Thumbnail
Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης 

 Η Γ΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης είχε τοποθετηθεί έγκαιρα με ανακοίνωση της από   18/3/2015 ανοιχτά και τολμηρά στο ζήτημα της επιλογής διευθυντών. Καταθέσαμε τότε μια πρόταση που προκάλεσε έντονες συζητήσεις. Ανάμεσα στα άλλα τονίζαμε:   

  1. Θεωρούμε αναγκαία και δυνατή  την αναβάθμιση του συλλόγου των καθηγητών σε κυρίαρχο όργανο της παιδαγωγικής και διοικητικής λειτουργίας του σχολείου.

 Το σύνολο των εκπαιδευτικών του σχολείου που όλα αυτά τα χρόνια κράτησε εν μέσω της κοινωνικής λαίλαπας και παρά την κατακρεούργηση των δικαιωμάτων του όρθιο το δημόσιο σχολείο, διαθέτει σε υπερθετικό βαθμό όλη τη γνώση αλλά και την ευθύνη και την διάθεση  να προχωρήσει σε μια δημοκρατική τομή βάθους στην εκπαίδευση.

 Σε συνδυασμό με την ουσιαστική λειτουργία των συμμετοχικών οργάνων, σε συνεργασία με τους γονείς και τους μαθητές, μπορεί να αναλάβει την πλήρη ευθύνη της «διοίκησης» του σχολείου.

Απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η άρση των ασφυκτικών περιορισμών των εγκυκλίων, της άγονης, αναποτελεσματικής γραφειοκρατικοποίησης π.χ. my school, η κατάργηση του «καθηκοντολογίου»,  η επαναφορά του προηγούμενου διδακτικού ωραρίου, η στελέχωση του σχολείου με μη εκπαιδευτικό προσωπικό: επιστάτες, γραμματείς, φύλακες κ.λπ. η κατάργηση όλου του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης, αλλιώς οι εκπαιδευτικοί θα εκλέγουν τους …αξιολογητές τους!

Σ ‘ αυτό και μόνο το πλαίσιο  στην αρχή της σχολικής χρονιάς κατά τη διαδικασία της κατανομής αρμοδιοτήτων και καθηκόντων,  ο σύλλογος να ορίζει μεταξύ των εκπαιδευτικών του σχολείου τον εκάστοτε συντονιστή του παιδαγωγικού έργου και της συλλογικής δημοκρατικής του λειτουργίας με δυνατότητα ανάκλησης από τη συνέλευση του συλλόγου.

 Ο συντονιστής εκτός της μείωσης του εκπαιδευτικού ωραρίου δεν δικαιούται επίδομα θέσης . Πρέπει επίσης να προβλεφθούν βοηθοί συντονιστές (υποδιευθυντές) σε όλα τα σχολεία που ορίζονται με την ίδια διαδικασία.

2. Σε σχέση με την διαδικασία επιλογής περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης το ΔΣ θεωρεί ότι ο εν λόγω θεσμός στερείται νοήματος σε μια δημοκρατικώς λειτουργούσα εκπαιδευτική δομή .Εξυπηρετούσε μια συγκεντρωτική αντίληψη διοίκησης σε συνδυασμό υποχρεωτική κινητικότητα των εκπαιδευτικών όπως αυτή προβλέπεται από τον Ν.3848 (που πρέπει να καταργηθεί άμεσα).Οι όποιες αρμοδιότητες των περ. διευθυντών μπορούν κάλλιστα να περιέλθουν στις κατά τόπους ΔΙ.Δ.Ε. που πρέπει να ενισχυθούν και να αποκεντρωθούν με την επανασύσταση και επαναλειτουργία των Γραφείων Εκπαίδευσης .

3. Άμεσα συνδεδεμένα με τις περιφερειακές διευθύνσεις, αποξενωμένα από τους εκπαιδευτικούς και με ελάχιστες αρμοδιότητες τα ΑΠΥΣΔΕ πρέπει επίσης να καταργηθούν .

Και η συνέχεια;;

*                  Το υπουργείο παιδείας στα πλαίσια της συνέχισης μιας αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και υλοποίησης των μνημονίων δεν τόλμησε να καταργήσει πλήρως, ένα αποδεδειγμένα διαβλητό σύστημα επιλογής που ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια, το οποίο αναπαρήγαγε την ημετεροκρατία, προωθούσε τις πελατειακές και κομματικές εξυπηρετήσεις αναδείκνυε το πρότυπο του διευθυντή manager και είχε στόχο την υπονόμευση της συλλογικής συνδικαλιστικής δράσης.

*                  Διατήρησε αναλλοίωτη, αντί να καταργήσει, όπως ήταν και η θέση μας την αυταρχική ιεραρχική δομή της διοίκησης των περιφερειακών Διευθυντών, οι οποίοι όλο το προηγούμενο διάστημα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην προώθηση  αντιεκπαιδευτικών μέτρων (συγχωνεύσεις σχολείων, αύξηση αριθμού μαθητών στα τμήματα,  μετακινήσεις κ.ά.). Τους αντικατέστησε απλά με την εφαρμογή  πανομοιότυπου τρόπου με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, αυτού του κομματικού έλεγχου.

*                  Άφησε άθικτο όλο το αυταρχικό πλαίσιο του καθηκοντολογίου Υπουργική απόφαση Αρ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, (ΦΕΚ 1340/16-10-02)που ο κλάδος  έχει καταστήσει ανενεργό γιατί εκτός των άλλων έρχεται σε αντίθεση με τον 1566/85 και το οποίο δίνει υπερεξουσίες στο Διευθυντή σε όλα τα ζητήματα που αφορούν τη σχολική ζωή. Δεν προχώρησε στον καθορισμό ουσιαστικών αρμοδιοτήτων του συλλόγου διδασκόντων που αφορούν τη σχολική μονάδα και έχουν σχέση με τη δυνατότητα να παίρνει αποφάσεις στη βάση του γενικότερου εκπαιδευτικού προγραμματισμού στα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα του σχολείου, της ίδιας της διοίκησής του και συνολικά της σχολικής ζωής.

*                  Δεν κατάργησε στο σύνολό του το θεσμικό  πλαίσιο της αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, το οποίο προφανώς θα αξιοποιηθεί στα νέα πλαίσια αξιολόγησης που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το δημόσιο και την εκπαίδευση.

*                  Με τη δοκιμασμένη λογική του ελέγχου των συμβουλίων κρίσεων οι  περιφερειακοί Διευθυντές συμπλήρωσαν  τα υπηρεσιακά συμβούλια με άλλα δύο μέλη της αρεσκείας τους, ενώ ξεχάστηκαν οι δεσμεύσεις του τρίτου αιρετού!

 Έτσι η διαδικασία αποθάρρυνε τη συμμετοχή συναδέλφων και την εμπλοκή του συλλόγου με αποτέλεσμα να  επιλεγούν οι  ίδιοι περίπου διευθυντές. Πρόσφατα στην  επιχείρηση επιβολής της «θεματικής βδομάδας» , των «Δημιουργικών εργασιών» κ.α. οι περισσότεροι έδρασαν ως «τοποτηρητές» του υπουργείου.

Και τώρα το ΣΤΕ :

 Η  φοβική, συμβιβαστική στάση του υπουργείου και της κυβέρνησης ενθάρρυνε τις αντιδράσεις του συντηρητικού κρατικού μηχανισμού που δικαιώθηκαν τελικά με την γνωστή απόφαση του ΣΤΕ και την πλήρη οπισθοχώρηση της κυβέρνησης.

 Η υπόθεση έφτασε στην Ολομέλεια μετά από παραπομπή του Γ΄ Τμήματος του ΣτΕ, όπου είχαν προσφύγει 57 διευθυντές σχολείων αλλά και η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Εκπαίδευσης

Η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας  που είχε κρίνει συνταγματικές την διαθεσιμότητα και τις περικοπές στους μισθούς μας !! έκρινε ότι «το επίμαχο νομοθετικό πλαίσιο προσκρούει σε μία σειρά διατάξεων του Συντάγματος, όπως αυτές της ισότητας και της αξιοκρατίας».

Και αυτό γιατί ανατίθεται «η αρμοδιότητα επιλογής στο Σύλλογο Διδασκόντων στον οποίο μετέχουν (αδιακρίτως) όλοι οι υπηρετούντες στην οικεία σχολική μονάδα μόνιμοι και αναπληρωματικοί εκπαιδευτικού και με την διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας». Οι αναπληρωτές είναι β΄ κατηγορίας αποφαίνεται το ΣΤΕ!

Όμως, η διοίκηση των σχολικών μονάδων πρέπει «να αναδεικνύεται από κατάλληλο όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας (όπως είναι τα καθιερωμένα υπηρεσιακά συμβούλια διοίκησηςόπου την πλειοψηφία του έχουν τα διορισμένα μέλη από την εκάστοτε κυβέρνηση και επέλεγαν «αξιοκρατικά» τους εκλεκτούς της εκάστοτε κυβέρνησης!

Ακόμη, σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, ότι με την προβλεπόμενη διαδικασία επιλογής, μέσω του Συλλόγου Διδασκόντων, οι υποψήφιοι «δεν αξιολογούνται με αιτιολογία» Από τώρα θα ψηφίζουμε με αιτιολογία;;!!!

Παράλληλα, οι σύμβουλοι Επικρατείας υπογραμμίζουν ότι η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας για την επιλογή των υποψηφίων διευθυντών που προβλέπεται «δεν διασφαλίζει την έγκυρη αξιολόγηση με αντικειμενικά και αξιοκρατική διαδικασία, δηλαδή κατά τρόπο που καθίσταται ελέγξιμη η ουσιαστική αποτίμηση και άρα δεν είναι πρόσφορη για αξιοκρατική επιλογή των ικανότερων». Αξιολόγηση υπέρτερη της δημοκρατίας!

 

 

 

Παρ’ όλα αυτά εμείς επιμένουμε να  διεκδικούμε και να προτείνουμε:

 

  • Οι σύλλογοι διδασκόντων να αναβαθμιστούν τώρα και να αναλάβουν όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στην διοικητική και παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου . Οπότε δεν έχει νόημα η αιώνια διαμάχη για τα «συστήματα επιλογής διευθυντών» .
  • Οι επιλογές των συντονιστών των σχολείων να γίνονται καθ’ ολοκληρία από το σύλλογο διδασκόντων μετά από πλατιά δημοκρατική συζήτηση και ψηφοφορία
  • Οι συντονιστές  σε ένα βαθύτατα δημοκρατικό περιβάλλον που θα ισχύει στο σύλλογο, θα έχουν ρόλο συντονιστή στην υλοποίηση των αποφάσεών του με τη στήριξη όλων των μελών του,  με την επαναφορά του ωραρίου  καθώς και  τις αναγκαίες υποστηρικτικές δομές που πρέπει να υπάρχουν στα σχολεία (γραμματείς, φύλακες, επιστάτες, κ.ά.) Με κατάργηση του «καθηκοντολογίου» και όλου του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης. Οι συντονιστές να είναι ανακλητοί και να προβλέπεται συγκεκριμένη διαδικασία της αντικατάστασής τους όταν δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους που θα πηγάζουν από τις συλλογικές αποφάσεις.

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                            Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Γιάννης Λαθήρας                            Νίκος Παλάντζας

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καρπαθος
Διακοπές στην Κάρπαθο: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για το 2025​​​​​​​​
Ο Δήμος Καρπάθου οργάνωσε τον Σεπτέμβριο δημοσιογραφικές αποστολές από Πολωνία και Σουηδία, με στόχο την έγκαιρη προβολή για τη νέα σεζόν
Διακοπές στην Κάρπαθο: Στα 10 πιο ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου για το 2025​​​​​​​​