Thumbnail
Θέμα: «Αίτημα για ανάκληση Εγκυκλίου Ανακοινοποίησης της Υ.Α.  126889/Γ7/11-9-2013»

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, 

Απευθυνόμαστε σε εσάς, θέλοντας να εκφράσουμε τις απόψεις μας, αλλά και την αγωνία και ανησυχία μας σχετικά με την ομαλή υλοποίηση και ανάπτυξη των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπ/σης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων) και των αντίστοιχων πολλαπλών καινοτόμων δράσεων κατά το τρέχον σχολικό έτος 2013-2014. 

Και τούτο προκύπτει από την ανακοινοποίηση της αρχικής Υπουργικής σας Απόφασης με αρ. πρωτοκ. 126889/Γ7/11-09-2013 που αφορά στα  «Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων)», με την εγκύκλιο ιδίου αριθμού πρωτοκόλλου, που απεστάλη δύο ακριβώς ημέρες μετά (13-09-2013). 

Από τις μεταβολές της αρχικής απόφασης (μετέπειτα εγκύκλιος), προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι κύκλοι είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα, επιθυμούν μεθοδευμένα να υπονομεύσουν και να απαξιώσουν την επί 20 και πλέον έτη εύρυθμη λειτουργία του επιτυχημένου θεσμού των σχολικών δραστηριοτήτων. Θεσμός ο οποίος υποστηρίζεται από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό με κατάρτιση και εμπειρία, με τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, βάσει των οποίων έχει επιλεγεί, μετά από προκήρυξη και κρίσεις, για να εφαρμόζει τις καινοτόμες δράσεις στην εκπαίδευση αλλά και να στηρίζει εθελοντικά πολλές φορές, αρκετές μεταρρυθμιστικές προσπάθειες των τελευταίων χρόνων (βιωματικές δράσεις, ερευνητικές εργασίες, Ευέλικτη Ζώνη –σύμφωνα με την Υ.Α. Φ.12.1/545/85812/Γ1/31-8-2005, άρθρα 4γ 6V, παρ. 8 και 9- νέα προγράμματα Σπουδών, Νέο Σχολείο κ.ά)

Συγκεκριμένα, για του λόγου το αληθές,  επί της ανακοινοποιημένης εγκυκλίου έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:

1. Η Εγκύκλιος απεστάλη από τη Δ/νση Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης  και όχι από το αρμόδιο τμήμα Β΄& Δ΄ της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ του Υπουργείου, όπως αναγράφεται στο λογότυπο της εγκυκλίου και μάλιστα χωρίς ΑΔΑ!

2. Η Εγκύκλιος περιλαμβάνει ολόκληρα αποσπάσματα της εγκυκλίου Φ. 12 /427/79844/Γ1/ 11 -06-2013 της Δ/νσης Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης για την οποία λόγω σειράς αντινομιών είχαμε από τις 17/6/2013 καταθέσει υπόμνημα στον πρώην Υφυπουργό, με το οποίο ζητούσαμε την απαρέγκλιτη εφαρμογή του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου (επισυνάπτεται  το σχετικό έγγραφό μας).

3. Στην υπ’ αρ. πρωτοκ. 121118/Γ7/8-10-2012 ΑΔΑ: Β4349-ΛΣΙ Εγκύκλιο,  με θέμα «Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Σταδιοδρομίας, Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων, Comenius- Leonardo da Vinci και eTwinning) για το Σχολικό Έτος 2012-2013», την οποία επικαλείται η Υ.Α. και η εγκύκλιος ανακοινοποίησης, αναφέρεται ότι «..τα συμπληρωμένα σχέδια (προγραμμάτων), θα πρέπει να εγκριθούν από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια να υποβληθούν στους Υπευθύνους των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, προκειμένου οι τελευταίοι να εισηγηθούν την έγκρισή τους στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων». Η ανακοινοποιημένη εγκύκλιος όμως αντιφάσκει με τα παραπάνω. 

4. Τα Προγράμματα αυτά είναι εθελοντικά και αναπτύσσονται εντός και εκτός ωρολογίου προγράμματος από εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων επιτυγχάνοντας τη διεπιστημονικότητα, ενώ παράλληλα κοινοποιούνται στο σχολικό σύμβουλο της κάθε εκπαιδευτικής περιφέρειας. Επισημαίνεται επίσης ότι η Επιτροπή Σχ. Δραστηριοτήτων, με πρόεδρο σχολικό σύμβουλο,  που γνωμοδοτεί για την έγκριση των προγραμμάτων στο Διευθυντή/τρια Εκπαίδευσης, λειτουργεί επί 22 χρόνια σύμφωνα με τις Γ1/377/ 865/23-9-92 ΥΠΕΠΘ ΦΕΚ 577 τ.Β΄ (για Α/θμια) και Γ2/4867/28-8-92 ΥΠΕΠΘ  ΦΕΚ 629 Β΄(για Β/θμια) επιτελώντας επιτυχώς το έργο της με την αμέριστη και πολυεπίπεδη υποστήριξη των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων.

5. Οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων σύμφωνα με την Υ.Α. 92998/Γ7/10-8-2012 (ΦΕΚ 2314 Β΄/10-08-2012) ΑΔΑ: Β4ΓΦ9-ΛΥΥ  με θέμα «Καθορισμός των οργάνων, των κριτηρίων και της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων καθώς και των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους» και ειδικότερα τα άρθρα 4, 6, 8 & 10 καθώς και την Υ.Α. 93006/Γ7/10-8-2012 ΑΔΑ: Β4Γ99-ΡΓΜ με θέμα «Προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων», τις οποίες επικαλείται  η Υπουργική Απόφαση αλλά και η ανακοινοποιημένη εγκύκλιος, ασκούν «….υπηρεσία» που «…προσμετρείται ως διοικητική και καθοδηγητική εμπειρία για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3848/2010 για την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης καθώς και ως διδακτική». Επομένως ορθά αναγράφεται στην Υ.Α. της 11/9/2013 ότι «…για όλα τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων την επιστημονική και  καθοδηγητική εποπτεία έχουν οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων & Σχολικών Δραστηριοτήτων», φράση η οποία έχει παραληφθεί από την εγκύκλιο ανακοινοποίησης.   

6. Σχετικά με την οργάνωση των επιμορφωτικών συναντήσεων, σεμιναρίων και ημερίδων από τους Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων, στην εγκύκλιο ανακοινοποίησης έχει προστεθεί η φράση ότι οι παραπάνω δράσεις «…οργανώνονται σε συνεργασία με τους Σχολικούς Συμβούλους…». Η ασάφεια για το πλαίσιο αυτής της συνεργασίας  θα δημιουργήσει προβλήματα στην έως τώρα προαιρετικότητα συμμετοχής των εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε ότι: 

Α. οι επιμορφωτικές αυτές δράσεις αφορούν αποκλειστικά στη στήριξη των εκπαιδευτικών για την υλοποίηση των Σχολικών Δραστηριοτήτων, υλοποιούνται εκτός διδακτικού και εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών, σε εθελοντική βάση συμμετοχής, και μετά από έγκριση των αρμοδίων τμημάτων της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ, σύμφωνα με τις εγκυκλίους και Υ.Α., και χωρίς κόστος για το Δημόσιο. 

Β. Η συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους, στο πλαίσιο των επιμορφώσεων που διοργανώνουν εντός του εργασιακού χρόνου των εκπαιδευτικών, εφόσον μας ζητείται, εξυπακούεται και πραγματοποιείται από σειρά ετών. 

Γ. Ο μεγάλος αριθμός των Σχολικών Συμβούλων σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης καθιστά την υποχρεωτική συνεργασία ανέφικτη.  Αναφέρουμε ένα παράδειγμα: Για τη διοργάνωση ενός βιωματικού εργαστηρίου σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο που απευθύνεται σε 25 εκπαιδευτικούς προερχόμενους από την Α΄ Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης Αθηνών, θα πρέπει να υπάρξει υποχρεωτική συνεργασία με 22 σχολικούς συμβούλους!

7. Αρκετοί μπορεί να είναι οι λόγοι που η εγκύκλιος ανακοινοποίησης θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα στην έγκριση των προγραμμάτων. Σχετικά με την έγκριση ενός προγράμματος στη Β/θμια Εκπαίδευση από τον «..αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της/των σχολικών μονάδων» προκύπτουν ερωτήματα όπως: Πώς στελέχη κάποιας ειδικότητας που, αρκετά,  δεν γνωρίζουν πώς δομείται και υλοποιείται ένα πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων μιας συγκεκριμένης θεματικής (περιβαλλοντικό, πολιτιστικό, αγωγής υγείας) θα το εγκρίνουν ή θα το απορρίψουν; Τι θα συμβεί αν για εγκεκριμένα από σχολικούς συμβούλους προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων γνωμοδοτήσει αρνητικά η Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων κατά την ακόλουθη, δεύτερη και τελική έγκριση, που υπογράφεται από τον οικείο Διευθυντή Εκπ/σης και υποβάλλεται στη Δ/νση ΣΕΠΕΔ; Πως, οι Σχολικοί Σύμβουλοι, θα ανταποκριθούν αποτελεσματικά και στα καινούργια καθήκοντα που τους ανατίθενται, καθώς η διαδικασία έγκρισης ενός προγράμματος είναι μια δημιουργική εργασία που απαιτεί χρόνο (Συνεργασία με το συνάδελφο, επίσκεψη στο σχολείο, παροχή βοήθειας στην μεθοδολογία και τις διδακτικές τεχνικές κλπ) ενώ την ίδια στιγμή υποτιμάται μέγιστα ο ρόλος ενός δυναμικού που συνέβαλε καθοριστικά στην καθιέρωση και διάδοση των  ετήσιων προγραμμάτων  καινοτόμων δράσεων  που εφαρμόζονται εθελοντικά στο σχολείο;

8. Οι αρμοδιότητες Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Σχολικών Συμβούλων, είναι συμπληρωματικές και όχι ανταγωνιστικές διότι τα προγράμματα καλύπτουν την ανάγκη εκπαιδευτικών και μαθητών για μια απελευθερωμένη, εθελοντική αλλά ταυτόχρονα οργανωμένη μάθηση. Εξάλλου τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων αποσκοπούν, κατά κύριο λόγο, στην αλλαγή και διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών και δεν ταυτίζονται με τα project . 

Για όλους τους παραπάνω λόγους αιτούμαστε την ανάκληση της εγκυκλίου ανακοινοποίησης και την εφαρμογή της Υ.Α. 126889/Γ7/11-9-2013

Ευχόμαστε καλή επιτυχία στο έργο σας. Είμαστε στη διάθεσή σας για περεταίρω γόνιμο διάλογο και κατάθεση προτάσεων που αφορά την ποιοτική αναβάθμιση των σχολικών πρόγραμμάτων, τα οποία αγκαλιάζουν ολοένα και περισσότεροι μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί.

 

Με εκτίμηση

Για τα Διοικητικά Συμβούλια

 

 

Ο Γ. Γραμματέας της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.                        Ο Πρόεδρος της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. 

                          

                   Βλάχος Ιωάννης                                          Στεφανόπουλος Νικόλαος

 

H Γ. Γραμματέας του Π.Σ.Α.Υ.                                 Η Πρόεδρος του Π.Σ.Α.Υ. 

             

                Παπαδοπούλου Μαρία                                       Χρηστίδου Χριστίνα

 

Ο Γ. Γραμματέας της Π.Ε.Ε.ΠΟ.ΘΕ.           Η Πρόεδρος της Π.Ε.Ε.ΠΟ.ΘΕ.

          

              Θανόπουλος Γεώργιος                                    Παπαϊωάννου Σωτηρία

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 3/6 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Erasmus+
1ο Δ.Σ Κέρκυρας: Erasmus+ με ευαισθητοποίηση σε θέματα ισότητας φύλου
Το θέμα της εβδομάδας επικεντρώθηκε στα δικαιώματα των γυναικών και στην ταυτότητα του Ευρωπαίου Πολίτη, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές και των...
1ο Δ.Σ Κέρκυρας: Erasmus+ με ευαισθητοποίηση σε θέματα ισότητας φύλου
σχολείο
ΥΠΑΙΘΑ: Αλλαγές στις εγγραφές ΕΠΑΛ-ΓΕΛ και επανεξέταση του χαρακτηρισμού «μη παρακολουθούντων»
Υπό επανεξέταση ο χαρακτηρισμός «μη παρακολουθούντων» – Σκέψεις για νέα προγράμματα και βιβλία στα ΕΠΑΛ – Προβληματισμός για τη συγχώνευση ΕΠΑΛ και...
ΥΠΑΙΘΑ: Αλλαγές στις εγγραφές ΕΠΑΛ-ΓΕΛ και επανεξέταση του χαρακτηρισμού «μη παρακολουθούντων»