή, χωρίς ροή, με διακοπές και συχνά χάνουν τη σειρά τους, αναγκάζονται να δείχνουν με το δάχτυλο για να μη χάνουν τον ειρμό.
Η κατανόηση κειμένου απαιτεί πολλαπλές αναγνώσεις, ενώ στην ορθογραφία κάνουν επίμονα λάθη, τα οποία μοιάζουν ασυνήθιστα και ανεξήγητα.
Παρόλο που αφιερώνουν χρόνο στο διάβασμα στο σπίτι, η απόδοσή τους στο σχολείο δεν αντανακλά την προσπάθεια αυτή. Συνήθως χρειάζονται βοήθεια και καθοδήγηση κατά τη μελέτη.
Η αποστήθιση βασικών μαθηματικών στοιχείων, όπως η προπαίδεια, γίνεται με δυσκολία. Ενώ κατανοούν τη μαθηματική λογική, δεν μπορούν να αποκωδικοποιήσουν σωστά τις εκφωνήσεις, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στην επίλυση προβλημάτων.
Συχνά χρησιμοποιούν τα δάχτυλά τους για πράξεις, ακόμα και σε μεγαλύτερες τάξεις, ενώ κάνουν λάθη όπως παραλείψεις κρατουμένων, λάθος θέσεις ψηφίων και ακατάλληλη σειρά βημάτων.
Η καθημερινότητα ενός δυσλεξικού παιδιού
Η μαθησιακή δυσκολία δεν περιορίζεται μόνο στις σχολικές επιδόσεις. Επηρεάζει και τη γενικότερη συμπεριφορά και αυτοεικόνα του παιδιού:
Ξεχνούν συχνά τις σχολικές τους υποχρεώσεις, αφήνουν πράγματα στο σπίτι ή τα χάνουν.
Τα τετράδιά τους είναι ακατάστατα, με μουντζούρες και δυσανάγνωστα γράμματα.
Παρουσιάζουν κινητική αδεξιότητα και είναι πιο επιρρεπή σε μικροατυχήματα.
Η έκφρασή τους είναι φτωχή. Δυσκολεύονται να βρουν τις σωστές λέξεις, να περιγράψουν με σαφήνεια τις σκέψεις τους ή να επαναλάβουν σύνθετες λέξεις.
Συχνά εκδηλώνουν έλλειψη αυτοπεποίθησης, ντρέπονται για τις δυσκολίες τους και απογοητεύονται εύκολα. Πιστεύουν πως δεν μπορούν να τα καταφέρουν και υιοθετούν μια παθητική ή αρνητική στάση απέναντι στη μάθηση.
Ορισμένα παιδιά αποσύρονται, γίνονται εσωστρεφή, φαίνονται θλιμμένα ή αποφεύγουν κοινωνικές επαφές. Άλλα, προσπαθούν να καλύψουν τις δυσκολίες τους με χιούμορ, υπερκινητικότητα ή υπερπροσπάθεια να είναι αποδεκτά και ευχάριστα στους άλλους.
Πέρα από τα γράμματα και τους αριθμούς
Η δυσλεξία δεν αφορά μόνο τις δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή ή την ορθογραφία. Συνδέεται με ελλείμματα στην οργάνωση, στον προσανατολισμό στο χώρο και το χρόνο, στην απομνημόνευση γλωσσικού υλικού, αλλά και στη διαδοχή και λογική ακολουθία γεγονότων. Οι μαθηματικές επιδόσεις, παρά την ύπαρξη μαθηματικής σκέψης, επηρεάζονται από τη γλωσσική επεξεργασία.
Η ψυχολογική διάσταση
Η συνεχής αίσθηση αποτυχίας και δυσκολίας οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση, ανασφάλεια, άγχος και, πολλές φορές, ακατάλληλες συμπεριφορές. Κάθε παιδί διαχειρίζεται τη δυσλεξία με διαφορετικό τρόπο, όμως όλα έχουν ανάγκη από κατανόηση, υποστήριξη και ενίσχυση της εμπιστοσύνης στον εαυτό τους.
Το σχολείο ως σύμμαχος
Η έγκαιρη αναγνώριση της δυσλεξίας και η κατάλληλη υποστήριξη μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Το παιδί με δυσλεξία έχει ανάγκη από εξατομικευμένη προσέγγιση, ενθάρρυνση και αποδοχή, ώστε να μπορέσει να αναπτύξει τις δυνατότητές του και να νιώσει ότι αξίζει.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ