Από τη Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025, ξεκινούν οι αιτήσεις-δηλώσεις προτίμησης περιοχών των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ.
Η προθεσμία υποβολής δηλώσεων είναι έως και την Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025. Η υποβολή των αιτήσεων-δηλώσεων γίνεται μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) (https://opsyd.sch.gr).
Στο πλαίσιο αυτό δημοσιεύθηκε το νέο επικαιροποιημένο εγχειρίδιο του ΟΠΣΥΔ για τις αιτήσεις-δηλώσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ για το 2025-26 με τα βήματα της αίτησης-δήλωσης σε εικόνες.
Δείτε το επικαιροποιημένο (2025) εγχειρίδιο ΟΠΣΥΔ ΕΔΩ
Το χρονοδιάγραμμα των προσλήψεων αναπληρωτών 2025-26
Αιτήσεις αναπληρωτών-Δήλωση περιοχών προτίμησης: Από 25/8 έως 29/8
Καταγραφή κενών από Διευθύνσεις Εκπ/σης και ΠΔΕ: Από 22/8 έως 26/8 από Διευθύνσεις Α/θμιας και Β/θμιας και 27/8 η επικαιροποίηση κενών από ΠΔΕ.
Το σύστημα “τρέχει” στις 4/9 και ίδια μέρα ή στις 5/9 θα ανακοινωθούν τα ονόματα των προσληφθέντων αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Δηλώσεις σχολικών μονάδων θα έχουμε στις 8/9
Τοποθέτηση των αναπληρωτών σε σχολικές μονάδες στις 9/9
Ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών από τις 10/9 έως 11/9
Ο αριθμός των προσλήψεων για το 2025-26
Στην Α΄ Φάση προσλήψεων, σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου Παιδείας αναμένεται να προσληφθούν 21.600 περίπου αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Γενική και Ειδική Εκπαίδευση και Αγωγή.
Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη έχει λάβει έγκριση συνολικά για 38.000 περίπου προσλήψεις αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2025-26.
Διάρκεια ισχύος και τροποποιήσεις της αίτησης πρόσληψης
Ο εκπαιδευτικός και τα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ έχουν το δικαίωμα να τροποποιούν οποτεδήποτε επιθυμούν τα στοιχεία της αίτησής τους, εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Η τροποποίηση γίνεται από το «ιστορικό αιτήσεων», επιλέγοντας το κουμπί «Προβολή/ Επεξεργασία» από τις διαθέσιμες ενέργειες δίπλα από την αίτηση.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπ’ αριθμ. 104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ Β΄ 3344) υπουργικής απόφασης, η αίτηση κάθε υποψηφίου αναπληρωτή ή ωρομισθίου εκπαιδευτικού — για κάθε ειδικότητα και δομή εκπαίδευσης — υποβάλλεται μία και μόνο φορά ανά σχολικό έτος.
Δυνατότητες που παρέχονται στον υποψήφιο
Ο υποψήφιος έχει δύο βασικές επιλογές διαχείρισης της αίτησής του μέσω του ΟΠΣΥΔ:
1. Απενεργοποίηση αίτησης
Ο υποψήφιος μπορεί, οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο σχολικό έτος, να απενεργοποιήσει την αίτησή του.
Προσοχή: αν η αίτηση απενεργοποιηθεί, δεν υπάρχει δυνατότητα επανενεργοποίησης.
2. Τροποποίηση αίτησης
Από 1η Οκτωβρίου έως και 30 Απριλίου, μπορεί να αφαιρέσει περιοχές ή άλλες επιλογές προτίμησης.
Δεν προβλέπεται προσθήκη νέων περιοχών σε αυτό το διάστημα, μόνο αφαίρεση.
Σημαντικές επισημάνσεις
Απευθείας ενέργεια από τον υποψήφιο
Όλες οι παραπάνω ενέργειες γίνονται από τον ίδιο τον υποψήφιο στο ΟΠΣΥΔ, με τους προσωπικούς του κωδικούς.Πιθανή προσωρινή αναστολή των δυνατοτήτων
Σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης για προσλήψεις (π.χ. κενά σε σχολεία), το Υπουργείο μπορεί να αναστείλει προσωρινά αυτές τις δυνατότητες χωρίς προειδοποίηση.Ειδικές προκηρύξεις μέσα στο έτος
Κατά το σχολικό έτος 2025-2026 μπορεί να εκδοθούν ειδικές προκηρύξεις για την κάλυψη λειτουργικών κενών σε συγκεκριμένα σχολεία, σύμφωνα με το άρθρο 86 του ν. 4547/2018 και τις τροποποιήσεις του.
Σε αυτή την περίπτωση:Μπορεί να υποβληθεί αίτηση προτίμησης συγκεκριμένων σχολείων ακόμη και αν δεν έχει υποβληθεί αίτηση περιοχών στην τρέχουσα πρόσκληση ή αν αυτή έχει απενεργοποιηθεί.
Μπορούν να δηλωθούν σχολεία που ανήκουν σε περιοχές μη επιλεγμένες στην αρχική αίτηση.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;
Ένας εκπαιδευτικός που έχει αφαιρέσει ή απενεργοποιήσει περιοχές από την αρχική αίτηση μπορεί, αν προκύψει ειδική προκήρυξη, να δηλώσει ακόμη και σχολεία εκτός των αρχικών του επιλογών. Αυτό προσφέρει μια δεύτερη ευκαιρία για πρόσληψη μέσα στο έτος.
Οδηγός – Νησιά & Διευθύνσεις Εκπαίδευσης
Η νηπιαγωγός Έλενα Σταύρου δημιούργησε έναν πρακτικό «χάρτη» που αποσαφηνίζει με χρώματα και σημειώσεις τις ομάδες νησιών, όπως τις ορίζει το Υπουργείο Παιδείας. Έτσι, κάθε υποψήφιος μπορεί να γνωρίζει τι πραγματικά σημαίνει η επιλογή μιας συγκεκριμένης περιοχής.
Αττική & γύρω νησιά
Β’ Πειραιά → Σαλαμίνα, Αίγινα, Πόρος, Ύδρα, Σπέτσες
Γ’ Πειραιά → Κύθηρα
Κυκλάδες
Α’ Κυκλάδων → Μήλος, Σίφνος, Σέριφος, Κίμωλος
Β’ Κυκλάδων → Σαντορίνη, Σίκινος, Ίος, Ανάφη, Φολέγανδρος, Θηροσία
Γ’ Κυκλάδων → Νάξος, Δονούσα, Κουφονήσια, Ηρακλειά, Αμοργός
Δ’ Κυκλάδων → Σύρος, Άνδρος, Τήνος, Κέα, Μύκονος, Πάρος, Αντίπαρος, Κύθνος
Δωδεκάνησα
Α’ Δωδεκανήσου → Ρόδος
Β’ Δωδεκανήσου → Κως
Γ’ Δωδεκανήσου → Κάλυμνος
Δ’ Δωδεκανήσου → Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Χάλκη, Τήλος, Σύμη, Νίσυρος, Λέρος, Πάτμος, Λειψοί, Αστυπάλαια, Μεγίστη
Σάμος
Α’ Σάμου → Σάμος
Β’ Σάμου → Ικαρία
Γ’ Σάμου → Φούρνοι
Χίος
Α’ Χίου → Χίος
Β’ Χίου → Ψαρά, Οινούσσες
Λέσβος
Α’ Λέσβου → Λέσβος
Β’ Λέσβου → Λήμνος
Γ’ Λέσβου → Άγιος Ευστράτιος
Βόρειο Αιγαίο – Θράκη
Β’ Έβρου → Σαμοθράκη
Β’ Καβάλας → Θάσος
Ιόνιο
Β’ Κέρκυρας → Παξοί
Β’ Κεφαλληνίας → Ιθάκη
Σποράδες
Β’ Μαγνησίας → Σκιάθος, Σκόπελος, Αλόννησος
Στερεά Ελλάδα – Εύβοια
Α’ Εύβοιας → Βόρεια Εύβοια (Χαλκίδα, Ιστιαία κ.ά.)
Β’ Εύβοιας → Νότια Εύβοια, Σκύρος
Περισσότερο από μια γραφειοκρατική διαδικασία
Η δήλωση περιοχών δεν είναι απλώς «ένα χαρτί που συμπληρώνεις». Είναι το πρώτο βήμα ενός ταξιδιού που ξεκινά κάθε Σεπτέμβρη. Ο «χάρτης των αναπληρωτών» λειτουργεί σαν GPS:
βοηθά τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν πού μπορεί να τους οδηγήσει η κάθε επιλογή και ποιο νησί θα γίνει ο επόμενος σταθμός στη ζωή και την καριέρα τους.
Τι να προσέξουν οι εκπαιδευτικοί:
Οι περιοχές δεν ταυτίζονται πάντα με γεωγραφικά κριτήρια.
Ομαδοποιήσεις νησιών μπορεί να σημαίνουν ότι τοποθέτηση γίνεται σε διαφορετικά νησιά κάθε χρόνο.
Στα μικρά νησιά οι ανάγκες είναι συνήθως για λίγους εκπαιδευτικούς, αλλά η έλλειψη προσωπικού είναι πιο έντονη.
Προϋποθέσεις άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή
Αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί δύνανται να ασκούν ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή [π.χ. ως ωρομίσθιοι σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ)], εφόσον προηγουμένως έχουν λάβει την απαιτούμενη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν.3528/2007 (Α΄ 26), άδεια από το εκάστοτε αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
Άρθρο 31 - Νόμος 3528/2007 - Άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή
1. Μετά από άδεια ο υπάλληλος μπορεί να ασκεί ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή, εφόσον συμβιβάζεται με τα καθήκοντα της θέσης του και δεν παρεμποδίζει την ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του.
2. Η άδεια χορηγείται για συγκεκριμένο έργο ή εργασία μετά από σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου και μπορεί να ανακαλείται με τον ίδιο τρόπο. Η άδεια στους υπαλλήλους του Δημοσίου χορηγείται από τον οικείο υπουργό και στους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου από το ανώτατο μονομελές όργανο διοίκησης και αν δεν υπάρχει τέτοιο όργανο, από τον πρόεδρο του συλλογικού οργάνου διοίκησης.
3. Δεν επιτρέπεται στον υπάλληλο η κατ' επάγγελμα άσκηση εμπορίας.
4. Ειδικές απαγορευτικές διατάξεις διατηρούνται σε ισχύ.
Άσκηση ιδιωτικού έργου στο Δημόσιο: Ερμηνεία του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007 (ΝΣΚ Γνωμ. 81/2021)
Σε ερώτημα του e- ΕΦΚΑ σχετικά με την ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007 απάντησε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την υπ’ αριθμ.81/2021 γνωμοδότησή του.
Ειδικότερα, το ερώτημα αφορά στην έννοια άσκησης ιδιωτικού έργου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007, εάν αυτή είναι ανεξάρτητη της νομικής μορφής του εργοδότη, ήτοι αν το προς ανάθεση έργο ή εργασία μπορεί να παρέχεται στο Δημόσιο ή σε Δημόσιους φορείς (Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δημόσια Ι.Ε.Κ. κ.λ.π.). Επιπλέον, τέθηκε το ερώτημα εάν το ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή μπορεί να αφορά και να επιτρέπει την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος αυτοτελώς ή την απλή διενέργεια εμπορικών πράξεων, δεδομένου ότι η κατ’ επάγγελμα άσκηση εμπορίας απαγορεύεται ρητώς καθώς και εάν για την άπαξ ή την επ’ ευκαιρία ή το τυχαίως έργο ή εργασία με αμοιβή απαιτείται άδεια από το αρμόδιο αποφασιστικό όργανο.
Λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των άρθρων 2, 31 και 107 του Κώδικα Κατάστασης Δημόσιων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ (ΥΚ), το Συμβούλιο έκρινε πως το έργο ή η αμειβόμενη εργασία, για τα οποία κατά το άρ. 31 του Υ.Κ. ζητείται άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου από υπάλληλο του e-ΕΦΚΑ, μπορεί να παρέχεται και στο Δημόσιο ή σε οποιονδήποτε δημόσιο φορέα, καθόσον η τήρηση της διαγραφόμενης από το νόμο διαδικασίας είναι ανεξάρτητη της νομικής μορφής του εργοδότη, είτε ο τελευταίος είναι ιδιώτης είτε ανήκει στο Δημόσιο.
Στη συνέχεια, όσον αφορά στην έννοια του ιδιωτικού έργου ή της αμειβόμενης εργασίας, σε αυτή έκρινε ότι περιλαμβάνεται τόσο η παροχή αυτής ταύτης εξαρτημένης εργασίας όσο και η προσφορά υπηρεσιών ελευθέριου επαγγέλματος. Περιλαμβάνεται, συνεπώς, η παροχή έργου ή ανεξάρτητων υπηρεσιών, με διαρκή, σταθερή και συστηματική απασχόληση, επί συγκεκριμένου αντικειμένου, χωρίς ο υπάλληλος να τελεί σε σχέση εξάρτησης με τον εργοδότη.
Τέλος, κατά την κρίση του Συμβουλίου, απαιτείται πράγματι άδεια από το αρμόδιο αποφασιστικό όργανο για την άπαξ ή την επ’ ευκαιρία ή το τυχαίως έργο ή εργασία με αμοιβή, παρά το γεγονός ότι τα ανωτέρω δεν προϋποθέτουν σταθερή και συστηματική απασχόληση του υπαλλήλου.
Απόσπασμα γνωμοδότησης
Εν όψει των παραπάνω, στην έννοια του ιδιωτικού έργου ή εργασίας, κατ’ άρθρο 31 παρ.1 του Υ.Κ., εμπίπτει, εκτός από εκείνο που παρέχεται σε ιδιώτη εργοδότη και εκείνο που παρέχεται στο Δημόσιο ή σε δημόσιους φορείς (ν.π.δ.δ., Α.Ε.Ι., ΟΤΑ κ.λ.π.), ακόμα δε και προς τον ίδιο τον φορέα κύριας απασχόλησης του υπαλλήλου, για την εξυπηρέτηση αναγκών του τελευταίου που διαχωρίζονται σαφώς από τα καθήκοντα της υπαλληλικής θέσης αυτού (Ελ.Συν. Πράξεις I Τμ. 24/2015, 124/2011, 59/2010, 65/2009, ΝΣΚ 109/2019), καθώς κρίσιμο στοιχείο αποτελεί η φύση της έννομης σχέσης, στο πλαίσιο της οποίας παρέχεται η εργασία, ως ιδιωτικού δικαίου και όχι ο ιδιωτικός ή δημόσιος χαρακτήρας του φορέα στον οποίο αυτή προσφέρεται (ΕΣ ΚΠΕΔ στο Ι Τμ. 252/2018, 196/2017, 166/2016, 220/2015, ΝΣΚ 251/2016, 134/2013).
Η προβλεπόμενη από τις διατάξεις του άρθρου 31 Υ.Κ. άδεια πρέπει να αφορά σε ιδιωτικό έργο ή εργασία δηλ. να παρέχεται με σκοπό την αμοιβή του ενδιαφερομένου. Ο νομοθέτης αναφέρεται στην εν γένει άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή, προκειμένου στο εννοιολογικό περιεχόμενο της ερμηνευόμενης ρύθμισης, να περιλάβει κάθε εξωυπηρεσιακή δραστηριότητρα του υπαλλήλου, όπως η άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος αυτοτελώς, δηλαδή, χωρίς να τελεί ο υπάλληλος σε σχέση εξάρτησης από εργοδότη. Ως ιδιωτικό έργο ή εργασία νοείται τόσο η παροχή αυτής ταύτης εξαρτημένης εργασίας όσο και η προσφορά υπηρεσιών ελευθέριου επαγγέλματος, δηλαδή της παροχής έργου ή ανεξάρτητων υπηρεσιών, με διαρκή, σταθερή και συστηματική απασχόληση, επί συγκεκριμένου αντικειμένου, χωρίς να τελεί ο υπάλληλος σε σχέση εξάρτησης με τον εργοδότη (ΝΣΚ 447/2009), ακόμη δε και η μίσθωση έργου κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 681 επ. ΑΚ. Τούτο διότι από τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 3 του ΥΚ απαγορεύεται μεν η κτήση της εμπορικής ιδιότητας, όχι δε η απλή διενέργεια ορισμένων εμπορικών πράξεων (π.χ. ελευθέρια επαγγέλματα, άσκηση έργου ή ιδιωτικής εργασίας υπηρεσιών αστικής φύσης κ.λ.π.) Η κτήση της εμπορικής ιδιότητας συνιστά πραγματικό γεγονός, το οποίο χρήζει ανάλογης απόδειξης.
Η άσκηση εμπορίας είναι επίσης, πραγματικό, κατά βάση, γεγονός που προϋποθέτει προηγούμενη έρευνα των επαγγελματικών συνθηκών. Συνεπώς, η κρίση για το εάν κάποιο πρόσωπο έχει την εμπορική ιδιότητα, δύναται να εξαχθεί μόνο μετά από περιπτωσιολογική εξέταση της υπ΄αυτού ασκούμενης επαγγελματικής δραστηριότητας, καθώς και των συνθηκών άσκησης αυτής (Τάχος-Συμεωνίδης: «Ερμηνεία Υπαλληλικού Κώδικα» Γ΄ έκδ.σελ. 304, 363 επ. Γνωμ. ΝΣΚ 37/2002, 368/2005, Ν. Ρόκας : «Στοιχεία Εμπορικού Δικαίου (1) Γεικό Μέρος 2η εκδ. σελ. 24).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ