Ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) δρομολογεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρουσιάζοντας ένα φιλόδοξο σχέδιο που αποσκοπεί στη σημαντική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2050.
Το νέο κανονιστικό πλαίσιο, που τίθεται επί τάπητος, φιλοδοξεί να συμβάλει στη διάσωση έως και 7.000 ανθρώπινων ζωών και να αποτρέψει 65.000 σοβαρούς τραυματισμούς στο διάστημα 2026-2050. Οι παρεμβάσεις εστιάζουν στην αναβάθμιση των τεχνικών ελέγχων, με βασικούς άξονες την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την καταπολέμηση της απάτης και τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από τα οχήματα.
Οι βασικές αλλαγές που προτείνει η Κομισιόν:
Υποχρεωτικός ετήσιος έλεγχος για επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν ξεπεράσει τη δεκαετία.
Καθιέρωση ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες άνω των 125 κυβικών εκατοστών.
Έλεγχος του λογισμικού ασφαλείας στα ηλεκτρικά και σύγχρονα οχήματα.
Πλήρης ψηφιοποίηση του μητρώου οχημάτων, με καταγραφή όλων των στοιχείων ελέγχου και ταξινόμησης.
Διεύρυνση του εύρους των τεχνικών ελέγχων, ώστε να περιλαμβάνεται και η παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των κρατών-μελών, καθώς και για τη διασφάλιση διαφάνειας στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων. Στο στόχαστρο βρίσκονται οι παραποιημένες ενδείξεις χιλιομέτρων – μια πρακτική που, σύμφωνα με την Κομισιόν, νοθεύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και υπονομεύει την ασφάλεια.
Ενστάσεις και αντιδράσεις
Η πρωτοβουλία της Επιτροπής, ωστόσο, δεν μένει χωρίς αμφισβητήσεις. Μελέτη του γερμανικού ινστιτούτου FKA αμφισβητεί τη σημασία των τεχνικών βλαβών ως παράγοντα πρόκλησης θανατηφόρων τροχαίων, σημειώνοντας ότι αυτές ευθύνονται για λιγότερο από το 1% των περιστατικών. Οι ερευνητές επισημαίνουν πως η κύρια αιτία είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά, αλλά και περιβαλλοντικοί παράγοντες.
Ψηφιακός μετασχηματισμός με φόντο την πράσινη μετάβαση
Παρά τις επιφυλάξεις, οι προτάσεις της Κομισιόν εντάσσονται σε ένα ευρύτερο όραμα ψηφιακής εποπτείας και περιβαλλοντικής ευθύνης. Ο ανασχεδιασμός του πλαισίου για τα ΚΤΕΟ λειτουργεί ως μοχλός για την επίτευξη διπλού στόχου: τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την προώθηση της πράσινης μετάβασης, σε μια εποχή όπου η ηλεκτροκίνηση και η τεχνολογική καινοτομία καθορίζουν το μέλλον των μεταφορών στην Ευρώπη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 19/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/05
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ