SAEK
Νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Όργανα Διοίκησης των ΣΑΕΚ (τ. ΙΕΚ) - Η νέα ρύθμιση αλλάζει ριζικά τον τρόπο επιλογής στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης

Σημαντικές αλλαγές φέρνει το Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο λειτουργίας των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ), πρώην Δημόσιων ΙΕΚ, εισάγοντας ένα νέο, πιο ευέλικτο μοντέλο διοίκησης και αξιολόγησης.

Νέα δομή ευθυνών: Ο Διευθυντής “δείχνει” Υποδιευθυντή

Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, ο Διευθυντής κάθε ΣΑΕΚ θα έχει πλέον τη δυνατότητα να επιλέγει ο ίδιος τον Υποδιευθυντή με βάση αντικειμενικά και υπηρεσιακά κριτήρια, αλλά και τη συνεργασία τους στο διοικητικό έργο. Πρόκειται για μία αλλαγή που, όπως σημειώνουν στελέχη του ΥΠΑΙΘΑ, αποσκοπεί στη διοικητική συνοχή, στη βελτίωση της λήψης αποφάσεων και στην ταχύτερη επίλυση ζητημάτων καθημερινής λειτουργίας.

Η επιλογή του Υποδιευθυντή παύει να είναι απλώς διαδικαστική και συνδέεται με τη συνολική στρατηγική της σχολής. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται ο ρόλος του Διευθυντή ως επικεφαλής που φέρει την πλήρη ευθύνη για τη λειτουργία, τη διαχείριση και τα αποτελέσματα της σχολικής μονάδας.

Κοινή αξιολόγηση εκπαιδευτών

Η δεύτερη καθοριστική αλλαγή αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτών που υπηρετούν στις ΣΑΕΚ. Για πρώτη φορά, η διαδικασία θα πραγματοποιείται από κοινού από τον Διευθυντή και τον Υποδιευθυντή, ώστε να υπάρχει ισορροπημένη κρίση και αποτύπωση της συνολικής εικόνας του εκπαιδευτικού έργου.

Η διπλή υπογραφή στην αξιολόγηση θεωρείται κομβικό βήμα για την ενίσχυση της αξιοκρατίας και την αποφυγή μονοπρόσωπων αποφάσεων που ενδέχεται να προκαλούν ενστάσεις ή αδικίες. Παράλληλα, το Υπουργείο σχεδιάζει να συνδέσει την αξιολόγηση με κριτήρια ποιότητας διδασκαλίας, συνεργασίας και συμμετοχής στα προγράμματα κατάρτισης.

Έμφαση στην αποτελεσματικότητα και την ταχύτητα

Το νέο σύστημα έρχεται να αντικαταστήσει ένα βαρύ και χρονοβόρο μοντέλο διοίκησης που συχνά καθυστερούσε κρίσεις και διαδικασίες. Στόχος του υπουργείου είναι να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο με λιγότερη γραφειοκρατία, μεγαλύτερη ευελιξία στις αποφάσεις και σαφή ευθύνη σε κάθε επίπεδο.

Η αλλαγή εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια εκσυγχρονισμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με έμφαση στην αναβάθμιση των ΣΑΕΚ και στη σύνδεσή τους με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Όργανα διοίκησης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.)

Eπιλογή Υποδιευθυντή – Τροποποιήσεις και νέες διατάξεις στο άρθρο 31 του ν. 4763/2020

Με το άρθρο 17 του νέου νομοθετήματος επέρχονται εκτεταμένες αλλαγές στη δομή και λειτουργία των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), τροποποιώντας βασικές παραγράφους και προσθέτοντας νέα άρθρα που ρυθμίζουν τη διαδικασία επιλογής, θητείας και αρμοδιοτήτων Διευθυντών και Υποδιευθυντών.

1. Αναμόρφωση του άρθρου 31 του ν. 4763/2020

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση:

  • Στην παράγραφο 1 γίνονται τροποποιήσεις και προσθήκες, με σαφή αναβάθμιση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των Διευθυντών.

  • Στην παράγραφο 7 μειώνεται η θητεία του Υποδιευθυντή από τέσσερα (4) σε δύο (2) έτη.

  • Αντικαθίσταται πλήρως η παράγραφος 8 και προστίθενται οι 8Α, 8Β, 8Γ και 8Δ, που εξειδικεύουν τη διαδικασία επιλογής, αξιολόγησης και τοποθέτησης.

  • Αντικαθίσταται και η παράγραφος 11, που αφορά στη λογιστική και οργανική αναγνώριση της υπηρεσίας των Υποδιευθυντών.

2. Ο ρόλος του Διευθυντή Σ.Α.Ε.Κ.

Ο Διευθυντής αποτελεί το ανώτερο όργανο διοίκησης της Σχολής και φέρει την πλήρη ευθύνη για την εύρυθμη λειτουργία, οικονομική διαχείριση, πειθαρχία και αξιολόγηση του προσωπικού.

Κύρια χαρακτηριστικά και προσόντα

  • Μπορεί να είναι μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης.

  • Οφείλει να διαθέτει πτυχίο ή δίπλωμα ανώτατης εκπαίδευσης, επιστημονική και διοικητική εμπειρία, καθώς και εξειδίκευση στην επαγγελματική κατάρτιση.

  • Συνεκτιμώνται μεταπτυχιακοί τίτλοι επιπέδου 7 ΕΠΠ, καθώς και διοικητική εμπειρία.

Διαδικασία επιλογής

  • Η επιλογή γίνεται ύστερα από ανοικτή πρόσκληση που εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ. και αναρτάται στο Διαύγεια και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου.

  • Οι υποψήφιοι αξιολογούνται από τριμελή επιτροπή, η οποία εισηγείται την επιλογή.

  • Η θητεία είναι τριετής και η υπηρεσία λογίζεται ως διοικητική και διδακτική για την οργανική θέση.

Κύριες αρμοδιότητες

  • Συντονίζει τη διοικητική και οικονομική λειτουργία της Σχολής.

  • Διασφαλίζει τη νομιμότητα και την τήρηση ηλεκτρονικού αρχείου.

  • Εφαρμόζει εκπαιδευτικά προγράμματα για άτομα με αναπηρία.

  • Συνεργάζεται με τη Γενική Γραμματεία Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ. και τις αρμόδιες Διευθύνσεις.

  • Αξιολογεί, από κοινού με τον Υποδιευθυντή, τους εκπαιδευτές.

  • Εκπροσωπεί τη Σχολή και υπογράφει κάθε διοικητική πράξη ή σύμβαση.

3. Ο ρόλος του Υποδιευθυντή

Ο Υποδιευθυντής υποστηρίζει διοικητικά τον Διευθυντή και αναλαμβάνει καθήκοντα παρακολούθησης, εποπτείας και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου.

Προσόντα

  • Πτυχίο ή δίπλωμα ανώτατης εκπαίδευσης.

  • Τουλάχιστον δύο έτη διοικητικής ή εκπαιδευτικής εμπειρίας σε δομές επαγγελματικής κατάρτισης.

  • Ικανότητα συντονισμού, επιμόρφωσης και εποπτείας εκπαιδευτών.

Διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης

  • Η ανοικτή πρόσκληση δημοσιεύεται από τον Γ.Γ. Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ. κάθε 1η-10η Σεπτεμβρίου.

  • Ο Υποδιευθυντής τοποθετείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα έπειτα από αιτιολογημένη εισήγηση του Διευθυντή της Σ.Α.Ε.Κ. (11-15 Σεπτεμβρίου).

  • Η απόφαση εκδίδεται έως τις 25 Σεπτεμβρίου.

  • Η θητεία είναι διετής.

Νέες παράγραφοι 8Α–8Δ

  • 8Α: Ρυθμίζει τη διαδικασία τοποθέτησης, δυνατότητα απαλλαγής για λόγους υγείας, και παράταση απόσπασης.

  • 8Β: Προβλέπει αιτιολογημένη κρίση του Διευθυντή βάσει υπηρεσίας, εμπειρίας και αξιολόγησης.

  • 8Γ: Σε περίπτωση έλλειψης Διευθυντή, ο Υποδιευθυντής επιλέγεται μετά από εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης.

  • 8Δ: Ειδική διαδικασία για τις Σ.Α.Ε.Κ. που λειτουργούν σε Σωφρονιστικά Καταστήματα.

4. Αρμοδιότητες Υποδιευθυντή

  • Αναπληρώνει τον Διευθυντή σε περίπτωση απουσίας.

  • Παρακολουθεί και εποπτεύει το εκπαιδευτικό έργο.

  • Συμμετέχει στην αξιολόγηση των εκπαιδευτών.

  • Εκτελεί αποφάσεις και συντονίζει τη διοικητική εφαρμογή των δράσεων.

5. Οργάνωση και στελέχωση

  • Σε Σ.Α.Ε.Κ. με πάνω από 180 καταρτιζόμενους, υπηρετούν δύο Υποδιευθυντές.

  • Η κατανομή αρμοδιοτήτων γίνεται με απόφαση του Διευθυντή.

  • Η υπηρεσία των Υποδιευθυντών λογίζεται ως διοικητική και διδακτική, και μετά τη λήξη της θητείας επανέρχονται αυτοδικαίως στην οργανική τους θέση.

6. Περιορισμοί

Ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής δεν μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο ως εκπαιδευτές σε Σ.Α.Ε.Κ. δημόσιες, ιδιωτικές ή άλλες δομές της Γενικής Γραμματείας Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ.

7. Μεταβατικές διατάξεις

Για την πρώτη εφαρμογή των νέων διατάξεων (παρ. 7, 8, 8Α, 8Β, 8Γ):

  • Δεν ισχύουν οι καθορισμένες προθεσμίες.

  • Οι αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους.

  • Δικαίωμα συμμετοχής έχουν και οι υπηρετούντες Υποδιευθυντές.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 8/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αττικον
Σοβαρή επίθεση σε έγκυο-Ο σύντροφός της της κάρφωσε πιρούνι στα μάτια
Σοβαρό περιστατικό ενδοοικογενειακής βίας με θύμα μια 38χρονη έγκυο στον τρίτο μήνα- Το βρέφος διασώθηκε, ενώ η γυναίκα νοσηλεύεται στο «Αττικόν».
Σοβαρή επίθεση σε έγκυο-Ο σύντροφός της της κάρφωσε πιρούνι στα μάτια
νοσοκομείο
Παγκόσμια ανησυχία για παιδικό σιρόπι - Έχουν πεθάνει 17 παιδιά
Τουλάχιστον 17 παιδιά κάτω των πέντε ετών πέθαναν στην Ινδία μετά τη χορήγηση σιροπιού για τον βήχα Coldrif, το οποίο περιείχε διαιθυλενογλυκόλη σε...
Παγκόσμια ανησυχία για παιδικό σιρόπι - Έχουν πεθάνει 17 παιδιά
πανεπιστημιο πατρων
Πανεπιστήμιο Πατρών: Welcome to UP 2025- Το Φεστιβάλ πάει θέατρο και παρακολουθεί την «Ηλέκτρα»- Το πρόγραμμα της Πέμπτης 9 Οκτωβρίου
«Οι παρέες ξανασμίγουν» στην Πάτρα με αφορμή το Welcome to UP 2025- Το Φεστιβάλ πάει θέατρο και παρακολουθεί την «Ηλέκτρα»- Το πρόγραμμα της Πέμπτης...
Πανεπιστήμιο Πατρών: Welcome to UP 2025- Το Φεστιβάλ πάει θέατρο και παρακολουθεί την «Ηλέκτρα»- Το πρόγραμμα της Πέμπτης 9 Οκτωβρίου
aristotelio
Το Αριστοτέλειο πρωτοπορεί με νέα Αγγλόγλωσσα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών
Από τα 15 προγράμματα, τα 9 αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους το ακαδημαϊκό έτος 2026-2027
Το Αριστοτέλειο πρωτοπορεί με νέα Αγγλόγλωσσα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών