ζαμπον
Google logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Εκτός από τη διατήρηση υγιούς βάρους και την άσκηση, τα στοιχεία δείχνουν ότι η διατροφή είναι βασικός παράγοντας εμφάνισης της νόσου

Έρευνα του πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, με τη συμμετοχή δύο εκατ. ανθρώπων παγκοσμίως, αποδεικνύει πώς συνδέεται η κατανάλωση κόκκινου κρέατος (κυρίως επεξεργασμένου) με τον διαβήτη.

Η κατανάλωση επεξεργασμένου ή κόκκινου κρέατος αυξάνει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2, ενώ αρκούν μόλις δύο φέτες ζαμπόν την ημέρα για να έρθουμε κατά 15% πιο κοντά στη νόσο, σύμφωνα με τη μεγαλύτερη έρευνα του είδους της.

Η έρευνα με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, στην οποία συμμετείχαν 2 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, παρέχει τα πιο ολοκληρωμένα μέχρι σήμερα στοιχεία για τη σχέση μεταξύ του κρέατος και της νόσου, που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την παγκόσμια υγεία.

Περισσότεροι από 400 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν διαγνωστεί με διαβήτη τύπου 2, ο οποίος αποτελεί την κύρια αιτία τύφλωσης, νεφρικής ανεπάρκειας, καρδιακών προσβολών, εγκεφαλικών επεισοδίων και ακρωτηριασμού των κάτω άκρων.

Εκτός από τη διατήρηση υγιούς βάρους και την άσκηση, τα στοιχεία δείχνουν ότι η διατροφή είναι βασικός παράγοντας εμφάνισης της νόσου.

Οι ειδικοί που διεξήγαγαν μια μετα-ανάλυση δεδομένων που αφορούσαν 1,97 εκατομμύρια ενήλικες από 20 χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής, της ανατολικής Μεσογείου, της νοτιοανατολικής Ασίας και του δυτικού Ειρηνικού αναφέρουν ότι τα αποτελέσματα συμφωνούν με τις συστάσεις για περιορισμό της κατανάλωσης επεξεργασμένου και κόκκινου κρέατος.

Τα ευρήματά τους δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Lancet Diabetes & Endocrinology.

Η καθηγήτρια Nita Forouhi, του πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε: «Η έρευνά μας παρέχει τα πιο ολοκληρωμένα στοιχεία μέχρι σήμερα για τη συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης επεξεργασμένου κρέατος και μη επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος και του υψηλότερου μελλοντικού κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Υποστηρίζει τις συστάσεις για τον περιορισμό της κατανάλωσης επεξεργασμένου κρέατος και μη επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος για τη μείωση των περιπτώσεων διαβήτη τύπου 2 στον πληθυσμό».

Η έρευνα

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από 31 ομάδες μελέτης μέσω του InterConnect - ενός έργου που χρηματοδοτείται από την ΕΕ για να κατανοήσουν περισσότερα σχετικά με τον διαβήτη τύπου 2 και την παχυσαρκία σε διάφορους πληθυσμούς.

Διαπίστωσαν ότι η συνήθης ημερήσια κατανάλωση 50 γρ. επεξεργασμένου κρέατος - που ισοδυναμεί με δύο φέτες ζαμπόν - σχετίζεται με 15% υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 τα επόμενα 10 χρόνια.

Η κατανάλωση 100γρ. μη επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος την ημέρα - που ισοδυναμεί με μια μικρή μπριζόλα - συσχετίστηκε με 10% υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

Η συνήθης κατανάλωση 100 γρ. πουλερικών την ημέρα συσχετίστηκε με 8% υψηλότερο κίνδυνο. Όταν έγιναν περαιτέρω αναλύσεις για να ελεγχθούν τα ευρήματα υπό διαφορετικά σενάρια, η συσχέτιση για την κατανάλωση πουλερικών έγινε ασθενέστερη, αλλά οι συσχετίσεις με τον διαβήτη τύπου 2 για το επεξεργασμένο κρέας και το μη επεξεργασμένο κόκκινο κρέας παρέμειναν ίδιες, διαπίστωσαν οι ερευνητές.

«Η συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης πουλερικών και του διαβήτη τύπου 2 παραμένει αβέβαιη και πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω», δήλωσε η Forouhi.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το NHS συμβουλεύει όσους καταναλώνουν περισσότερα από 90 γραμμάρια κόκκινου κρέατος, όπως μοσχάρι, αρνί, πρόβατο, χοιρινό, μοσχάρι, ελάφι και κατσίκι, ή επεξεργασμένο κρέας, όπως λουκάνικα, μπέικον, ζαμπόν, σαλάμι και κορν μπιφ, να το μειώσουν σε 70 γραμμάρια ή λιγότερο.

Ο καθηγητής Naveed Sattar, του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης, δήλωσε: «Τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι η μείωση κατανάλωσης κόκκινων και επεξεργασμένων κρεάτων μπορεί όχι μόνο να προστατεύσει τους ανθρώπους από καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια, αλλά και από τον διαβήτη τύπου 2, μια ασθένεια που βρίσκεται σε έξαρση παγκοσμίως».

Ο Δρ Duane Mellor, του Πανεπιστημίου Aston, δήλωσε πέρα από τη μείωση κατανάλωσης κρέατος μια σωστή διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει λαχανικά, φρούτα, ξηρούς καρπούς, σπόρους, φασόλια, μπιζέλια και φακές.

«Αυτό θα πρέπει να συνοδεύεται από τακτική σωματική δραστηριότητα για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2», δήλωσε ο ίδιος.

Με πληροφορίες από Guardian

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις

Αναδρομικά έως 3.500 ευρώ και αυξήσεις συντάξεων: Ποιοι πληρώνονται

Πανελλήνιες 2026: Θέματα, Λύσεις, Αποτελέσματα και Bάσεις στο google

Google logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πυροσβέστης με μάνικα και πίσω του όχημα της Πυροσβεστικής
Μεγάλη φωτιά στο Λουτράκι: ‘Ήχησε το «112» - Ισχυρές δυνάμεις στο μέτωπο
Σε πλήρη κινητοποίηση η Πυροσβεστική στην Περαχώρα – Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις ενώ εξετάζεται πιθανή ανθρώπινη αιτία
Μεγάλη φωτιά στο Λουτράκι: ‘Ήχησε το «112» - Ισχυρές δυνάμεις στο μέτωπο
Πανελλαδικές εξετάσεις
ΕΕΦ: Σαφής εικόνα και ομαλή κλιμάκωση δυσκολίας στα θέματα Φυσικής 2026
Ισορροπημένα θέματα με σαφή δομή αλλά αυξημένη διαβάθμιση δυσκολίας στο Θέμα Δ – Θετική συνολική αποτίμηση των εξετάσεων
ΕΕΦ: Σαφής εικόνα και ομαλή κλιμάκωση δυσκολίας στα θέματα Φυσικής 2026
κρεατα
Συναγερμός για 5,3 τόνους ακατάλληλου κρέατος – Έφτανε σε νησιά και ξενοδοχεία
Έρευνα των αρχών αποκάλυψε σοβαρές παραβάσεις σε επιχείρηση που προμήθευε εστιατόρια, ξενοδοχεία και νησιωτικές περιοχές – Εισήγηση για αναστολή...
Συναγερμός για 5,3 τόνους ακατάλληλου κρέατος – Έφτανε σε νησιά και ξενοδοχεία
ΠΟΕΔΗΝ
Στους δρόμους ξανά οι υγειονομικοί: Στάση εργασίας και διαμαρτυρία για τα Βαρέα και Ανθυγιεινά
Η ΠΟΕΔΗΝ κλιμακώνει τις κινητοποιήσεις της, καταγγέλλοντας αποκλεισμούς και άνιση μεταχείριση εργαζομένων στον χώρο της Υγείας
Στους δρόμους ξανά οι υγειονομικοί: Στάση εργασίας και διαμαρτυρία για τα Βαρέα και Ανθυγιεινά