Αναρτήθηκαν οι προσωρινοί πίνακες για τα voucher παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών ΕΣΠΑ 2026-2027

Επιστήμη 0

Όποιο φαγητό κάνει καλό στην υγεία, κάνει και στον πλανήτη

φαγητό
Google Logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
 Δύο βασικές εξαιρέσεις είναι τα ψάρια και τα αναψυκτικά/ποτά με ζάχαρη

Υγιεινή διατροφή σημαίνει και υγιή πλανήτη, καθώς τα φαγητά που κάνουν καλό στην υγεία, έχουν παράλληλα συνήθως και μικρότερο περιβαλλοντικό «αποτύπωμα», σύμφωνα με μια νέα βρετανο-αμερικανική επιστημονική μελέτη, την πιο ολοκληρωμένη του είδους της μέχρι σήμερα. Αντίστροφα, η ανθυγιεινή για τους ανθρώπους διατροφή επιβαρύνει περιβαλλοντικά και τον πλανήτη.

   Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Οξφόρδης και της Μινεσότα, με επικεφαλής τον καθηγητή Μάικλ Κλαρκ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), μελέτησαν 15 ομάδες τροφών και συνέκριναν την επίπτωση τους στην υγεία και στο περιβάλλον.

   Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι σχεδόν όλες οι τροφές που σχετίζονται με καλύτερη υγεία (πλήρη δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ξηροί καρποί, λάδι κ.α.) έχουν τις μικρότερες συνέπειες για το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και τους φυσικούς πόρους όπως το νερό. Από την άλλη, τροφές που έχουν συσχετιστεί με τον μεγαλύτερο κίνδυνο για διάφορες παθήσεις (ιδίως το ανεπεξέργαστο αλλά και το επεξεργασμένο κόκκινο κρέας) έχουν παράλληλα τις χειρότερες επιπτώσεις στη Γη και επιφέρουν τη μεγαλύτερη επιβάρυνση και ρύπανση.

   Δύο βασικές εξαιρέσεις είναι τα ψάρια που είναι μια υγιεινή τροφή, αλλά η όλη αλυσίδα της αλιείας, επεξεργασίας και κατανάλωσης τους έχει μεσαίου επιπέδου περιβαλλοντικές επιπτώσεις (μεγαλύτερες από ό,τι η παραγωγή και κατανάλωση φυτικών τροφών), καθώς επίσης τα αναψυκτικά/ποτά με ζάχαρη που ενέχουν κινδύνους για την υγεία, αλλά το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους είναι μικρό.

   Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι όσο η διατροφή παγκοσμίως στρέφεται σε πιο υγιεινή κατεύθυνση, τόσο αυτό θα ωφελεί όχι μόνο τον ανθρώπινο πληθυσμό αλλά και τον πλανήτη. Σε αυτό συμφωνεί και ο ΟΗΕ, καθώς τον Αύγουστο η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή συνέστησε στους ανθρώπους να τρώνε περισσότερες φυτικές τροφές και να μειώσουν τις ζωικές, ιδίως το κόκκινο κρέας, ώστε να βοηθήσουν στην μάχη κατά των «αερίων του θερμοκηπίου» και της ανόδου της θερμοκρασίας.

   Ο Κλαρκ επεσήμανε ότι τη μεγαλύτερη διαφορά τόσο στην υγεία όσο και στον πλανήτη θα κάνει η υποκατάσταση οποιουδήποτε κρέατος, ιδίως του κόκκινου, με φυτικές τροφές. Η κατανάλωση κρέατος είναι π.χ. πολλές φορές χειρότερη για το περιβάλλον από ό,τι των οσπρίων.

   Οι ερευνητές ήδη μελετούν νέους τύπους σήμανσης πάνω στις τροφές, που θα αναδεικνύουν ταυτόχρονα τις επιπτώσεις κάθε τροφής τόσο στην υγεία όσο και στο περιβάλλον.

0 Δείτε τα σχόλια

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις στο alfavita.gr

Καθιερώνεται νέα σχολική αργία στις 26 Οκτωβρίου με Προεδρικό Διάταγμα

Το τέλος μιας εποχής για το Allou! Fun Park: Το Ρέντη αλλάζει πρόσωπο

Google Logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Viber Ακολουθήστε το Αlfavita στο Viber

επιστήμη