mathites othones
Σχολεία: Ανατροπές στο ωράριο από το πρώτο κουδούνι τον Σεπτέμβριο

Η σχολική χρονιά 2025-26 θα ξεκινήσει επίσημα στις 11 Σεπτεμβρίου, με το βασικό κουδούνι να παραμένει ίδιο, αλλά με διαφοροποίηση στο σχόλασμα. Στο ΦΕΚ «Ρυθμίσεις για το νέο Αναβαθμισμένο πρόγραμμα ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου, για το σχολικό έτος 2025-2026» καθορίζονται αλλαγές που αφορούν τις ώρες αποχώρησης των μαθητών στα Δημοτικά Σχολεία και τα Νηπιαγωγεία με αναβαθμισμένο Ολοήμερο πρόγραμμα.

Οι νέες ώρες αποχώρησης

Να τι προβλέπει το ΦΕΚ 95/2025: «Ρυθμίζουμε για το σχολικό έτος 2025-26, την ώρα αποχώρησης από τις σχολικές μονάδες που εφαρμόζεται το Αναβαθμισμένο πρόγραμμα ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, ως εξής: «Για το σχολικό έτος 2025-26, η αποχώρηση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου που παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου λαμβάνει χώρα στις 15:50, με το πέρας της δεύτερης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης, ή στις 17:30, με τη λήξη του προγράμματος. Επιπλέον, δύναται η αποχώρηση να λαμβάνει χώρα και στις 14:55 με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης».

Σύμφωνα με το ΦΕΚ, οι μαθητές θα μπορούν να αποχωρούν:

  • 14:55 – με τη λήξη της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης.

  • 15:50 – με τη λήξη της 2ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης.

  • 17:30 – με τη λήξη του Ολοήμερου προγράμματος.

Η αλλαγή αυτή παρέχει τρεις διακριτές επιλογές, δίνοντας στους γονείς μεγαλύτερη ευελιξία, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει στους μαθητές να παρακολουθούν περισσότερες δραστηριότητες εφόσον το επιθυμούν.

Τα Νηπιαγωγεία και το νέο ωράριο

Αντίστοιχες αλλαγές έρχονται και στα Νηπιαγωγεία, με διαφοροποίηση ανάλογα με τον τύπο του ολοήμερου:

  • Στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, η αποχώρηση ορίζεται στις 16:00.

  • Στο Αναβαθμισμένο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, η παραμονή παρατείνεται έως τις 17:30.

Σε αντίθεση με τα Δημοτικά, δεν επιτρέπεται πρόωρη αποχώρηση των νηπίων και προνηπίων· τα παιδιά παραμένουν μέχρι τη λήξη του προγράμματος.

Τι σημαίνει πρακτικά για τις οικογένειες

  • Για εργαζόμενους γονείς με τυπικό ωράριο (9:00 – 17:00), η αποχώρηση στις 17:30 καλύπτει πλήρως τις ώρες απασχόλησης, μειώνοντας την ανάγκη για εξωτερική φύλαξη ή ιδιωτικές δραστηριότητες.

  • Για οικογένειες που επιθυμούν περισσότερο ελεύθερο χρόνο στο σπίτι, η δυνατότητα αποχώρησης στις 14:55 ή 15:50 λειτουργεί ως πιο «συμβατικό» ωράριο, κοντά στη λήξη του βασικού προγράμματος.

  • Οι εκπαιδευτικοί, ωστόσο, θέτουν ερωτήματα για το πώς θα κατανεμηθεί το προσωπικό ώστε να καλυφθούν οι νέες ζώνες χωρίς επιβάρυνση.

Το ευρωπαϊκό παράδειγμα: Πώς λειτουργεί το ολοήμερο σε άλλες χώρες

Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που επεκτείνει το σχολικό ωράριο.

  • Γαλλία: Το σχολείο τελειώνει συνήθως στις 16:30, ενώ πολλές σχολικές μονάδες προσφέρουν δωρεάν ή χαμηλού κόστους δραστηριότητες (αθλητικές, καλλιτεχνικές) μετά το βασικό ωράριο.

  • Γερμανία: Σε αρκετά κρατίδια εφαρμόζονται τα Ganztagsschulen, ολοήμερα σχολεία με ωράριο έως τις 16:00 ή 17:00, στα οποία ενσωματώνονται τόσο μαθήματα όσο και δημιουργικές δραστηριότητες.

  • Ισπανία: Τα δημοτικά σχολεία λειτουργούν μεσημέρι-απόγευμα (08:30 – 16:00), αλλά με τρίωρο διάλειμμα το μεσημέρι.

  • Σκανδιναβικές χώρες: Προσφέρουν υπηρεσίες after school care (fritids), που λειτουργούν σε συνεργασία με τους δήμους, επιτρέποντας στους γονείς να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους έως τις 17:00 ή 18:00.

Πλεονεκτήματα της αλλαγής

  • Εκπαιδευτικά: Περισσότερες ώρες μάθησης και ενισχυτικής διδασκαλίας.

  • Κοινωνικά: Πρόσβαση σε δραστηριότητες που διαφορετικά θα απαιτούσαν ιδιωτική δαπάνη (π.χ. ξένες γλώσσες, αθλητισμός).

  • Οικογενειακά: Καλύτερη υποστήριξη των εργαζόμενων γονέων, ιδίως σε μονογονεϊκές οικογένειες.

Πιθανοί προβληματισμοί

  • Κούραση μαθητών: Η πολύωρη παραμονή στο σχολείο ενδέχεται να επιβαρύνει τα παιδιά, ιδίως στις μικρότερες τάξεις.

  • Εκπαιδευτικό προσωπικό: Χρειάζονται επιπλέον εκπαιδευτικοί ή ενίσχυση του υπάρχοντος προσωπικού για να διασφαλιστεί η ποιότητα.

  • Υποδομές: Πολλά σχολεία δεν διαθέτουν επαρκείς χώρους (π.χ. αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, αυλές, εργαστήρια) για δραστηριότητες μετά τις 15:00.

Η πρόκληση πλέον είναι να διασφαλιστεί ότι το Ολοήμερο δεν θα μετατραπεί σε «χώρο φύλαξης», αλλά σε ουσιαστικό εργαστήρι γνώσης, δημιουργικότητας και κοινωνικοποίησης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η πρώτη αργία του Σεπτεμβρίου για όλες τις τάξεις τη νέα σχολική χρονιά

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Σοφία Ζαχαράκη
Σοφία Ζαχαράκη: Επίσημη αναγνώριση του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας (Τ.Ε.Γ.) «The Greek School of Wales – Ελληνικό Σχολείο Ουαλίας»
Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, προχώρησε στην επίσημη αναγνώριση του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας (Τ.Ε.Γ.) «The...
Σοφία Ζαχαράκη: Επίσημη αναγνώριση του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας (Τ.Ε.Γ.) «The Greek School of Wales – Ελληνικό Σχολείο Ουαλίας»
Χρήστος Μιχαλές
H Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών για την απώλεια του Χρήστου Μιχαλέ
Έφυγε από τη ζωή ο εμβληματικός εκπαιδευτικός Χρήστος Μιχαλές - Η κληρονομιά ενός αγωνιστή της εκπαίδευσης μέσα από την Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών
H Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών για την απώλεια του Χρήστου Μιχαλέ
Παιδική παχυσαρκία
Νέα θεραπεία για το λιπώδες ήπαρ: Εγκρίθηκε η σεμαγλουτίδη για τη MASH
Η σεμαγλουτίδη γίνεται η πρώτη εγκεκριμένη θεραπεία GLP-1 για το λιπώδες ήπαρ, προσφέροντας νέες ελπίδες σε εκατομμύρια ασθενείς με MASH
Νέα θεραπεία για το λιπώδες ήπαρ: Εγκρίθηκε η σεμαγλουτίδη για τη MASH