Πόσες φορές έχουμε δει παιδιά σε μια σχολική επίσκεψη να περιπλανιούνται αδιάφορα ανάμεσα στα εκθέματα, χωρίς να καταλαβαίνουν πραγματικά τι βλέπουν; Όμως, τα μουσεία δεν είναι αποθήκες αντικειμένων, είναι χώροι ζωντανής μνήμης, χώροι αφήγησης και συναισθήματος. Και εκεί ακριβώς γεννιέται η μουσειοπαιδαγωγική.
Η μουσειοπαιδαγωγική δεν είναι απλώς ένας νέος όρος στην εκπαιδευτική γλώσσα. Είναι μια «γέφυρα» ανάμεσα στο σχολείο και τον πολιτισμό. Δείχνει πώς μπορούμε να μετατρέψουμε μια επίσκεψη στο μουσείο από «εκδρομή» σε βίωμα μάθησης, ένα ταξίδι μέσα στον χρόνο, στη γνώση και στην ανθρώπινη δημιουργία.
Η αξία της εμπειρίας μέσα από τα εκθέματα
Σε μια εποχή που η μάθηση τείνει να γίνεται όλο και πιο ψηφιακή, η μουσειοπαιδαγωγική μάς υπενθυμίζει τη δύναμη του χειροπιαστού, του αυθεντικού. Όταν ένα παιδί στέκεται μπροστά σε ένα αρχαίο αγγείο ή ένα έργο τέχνης, δεν βλέπει απλώς ένα αντικείμενο. Αντιλαμβάνεται, χωρίς λόγια, τη συνέχεια της ιστορίας του τόπου του.
Ο εκπαιδευτικός που γνωρίζει τις αρχές της μουσειοπαιδαγωγικής μπορεί να μετατρέψει κάθε τέτοια στιγμή σε εκπαιδευτική εμπειρία: να θέσει το σωστό ερώτημα, να προκαλέσει περιέργεια, να συνδέσει το παρελθόν με το παρόν.
Και εκεί, μέσα σε ένα μουσείο, η μάθηση παύει να είναι μάθημα. Γίνεται συναίσθημα, συμμετοχή, ταυτότητα.
Από τη θεωρία στην πράξη: το στοίχημα για τους Έλληνες εκπαιδευτικούς
Τα τελευταία χρόνια, τα μουσεία της Ελλάδας, με τις συλλογές, τις δράσεις και τις ψηφιακές εφαρμογές τους, έχουν ανοίξει ξανά τις πόρτες τους στα σχολεία. Όμως, χωρίς κατάλληλη επιμόρφωση, οι εκπαιδευτικοί συχνά αισθάνονται «επισκέπτες» και όχι συνεργάτες των μουσείων.
Η μουσειοπαιδαγωγική έρχεται να καλύψει αυτό το κενό, προσφέροντας εργαλεία για τη σχεδίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τη χρήση διαδραστικών μεθόδων και την αξιοποίηση του πολιτισμού στη διδασκαλία.
Είναι μια σύγχρονη παιδαγωγική πρόταση, που βλέπει τον πολιτισμό όχι ως «πολυτέλεια», αλλά ως ουσιαστικό κομμάτι της εκπαίδευσης. Όπως λένε και οι ειδικοί, «η επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά δεν διδάσκεται, βιώνεται».
Η νέα εποχή της μουσειοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης
Το Πανεπιστήμιο Πατρών, μέσω του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. και σε συνεργασία με το ΕΚΕΚ, εγκαινιάζει το μοριοδοτούμενο εξ αποστάσεως σεμινάριο «Μουσειοπαιδαγωγική: Θεωρία και Πρακτικές Εφαρμογές στην Ελληνική Εκπαίδευση», το πρώτο πανεπιστημιακό πρόγραμμα στην Ελλάδα που αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και το ΑΣΕΠ.
Το ασύγχρονο 9μηνο πρόγραμμα (400 ωρών) προσφέρει μέγιστη μοριοδότηση έως 10 μόρια για προσλήψεις και διορισμούς εκπαιδευτικών, και παρέχει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο θεωρητικής και πρακτικής εξειδίκευσης στη μουσειοπαιδαγωγική.
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, παιδαγωγούς, φοιτητές, εργαζόμενους σε μουσεία και επαγγελματίες του πολιτισμού που θέλουν να φέρουν τη μάθηση πιο κοντά στην εμπειρία.
Μάθετε περισσότερα και κάντε την εγγραφή σας ΕΔΩ στο αναγνωρισμένο πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Πατρών και του ΕΚΕΚ που φέρνει την πολιτιστική εκπαίδευση στην καρδιά του σχολείου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Alfavita Newsroom