Η βιταμίνη D μπορεί να μειώνει τον κίνδυνο άνοιας - Ποιους ωφελεί άμεσα
Google logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Πώς η λήψη βιταμίνης D μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη της άνοιας

Τα συμπληρώματα βιταμίνης D μπορεί να βοηθήσουν προληπτικά να αποφευχθεί η άνοια, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη βρετανο-καναδική επιστημονική μελέτη.

Η προστατευτική δράση φαίνεται σημαντικά μεγαλύτερη αφενός στις γυναίκες από ό,τι στους άνδρες, καθώς επίσης αφετέρου σε όσους έχουν φυσιολογική γνωστική λειτουργία σε σχέση με εκείνους που έχουν αρχίσει να εμφανίζουν σημάδια ήπιας γνωστικής εξασθένησης, συνήθως μιας πρόδρομης κατάστασης της άνοιας.

Η έρευνα

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων του Κάλγκαρι (Καναδά) και του Έξετερ (Βρετανία), με επικεφαλής τον καθηγητή Ζαχινούρ Ισμαήλ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα Αλτσχάιμερ "Alzheimer's & Dementia: Assessment, Diagnosis and Monitoring", ανέλυσαν σε βάθος δεκαετίας στοιχεία για σχεδόν 12.400 ανθρώπους με μέση ηλικία 71 ετών. Από αυτούς, το 37% έπαιρναν έξτρα συμπληρώματα βιταμίνης D.

Στη διάρκεια μιας δεκαετίας σχεδόν 2.700 άτομα διαγνώστηκαν με κάποια μορφή άνοιας όπως η νόσος Αλτσχάιμερ. Διαπιστώθηκε ότι στην ομάδα όσων έπαιρναν τέτοια συμπληρώματα, υπήρξαν 40% λιγότερες διαγνώσεις άνοιας, ενώ παράλληλα οι άνθρωποι αυτοί ζούσαν χωρίς άνοια για περισσότερο χρόνο κατά μέσο όρο.

«Γνωρίζουμε ότι η βιταμίνη D έχει ορισμένες επιπτώσεις στον εγκέφαλο που θα μπορούσαν να μειώνουν την άνοια, όμως έως τώρα η σχετική έρευνα είχε παράσχει αντικρουόμενα αποτελέσματα. Συνολικά, βρήκαμε στοιχεία που δείχνουν ότι η προηγούμενη λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D μπορεί να είναι ιδιαίτερα επωφελής, πριν την εκδήλωση της γνωστικής εξασθένησης», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής.

Η προληπτική δράση της βιταμίνης

Η προληπτική δράση της βιταμίνης D είναι σημαντικά μεγαλύτερη στους ανθρώπους που δεν είναι φορείς του γονιδίου ΑΡΟΕ4, το οποίο αυξάνει κατ' εξοχήν τη γενετική προδιάθεση για Αλτσχάιμερ.

Προηγούμενες μελέτες είχαν επίσης βρει ότι τα χαμηλά επίπεδα της D συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο άνοιας. Η εν λόγω βιταμίνη εμπλέκεται στην απαλλαγή του εγκεφάλου από την πρωτεΐνη βήτα αμυλοειδές, η τοξική συσσώρευση της οποίας αποτελεί χαρακτηριστική ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ. Επίσης υπάρχουν άλλες ενδείξεις από έρευνες ότι η D μπορεί να προστατεύει τον εγκέφαλο και από την άλλη δυνητικά τοξική πρωτεΐνη, την ταυ, που εμπλέκεται στην πρόκληση άνοιας.

Ο ερευνητής δρ Μπάιρον Κριζ του Έξετερ δήλωσε: «Η πρόληψη της άνοιας ή ακόμη και η καθυστέρηση της εμφάνισης της είναι ζωτικά σημαντική, δεδομένου του αυξανόμενου αριθμού των ανθρώπων που πάσχουν από αυτήν. Ο σύνδεσμος με τη βιταμίνη D που προκύπτει από τη νέα μελέτη μας, δείχνει ότι η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D μπορεί να αποβεί επωφελής για την πρόληψη ή την καθυστέρηση της άνοιας. Όμως είναι ανάγκη πλέον να κάνουμε κλινικές δοκιμές που να επιβεβαιώνουν κατά πόσο αυτό όντως ισχύει».

Όλη η επιστημονική δημοσίευση: https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/dad2.12404

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις

Αναδρομικά έως 3.500 ευρώ και αυξήσεις συντάξεων: Ποιοι πληρώνονται

Πανελλήνιες 2026: Θέματα, Λύσεις, Αποτελέσματα και Bάσεις στο google

Google logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχαρακη
Συνάντηση της Υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ’
Συνάντηση Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφίας Ζαχαράκη, με την ΑΘΜ Πατριάρχη της Αγίας Πόλεως Ιερουσαλήμ και πάσης Παλαιστίνης...
Συνάντηση της Υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ’
etwinning
Ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος eTwinning «Reading Without Borders» στο Γυμνάσιο Πεδινής
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, η μαθητική ομάδα συνεργάστηκε δημιουργικά με σχολεία από την Τουρκία, την Ισπανία και την Πορτογαλία
Ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος eTwinning «Reading Without Borders» στο Γυμνάσιο Πεδινής
αμφιθεατρο
Αντιδράσεις φοιτητών/τριων στο ΕΚΠΑ για νέα προγράμματα με δίδακτρα στο Φυσικό
Ο Φοιτητικός Σύλλογος καταγγέλλει σχέδιο εμπορευματοποίησης των σπουδών και καλεί σε κινητοποιήσεις
Αντιδράσεις φοιτητών/τριων στο ΕΚΠΑ για νέα προγράμματα με δίδακτρα στο Φυσικό