Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε στις 22 Αυγούστου 2025 την πρόσκληση υποψήφιων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την υποβολή αίτησης-δήλωσης προτίμησης περιοχών, με σκοπό την πρόσληψή τους ως προσωρινών αναπληρωτών ή/και ωρομισθίων για το σχολικό έτος 2025-2026.
Η διαδικασία απευθύνεται σε όσους/ες έχουν εγγραφεί στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες του ΑΣΕΠ (1ΓΕ/2023, 2ΓΕ/2023, 1ΓΤ/2024, 2ΓΔ/2024, 3ΕΑ/2025), καθώς και στους προσωρινούς και επικουρικούς πίνακες εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.).
Υποβολή αιτήσεων
Η υποβολή αιτήσεων πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Προσωπικού (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) από τη Δευτέρα 25 έως την Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025. Το σύστημα επιτρέπει τροποποιήσεις εντός συγκεκριμένων προθεσμιών, ενώ όσοι έχουν ποινή από μη ανάληψη υπηρεσίας ή παραίτηση αποκλείονται από τη διαδικασία.
Κριτήρια πρόσληψης
Η πρόσληψη των αναπληρωτών/τριών θα πραγματοποιηθεί με βάση:
Τη σειρά κατάταξης στους πίνακες
Τις δηλωθείσες προτιμήσεις
Τα λειτουργικά κενά σε σχολικές μονάδες
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην κάλυψη αναγκών της Ειδικής Αγωγής και στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Η τοποθέτηση θα ολοκληρωθεί πριν την έναρξη των μαθημάτων, ώστε οι αναπληρωτές/τριες να αναλάβουν υπηρεσία από τις 10 Σεπτεμβρίου 2025.
Οι ΣΥΝ.Ε.Κ., με γνώμονα την καλύτερη υποστήριξη των υποψηφίων, παρέχουν αναλυτικό οδηγό για την ορθή υποβολή των αιτήσεων και διευκρινίζουν θέματα που αφορούν στα εργασιακά δικαιώματα, τις άδειες, τη στέγαση και τη μετακίνηση των αναπληρωτών/τριών.
Παράλληλα, υπενθυμίζουν την ανάγκη για μόνιμους διορισμούς, εξίσωση εργασιακών δικαιωμάτων και βελτίωση των συνθηκών εργασίας, προτάσεις που έχουν κατατεθεί και υπερψηφιστεί στα συνέδρια της ΟΛΜΕ.
Αναλυτικά ο οδηγός από τις ΣΥΝ.Ε.Κ.
Ανακοινώθηκε στις 22 Αυγούστου η πρόσκληση υποψήφιων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για υποβολή αίτησης-δήλωσης προτίμησης περιοχών για πρόσληψη ως προσωρινών αναπληρωτών ή/και ωρομισθίων για το σχολικό έτος 2025-2026. Οι ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ/ΣΥΝ.Ε.Κ. θέλοντας να συμβάλλουν στην καλύτερη και ορθότερη υποβολή της αίτησης από τους χιλιάδες υποψήφιους/ες αναπληρωτές/τριες αποκωδικοποιούμε κάποια σημεία της νομοθεσίας.
Σε ποιους απευθύνεται η πρόσκληση;
Σε οσους/ες είναι εγγεγραμμένοι/ες στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Α΄ κατά κλάδο και μουσική ειδίκευση των κλάδων ΠΕ01, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11, ΠΕ33, ΠΕ34, ΠΕ40, ΠΕ41,ΠΕ78, ΠΕ79, ΠΕ80, ΠΕ81, ΠΕ82, ΠΕ83, ΠΕ84, ΠΕ85, ΠΕ86, ΠΕ87, ΠΕ88, ΠΕ89, ΠΕ90, ΠΕ91, ΤΕ01, ΤΕ02, ΤΕ16, ΔΕ01 και ΔΕ02 των Προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π. 1ΓΕ/2023, 2ΓΕ/2023, 1ΓΤ/2024 και 2ΓΔ/2024 (Γ΄ 1851/2024, Γ΄ 2415/2024, Γ΄2416/2024, Γ΄ 2362/2025 και Γ΄ 1420/2025 αντίστοιχα, όπως ισχύουν), και στους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Β΄ και προσωρινούς επικουρικούς αξιολογικούς πίνακες της παραγράφου 4 του άρθρου 58 του ν.4589/2019 υποψήφιων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κλάδων Ε.Α.Ε. και κλάδων ΠΕ01, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11, ΠΕ33, ΠΕ34, ΠΕ40, ΠΕ41, ΠΕ78, ΠΕ79, ΠΕ80, ΠΕ81, ΠΕ82, ΠΕ83, ΠΕ84, ΠΕ85, ΠΕ86, ΠΕ87, ΠΕ88, ΠΕ89, ΠΕ90 και ΠΕ91, με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. της Προκήρυξης του Α.Σ.Ε.Π. 3ΕΑ/2025, (οι οποίοι αναρτήθηκαν στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της Ανεξάρτητης Αρχής του Α.Σ.Ε.Π.),να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για πρόσληψή τους ως αναπληρωτών, πλήρους ή/και μειωμένου ωραρίου ή/ και ως ωρομισθίων, με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, διάρκειας έως ενός (1) διδακτικού έτους στη γενική εκπαίδευση, στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, στα μουσικά σχολεία, στα καλλιτεχνικά σχολεία, στα Πρότυπα/Πειραματικά σχολεία, στα Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία, στο Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας (Σ.Ε.Π.) Ηρακλείου Κρήτης, στη Σιβιτανίδειο Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων, στις δομές υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.), στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), και στις σχολικές μονάδες Β/θμιας Εκπαίδευσης που λειτουργούν σε Σωφρονιστικά Καταστήματα, δηλώνοντας περιοχές προτίμησης για το σχολικό έτος 2025-2026.
Ποια είναι η προθεσμία υποβολής της αίτησης πρόσληψης;
Οι αιτήσεις-δηλώσεις προτίμησης περιοχών υποβάλλονται από τη Δευτέρα 25 έως και την Παρασκευή 29 Αυγούστου, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) (https://opsyd.sch.gr)
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα των προσλήψεων αναπληρωτών/τριών;
- Αιτήσεις αναπληρωτών/τριων-Δήλωση περιοχών προτίμησης: Από 25/8 έως 29/8
- Καταγραφή κενών από Διευθύνσεις Εκπ/σης και ΠΔΕ: Από 22/8 έως 26/8 από τις Διευθύνσεις Β/θμιας και στις 27/8 επικαιροποίηση των κενών από τις Περιγερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
- Το σύστημα θα τρέξει λογικά στις 04 Σεπτεμβρίου και την ίδια μέρα ή την επόμενη 5/9 θα ανακοινωθούν τα ονόματα των αναπληρωτών/τριών που προσλαμβάνονται.
- Δηλώσεις σχολικών μονάδων θα έχουμε στις 8 Σεπτεμβρίου
- Τοποθέτηση των αναπληρωτών/τριών σε σχολικές μονάδες στις 9 Σεπτεμβρίου.
- Ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών/τριών από τις 10/9 έως και τις 11/9 ημέρα που ανοίγουν τα σχολεία.
Είναι προφανές ότι με το χρονοδιάγραμμα αυτά θα δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα στο άνοιγμα των σχολικών μονάδων. Πάγια και αυτονόητη θέση μας είναι όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό να βρίσκεται από τη Δευτέρα 1/9 στις σχολικές μονάδες! Το να ζητά το ΥΠΑΙΘΑ από τον αναπληρωτή/τρια στις 5 Σεπτέμβρη να πάρει μια βαλίτσα και να τρέξει σε κάθε γωνιά της χώρας δημιουργεί τεράστια προβλήματα! Η κατάσταση αυτή δείχνει έλλειψη σεβασμού στον/στην εκπαιδευτικό, στο δικαίωμά του/της να προγραμματίσει τη ζωή του/της και να υπηρετήσει με αξιοπρέπεια τον ρόλο του/της. Δεν μπορεί κάθε χρόνο να ζουν με την αγωνία των εκκρεμοτήτων και των καθυστερήσεων!
Με ποιο τρόπο μπορώ να υποβάλω σωστά την αίτησή μου;
Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) έχει εκδώσει για τη συμπλήρωση της αίτησης ένα επικαιροποιημένο οδηγό
Οσοι/ες υποψήφιοι/ες αναπληρωτές/τριες έχουν ποινή από μη ανάληψη υπηρεσίας ή παραίτησης, το σύστημα ΟΠΣΥΔ δεν θα τους επιτρέπει να κάνουν δήλωση. Επίσης αυτονόητο είναι ότι δεν επιτρέπει το σύστημα να υποβάλλουν αίτηση/δήλωση όσοι/ες δεν βρίσκονται στους Προσωρινούς Αξιολογικούς Πίνακες που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
Ποιες είναι οι δυνατότητες που έχω μετά την υποβολή της αίτησης;
Οι εκπαιδευτικοί έχουν το δικαίωμα να τροποποιούν οποτεδήποτε επιθυμούν τα στοιχεία της αίτησής τους,εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Η τροποποίηση γίνεται από το «ιστορικό αιτήσεων», επιλέγοντας το κουμπί «Προβολή/ Επεξεργασία» από τις διαθέσιμες ενέργειες δίπλα από την αίτηση.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπ’ αριθμ. 104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ Β΄ 3344) υπουργικής απόφασης, η αίτηση των υποψηφίων εκπαιδευτικών για κάθε ειδικότητα και δομή εκπαίδευσης υποβάλλεται μια και μόνο φορά ανά σχολικό έτος. Συνεπώς ο/η υποψήφιος/α έχει δύο βασικές επιλογές διαχείρισης της αίτησής του:
- Απενεργοποίηση αίτησης: Ο υποψήφιος μπορεί, οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο σχολικό έτος, να απενεργοποιήσει την αίτησή του. Σε αυτή την περίπτωση, δεν υπάρχει δυνατότητα επανενεργοποίησης.
- Τροποποίηση αίτησης: Από 1η Οκτωβρίου έως και 30 Απριλίου, μπορεί να αφαιρέσει περιοχές ή άλλες επιλογές προτίμησης. Δεν προβλέπεται προσθήκη νέων περιοχών σε αυτό το διάστημα αλλά μόνο αφαίρεση.
- Οσοι/ες υποψήφιοι/ες ανήκουν σε δύο κλάδους και επιθυμούν να υποβάλλουν αίτηση και στους δυο θα πρέπει να υποβάλλουν δυο ξεχωριστές αιτήσεις.
Ποιες είναι οι δυνατότητες που έχω σε περίπτωση ειδικής προκήρυξης;
Κατά το σχολικό έτος 2025-2026 μπορεί να εκδοθούν ειδικές προκηρύξεις για την κάλυψη λειτουργικών κενών σε συγκεκριμένα σχολεία, σύμφωνα με το άρθρο 86 του ν. 4547/2018 και τις τροποποιήσεις του.
Σε αυτή την περίπτωση ο υποψήφιος/α μπορεί να υποβάλει αίτηση προτίμησης συγκεκριμένων σχολείων ακόμη και αν δεν έχει υποβληθεί αίτηση περιοχών στην τρέχουσα πρόσκληση ή αν αυτή έχει απενεργοποιηθεί. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο υποψήφιος/α που έχει αφαιρέσει ή απενεργοποιήσει περιοχές από την αρχική αίτηση μπορεί, αν προκύψει ειδική προκήρυξη, να δηλώσει ακόμη και σχολεία εκτός των αρχικών του επιλογών. Αυτό του δίνει μια δεύτερη ευκαιρία για πρόσληψη μέσα στο έτος.
Με ποια σειρά γίνεται η διαδικασία προσλήψεων αναπληρωτων/τριών;
Η πρόσληψη αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών διενεργείται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με τη σειρά των κλάδων ή ειδικοτήτων που αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4521/2018 (Α΄38) βάσει της σειράς κατάταξης των υποψηφίων στους αξιολογικούς πίνακες, καθώς και των δηλωθεισών προτιμήσεων. Εκπαιδευτικός ή μέλος Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που προσλαμβάνεται κατά τα ανωτέρω, αποκλείεται από τις προσλήψεις στους επόμενους κατά σειρά κλάδους ή ειδικότητες, όπου είναι υποψήφιος για πρόσληψη. Η τοποθέτηση των προσλαμβανομένων σε σχολικές μονάδες γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Κατά τη διαδικασία των τοποθετήσεων προηγείται η κάλυψη λειτουργικών κενών σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Τι συμβαίνει σε περίπτωση που έκανα αίτηση σε περισσότερους από ένα κλάδο;
Ο υποψήφιος/α που προσλαμβάνεται σε ένα κλάδο, αποκλείεται από τις προσλήψεις στους επόμενους κατά σειρά κλάδους ή ειδικότητες, όπου είναι υποψήφιος/α για πρόσληψη.
Σε περίπτωση μη ανάληψης υπηρεσίας ή παραίτησης από κανονική φάση θα έχω κάποια ποινή;
Σύμφωνα με την παρ. 5Α του άρθρου 63 του ν. 4589/2019: «Εκπαιδευτικοί και μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., οι οποίοι προσλαμβάνονται στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και για οποιονδήποτε λόγο δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία εντός πέντε (5) ημερών από την ημερομηνία που ορίζεται στην ανακοίνωση της πρόσληψης ή αναλαμβάνουν υπηρεσία και στη συνέχεια παραιτούνται, αποκλείονται από τις προσλήψεις κατά το σχολικό έτος που διανύεται κατά την ανακοίνωση της πρόσληψης, καθώς και κατά το επόμενο σχολικό έτος. Αν το δεύτερο έτος αποκλεισμού συμπίπτει με το πρώτο έτος ισχύος νέων πινάκων κατάταξης, τα πρόσωπα που αποκλείονται μπορούν να προσληφθούν μόνο κατά το δεύτερο έτος ισχύος των νέων πινάκων…»
Οι κυρώσεις περί αποκλεισμού ισχύουν ανεξάρτητα από τον κλάδο της πρόσληψης δηλαδή ισχύουν για όλους τους πίνακες που βρίσκεται κάποιος/α.
Σε περίπτωση που προληφθώ ως αναπληρωτής/αναπληρώτρια μπορώ να εργαστώ και αλλού ;
Αναπληρωτές/Αναπληρώτριες ΕΕΠ-ΕΒΠ δύνανται να ασκούν ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή, εφόσον προηγουμένως έχουν λάβει την απαιτούμενη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 3528/2007 (Α΄ 26), άδεια από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
Πως τοποθετούνται οι προσληφθέντες αναπληρωτές σε σχολικές μονάδες;
Η τοποθέτηση των προσληφθέντων αναπληρωτών σε σχολικές μονάδες της περιοχής πρόσληψής τους γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης πρόσληψης, συμπεριλαμβανομένης της ημερομηνίας αυτής. Η ημερομηνία ανακοίνωσης της τοποθέτησης ανά απόφαση πρόσληψης, ειδικότητα και περιοχή πρόσληψης καταχωρίζεται στο Ο.Π.ΣΥ.Δ., με ευθύνη των αρμοδίων στελεχών της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης του συνόλου των λειτουργικών κενών στις σχολικές μονάδες από τους προσληφθέντες (ανά φάση πρόσληψης) αναπληρωτές, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης οφείλουν να αξιολογούν και ιεραρχούν εκ των προτέρων την αναγκαιότητα πλήρωσης του καθενός. Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα δίνεται στην κάλυψη των κενών αφενός σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. έναντι των Τ.Ε. και αφετέρου στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Ποιες άδειες δικαιούνται οι αναπληρωτές/τριες;
- Κανονική Άδεια
7 εργάσιμες ημέρες κατά τη διάρκεια της σύμβασης.
- Αναρρωτική Άδεια
15 εργάσιμες ημέρες που προσαυξάνονται σε άλλες 15 για δυσίατα νοσήματα
- Άδεια λόγω Γάμου/Συμφώνου Συμβίωσης
5 εργάσιμες ημέρες για πενθήμερη εργασία.
- Άδεια λόγω θανάτου (συζύγου,τέκνου, γονέα,αδελφού)
Για 2 εργάσιμες ημέρες αμέσως μετά το γεγονός.
- Άδεια αιμοληψίας και λήψης αιμοπετάλιων
Χορηγείται για 2 εργάσιμες ημέρες πέραν της ημέρας αιμοδοσίας. Μπορούν να ληφθούν είτε συνεχόμενα είτε οποτεδήποτε μέσα στο ίδιο ημερολογιακό έτος. Το ανώτατο όριο είναι 6 αιμοληψίες ανά έτος.
- Άδεια εξετάσεων
14 εργάσιμες ημέρες (σε αναλογία με τη διάρκεια της σύμβασης).
- Άδεια για επιστημονικούς και επιμορφωτικούς λόγους
Είναι μικρής χρονικής διάρκειας εφόσον η συμμετοχή κρίνεται συμφέρουσα για την υπηρεσία.
- Άδεια νοσήματος (ιδίου/συζύγου/τέκνου)
Η διάρκειά της είναι 22 εργάσιμες ημέρες το χρόνο που προσαυξάνεται σε 32 εργάσιμες ημέρες το χρόνο αν υπάρχουν περισσότερα από 1 πάσχοντα πρόσωπα και ανάλογα με τη σύμβαση
- Άδειας Αναπηρίας (ιδίου/τέκνου)
6 εργάσιμες ημέρες το χρόνο που προσαυξάνεται σε 10 αν υπάρχουν περισσότερα από 1 πάσχοντα πρόσωπα και ανάλογα με τη σύμβαση
- Άδεια ανυπαιτίου κωλύματος (παράσταση σε δίκη ή αδυναμία προσέλευσης)
15 εργάσιμες ημέρες με προσκόμιση βεβαίωσης από τον αρμόδιο φορέα.
- Άδεια για άσκηση εκλογικού δικαιώματος
1-3 εργάσιμες ημέρες κατά περίπτωση με βάση τη χιλιομετρική απόσταση.
- Άδεια για υποβολή σε μεθόδους ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
Η διάρκειά της είναι 7 εργάσιμες ημέρες ανά έτος.
- Άδεια προγεννητικών εξετάσεων
- Άδεια μητρότητας
119 ημέρες. 8 εβδομάδες πριν την πιθανή ημέρα τοκετού και 9 μετά.
- Άδεια πατρότητας
14 εργάσιμες ημέρες κατά τη γέννηση του τέκνου.
- Άδεια τρίμηνη για ανατροφή τέκνου
3 μήνες και 15 ημέρες μετά τη λήξη της άδειας μητρότητας.
- Άδεια μειωμένου ωραρίου για ανατροφή τέκνου
2 ώρες την εβδομάδα από το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο της σύμβασης εφόσον δεν κάνει χρήση της 3μηνης άδειας ανατροφής τέκνου.
- Άδεια γονική
4 μήνες (2 επιδοτούμενοι από ΟΑΕΔ και 2 μήνες άνευ επιδότησης).
- Άδεια ασθένειας τέκνου
Η διάρκεια της είναι 4 εργάσιμες ημέρες /έτος και ποροσαυξάνεται στις 7 για τους τρίτεκνους στις 10 για τους πολύτεκνους και στις 8 για τους μονογονείς σε αναλογία με τη σύμβαση.
- Μειωμένο ωράριο λόγω αναπηρίας παιδιού
Κατά 1 ώρα στο εργασιακό ωράριο το οποίο ορίζεται στις 5 αντί για 6 ημερησίως.
- Άδεια λόγω νοσηλείας παιδιών άνευ αποδοχών
30 εργάσιμες ημέρες ανά έτος ανεξαρτήτως ηλικίας παιδιού για λόγους ασθένειας ή ατυχήματος.
- Άδεια για μονογονεϊκές οικογένειες
6 εργάσιμες ημέρες ετησίως που προσαυξάνεται σε 8 για γονείς 3 ή περισσοτέρων παιδιών.
Ολόκληρο το πλαίσιο των αδειών είναι στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://tinyurl.com/47uecddz
Ποιες οι θέσεις των ΣΥΝΕΚ για τα εργασιακά ζητήματα των εκπαιδευτικών;
Πάγια θέση της ΟΛΜΕ είναι η κάλυψη των χιλιάδων κενών της Δημόσιας Εκπαίδευσης να γίνει με μαζικούς μόνιμους διορισμούς και επιτέλους να μπει ένα τέλος στο απαράδεκτο καθεστώς των «μονίμων» αναπληρωτών/τριών που την προηγούμενη χρονιά έφτασαν τις 40.000!
Οι περισσότερες από τις προτάσεις των ΣΥΝΕΚ υπερψηφίστηκαν από το 20ο & 21ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ. Απέναντι στη διαλυτική στάση ορισμένων «επαναστατικών» δυνάμεων, οι ΣΥΝΕΚ με υπευθυνότητα και τεκμηριωμένες απόψεις και προτάσεις συνεχίζουμε τον αγώνα για ένα δημόσιο, δωρεάν, ποιοτικό, δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο για όλα τα παιδιά με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών μας!
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στην εκπαίδευση
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ
- Αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ.
- Μόνιμους διορισμούς για κάλυψη όλων των πραγματικών κενών.
- Αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών με υπογραφή -άμεσα- κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
- Προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών για όλα τα πραγματικά κενά. Προσλήψεις αναπληρωτών/τριών πρέπει να γίνονται για πραγματική αναπλήρωση, όπως άλλωστε προβλέπει και ο ν. 1566/85. Οι μόνιμοι διορισμοί, οι προσλήψεις και οι τοποθετήσεις αναπληρωτών/τριών να περάσουν στις αρμοδιότητες του ΚΥΣΔΕ. Τα αντίστοιχα ΠΥΣΔΕ να έχουν την αρμοδιότητα των τοποθετήσεων των αναπληρωτών στα σχολεία.
- Πρόσληψη αναπληρωτών/τριών σε ΟΛΑ τα κενά στην α΄ φάση και για την ειδική και για την γενική αγωγή, με εξασφάλιση όλων των απαραίτητων πιστώσεων από τον Κρατικό προϋπολογισμό προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν στις πρώτες περιοχές προτίμησής τους. Οι αναπληρωτές/τριες να βρίσκονται στα σχολεία την 1η Σεπτεμβρίου. Νέες φάσεις πρόσληψης μόνο για έκτακτα λειτουργικά κενά.
- Εξίσωση εργασιακών δικαιωμάτων αναπληρωτών/τριών και μονίμων εκπαιδευτικών.
- Πλήρης εξομοίωση όλων των αδειών σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς (κανονικές, αναρρωτικές, μητρότητας, επαπειλούμενης κύησης, φοιτητικές κλπ) με αποδοχές, προσμέτρηση της προϋπηρεσίας και των ενσήμων.
- Ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας για αναπληρωτές/τριες και κατάργηση της υποχρέωσης ιατρικών εξετάσεων για κάθε χρονιά που προσλαμβάνονται.
- Σταθερή και μόνιμη εργασία στην εκπαίδευση. Κατάργηση ΑΜΕΣΑ του θεσμού του ωρομισθίου και του αναπληρωτή μειωμένου ωραρίου καθώς και του αναπληρωτή μέσω ΕΣΠΑ. 12μηνη σύμβαση για τους/τις αναπληρωτές/τριες με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.
- Να υπάρχει η δυνατότητα αμοιβαίας μετάθεσης τις πρώτες ημέρες των προσλήψεων καθώς και η δυνατότητα μετακίνησης όταν συντρέχουν σοβαροί λόγοι υγείας με σαφώς ορισμένα κριτήρια και έλεγχο από τα ΠΥΣΔΕ.
- Να τηρηθεί το νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου οι προσλήψεις για την ειδική αγωγή να προηγούνται εκείνων της γενικής.
- Έγκαιρη καταβολή του μισθού κάθε μήνα. Άμεση αύξηση μισθών ίση –κατ’ελάχιστο- με τον ρυθμό του πληθωρισμού και επαναφορά 13ου και 14ου μισθού.
- Επίδομα ανεργίας για όλους μετά τη λήξη της σύμβασής τους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις
- Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των αναπληρωτών με αναγνώριση του συνόλου της προϋπηρεσίας τους.
- Παροχή στους ελαστικά εργαζόμενους/ες εκπαιδευτικούς των ιδίων συνδικαλιστικών δικαιωμάτων που έχουν οι μόνιμοι/ες. Η ΟΛΜΕ διεκδικεί οι εκλεγμένοι αυτοί συνάδελφοι/ισσες, καθώς και όλοι/ες οι αναπληρωτές/τριες που εκλέγονται σε οποιοδήποτε όργανο του συνδικαλιστικού κινήματος, να έχουν πλήρη συνδικαλιστικά δικαιώματα, όπως και οι μόνιμοι. Για να εξασφαλιστεί αυτή η ισοτιμία στη συνδικαλιστική δράση και για τους αναπληρωτές, πρέπει όποιοι αναπληρωτές εκλέγονται σε ΔΣ Ομοσπονδίας να μην χάνουν ούτε μια ημέρα προϋπηρεσίας. Σήμερα, με βάση τον τρόπο που καταρτίζονται οι πίνακες των αναπληρωτών, ο χρόνος της συνδικαλιστικής τους άδειας δεν προσμετράται ως προϋπηρεσία για την ένταξή τους στους πίνακες κι αυτό χρειάζεται να αλλάξει. Δηλαδή, ο χρόνος της συνδικαλιστικής άδειας να εκλαμβάνεται ως προϋπηρεσία, εκπαιδευτική και κυρίως διδακτική, η οποία είναι και η μόνη που προσμετράται στον πίνακα αναπληρωτών. Όσο παραμένει η υπάρχουσα κατάσταση, αποτελεί τιμωρία για τον συνδικαλισμένο αναπληρωτή/τρια και τελικά παρακώλυση της συνδικαλιστικής του δράσης!
- Επαναφορά του ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα.
- Αυτοδίκαιη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων μετά το πέρας της δόκιμης διετίας.
- Ανώτατο όριο 20 μαθητών στο τμήμα, 15 στις ομάδες προσανατολισμού, 10 στα εργαστήρια.
- Κατάργηση του αντισυνδικαλιστικού νόμου 4808/21.
- Κατάργηση του ν. 5082/24 για τα ΕΠΑΛ. Ενίσχυση της Επαγγελματικής και της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
- Ουσιαστικά παιδαγωγικά μέτρα για την ψυχοκοινωνική υγεία των εφήβων και την εξάλειψη της βίας, διορισμοί Ψυχολόγων, Κοινωνικών Λειτουργών και Σχολικών Νοσηλευτών σε όλα τα σχολεία.
- Μέτρα κατά της εργασιακής μας εξουθένωσης.
- Θεσμική και νομική προστασία των εκπαιδευτικών για τις εκδρομές, τις εφημερίες και τον εργασιακό εκφοβισμό.
- Στην κλιμάκωση μείωσης του ωραρίου με βάση την προϋπηρεσία, θεσμοθέτηση μιας νέας κατηγορίας για τους εκπαιδευτικούς που έχουν συμπληρώσει τα 28 χρόνια υπηρεσίας, ώστε να έχουν και αυτοί κατά δύο ώρες μείωση στο υποχρεωτικό τους ωράριο.
- Μείωση του διδακτικού ωραρίου λόγω προβλημάτων υγείας, όπως ισχύει και για τους υπολοίπους δημοσίους υπαλλήλους.
- Μέχρι δύο σχολεία για κάλυψη ωραρίου. Μείωση διδακτικού ωραρίου κατά 1 ώρα σε κάθε σχολείο, σε περίπτωση μετακίνησης εκπαιδευτικού για συμπλήρωση ωραρίου σε πάνω από 2 σχολεία. Οικονομική κάλυψη των εξόδων μετακίνησης.
- Επαναφορά της 3ωρης μείωσης ωραρίου Υπευθύνων Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών και Πληροφορικής και της 2ωρης μείωσης ωραρίου για εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων.
- Απόδοση οργανικής με 10 ώρες σε μια ή δύο σχολικές μονάδες.
- Καθορισμός ωραρίου μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων για την απόκτηση από τους μαθητές και τις μαθήτριες πιστοποιητικού ξένης γλώσσας, γνώσεων χειρισμού Η/Υ και μουσικών γνώσεων.
- Κατάργηση της υποχρέωσης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικώννα παραμείνουν στη θέση τοποθέτησής τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών. Να τους δοθεί το δικαίωμα μετάθεσης με την ολοκλήρωση ενός έτους υπηρέτησης στο ΠΥΣΔΕ διορισμού.
- Άμεση τροποποίηση του άρθρου 13 του ΠΔ 50/1996 για την αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμό των ιατρικών όρων των ασθενειών και ένταξη ίσης ή μεγαλύτερης βαρύτητας ασθενειών με αυτές που υπάρχουν ήδη στη σχετική νομοθεσία. Εκπαιδευτικοί που έχουν οι ίδιοι, οι σύζυγοι ή τα τέκνα τους ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω να εντάσσονται σε ειδική κατηγορία μετάθεσης.
- Νομική κατοχύρωση του δικαιώματος αποσύνδεσης για τους/τις εκπαιδευτικούς, όπως ισχύει για τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα. Καμία υποχρέωση των εκπαιδευτικών για εργασία εκτός ωραρίου μέσω email ή οποιασδήποτε μορφής τηλεργασίας. Κατάργηση της εξαίρεσης των εκπαιδευτικών από τα δικαιώματα του ν.4807/21.
- Βελτίωση των ρυθμίσεων του ν.4386/2016 που αφορούν τόσο στην άρση της προθεσμίας της 30ης Σεπτεμβρίου μέχρι την οποία μπορεί να γίνεται συμπλήρωση ωραρίου με γραμματειακή υποστήριξη όσο και στη συμπλήρωση ωραρίου των κοινών ειδικοτήτων της Α/μιας και Β/μιας.
- Ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο με κωδικοποίηση της νομοθεσίας για να μην παρατηρείται το φαινόμενο ένα ΠΥΣΔΕ να αποφαίνεται θετικά σε ένα ζήτημα και ένα άλλο ΠΥΣΔΕ για το ίδιο θέμα να αποφαίνεται αρνητικά.
- Ενιαίο χρονοδιάγραμμα για την πραγματοποίηση των υπηρεσιακών μεταβολών σε όλα τα ΠΥΣΔΕ.
- Θεσμοθέτηση νέου πλαισίου για τη συγκρότηση και λειτουργία υπηρεσιακών συμβουλίων ανεξάρτητων και μη ελεγχόμενων από την εκάστοτε εξουσία. Ενός πλαισίου που θα κατοχυρώνει τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα, τη δικαιοσύνη και τη δημοκρατική τους λειτουργία. Επαναφορά των δημοκρατικά εκλεγμένων αιρετών στα πειθαρχικά συμβούλια και τα συμβούλια επιλογής στελεχών.
- Κατάργηση του άρθρου 22 του ν.4728/2020 της Κεραμέως για ηλεκτρονικές εκλογές αιρετών και διεξαγωγή των εκλογών την πρώτη Τετάρτη κάθε δεύτερου Νοέμβρη με άδεια, όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια.
- Κατάργηση του άρθρου 123 του ν.4763/2020 περί αντικατάστασης αιρετών σε περίπτωση παραίτησης που παραβιάζει το εκλογικό αποτέλεσμα και τη σειρά εκλογής.
- Συμμετοχή των αιρετών του ΚΥΣΔΕ στη διαμόρφωση από την Κεντρική υπηρεσία του ΥΠΑΙΘ των οριστικών κενών για τις μεταθέσεις και τους διορισμούς, ανά περιοχή και ειδικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις των ΠΥΣΔΕ για κενά και πλεονάσματα. Σε αυτά να συνυπολογίζονται οι συνταξιοδοτήσεις που θα πρέπει να οριστικοποιούνται εγκαίρως.
- Περιοδική επιμόρφωση ετήσιας διάρκειας για όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς, τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, με ταυτόχρονη απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα, ώστε να μπορούν να αφοσιωθούν απερίσπαστοι/ες στην επιμόρφωσή τους.
- Δωρεάν μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα και ποιοτική δωρεάν επιμόρφωση από δημόσια Πανεπιστήμια και εξειδικευμένους φορείς για τους/τις εκπαιδευτικούς.
- Το Υπουργείο Παιδείας όσο και οι τοπικές αρχές, να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες που προβλέπονται άλλωστε στο άρθρο 32 του Ν.4483/2017 για τη στέγαση των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να αρθεί το αδιέξοδο και σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που οριοθετούν τις ακραίες δυσκολίες εξεύρεσης αξιοπρεπούς στέγασης να στηριχτεί πραγματικά η αξιοπρέπεια του κόσμου της εκπαίδευσης.
- Να διαμορφωθούν πολιτικές ενίσχυσης για όσους/ες εκπαιδευτικούς καλούνται να μείνουν εκτός πρώτης κατοικίας με την καταβολή επιδόματος ενοικίου.
- Αύξηση των αποζημιώσεων για την κάλυψη των οδοιπορικών για εκπαιδευτικούς που μετακινούνται για να συμπληρώσουν το ωράριό τους ή να ανταποκριθούν σε άλλες υποχρεώσεις (επιτηρήσεις πανελλαδικών εξετάσεων, βαθμολογικά κέντρα κλπ).
- Επικαιροποίηση των μορίων δυσμενών συνθηκών σχολικών μονάδων.
- Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης που επιτρέπει κάμερα στα σχολεία και online μετάδοση των μαθημάτων και τηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία.
- Ουσιαστική στήριξη των Μουσικών και Καλλιτεχνικών σχολείων.
- Αναμοριοδότηση των κριτηρίων μετάθεσης, καθώς και ένταξη νέων κριτηρίων, (χρόνια υπηρεσίας, παιδιά, συνυπηρέτηση εκπαιδευτικών, μονογονεϊκές οικογένειες, σύμφωνο συμβίωσης), για μια πιο δίκαιη, πιο ρεαλιστική και ισορροπημένη μοριοδότηση.
Ποιες είναι οι αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ για τα εργασιακά ζητήματα των εκπαιδευτικών;
- Να πραγματοποιηθούν άμεσα μαζικοί μόνιμοι διορισμοί σε όλα τα πάγια κενά, με δίκαιη κατανομή.
- Αυτοδίκαιη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων με το πέρας της δόκιμης διετούς υπηρεσίας.
- Θεσμική και νομική προστασία των εκπαιδευτικών για τις εκδρομές, τις εφημερίες και τον εργασιακό εκφοβισμό.
- Δημιουργία νομικού τμήματος σε κάθε ΠΔΕ &ΔΔΕ τόσο για την υποστήριξη των υπηρεσιακών συμβουλίων όσο και για την νομική υποστήριξη των εκπαιδευτικών.
- Πλήρης κάλυψη κάθε εκπαιδευτικού σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος από/προς/εντός του χώρου εργασίας.
- Προσλήψεις για γραμματειακή στήριξη σε όλα τα σχολεία.
- Κατάργηση του ν. 5082/24 για τα ΕΠΑΛ. Ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
- Ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο με κωδικοποίηση της νομοθεσίας για να μην παρατηρείται το φαινόμενο ένα ΠΥΣΔΕ να αποφαίνεται θετικά σε ένα ζήτημα και ένα άλλο ΠΥΣΔΕ για το ίδιο θέμα να αποφαίνεται αρνητικά.
- Ενιαίο χρονοδιάγραμμα για την πραγματοποίηση των υπηρεσιακών μεταβολών σε όλα τα ΠΥΣΔΕ.
- Πρόσβαση στις στρατιωτικές και φοιτητικές λέσχες σίτισης για όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς.
- Κατάργηση του άρθρου 22 του ν.4728/2020 της Κεραμέως και διεξαγωγή των εκλογών την πρώτη Τετάρτη κάθε δεύτερου Νοέμβρη με άδεια, όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια. Η επαναφορά των αιρετών του κλάδου στα υπηρεσιακά συμβούλια μετά τον δίχρονο αποκλεισμό τους είχε ως αποτέλεσμα την ραγδαία αύξηση των ποσοστών ικανοποίησης των αιτημάτων του κλάδου (αποσπάσεις, μεταθέσεις κλπ) αλλά και την εξασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσίας της διοίκησης σε κάθε απόφαση σε ΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΔΕ και ΚΥΣΔΕ. Παρά τον αγώνα του κλάδου και την ομόφωνη εναντίωση στις ηλεκτρονικές εκλογές το υπουργείο εμμένει στην απόφασή του να μην επαναφέρει το προηγούμενο πλαίσιο διενέργειας των εκλογών. Το 21ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ αποφασίζει, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ύπαρξης αιρετών του κλάδου και τα θετικά για τον κλάδο αποτελέσματα που έφερε η ύπαρξη πραγματικών αιρετών στα υπηρεσιακά συμβούλια, την εκ νέου συμμετοχή του κλάδου στις επικείμενες εκλογές αλλά και την ταυτόχρονη συνέχιση του αγώνα για την κατάργηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου που αφορά στη διενέργεια εκλογών για τα υπηρεσιακά συμβούλια.
- Κατάργηση του άρθρου 123 του ν.4763/2020 περί αντικατάστασης αιρετών σε περίπτωση παραίτησης που παραβιάζει το εκλογικό αποτέλεσμα και τη σειρά εκλογής.
- Ένταξη προγραμμάτων σχολικής διαμεσολάβησης για την αντιμετώπιση της σχολικής βία με επείγουσα σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
- Κατ’ εξαίρεση μετάθεση χωρίς την υποχρεωτική παραμονή στην οργανική θέση διορισμού για ένα ή δύο έτη σε εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας 67% και πάνω.
Ποιες είναι οι αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ για τα ζητήματα των αναπληρωτών;
Η υπόθεση του θεσμού της αναπλήρωσης και το πώς αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι που τον υπηρετούν γίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ τις ημέρες αυτές που η σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος και χιλιάδες συναδέλφισσες και συνάδελφοι βρίσκονται αντιμέτωπες και αντιμέτωποι με τη σκληρή και επώδυνη πραγματικότητα της ανεργίας. Η αλήθεια είναι μία και προφανής: Οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της εκπαίδευσης. Αντιμετωπίζονται όμως από την πολιτική ηγεσία ως μέρος μιας πραγματικότητας που το εκπαιδευτικό σύστημα κρύβει κάτω από το χαλί.
- Η ανάγκη για διορισμούς στην εκπαίδευση είναι επιτακτική και η αποκατάσταση των ανθρώπων που με τη δουλειά τους και την παρουσία τους στήριξαν τα σχολεία σε δύσκολους καιρούς, είναι ζήτημα τόσο δικαιοσύνης αλλά και διασφάλισης της ουσιαστικής λειτουργίας των σχολείων.
- Είναι ανάγκη να υπάρξει διαφάνεια και πρόσβαση όλων στα δεδομένα ως προς τις τοποθετήσεις στις διάφορες διευθύνσεις. Το κλειδί είναι η εξασφάλιση της ανοιχτότητας των δεδομένων μέσω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
- Μετακίνηση και Στέγαση. Μεγάλο μέρος καλούνται να υπηρετήσουν σε τουριστικές ή δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές όπου το θέμα της στέγασης αλλά και των μετακινήσεων είναι εξαιρετικά οξυμμένο.
- Επίδομα ενοικίου από κονδύλι που θα παρέχει στους δήμους ο προϋπολογισμός ή δημιουργία κατοικιών για όσους υπηρετούν στις περιοχές αυτές.
- Ειδικές εκπτώσεις μετακίνησης σε περιόδους σχολικών διακοπών για μετάβαση κ επιστροφή στον τόπο μόνιμης κατοικίας, τόσο στα ακτοπλοϊκά, όσο και στα αεροπορικά εισιτήρια
- Να αναπλαισιωθεί το νομικό καθεστώς που αφορά ζητήματα ασφαλιστικών δικαιωμάτων αλλά και εργασιακών συνθηκών (επίδομα ανεργίας, δικαιώματα αδειών) ώστε να υπάρξει ισότιμη αντιμετώπιση σε όλα τα επίπεδα.
- Συνεξέταση αιτήσεων συζύγων ή ΜΣ Συμβίωσης, προκειμένου να μην ¨διαλύονται¨ ζευγάρια και να στηρίζεται η οικογένεια.
- Αύξηση αποζημίωσης οδοιπορικών και συντομότερη καταβολή τους
- Για κενά που προκύπτουν ανάμεσα στις φάσεις πρόσληψης δυνατότητα βελτίωσης θέσης
- Πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας υποβολής δικαιολογητικών με βάση δεδομένων
- Καταβολή μισθοδοσίας με το σωστό ΜΚ από τον πρώτο μήνα πρόσληψης εφόσον είναι γνωστή και πιστοποιημένη η προϋπηρεσία στο ΟΠΣΥΔ.
- Πλήρης εξίσωση όλων των εργασιακών δικαιωμάτων με τους.τις μόνιμους/ες εκπαιδευτικούς.
- Άμεση χορήγηση αποδοχών και μορίων προϋπηρεσίας σε κάθε αναπληρωτή/τρια που είχαν εργατικό ατύχημα, ασθένεια, ανίατο νόσημα ή επαπειλούμενη κύηση και απουσίασαν από την υπηρεσία για διάστημα άνω των 15 ημερών.
Ποιες είναι οι αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ για το ζήτημα της στέγασης των εκπαιδευτικών;
Ένα ιδιαίτερο πρόβλημα οξύνεται και αποκτά χαρακτηριστικά γιγάντωσης. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όχι μόνο οι εκπαιδευτικοί αλλά και άλλες κατηγορίες κρατικών λειτουργών όταν καλούνται από την Πολιτεία να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εκτός τόπου κατοικίας τους και ιδιαίτερα σε τουριστικούς προορισμούς της επικράτειας: την εύρεση κατοικίας.
Όπου είναι δυνατόν να βρεθεί αξιοπρεπής κατοικία αυτή προσφέρεται σε εξωφρενικές τιμές και μόνον για ένα διάστημα 8-9 μηνών προκαλώντας τεράστια προβλήματα κυρίως για τους/τις εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες τους. Σε περιοχές όπου η προσφορά στέγης είναι μηδαμινή, οι νεοδιόριστοι/ες εκπαιδευτικοί αλλά και οι αναπληρωτές/τριες καλούνται να καταβάλουν ενοίκια που ξεπερνούν το μισό και παραπάνω του μηνιαίου μισθού τους.
Συχνές είναι οι περιπτώσεις παραίτησης και η απροθυμία κάλυψης των κενών θέσεων με συνέπεια να απορρυθμίζεται η λειτουργία των σχολείων και των τοπικών κοινωνιών.
Το ζήτημα αναδεικνύει τον αδιάφορο και απαξιωτικό τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία αντιμετωπίζει το πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο της, ενώ θα μπορούσε να παρέμβει με διάφορες τρόπους.
- Κτίρια που ανήκουν στο Δημόσιο θα μπορούσαν , σύμφωνα και με τις προτάσεις που έχουν γίνει εδώ και χρόνια και δεν αξιοποιήθηκαν, να ανακατασκευαστούν, να αναβαθμιστούν ενεργειακά και να παραχωρηθούν είτε στην τοπική Αυτοδιοίκηση είτε σε Φορέα που θα συσταθεί για τη διαχείριση του όλου προγράμματος.
- Χρηματοδότηση θα μπορούσε να υπάρξει από το Ταμείο Ανάκαμψης η άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα.
- Η παραμονή των εκπαιδευτικών σε τουριστικές και νησιωτικές αλλά και σε παραμεθόριες και ακριτικές περιοχές μπορεί και πρέπει να ενισχυθεί με κίνητρα όπως αυξημένα επιδόματα παραμεθορίων περιοχών, επίδομα ενοικίου για όσους/ες διαμένουν μακριά από την μόνιμη κατοικία τους, επιδότηση εισιτηρίων για τις μετακινήσεις τους προς και από την μόνιμη κατοικία τους, εξασφάλιση ποιοτικών υπηρεσιών δωρεάν υγείας κ.α..
Η εικόνα απελπισίας των εκπαιδευτικών που δεν μπορούν στοιχειωδώς να επιβιώσουν δεν αφήνει ανέγγιχτη τη λειτουργία του σχολείου. Δεν μπορεί να αφήνει αδιάφορη την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας που επιδίδονται συστηματικά στη δημαγωγία και στα επικοινωνιακά τεχνάσματα. Έχουν πολιτική ευθύνη να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Η προηγούμενη σχολική χρονιά έκλεισε με σχεδόν 40.000 αναπληρωτές και αναπληρώτριες ενώ είχαμε και σχεδόν 2000 παραιτήσεις αναπληρωτών/τριών! Οι παραιτήσεις μονίμων εκπαιδευτικών προσεγγίζουν τις 4.700 ενώ μέσα στο καλοκαίρι είχαμε και τη δημιουργία 3.448 νέων Τμημάτων Ένταξης που απαιτούν και την ανάλογη στελέχωση. Με τα δεδομένα αυτά -και παρά τους 9.816 διορισμούς εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ- η νέα σχολική χρονιά θα χρειαστεί σχεδόν 45.000 προσλήψεις αναπληρωτών/τριών για την κάλυψη των πολύ σοβαρών κενών την 1η Σεπτεμβρίου! Δυστυχώς όμως η αντιμετώπισή των αναπληρωτών και αναπληρωτριών από το ΥΠΑΙΘΑ παραπέμπει σε «παιδιά ενός κατώτερου θεού» που απλά καλύπτουν κάθε χρόνο τα 50.000 κενά εκπαιδευτικών σε όλη την χώρα! Ακόμη και σήμερα – παρά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη ότι ΟΛΕΣ οι μητέρες, ανεξάρτητα από το αν εργάζονται στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα, θα λαμβάνουν εννέα μήνες επίδομα μητρότητας – οι αναπληρώτριες μητέρες εκπαιδευτικοί δεν εντάσσονται σε αυτή την απόφαση, γεγονός που συνιστά άνιση αντιμετώπιση και αποτελεί συνάμα κατάφωρη αδικία τη στιγμή που η άδεια μητρότητας είναι μικρότερη και από τους 6 μήνες του ιδιωτικού τομέα, ενώ δε δικαιούνται άδεια επαπειλούμενης κύησης παρά μόνο αναρρωτική 15 ημερών! Παράλληλα μέσα στο καλοκαίρι ζήσαμε τις άθλιες μεθοδεύσεις με το επίδομα ανεργίας με την πιλοτική αύξηση των απαιτούμενων ενσήμων από 125 σε 175, την υποχρέωση συμπλήρωσης βιογραφικών, προσόντων και δεξιοτήτων στην πλατφόρμα της ΔΥΠΑ και συμμετοχή σε συνεντεύξεις για οποιαδήποτε θέση εργασίας, την καθυστέρηση στην έγκριση των αιτήσεων και αβεβαιότητα για το πότε θα καταβληθεί το επίδομα για να καταλήξουμε στην εισαγωγή της προπληρωμένης κάρτας, που περιορίζει την πρόσβαση σε μετρητά στο 50% του ποσού και επιτρέπει το υπόλοιπο μόνο για συγκεκριμένες αγορές. Το αποτέλεσμα; Εξωφρενικές καθυστερήσεις στην αποστολή της κάρτας με το ταχυδρομείο, αφήνοντας τους δικαιούχους χωρίς δυνατότητα πρόσβασης στα χρήματά τους. Πολλοί/ες συνάδελφοι/ισσες παρέμειναν κυριολεκτικά εγκλωβισμένοι/ες στις πόλεις τους, χωρίς να μπορούν να φύγουν ούτε για λίγες μέρες διακοπών, περιμένοντας… το ταχυδρομείο.
Απαιτούμε το αυτονόητο: κατάργηση της άθλιας αυτής μεθόδευσης και εξίσωση των εργασιακών δικαιωμάτων μόνιμων και αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών!
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΕΚ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Η πρώτη αργία του Σεπτεμβρίου για όλες τις τάξεις τη νέα σχολική χρονιά
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ