Ολοκληρώνεται χθες (10/6) στη Βουλή η συζήτηση και ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η νομοθετική παρέμβαση, φέρνει σαρωτικές αλλαγές, τόσο στους κανόνες οδικής ασφάλειας όσο και σε ζητήματα ευθύνης και υποχρεώσεων των οδηγών.
Αυστηροποιούνται τα πρόστιμα – Στόχος η μείωση τροχαίων
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρές ποινές για σοβαρές παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η υπερβολική ταχύτητα.
Παράλληλα, ενισχύεται η υποχρέωση χρήσης προστατευτικού κράνους για μοτοσικλετιστές, με στόχο τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων.
Υποχρεωτική ασφάλιση όλων των οχημάτων, ακόμη και αν δεν κυκλοφορούν
Μία από τις σημαντικότερες και πιο συζητημένες αλλαγές είναι η υποχρεωτική ασφάλιση όλων των οχημάτων από την 1η Ιουνίου 2025, ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται σε κυκλοφορία ή ακινησία.
Το μέτρο αφορά ακόμη και σταθμευμένα οχήματα χωρίς πινακίδες, τα οποία φυλάσσονται σε ιδιωτικούς χώρους.
Στόχος της ρύθμισης είναι να αντιμετωπιστεί το αυξανόμενο κόστος ζημιών που προκαλούν φυσικές καταστροφές, όπως φωτιές και πλημμύρες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν προκαλέσει τεράστιες απώλειες σε ακίνητα και οχήματα. Με την ασφάλιση καθολικά υποχρεωτική, το κράτος μεταφέρει την ευθύνη αποζημίωσης στις ασφαλιστικές εταιρείες.
Αναλογική κατηγοριοποίηση και αυστηροποίηση των ποινών
Οι παραβάσεις ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες:
Υψηλής επικινδυνότητας (π.χ. παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ)
Μέσης επικινδυνότητας (π.χ. παράνομη στάθμευση, μη χρήση ζώνης)
Διοικητικές παραβάσεις (π.χ. έλλειψη νομιμοποιητικών εγγράφων)
Οι κυρώσεις επικεντρώνονται κυρίως στον οδηγό (χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση διπλώματος, βαθμοί στο point system), ενώ αποσυνδέεται η ποινή από το όχημα, ώστε να μην επηρεάζονται άλλοι χρήστες του ίδιου οχήματος.
Παράλληλα, θεσπίζεται κλιμάκωση των ποινών για υποτροπή, με στόχο την αποτροπή της επανάληψης των ίδιων παραβάσεων.
Ο νέος ΚΟΚ ποινικοποιεί σειρά παραβάσεων υψηλού κινδύνου, όπως:
Οδήγηση με χρήση κινητού τηλεφώνου (ειδικά αν προκληθεί ατύχημα)
Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
Παραβίαση STOP ή ερυθρού σηματοδότη
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών
Οδήγηση χωρίς δίπλωμα
Μη χρήση ζώνης ή κράνους
Παρεμπόδιση διέλευσης σιδηροδρομικών οχημάτων ή παράνομη στάθμευση σε διαβάσεις
Νέα όρια ταχύτητας και ειδικές ρυθμίσεις
Κατοικημένες περιοχές: 30 χλμ/ώρα
Οδοί με διαγραμμίσεις ή διαχωριστική νησίδα: έως 50 χλμ/ώρα
Μη ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι: 40 χλμ/ώρα
Φορτηγά που μεταφέρουν άτομα: 40-50 χλμ/ώρα
Μοτοποδήλατα: 45 χλμ/ώρα
Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια): έως 25 χλμ/ώρα
Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους όπου το όριο υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
Κυρώσεις και πρόστιμα ανά παράβαση
Χρήση κινητού τηλεφώνου
1η παράβαση: 700 €
2η υποτροπή: έως 4.000 €, αφαίρεση διπλώματος έως 8 έτη
Σε περίπτωση ατυχήματος: ποινική δίωξη
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Πρόστιμα 1.000–4.000 € ανάλογα με τη μέθη και την υποτροπή
Αφαίρεση διπλώματος έως και 10 έτη
Ποινική δίωξη και ακινητοποίηση του οχήματος σε σοβαρές περιπτώσεις
Μη χρήση κράνους/ζώνης
1η φορά: 350 € και αφαίρεση διπλώματος για 1 μήνα
2η φορά: 1.000 € και αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες
3η φορά: 2.000 € και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος
Παραβίαση STOP ή ερυθρού σηματοδότη
STOP: 350–2.000 €, με διαδοχική αφαίρεση διπλώματος 1 μήνα – 1 έτος
Ερυθρό σηματοδότη: 700–4.000 €, αφαίρεση διπλώματος 2–8 έτη
Ταχύτητα και "κόντρες"
Οδήγηση με >200 χλμ/ώρα: 2.000 €, αφαίρεση διπλώματος 1 έτος
Συμμετοχή σε αγώνες ταχύτητας: πρόστιμα 2.000–8.000 €, με κλιμακωτή αφαίρεση διπλώματος 1–4 έτη
Οδήγηση χωρίς δίπλωμα
Πρόστιμο 1.000 €
Αφαίρεση πινακίδων για 1 μήνα
Ποινικές συνέπειες
Ειδικές ρυθμίσεις για ΑμεΑ και στάθμευση
Δίνεται έμφαση στην απομάκρυνση οχημάτων που παρακωλύουν την κίνηση ή στάθμευση ατόμων με αναπηρία, ενισχύοντας την ισότιμη πρόσβαση στους δημόσιους χώρους.
Ψηφιοποίηση και διαφάνεια στην επιβολή κυρώσεων
Οι κλήσεις καταχωρίζονται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και αποστέλλονται μέσω SMS.
Οι παραβάτες ενημερώνονται άμεσα και τα πρόστιμα εμφανίζονται στο TAXISnet.
Προβλέπεται δυνατότητα ένστασης εντός 7–10 ημερών.
Ο ιδιοκτήτης του οχήματος θεωρείται υπεύθυνος, εκτός αν υποδείξει άλλο πρόσωπο ως οδηγό.
Νομιμοποίηση διήθησης μοτοσικλετών
Επιτρέπεται η διήθηση (σφήνα) μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών μεταξύ λωρίδων σε δρόμους με τουλάχιστον 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, εφόσον:
Τα οχήματα είναι ακινητοποιημένα
Η ταχύτητα των δίκυκλων δεν υπερβαίνει τα 20 χλμ/ώρα
Αντιδράσεις από πολίτες και ιδιοκτήτες IX
Η νέα υποχρέωση, ωστόσο, έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Πολλοί πολίτες θεωρούν άδικο να πληρώνουν ασφάλεια για οχήματα που δεν κυκλοφορούν, δεν φέρουν πινακίδες και είναι σταθμευμένα εντός ιδιωτικής περιουσίας.
Σε μία περίοδο που το κόστος ζωής αυξάνεται, η επιβολή ακόμα ενός πάγιου εξόδου μοιάζει με νέα επιβάρυνση για τα νοικοκυριά, ιδίως για όσους διατηρούν δευτερεύοντα ή παλαιά οχήματα χωρίς καθημερινή χρήση.
Ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα είναι η ενημέρωση των πολιτών. Πόσοι ιδιοκτήτες θα ενημερωθούν εγκαίρως για τη νέα υποχρέωση; Πόσοι ενδέχεται να υποστούν πρόστιμα απλώς και μόνο επειδή αγνοούσαν την αλλαγή;
Η έλλειψη σαφούς επικοινωνίας με το κοινό αλλά και απουσία εξαιρέσεων για ειδικές περιπτώσεις (π.χ. αποθηκευμένα, μη λειτουργικά ή κλασικά οχήματα) καθιστούν τη ρύθμιση ιδιαίτερα προβληματική για πολλούς.
Τι μένει να διευκρινιστεί
Παρά τη λογική πίσω από το μέτρο της καθολικής ασφάλισης, χρειάζεται:
Ρητή πρόβλεψη για εξαιρέσεις στα μη κυκλοφορούντα οχήματα.
Καμπάνια ενημέρωσης για να αποφευχθούν παρερμηνείες και ακούσιες παραβάσεις.
Προσαρμογή των ασφαλίστρων σε διαφορετικές κατηγορίες οχημάτων και χρήσης.
Αν όλα αυτά διευθετηθούν εγκαίρως, το νέο πλαίσιο μπορεί να λειτουργήσει προστατευτικά για όλους, αντί να μετατραπεί σε μια ακόμα πηγή κοινωνικής δυσαρέσκειας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 11/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ