Παιανία 2-2-2014
Αξιότιμοι κύριοι Ακαδημαϊκοί
Απευθύνομαι σε εσάς, ως μέλη του ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος της χώρας μας για να εκφράσω ανήσυχες σκέψεις μου, που αφορούν στην σημερινή υποβαθμισμένη απόδοση της εκπαίδευσης στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας. Έχω την εντύπωση ότι πρόκειται για σοβαρό θέμα εθνικής σημασίας, διότι αφορά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ακόμα και στην ποιότητα των αυριανών φοιτητών και ακολούθως επιστημόνων των Πανεπιστημίων της χώρας μας.
Στην μακρά πορεία μου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχω κάνει την εξής διαπίστωση: Παρ’ όλη τη διαχρονική εξέλιξη σε εποπτικά μέσα, σε βιβλία, σε υπολογιστές, σε κτήρια, εργαστήρια, κλπ, ο συντελεστής απόδοσης έχει σταθερή πτώση. Θα τολμούσα να σας πω ότι κατά πλειονότητα (υπάρχουν βεβαίως και εξαιρέσεις σε μικρό ποσοστό) βγάζουμε αποφοίτους χαμηλής στάθμης που υστερούν σε απολύτως βασικά όπως στον χειρισμό της ελληνικής γλώσσας, σε γνώση βασικών εννοιών μαθηματικών και φυσικής, βασικών γεγονότων στην Ιστορία, κλπ.
Ύστερα από αυτές τις διαπιστώσεις που σας εξέθεσα, και οι οποίες δεν είναι υπερβολικές, αλλά εμείς οι εκπαιδευτικοί τις ζούμε καθημερινά, θα προσπαθήσω να σας δώσω μια πολύ συνοπτική εικόνα για τα κατά τη γνώμη μου αίτια αυτής της κατάστασης, τα οποία δεν είναι τωρινά αλλά έχουν δράσει διαβρωτικά επί κάποιες δεκαετίες ώστε να προκύψει το σημερινό αποτέλεσμα.
Κύρια συνιστώσα γι’αυτήν την κατάσταση θεωρώ ότι είναι α) το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων και ο όγκος της προς κάλυψην ύλης και β) τα σχολικά εγχειρίδια.
Ως Φυσικός στέκομαι στα βιβλία Φυσικής Γυμνασίου και σας παρακαλώ να ξεφυλλίστε ένα βιβλίο Φυσικής Β’ ή Γ’ Γυμνασίου και θα εκπλαγείτε. Το πρώτο που θα διαπιστώσετε είναι ότι δεν εστιάζει στη βασική γνώση νόμων και φαινομένων αλλά διαχέεται η γνώση σε πάρα πολλά πράγματα που δεν απαιτούνται ώστε τελικά ο μαθητής είναι αδύνατον να ανασύρει το σήμα από το θόρυβο. Παρόμοια προβλήματα διαπιστώνουν και καθηγητές άλλων ειδικοτήτων για τα δικά τους μαθήματα.
Επίσης, η προβλεπόμενη διδακτέα ύλη στα περισσότερα, αν όχι σε όλα τα μαθήματα, είναι ασκόπως τεράστια και ιδίως για το χρόνο που διατίθεται από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Ο μαθητής δεν προλαβαίνει να εμπεδώσει τα βασικά στοιχεία γνώσης, διότι η μια έννοια διαδέχεται την άλλη σε ταχύτατους ρυθμούς.
Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω δύο παραγόντων είναι οι μαθητές μας, υποκείμενοι ούτως ή άλλως σε πολλούς περισπασμούς (βλ. internet, κ.α.), να μην ελκύονται από τα μαθήματα τους, να απογοητεύονται και να μη μελετούν. Κάνουμε το δύσκολο, δυσκολότερο.
Θα σας παρακαλούσαμε λοιπόν, στα πλαίσια του καταστατικού σας (που περιλαμβάνει την έκδοση γνωμοδοτήσεων, προτάσεων, αποφάσεων, κρίσεων για την διαφώτιση και καθοδήγηση κρατικών οργάνων και αρχών), να σκύψετε πάνω από τα προαναφερθέντα προβλήματα, ώστε αφού λάβετε θέση στα ζητήματα αυτά, να καθοδηγήσετε το Υπουργείο Παιδείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και κάθε άλλον εμπλεκόμενο φορέα στη χάραξη νέας πολιτικής για τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά εγχειρίδια, σε συνεργασία όμως με «μαχόμενους» στην πρώτη γραμμή του μετώπου, δηλαδή στην σχολική τάξη, εκπαιδευτικούς μας.
Κλαίρη Μαυρόματου
Δρ. Φυσικών Επιστημών
Διευθύντρια 2ου Γυμνασίου Παιανίας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη