Μία πρωτότυπη πανελλαδική μελέτη που φωτίζει τα χαρακτηριστικά των 5.641 υποψηφίων Διευθυντών Σχολικών Μονάδων στις κρίσεις του 2023 παρουσιάζει ο καθηγητής Αγγλικής και Κοινωνικών Επιστημών Πάνος Ντούλας. Η έρευνα καταγράφει για πρώτη φορά με ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα το προφίλ των στελεχών εκπαίδευσης που διεκδίκησαν θέσεις διοίκησης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η ανάλυση βασίστηκε σε πρωτογενή δεδομένα των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, τα οποία ταξινομήθηκαν και επεξεργάστηκαν με Excel. Η στατιστική αποτύπωση έγινε με χρήση πινάκων και διαγραμμάτων για τη διευκόλυνση της οπτικοποίησης.
Δείτε σε μορφή pdf τη μελέτη ΕΔΩ
Μια πρωτότυπη έρευνα για την ελληνική βιβλιογραφία
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τον Νόμο 4823/2021 (ΦΕΚ, 2021) και τα δεδομένα του ΦΕΚ των κρίσεων του 2022, βασίστηκε στη συλλογή στοιχείων από όλες τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Η επεξεργασία έγινε μέσω Microsoft Excel, με στόχο να αποτυπωθούν μετρήσιμα κριτήρια, όπως:
Προϋπηρεσία
Επιστημονικά προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά)
Επιμορφώσεις και διοικητική εμπειρία
Αξιολογήσεις και μόρια ανά κατηγορία
Ο συγγραφέας αναφέρει ότι η εργασία ξεκίνησε το 2023, αλλά ολοκληρώθηκε ύστερα από δυόμιση χρόνια, «με την πεποίθηση ότι μια γνώση που δεν κοινοποιείται, χάνεται» — παραπέμποντας στο ρητό της Σοφίας Σειράχ (41:14): «Σοφία δε κεκρυμμένη και θησαυρός αφανής, τίς ωφέλεια εν αμφοτέροις;»
Ποιοι διεκδίκησαν θέσεις Διευθυντών το 2023
Σύμφωνα με τα δεδομένα της μελέτης, οι 5.641 υποψήφιοι προέρχονται από όλα τα γνωστικά αντικείμενα, με έντονη υπεροχή των φιλολόγων, μαθηματικών και φυσικών, ενώ αυξημένη είναι η παρουσία καθηγητών Πληροφορικής και Ξένων Γλωσσών.
Κατανομή ανά ειδικότητα (ενδεικτικά):
Φιλόλογοι: ~28%
Μαθηματικοί: ~17%
Φυσικοί/Χημικοί/Βιολόγοι: ~15%
Πληροφορικοί: ~10%
Ξένων Γλωσσών: ~7%
Οικονομολόγοι, Καλλιτεχνικών, Φυσικής Αγωγής και λοιποί: ~23%
Η πλειονότητα των υποψηφίων διαθέτει πολυετή διδακτική υπηρεσία, με μέσο όρο 22-25 έτη στην εκπαίδευση, στοιχείο που αποτυπώνει τη σημαντική εμπειρία του σώματος των εκπαιδευτικών στελεχών.
Επιστημονικά προσόντα: Μεταπτυχιακά και Διδακτορικά
Η μελέτη καταγράφει αξιοσημείωτη ακαδημαϊκή αναβάθμιση των υποψηφίων, καθώς:
Το 42% κατέχει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης,
Το 6% διαθέτει Διδακτορικό,
Ενώ το 12% έχει δεύτερο πτυχίο ή άλλη συναφή εξειδίκευση.
Η αύξηση αυτή σε σχέση με τις κρίσεις προηγούμενων ετών δείχνει την έντονη τάση επιστημονικής ενίσχυσης των στελεχών, με πολλούς υποψήφιους να επιλέγουν προγράμματα επιμόρφωσης στην εκπαιδευτική διοίκηση ή στις κοινωνικές επιστήμες.
Διοικητική εμπειρία και αξιολόγηση
Περίπου το 35% των υποψηφίων είχαν προηγούμενη διοικητική εμπειρία, είτε ως Υποδιευθυντές είτε ως Συντονιστές Εκπαίδευσης. Αυτή η εμπειρία, όπως σημειώνει ο Ντούλας, «λειτούργησε καθοριστικά στην τελική μοριοδότηση και ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση των υποψηφίων στη συνέντευξη».
Επιπλέον, η ανάλυση έδειξε σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά περιφέρεια, τόσο στα ποσοστά επιτυχίας όσο και στη βαρύτητα που δόθηκε σε συγκεκριμένα κριτήρια (π.χ. ερευνητικό έργο, επιμόρφωση).
Γεωγραφική κατανομή: Πού υπήρξε ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός
Ο μεγαλύτερος αριθμός υποψηφίων καταγράφηκε σε Αττική, Κεντρική Μακεδονία και Δυτική Ελλάδα, ενώ ο μικρότερος σε Νότιο Αιγαίο, Ήπειρο και Ιόνια Νησιά.
Ενδεικτικά ποσοστά συμμετοχής:
Αττική: 26%
Κεντρική Μακεδονία: 18%
Δυτική Ελλάδα: 9%
Κρήτη: 7%
Υπόλοιπη Ελλάδα: 40%
Η γεωγραφική κατανομή δείχνει ότι οι περιοχές με μεγάλα αστικά κέντρα παρουσιάζουν μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων ανά θέση, κάτι που αυξάνει τον ανταγωνισμό και διαφοροποιεί τις στρατηγικές προετοιμασίας των υποψηφίων.
Τι αποκαλύπτει η ανάλυση
Η έρευνα του Πάνου Ντούλα καταλήγει πως το σώμα των υποψηφίων Διευθυντών χαρακτηρίζεται από υψηλό μορφωτικό επίπεδο, επαγγελματική ωριμότητα και διάθεση για διαρκή επιμόρφωση.
Ωστόσο, αναδεικνύει και προκλήσεις:
Ανομοιομορφία κριτηρίων μεταξύ περιοχών,
Απουσία ενιαίας ψηφιακής πλατφόρμας καταγραφής στοιχείων,
Περιορισμένη διαφάνεια σε ορισμένα στάδια της διαδικασίας.
Η μελέτη λειτουργεί ως πολύτιμο εργαλείο αυτογνωσίας για το εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς καταγράφει με αντικειμενικά δεδομένα ποιοι εκπαιδευτικοί διεκδικούν ρόλο διοίκησης, με ποια προσόντα και με ποιες προοπτικές.
Όπως σημειώνει ο ερευνητής: «Η γνώση αυτή πρέπει να διαχυθεί στην εκπαιδευτική κοινότητα, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουμε να χτίσουμε ένα σύστημα διοίκησης βασισμένο σε αξία, εμπειρία και ακαδημαϊκή επάρκεια».
Τα βασικά σημεία της μελέτης Ντούλα (2023)
| Δείκτης | Ποσοστό / Στοιχείο |
|---|---|
| Συνολικοί υποψήφιοι | 5.641 |
| Μεταπτυχιακοί τίτλοι | 42% |
| Διδακτορικοί τίτλοι | 6% |
| Διοικητική εμπειρία | 35% |
| Μέσος χρόνος υπηρεσίας | 23 έτη |
| Περιοχές με μεγαλύτερο ανταγωνισμό | Αττική, Κεντρική Μακεδονία |
| Κύρια ειδικότητα υποψηφίων | Φιλόλογοι (28%) |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής