Η εκπαίδευση ενηλίκων αποτελεί κρίσιμο πυλώνα κοινωνικής ένταξης και επαγγελματικής ανασυγκρότησης. Στο πλαίσιο αυτό, τα Εσπερινά Γενικά Λύκεια διαδραματίζουν ιδιαίτερο ρόλο, παρέχοντας δυνατότητες σε εργαζόμενους, γονείς, μετανάστες και πρόσφυγες να συνδυάσουν εργασία και φοίτηση. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται σε πρόσφατο υπόμνημα προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η τρέχουσα λειτουργία τους δημιουργεί σημαντικά παιδαγωγικά και κοινωνικά προβλήματα.
Παρά τον ουσιαστικό τους ρόλο, τα Εσπερινά ΓΕΛ θεσμικά εξομοιώνονται με τα Ημερήσια Λύκεια, με τη μοναδική διαφοροποίηση το ωράριο λειτουργίας. Η εξομοίωση αυτή δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των εκπαιδευομένων, που συχνά προέρχονται από απαιτητικές καθημερινές εργασίες και οικογενειακές υποχρεώσεις.
Οι μαθητές των Εσπερινών, όπως επισημαίνει ο Διευθυντής του Εσπερινού ΓΕΛ Βόλου, Χρήστος Παπαϊωάννου, χρειάζονται ευέλικτες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που να σέβονται την ετερογένεια της τάξης και να συνδέουν τη μάθηση με την εμπειρία τους. Η εφαρμογή κοινών αναλυτικών προγραμμάτων με τα Ημερήσια Λύκεια αγνοεί τον περιορισμένο χρόνο μελέτης και τις ιδιαίτερες συνθήκες των ενηλίκων μαθητών.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην πρόσβαση των Εσπερινών μαθητών στα ΑΕΙ. Παρά τη διάταξη που προβλέπει 1% επιπλέον θέσεις για τους υποψηφίους των Εσπερινών, η ωφέλεια εξουδετερώνεται από την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και την εξαίρεση ορισμένων σχολών, όπως αυτές των Σωμάτων Ασφαλείας.
Η δομική ανισότητα αυτή δημιουργεί ουσιαστικό αποκλεισμό και υπονομεύει τον στόχο της εκπαίδευσης ενηλίκων, που είναι η παροχή ισότιμων ευκαιριών μάθησης και επαγγελματικής αναβάθμισης.
Στο υπόμνημα προτείνονται συγκεκριμένα μέτρα για την αναβάθμιση των Εσπερινών ΓΕΛ:
Αναθεώρηση του Αναλυτικού Προγράμματος με βάση τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, όπως η βιωματική μάθηση και η διαθεματικότητα.
Ευέλικτες παιδαγωγικές πρακτικές, που λαμβάνουν υπόψη την ιδιαίτερη καθημερινότητα των μαθητών.
Τροποποίηση του συστήματος αξιολόγησης, ώστε να αναδεικνύονται οι δεξιότητες και η εργασιακή εμπειρία των ενηλίκων μαθητών.
Διακριτό εξεταστικό πλαίσιο για πρόσβαση στα ΑΕΙ, που θα μειώνει τη σημερινή ανισότητα και θα προσφέρει πραγματικές ευκαιρίες εισαγωγής.
Η εφαρμογή των παραπάνω δεν αποτελεί απλώς εκπαιδευτική παρέμβαση, αλλά θεσμική μεταρρύθμιση με κοινωνικό και παιδαγωγικό αποτύπωμα, διασφαλίζοντας ισονομία, κοινωνική δικαιοσύνη και σεβασμό στις ανάγκες των μαθητών.
Το υπόμνημα τονίζει την ανάγκη για θεσμικό διάλογο με τη συμμετοχή του Υπουργείου, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, των εκπαιδευτικών των Εσπερινών και φορέων δια βίου μάθησης, με στόχο την αναπροσαρμογή του ρόλου και του πλαισίου λειτουργίας των Εσπερινών Γενικών Λυκείων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης