Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έδωσε στη δημοσιότητα, στο πλαίσιο απάντησης στη Βουλή, αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση. Η τοποθέτηση αφορά ζητήματα στελέχωσης, ανθρώπινου δυναμικού και στέγασης, με αιχμή του δόρατος τις προκλήσεις που προκύπτουν από την εργασία εκπαιδευτικών μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.
Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών – Τι δείχνουν τα νούμερα
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που κοινοποιήθηκαν στη Βουλή:
Πραγματοποιήθηκαν 39.319 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για τη σχολική χρονιά 2024-2025.
Ολοκληρώθηκαν μόνιμοι διορισμοί σε όλες τις βαθμίδες, με έμφαση στις κρίσιμες ειδικότητες και περιοχές με αυξημένες ανάγκες.
Παρουσιάστηκαν ειδικές ρυθμίσεις για τα μέλη ΕΕΠ και ΕΒΠ, τόσο σε επίπεδο διορισμών όσο και προσλήψεων αναπληρωτών.
Ελλείψεις υποψηφίων: Ερμηνεία των αξιολογικών πινάκων
Το Υπουργείο παρείχε επιπλέον επεξηγήσεις για το φαινόμενο ανεπαρκούς προσφοράς υποψηφίων σε ορισμένες ειδικότητες. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στους αξιολογικούς πίνακες του ΑΣΕΠ, όπου καταγράφεται χαμηλή πυκνότητα επιτυχόντων ανά κλάδο, γεγονός που επηρεάζει άμεσα την ταχύτητα κάλυψης των λειτουργικών αναγκών.
Πλαίσιο για τη διαμονή αναπληρωτών: Οργανωμένη προσέγγιση σε 3 Άξονες
Με δεδομένες τις δυσκολίες στέγασης σε περιοχές υψηλού κόστους, όπως τουριστικά νησιά και απομακρυσμένες περιοχές, το Υπουργείο έχει ήδη κινηθεί προς την εξασφάλιση στέγης για τους εκπαιδευτικούς, μέσω συντονισμένων ενεργειών σε τρεις βασικούς τομείς:
Αξιοποίηση Δημόσιων Κτηρίων
Προβλέπεται η καταγραφή και αξιοποίηση διαθέσιμων δημόσιων χώρων για τη δημιουργία κατάλληλων μονάδων φιλοξενίας εκπαιδευτικών.
Συνεργασία με ιδιώτες
Υφίστανται ήδη συνεννοήσεις με ξενοδοχειακούς και τουριστικούς φορείς για την παραχώρηση δωματίων ή ξενώνων, με ιδιαίτερα θετική ανταπόκριση σε νησιωτικές περιοχές όπως η Μύκονος.
Ενεργοποίηση Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες καλούνται να συνεισφέρουν στον εντοπισμό χώρων και στη στήριξη τοπικών πρωτοβουλιών στέγασης με ευνοϊκούς όρους για το εκπαιδευτικό προσωπικό.
Παρότι η προσπάθεια βρίσκεται ήδη σε φάση προετοιμασίας, η πλήρης εφαρμογή των παρεμβάσεων δεν αναμένεται πριν τον Σεπτέμβριο, λόγω της πολυπλοκότητας στη χαρτογράφηση ακινήτων, της ανάγκης για διαδημοτική και διακλαδική συνεργασία και των τεχνικών εμποδίων στην εφαρμογή μοντέλων τύπου "κατοικίες προσωπικού".
Αναλυτικά η απάντηση στη Βουλή
1. Πρωτοβουλίες για τη διαμονή των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ιδίως σε περιοχές με αυξημένο κόστος στέγασης
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, έχει ήδη αναλάβει, σε συνεργασία με τους Περιφερειακούς Διευθυντές και Διευθυντές Εκπαίδευσης, καθώς και με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρωτοβουλίες για τη διερεύνηση λύσεων σχετικά με τη διαμονή των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ιδίως σε περιοχές με αυξημένο κόστος στέγασης.
Στόχος του Υπουργείου, είναι η διαμόρφωση περισσότερων και πιο οικονομικά προσιτών επιλογών φιλοξενίας για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, μέσω ενός πλαισίου τριών διακριτών αξόνων:
- της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας,
- της ενίσχυσης συνεργειών με ιδιώτες, και
- της ενεργοποίησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η εν λόγω προετοιμασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, αν και η πλήρης υλοποίηση των προβλεπόμενων παρεμβάσεων δεν αναμένεται να είναι εφικτή εντός του προσεχούς Σεπτεμβρίου, καθώς απαιτείται σημαντική οργανωτική και θεσμική συνεργασία, τόσο σε επίπεδο καταγραφής διαθέσιμων χώρων, όσο και σε επίπεδο συνεργειών με φορείς του τουριστικού κλάδου. Σε αρκετές περιοχές, ξενοδοχειακοί σύλλογοι έχουν ήδη επιδείξει πρόθεση συνδρομής, ενώ και σε νησιωτικές περιοχές, όπως η Μύκονος, έχει υπάρξει αξιοσημείωτη συμβολή των ιδιωτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης, με τη διάθεση ξενώνων για τη στέγαση εκπαιδευτικών.
Καθίσταται δεδομένο, ότι πρόκειται να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου, το οποίο θα διασφαλίζει ποιοτικές και προσιτές επιλογές στέγασης για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, ενισχύοντας παράλληλα την προσβασιμότητα και την αξιοπρέπεια στην άσκηση του λειτουργήματός τους, ιδίως σε απομακρυσμένες και τουριστικά επιβαρυμένες περιοχές.
2. Συνολικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών
Περαιτέρω, αναφορικά με τους συνολικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν διενεργηθεί κατά τα σχολικά έτη 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023- 2024 και 2024-2025, βάσει των διατάξεων του ν.4589/2019, θέτουμε υπόψη σας τα εξής:
Συνολικά έχουν διορισθεί 35.855 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στην Επικράτεια, εκ των οποίων 18.403 σε δομές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (15.673 στην Γενική Εκπαίδευση και 2.730 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση), καθώς και 17.452 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (14.448 στην Γενική και 3.004 στην ΕΑΕ).
Ειδικότερα, για το σχολικό έτος 2024-2025 διορίστηκαν 8.763 εκπαιδευτικοί, από τους οποίους 3.257 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2.918 στην Γενική και 339 στην ΕΑΕ), καθώς και 5.506 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (4.850 στην Γενική και 656 στην ΕΑΕ) ενώ την προηγούμενη τετραετία διορίστηκαν 27.092 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων 15.146 σε δομές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (12.755 στην Γενική και 2.391 στην ΕΑΕ), καθώς και 11.946 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (9.598 στην Γενική και 2.348 στην ΕΑΕ).
3. Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών
Σχετικά με τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αυτές γίνονται με βάση τα αρμοδίως δηλωθέντα λειτουργικά κενά, σύμφωνα με τις παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 4 «Προσδιορισμός λειτουργικών κενών» της υπ΄αριθμ. 104627/ΓΔ5/7.8.2020 (3344 Β΄) Υ.Α., με θέμα «Ρύθμιση θεμάτων πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.)».
Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 9α του άρθρου 5 «Διαδικασία πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π.» της ως άνω Υ.Α. η τοποθέτηση των προσληφθέντων αναπληρωτών σε σχολικές μονάδες της περιοχής πρόσληψής τους γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης.
4. 39.319 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το 2024-25
Για το διδακτικό έτος 2024-2025, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 39.319 προσλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και στην Γενική Εκπαίδευση, ως προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, εκ των οποίων 26.245 στη Α/θμια Εκπ/ση (από τους οποίους 13.435 Δάσκαλοι) και 13.074 στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Στα ως άνω σύνολα περιλαμβάνονται και οι προσλήψεις που διενεργήθηκαν κατόπιν έκδοσης Ειδικών Προκηρύξεων κάλυψης λειτουργικών κενών σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 86 του ν.4547/2018 (Α΄ 102), όπως ισχύει.
5. Ελλείψεις υποψηφίων στους αξιολογικούς πίνακες του ΑΣΕΠ
Σημειώνεται ότι, ελλείψει ικανού αριθμού υποψηφίων ενταγμένων στους αξιολογικούς πίνακες του Α.Σ.Ε.Π., που να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για πρόσληψη με την υποβολή σχετικών αιτήσεων, δεν κατέστη εφικτή η προγραμματισμένη κάλυψη 1.102 θέσεων Δασκάλων (εκ των οποίων 968 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση).
Για την πλήρωση των εν λόγω θέσεων ενεργοποιήθηκε η διαδικασία έκδοσης Τοπικής Πρόσκλησης για προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν.5160/2024 (Α΄195) περί αναζήτησης υποψηφίων (νέων πτυχιούχων ή συνταξιούχων) μέσω των Προσκλήσεων αυτών, πλην, όμως και στο πλαίσιο της εν λόγω διαδικασίας δεν εκδηλώθηκε το αναμενόμενο ενδιαφέρον εκ μέρους των υποψήφιων εκπαιδευτικών.
Συνοψίζοντας, και αναφορικά με τους λόγους που δεν καλύφθηκαν όλα τα λειτουργικά κενά κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων κατά το σχολ. έτος 2024-2025, επισημαίνεται ότι αφενός είχε περιοριστεί στο ελάχιστο η διαθεσιμότητα υποψήφιων Δασκάλων ενταγμένων στους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης του Α.Σ.Ε.Π. για απασχόληση σε αρκετές περιοχές της χώρας, αφετέρου η έλλειψη αυτή ενισχύθηκε και από το γεγονός ότι οι εναπομείναντες ενταγμένοι στους πίνακες του Α.Σ.Ε.Π. υποψήφιοι Δάσκαλοι δεν εκδήλωσαν σχετικό ενδιαφέρον στις κατά περίπτωση ειδικές προσκλήσεις (ν.4547/2018) για πρόσληψη στις περιοχές/σχολικές μονάδες που κατεγράφησαν λειτουργικές ανάγκες, όπως συνέβη και κατά τα προηγούμενα έτη.
Επιπροσθέτως, όπως προαναφέρθηκε, η πρωτοβουλία που αναλήφθηκε για την κάλυψη των κενών κατόπιν έκδοσης τοπικής πρόσκλησης για πρόσληψη αναπληρωτών (ν.5160/2024) δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
6. Διορισμοί μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ
Τέλος, αναφορικά με τους διορισμούς μελών ΕΕΠ – ΕΒΠ, επισημαίνεται ότι τα τελευταία 4 έτη ο αριθμός των μόνιμων μελών των ανωτέρω κατηγοριών προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΣΜΕΑΕ, ΣΔΕΥ, ΚΕΔΑΣΥ) έχει αυξηθεί ραγδαία από 708 που ήταν τον Μάρτιο του 2020 (προ διορισμών) σε 3.424 κατά την τρέχουσα περίοδο. Κατά τους τελευταίους διορισμούς (ΦΕΚ 2448/Γ΄/16-8-2024) διορίστηκαν 1.210 μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ σε περιοχές για τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και σε ΣΔΕΥ-ΚΕΔΑΣΥ.
7. Προσλήψεις αναπληρωτών ΕΕΠ-ΕΒΠ
Για το σχολικό έτος 2024-2025, το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. επιδιώκοντας τη στελέχωση των σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης καθώς και των δομών ειδικής αγωγής με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, διενέργησε την 1η φάση προσλήψεων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ ήδη από την 30ή/8/2024.
Συνολικά έχουν γίνει 8 φάσεις προσλήψεων που ανέρχονται σε 8.480 προσλήψεις αναπληρωτών μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ [1η φάση/30-8: 5.539, 1η φάση ειδικής πρόσκλησης/9-10: 162, 2η φάση/21-10: 1.858, 3η φάση/3-12: 465, 2η φάση ειδικής πρόσκλησης/2-1-25: 338, 2η φάση ειδικής πρόσκλησης(μη αναλήψεις)/15-1-25: 10, 4η φάση (μόνο για εξειδικευμένη υποστήριξη)/4-4-2025: 40), 3η φάση ειδικής πρόσκλησης/25- 4-2025: 65, 3η φάση ειδικής πρόσκλησης (μη αναλήψεις)/2-5-2025: 3].
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ