ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΣΗΣ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ - ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗΣ
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία μέσα από τις αποφάσεις των Γενικών της Συνελεύσεων καθώς και από αυτές του Διοικητικού Συμβουλίου της έχει, με συνέπεια και υπευθυνότητα, εκφράσει τις θέσεις του κλάδου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιολόγηση. Την αξιολόγηση ως ανατροφοδοτική, γνήσια παιδαγωγική διαδικασία ουσιαστικής αποτίμησης τόσο του εκπαιδευτικού έργου, όσο και συνολικά της εκπαιδευτικής πολιτικής, μιας αποτίμησης από τα «κάτω» που θα πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς συλλογικά και όχι από μονοπρόσωπα όργανα και θα έχει ως στόχο την ανίχνευση των προβλημάτων και το σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων στην κατεύθυνση της ουσιαστικής ενίσχυσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του δημόσιου σχολείου.
Δυστυχώς, με τα νομοθετήματα των τελευταίων χρόνων (Ν.3848/10, Ν.4024/11 και το πρόσφατο ΠΔ 152/2013) η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας (υπό την όποια ηγεσία) αποδεικνύει ότι ως μοναδικό στόχο έχει τη χειραγώγηση και τιμωρία των εκπαιδευτικών και την κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Όπως επανειλημμένα έχουμε τονίσει, η σύνδεση της μισθολογικής και βαθμολογικής εξέλιξης με την αξιολόγηση, η οποία μέσα από μια σειρά εντελώς αυθαίρετων ποσοστώσεων ανοίγει διάπλατα ακόμη και την πόρτα των απολύσεων, όπως δείχνει και η διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών τεχνικής εκπαίδευσης που έχουν τεθεί από το καλοκαίρι σε διαθεσιμότητα, αποτελεί εχθρική ενέργεια κατά του κλάδου και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
Η προσπάθεια εφαρμογής της σε πρώτο στάδιο, με την πραγματοποίηση ενημερωτικών συναντήσεων για τα στελέχη της εκπαίδευσης, συνάντησε τη δυναμική αντίδραση του Κλάδου. Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ανταποκρίθηκε με δυναμισμό στο κάλεσμα της Δ.Ο.Ε. και των κατά τόπους συλλόγων για μη συμμετοχή στις συναντήσεις. Τα μηνύματα από όλη την Ελλάδα αναφέρουν τη ματαίωση των σεμιναρίων και των συναντήσεων. Οι εκπαιδευτικοί κέρδισαν την πρώτη μάχη.
Σε λίγες ημέρες λήγει και η προθεσμία συγκέντρωσης των υπογραφών των εκπαιδευτικών ενάντια στη διαδικασία που το Υπουργείο ονομάζει αξιολόγηση. Κι εδώ τα μηνύματα είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρα. Η έκφραση της αντίθεσης του εκπαιδευτικού κόσμου προς τους σχεδιασμούς της πολιτικής ηγεσίας είναι συντριπτική.
Ο δρόμος είναι, όμως, ακόμα μακρύς. Ήδη το Υπουργείο Παιδείας θέτει σε εφαρμογή τη διαδικασία της αποκαλούμενης αυτοαξιολόγησης και καλεί με εγκύκλιό του τους συλλόγους διδασκόντων να συνεδριάσουν και να δημιουργήσουν ομάδες εργασίας που θα υλοποιήσουν την αυτοαξιολόγηση, μια διαδικασία που η φιλοσοφία και η πρακτική της θα αποτελέσει το δούρειο ίππο για την αξιολόγηση-χειραγώγηση των εκπαιδευτικών.
Η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, ανεξαρτήτως του τίτλου που φέρει, είναι μια διαδικασία που οι σύλλογοι διδασκόντων διαχρονικά ακολουθούν. Αυτοί είναι που, παρά το γεγονός ότι καλούνται να ασκήσουν το έργο τους δίχως υποδομές και στήριξη από την πολιτεία, αποτιμούν στις παιδαγωγικές τους συνεδριάσεις την εκπαιδευτική διαδικασία της σχολικής τους μονάδας και προχωρούν σε κινήσεις βελτίωσής της προς όφελος των μαθητών.
Αντίθετα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου καμία αυτοαξιολόγηση του έργου της δεν κάνει. Αν το είχε κάνει θα γνώριζε πως εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί να ασκείται δίχως διορισμούς εκπαιδευτικών, με διαθεσιμότητα, με συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, με αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις, δίχως επαρκή χρηματοδότηση, δίχως τη στοιχειώδη υλικοτεχνική υποδομή, δίχως…
Αντ’ αυτού για μια ακόμη φορά μετακυλύει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και τους καλεί «αθώα» και με «όμορφες» λεκτικές διατυπώσεις να κηρύξουν εκείνοι την έναρξη μιας διαδικασίας που ολοφάνερα συνδέεται με την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, με την αναζήτηση των υπευθύνων για την πορεία της εκπαίδευσης στις τάξεις τους και που ολοφάνερα οδηγεί στο επόμενο στάδιο, την αξιολόγηση – λαιμητόμο, των ποσοστώσεων, της μισθολογικής και βαθμολογικής καθήλωσης και τελικά της απόλυσης.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί τους συλλόγους των διδασκόντων να μην διευκολύνουν την πολιτική ηγεσία στο έργο της δικής τους καρατόμησης. Οι συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων δεν πρέπει να οδηγήσουν στη στελέχωση των ομάδων εργασίας.
Τονίζουμε ότι όταν οι συνεδριάσεις γίνονται εκτός ωραρίου εργασίας, κάτι που προβλέπει η σχετική εγκύκλιος, η συμμετοχή σε αυτές αποτελεί σαφέστατη παραβίαση του εργασιακού ωραρίου, επομένως κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν σε αυτές.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, που οι σύλλογοι διδασκόντων θα συζητήσουν το ζήτημα της αυτοαξιολόγησης το αποτέλεσμα πρέπει να είναι η ξεκάθαρη απάντηση ότι οι ομάδες εργασίας δε συγκροτήθηκαν, αφού κανείς εκπαιδευτικός δεν εκδήλωσε εθελοντικά ενδιαφέρον.
Συνάδελφοι,
αυτό είναι το δεύτερο βήμα, έπειτα από τη ματαίωση των σεμιναρίων, στην πορεία της οργανωμένης και μεθοδικής αντίδρασης ενάντια στην εφαρμογή της αξιολόγησης – χειραγώγησης. Ο δρόμος του αγώνα που βρίσκεται μπροστά μας θα είναι μεγάλος μα τελικά νικηφόρος. Είναι αναγκαίο να συνειδητοποιήσουμε ότι η συνολική και δυναμική μας αντίδραση ενάντια στην εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης είναι αυτή που θα ανατρέψει τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας. Οι αυταπάτες που καλλιεργούνται στους συναδέλφους που έχουν μείνει βαθμολογικά και μισθολογικά στάσιμοι, εξ αιτίας της εφαρμογής των νόμων 3848 και 4024, είναι εύκολο να αποκαλυφθούν. Κανείς δεν πρόκειται να εξελιχθεί μισθολογικά όσο χαμηλά κι αν βρίσκεται ακόμη κι αν πραγματοποιηθεί η αξιολόγηση. Οι οικονομικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς την τρόικα μιλούν για μηδενικές αυξήσεις σε μισθούς. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η αξιολόγηση που η κυβέρνηση έχει στο πρόγραμμά της, είναι αυτή που συνδέεται με τη στασιμότητα, τη διαθεσιμότητα, την απόλυση.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έχει ήδη ξεκινήσει σειρά ενημερωτικών επισκέψεων σε περιοχές όπου διοργανώνονται συναντήσεις – συνελεύσεις με θέμα την αξιολόγηση. Προχωρά, επίσης, στη διοργάνωση κεντρικών εκδηλώσεων ανά Περιφέρεια με στόχο την ενημέρωση, τη συνειδητοποίηση και τη συσπείρωση των συναδέλφων.
Καλεί όλους τους εκπαιδευτικούς:
· Να εκφράσουν συντεταγμένα με κάθε τρόπο και κυρίως με την υπογραφή του κειμένου της Ομοσπονδίας, την αντίθεσή τους απέναντι στην προωθούμενη αυτοαξιολόγηση – αξιολόγηση – χειραγώγηση.
· Να μην προχωρήσουν στη στελέχωση των ομάδων εργασίας.
Οι τοπικοί σύλλογοι εκπαιδευτικών σε συνεννόηση κα συνεργασία με το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα πρέπει να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίηση της παραπάνω απόφασης.
Για το ΔΣ της ΔΟΕ
Αρ. Πρωτ.570 Αθήνα 20/1/2014
Προς
1. Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε.
2. Μ.Μ.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη