leonardo_da_vinci
Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι ίσως είχε κατανοήσει τη βαρύτητα πολύ πριν τον Γαλιλαίο, τον Νεύτωνα και τον Αϊνστάιν

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι φαίνεται πως κατείχε γνώσεις παντελώς άγνωστες για τους ανθρώπους της εποχής του, καθώς νέα σκίτσα που ανακαλύφθηκαν στις έρευνές του, δείχνουν ότι ο Ιταλός ίσως να είχε κατανοήσει την «Αρχή της Ισοδυναμίας» πολλούς αιώνες πριν ο Άλμπερτ Αϊνστάιν την αναφέρει στην «Θεωρία της Σχετικότητας», ο Ισαάκ Νεύτωνας διατυπώσει τον νόμο της βαρυτικής έλξης και ο Γαλιλαίος τον νόμο της ελεύθερης πτώσης.

Τα σκίτσα του ντα Βίντσι, που αποδεικνύουν για ακόμη μία φορά πόσο «μπροστά» ήταν το μυαλό του Ιταλού, δείχνουν τρίγωνα τα οποία σχηματίζονται από σωματίδια που μοιάζουν με άμμο και πέφτουν μέσα σε ένα βάζο. Αυτοί οι «κόκκοι» που μπαίνουν στο βάζο, απεικόνιζαν πειράματα τα οποία έδειχναν πως η βαρύτητα ήταν μια μορφή επιτάχυνσης, τετρακόσια χρόνια πριν το ανακαλύψει αυτό ο Άλμπερτ Αϊνστάιν.

Το 1907, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν διατύπωσε την «Αρχή της Ισοδυναμίας», η οποία λέει ότι η εμπειρία της επιτάχυνσης από τη βαρύτητα και της επιτάχυνσης σε σχέση με ένα σταθερό σύστημα αναφοράς είναι δυσδιάκριτες, βασισμένος στις ανακαλύψεις του Γαλιλαίου (ο νόμος της ελεύθερης πτώσης) και του Ισαάκ Νεύτωνα (ο νόμος της βαρυτικής έλξης). Όμως, με την ανακάλυψή των σκίτσων του Λεονάρντο ντα Βίντσι, φαίνεται πως ο ζωγράφος της «Μόνα Λίζα» ίσως είχε καταλάβει την «Αρχή της Ισοδυναμίας», άρα και την βαρύτητα, πολύ πριν κανείς από τους τρεις μεγάλους επιστήμονες διατυπώσουν τους δικούς τους νόμους της βαρύτητας.

Ο Ντα Βίντσι στα σκίτσα του περιέγραφε πως, είτε νερό, είτε άμμος, έπεφτε από μία κανάτα και κινούταν σε μία ευθεία γραμμή, παράλληλη προς το έδαφος. Οι σημειώσεις του Ιταλού, κάνουν σαφές το γεγονός πως ήξερε ότι τα σωματίδια επιτάχυναν συνεχώς και ότι μόλις αυτά έφευγαν από την κανάτα, η επιτάχυνση προκαλούταν από την βαρύτητα.

leonardo

Αν η κανάτα κινηθεί με σταθερό ρυθμό, η γραμμή που δημιουργείται από τα σωματίδια που πέφτουν είναι κάθετη, όμως αν η κίνησή της επιταχύνει με σταθερό ρυθμό, τότε τα σωματίδια σχηματίζουν μια ίση αλλά κεκλιμένη γραμμή, η οποία σχηματίζει την υποτείνουσα πλευρά ενός τριγώνου.

Ο ντα Βίντσι παρατήρησε πως στην πραγματικότητα, αν η κανάτα επιταχύνει την απελευθέρωση των κόκκων-σταγόνων με τον ίδιο ρυθμό που η βαρύτητα της «ελκύει» προς το έδαφος, τότε σχηματίζεται ένα ισόπλευρο τρίγωνο, η οποία είναι η πρώτη ένδειξη της «Αρχής της Ισοδυναμίας».

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι προσπάθησε να διατυπώσει της παρατηρήσεις που έκανε σε μία εξίσωση, αλλά εγκατέλειψε την προσπάθεια. Εκτελώντας μια προσομοίωση του πειράματός του, ερευνητές κατάλαβαν πως είχε κάνει ένα λάθος.

Το λάθος αποδείχθηκε πως ήταν στους υπολογισμούς του ντα Βίντσι ως προς την δύναμη του χρόνου. Ο Ιταλός λανθασμένα υπέθεσε πως η δύναμη του χρόνου έπρεπε να είναι ανάλογη του αριθμού 2, ενώ στην πραγματικότητα έπρεπε να είναι ανάλογη με την δύναμη του τετραγώνου του χρόνου.

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών