Σημαντικά ζητήματα που αφορούν τις αποσπάσεις, τις άδειες άσκησης ιδιωτικού έργου και τις παραιτήσεις εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους συζητήθηκαν στη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2025, σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του αιρετού μέλους Θοδωρή Κατσωνόπουλου.
Ο αιρετός αναφέρθηκε εκτενώς στα θέματα που τέθηκαν, επισημαίνοντας τις καθυστερήσεις και τις ανισότητες στη διαδικασία αποσπάσεων σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, καθώς και την ανάγκη τροποποίησης του θεσμικού πλαισίου για ίση μεταχείριση όλων των εκπαιδευτικών.
Παράλληλα, ανέδειξε το χρόνιο πρόβλημα της αναμοριοδότησης σχολικών μονάδων και τις ασάφειες στην εφαρμογή των ειδικών κατηγοριών μετάθεσης, ζητώντας άμεση διευκρίνιση από το Υπουργείο Παιδείας.
Ο κ. Κατσωνόπουλος τόνισε, τέλος, την ανάγκη κάλυψης όλων των κενών στα σχολεία, υπογραμμίζοντας ότι χωρίς επαρκή χρηματοδότηση δεν μπορεί να υπάρξει ποιοτική Δημόσια Παιδεία.
Ενημερωτικό αιρετού ΚΥΣΔΕ Θ. Κατσωνόπουλου
Σχετικά με τη συνεδρίαση της Πέμπτης 23 Οκτωβρίου 2025
Συναδέλφισσες/συνάδελφοι
Στη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ της Πέμπτης 23/10/2025 εξετάστηκαν ζητήματα αποσπάσεων, αδειών άσκησης ιδιωτικού έργου και παραιτήσεων εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους. Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά τα βασικά σημεία:
1. Γενικά θέματα αποσπάσεων εκπαιδευτικών
– Εγκρίθηκαν εννέα (9) αιτήσεις ανάκλησης απόσπασης από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ,
– δύο (2) νέες αιτήσεις, μία (1) επανεξέταση και μία (1) απόσπαση εκπαιδευτικού ΕΑΕ.
– Από τις πέντε (5) αιτήσεις νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών για λόγους υγείας ή οικογενειακούς, εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία οι δύο (2).
Αποσπάσεις σε Μουσικά Σχολεία
– Εγκρίθηκε η αίτηση νεοδιοριζόμενης εκπαιδευτικού, κλάδου ΤΕ16, σύμφωνα με τη θετική εισήγηση της επιτροπής και τη σχετική νομοθεσία (άρθρο 62 παρ. 5 του ν. 4589/2019, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 125 του ν. 5224/2025).
– Όλες οι υπόλοιπες αιτήσεις και ενστάσεις απορρίφθηκαν κατά πλειοψηφία. Με αφορμή την εξέταση ένστασης εκπαιδευτικού, επαναφέραμε την πάγια θέση του κλάδου (Συνεδριακή Απόφαση ΟΛΜΕ) για άμεση τροποποίηση της εγκυκλίου μεταθέσεων και αποσπάσεων σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, με ξεκάθαρη μοριοδότηση για κάθε προσόν και συνυπολογισμό όλων των κριτηρίων (ακαδημαϊκών, προϋπηρεσίας, κοινωνικών).
Επισημάνθηκε, πέρα από το περιεχόμενο των εισηγήσεων – όπου υπήρχε σαφής διαφοροποίηση – και το διαδικαστικό πρόβλημα της καθυστέρησης στις απαντήσεις της αρμόδιας επιτροπής, πέραν των προβλεπόμενων χρονικών προθεσμιών.
Οι κλισέ απαντήσεις που επαναλαμβάνονται και θα επαναλαμβάνονται όσο δεν αλλάζει το σύστημα μεταθέσεων στα σχολεία αυτά, είναι ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία «…δεν προβλέπονται α) μοριοδότηση και β) οικογενειακοί, προσωπικοί, οικονομικοί λόγοι καθώς και λόγοι υγείας, εντοπιότητας και συνυπηρέτησης ως κριτήρια μετάθεσης και απόσπασης για τα Μουσικά Σχολεία.
Επιπροσθέτως δεν προβλέπεται β’ φάση αποσπάσεων σε Μουσικά Σχολεία. Όμως, ο αντίλογος και σαφής απάντηση στη διακριτική και άνιση μεταχείριση εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε δημόσια σχολεία, είναι ότι καταπατείται η αρχή της ισότητας την οποία καθιερώνει το άρθρο 4§1 του Συντάγματος που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που τελούν κάτω από τις ίδιες συνθήκες.
Μάλιστα η ίδια η Υπουργός απαντώντας σε ερωτήσεις, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τον Απρίλιο του 2025 απάντησε μεταξύ άλλων ότι «… είναι θεμιτό, εύλογο και δίκαιο να προσδοκούν (οι εκπαιδευτικοί των Μουσικών Σχολείων) μια διαδικασία μεταθέσεων και αποσπάσεων που είναι όχι μόνο ουσιαστική, αλλά και απολύτως διαφανής και προβλέψιμη. Δεν αγνοούμε τη φωνή των εκπαιδευτικών, ούτε παρακάμπτουμε τις ενστάσεις τους. Αντίθετα, τις αξιοποιούμε για να βελτιώσουμε το θεσμικό πλαίσιο…».
Επομένως, η αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου είναι μονόδρομος. Πολιτική βούληση θεωρητικά υπάρχει (σύμφωνα με πρόσφατες δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας), σχετικές εισηγήσεις των υπηρεσιών υπάρχουν, ψηφισμένες θέσεις του κλάδου υπάρχουν, επομένως τι ακριβώς εξυπηρετεί όλη αυτή η κωλυσιεργία εκ μέρους του Υπουργείου; Να δοθεί άμεσα λύση με βάση τις θέσεις του κλάδου!
2. Χορήγηση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου σε στελέχη εκπαίδευσης
Εξετάστηκαν επτά (7) αιτήσεις, εκ των οποίων εγκρίθηκαν οι έξι (6), ενώ μία (1) αναβλήθηκε για επόμενη συνεδρίαση.
3. Παραιτήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για εξαιρετικούς λόγους
Εξετάστηκαν επτά (7) αιτήσεις παραίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας ή οικογενειακούς, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Εγκρίθηκαν οι έξι (6), ενώ μία (1) απορρίφθηκε.
Οι έξι εκπαιδευτικοί για τους οποίους το ΚΥΣΔΕ γνωμοδότησε θετικά ως προς την παραίτηση από την υπηρεσία και τη λύση της υπαλληλικής σχέσης, είναι των ακόλουθων κλάδων: ΠΕ04.01 της ΔΔΕ Λάρισα, ΠΕ01 της ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας, ΠΕ11 της ΔΔΕ Χανίων, ΠΕ87.02 της ΔΔΕ Γ΄ Αθήνας, ΠΕ11 της ΔΔΕ Αιτωλοακαρνανία και ΠΕ02 της ΔΔΕ Α΄ Αθήνας. Θέσαμε εκ νέου το ζήτημα που παραμένει σε εκκρεμότητα πάνω από έναν χρόνο, την αναμοριοδότηση σχολικών μονάδων. Ας ελπίσουμε ότι στην επόμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ, στα μέσα Νοεμβρίου, θα έχουμε εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας και θα προχωρήσουν κανονικά οι διαδικασίες για τις εκκρεμείς αναμοριοδοτήσεις.
Τονίσαμε επίσης τις διαφορετικές ερμηνείες της νομοθεσίας από διαφορετικές υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘΑ σχετικά με τις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης, ζήτημα που απαιτεί άμεση αποσαφήνιση. Πρόκειται για ένα ζήτημα που προκαλεί σύγχυση και άνιση μεταχείριση μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μελών ΕΕΠ – ΕΒΠ, σχετικά με την ερμηνεία των ειδικών κατηγοριών μετάθεσης. Συγκεκριμένα, στο Κεφάλαιο Δ΄ της υπ’ αριθμ. 129423/Ε4/15-10-2025 εγκυκλίου μεταθέσεων των μελών ΕΕΠ – ΕΒΠ («Ειδικές κατηγορίες μετάθεσης – 80% και άνω εφ’ όρου ζωής», σελ. 15-16) αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι στις ειδικές κατηγορίες περιλαμβάνονται και «τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού που τα ίδια ή οι σύζυγοί τους έχουν ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως».
Στο αντίστοιχο κεφάλαιο στην υπ. αριθμ. 129787/Ε2/15-10-2025 εγκύκλιο μεταθέσεων των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας (σελ 32-33) αναφέρεται ότι «Δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης έχουν οι εκπαιδευτικοί: 1. Που ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες που αναφέρονται στο άρθρο 13 του π.δ. 50/1996 (45Α ́), στο άρθρο 17 του ν. 3402/2005 (258Α ́), στο άρθρο 6, παρ. 1 του ν. 3454/2006 (75Α ́) και στο άρθρο 52 του ν. 4115/2013 (24Α ́) όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 39 του ν. 4403/2016 (125Α ́). 2. Που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω σύμφωνα με το άρθρο 18 του ν. 5128/2024 (118Α ́)».
Παράλληλα, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων μεταθέσεων (https://teachers.minedu.gov.gr) αποκλείονται εκπαιδευτικοί οι οποίοι οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους διαθέτουν πιστοποιημένο ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω. Επίσης, πέραν της διάταξης του άρθρου 17 του ν. 5128/2024, που αφορά την απόσπαση και τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης για νεοδιοριζόμενους με ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω, δεν υφίσταται άλλη νομοθετική ρύθμιση που να διαφοροποιεί τους εκπαιδευτικούς από τα μέλη ΕΕΠ – ΕΒΠ ως προς το δικαίωμα υπαγωγής στις ειδικές κατηγορίες.
Κατόπιν των ανωτέρω, πρέπει άμεσα:
Να υπάρξει επίσημη διευκρίνιση σχετικά με το ποια ρύθμιση εφαρμόζεται ορθά για τις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης,
Να αποκατασταθεί η ενιαία αντιμετώπιση όλων των κατηγοριών προσωπικού (εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ, ΕΒΠ), ώστε να ισχύει η ευνοϊκότερη πρόβλεψη (ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως),
Εφόσον χρειάζεται, να προβλεφθεί συμπληρωματική οδηγία ή διόρθωση στην πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων, ώστε να μην αποκλείονται δικαιούχοι.
Για τον λόγο αυτό, έχουμε αποστείλει σχετική επιστολή στην πολιτική ηγεσία και τις αρμόδιες υπηρεσίες και αναμένουμε να γίνουν οι ενέργειες για την ορθή εφαρμογή των νομοθετικών ρυθμίσεων.
Σχετικές συνεδριακές αποφάσεις ΟΛΜΕ – ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
20ο Συνέδριο: Άμεση τροποποίηση του άρθρου 13 του ΠΔ 50/1996 για την αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμό των ιατρικών όρων των ασθενειών και ένταξη ίσης ή μεγαλύτερης βαρύτητας ασθενειών με αυτές που υπάρχουν ήδη στη σχετική νομοθεσία. Εκπαιδευτικοί που έχουν οι ίδιοι, οι σύζυγοι ή τα τέκνα τους ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω να εντάσσονται σε ειδική κατηγορία μετάθεσης. 21ο Συνέδριο: Κατ΄ εξαίρεση μετάθεση χωρίς την υποχρεωτική παραμονή στην οργανική θέση διορισμού για ένα ή δύο έτη σε εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας 67% και πάνω.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ: Εκπαιδευτικοί που έχουν παιδιά με αναπηρία 67% και άνω ανήκουν σε ειδική κατηγορία μετάθεσης, συν τις παθήσεις για τα τέκνα που ορίζονται στο άρθρο 13 του ΠΔ50/96. Για τους εκπαιδευτικούς, με το άρθρο 18 του Ν5128/2024, όσοι/όσες έχουν ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, εφ΄όρου ζωής, δύνανται να μετατίθενται ακόμα και χωρίς να υπάρχει οργανικό κενό, όμως μετά τα 2 χρόνια υπηρέτησης στην περιοχή διορισμού. Για ΝΕΟΔΙΟΡΙΖΟΜΕΝΟΥΣ εκπαιδευτικούς και συζύγους αυτών με ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 17 του Ν. 5128/2024 ισχύει ότι μπορούν να αποσπώνται από το πρώτο έτος διορισμού και να θεμελιώνουν δικαίωμα μετάθεσης.
Κάλυψη όλων των κενών!
– Έχουμε ήδη φτάσει στα μέσα του Α΄ τετραμήνου και χιλιάδες κενά σε πολλές ειδικότητες παραμένουν. Είναι επιτακτική ανάγκη να καλυφθούν όλα τα κενά σε όλες τις ειδικότητες. Κανένα σχολείο να μην έχει ελλείψεις και κάθε μαθητής να έχει τον καθηγητή του σε όλα του τα μαθήματα.
– Η ίδια η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αναγνώρισε σε πρόσφατη συνέντευξή της ότι παραμένουν κενά στα σχολεία, δηλώνοντας πως το Υπουργείο κινείται με «στοχευμένες προσλήψεις» και αναδιοργάνωση για την κάλυψή τους, ενώ χαρακτήρισε το ζήτημα «εξαιρετικά σύνθετη άσκηση». Ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει πως η «εξαιρετική δύσκολη άσκηση» για το Υπουργείο είναι στην ουσία η διαχείριση της κατάστασης, για την ακρίβεια η «διαχείριση της φτώχειας», συγχωνεύοντας τμήματα, στοιβάζοντας μαθητές και καλύπτοντας κενά με υπερωρίες.
– Χωρίς επαρκή χρηματοδότηση, ποιοτική Δημόσια Παιδεία δεν υπάρχει και τα παιδιά μας δεν μπορούν να έχουν τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα που τους αξίζουν. Είναι κρίσιμο να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστώσεις και να πραγματοποιηθούν άμεσα όλες οι αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών, χωρίς καθυστερήσεις και προσχηματικούς περιορισμούς.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Θοδωρής Κατσωνόπουλος
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ, εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης