Ανώτατο όριο τεσσάρων μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ανά σχολικό τμήμα θέτει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με επίσημη απάντηση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη στη Βουλή. Η απάντηση δόθηκε στο πλαίσιο κοινοβουλευτικής ερώτησης.
Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που περιλαμβάνονται στη ρύθμιση είναι:
δυσλεξία
δυσγραφία
δυσαριθμησία
δυσαναγνωσία
δυσορθογραφία
Τι προβλέπεται αν ξεπεραστεί το όριο
Σύμφωνα με το υπουργείο, σε περίπτωση που κατά την κατανομή των μαθητών προκύψει υπέρβαση του ορίου των τεσσάρων, δίνεται η δυνατότητα μείωσης του συνολικού αριθμού μαθητών του τμήματος έως και κατά τρεις, σε σχέση με το ανώτατο επιτρεπόμενο.
Η πρόβλεψη αυτή δεν είναι καθολική
Εφαρμόζεται μόνο σε σχολικές μονάδες:
όπου δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης
και δεν παρέχεται Παράλληλη Στήριξη / Συνεκπαίδευση
Διαφορετική πρόβλεψη για μαθητές με αναπηρία ή άλλες ΕΕΑ
Η υπουργός Παιδείας υπενθύμισε ότι, βάσει του άρθρου 6 παρ. 1 του ν. 3699/2008, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 117 του ν. 5224/2025, ισχύει διαφορετικό καθεστώς για τους μαθητές με:
αναπηρία
ή άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (πλην μαθησιακών δυσκολιών)
Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο αριθμός δεν μπορεί να υπερβαίνει τον έναν μαθητή ανά τμήμα.
Και εδώ προβλέπεται δυνατότητα μείωσης του συνολικού αριθμού μαθητών του τμήματος κατά τρεις, υπό τις ίδιες προϋποθέσεις (απουσία Τμήματος Ένταξης ή Παράλληλης Στήριξης).
Ανώτατο όριο μαθητών στα Δημοτικά
Σε ό,τι αφορά τη γενική λειτουργία των Δημοτικών Σχολείων, το υπουργείο υπενθυμίζει ότι:
ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα παραμένει στους 25
Η μείωση του αριθμού μαθητών δεν είναι αυτόματη, αλλά προβλέπεται ως δυνατότητα και όχι ως υποχρέωση.
Προβληματισμοί από την εκπαιδευτική κοινότητα
Η απάντηση του ΥΠΑΙΘΑ επαναφέρει στο προσκήνιο κρίσιμα ερωτήματα:
Πώς διασφαλίζεται η ουσιαστική στήριξη των μαθητών όταν δεν υπάρχουν δομές ένταξης;
Μπορεί η απλή αριθμητική μείωση μαθητών να υποκαταστήσει εξειδικευμένο προσωπικό;
Πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η ρύθμιση σε σχολεία με αυξημένες διαγνώσεις;
Για πολλούς εκπαιδευτικούς, το ζήτημα δεν είναι μόνο ποσοτικό, αλλά βαθιά παιδαγωγικό και θεσμικό.
Η απάντηση της υπουργού Σοφίας Ζαχαράκη
ΘΕΜΑ: «Απάντηση στην Αναφορά με αριθμ. πρωτ.499/19-11-2025»
Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 40 του ν.4589/2019 (Α΄13) τα Νηπιαγωγεία, ανάλογα με τον αριθμό των οργανικών θέσεων των νηπιαγωγών, είναι μονοθέσια, ή πολυθέσια. Στις σχολικές μονάδες απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης ή περιοχών για τις οποίες απαιτείται μεταφορά/μετακίνηση μαθητών/τριών, ο ελάχιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα είναι πέντε (5), ενώ στα διθέσια και άνω Νηπιαγωγεία ο ελάχιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα είναι δεκαπέντε (15) σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020 (Α΄111). Ο μέγιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα στο Νηπιαγωγείο καθορίζεται στους είκοσι πέντε (25) σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠΔ 79/2017 (Α’109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (παρ. 4, κεφ. Α, της υπ΄αρ. Φ.7/106615/Δ1/04-09-2025 (ΑΔΑ: Ψ7ΤΞ46ΝΚΠΔ-Ω8Ψ) εγκυκλίου Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.)
Η οργανικότητα-λειτουργικότητα των Δημοτικών Σχολείων προσδιορίζεται στην Φ.3/897/97652/Γ1/25-9-2006 (Β’ 1507) ΚYA. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017 (Α’ 109), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 3 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020 (Α’ 111), ο μέγιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα στο Δημοτικό Σχολείο καθορίζεται στους είκοσι πέντε (25). Για τα επταθέσια και άνω σχολεία ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών/τριών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δεκαπέντε (15) ανά τμήμα (παρ. 2, Κεφ. Α, της υπ’ αριθ. Φ.7/64519/Δ1/3-6-2025 (ΑΔΑ: 6ΔΦΕ46ΝΚΠΔ-ΗΓΠ) εγκυκλίου Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.).
Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 117 του ν. 5224/2025 (Α΄142), ορίζεται ότι:
i) Ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 3 και στην παρ. 2 του άρθρου 3, εκτός των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος του ενός (1), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα.
ii) Ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων (4) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος των τεσσάρων (4), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης Συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής