Βιβλίο
Αρχαία Ελληνικά στο περιθώριο: Εκπαιδευτικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου

Έντονη είναι η αντίδραση του Συνδέσμου Φιλολόγων Λακωνίας απέναντι στην προτεινόμενη τροποποίηση του ωρολογίου προγράμματος της Α΄ Λυκείου, που προβλέπει τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών και την παράλληλη εισαγωγή του μαθήματος των Οικονομικών.

Σε ανακοίνωσή του, το Διοικητικό Συμβούλιο κάνει λόγο για υποβάθμιση της ανθρωπιστικής παιδείας και εκφράζει την ανησυχία του για το μέλλον της κλασικής γραμματείας στο σχολείο. Παράλληλα, ασκεί κριτική στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για προχειρότητα στον σχεδιασμό και ζητά από το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει την απόφασή του, διαφυλάσσοντας τον παιδευτικό ρόλο των Αρχαίων Ελληνικών.

Διαμαρτυρία του Συνδέσμου Φιλολόγων Λακωνίας για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου και την εισαγωγή του μαθήματος των Οικονομικών

 Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Λακωνίας εκφράζει την έντονη αντίθεσή του στη σχεδιαζόμενη  μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ τάξη του Λυκείου, καθώς και τον προβληματισμό του για την εισαγωγή του μαθήματος των Οικονομικών,  εις  βάρος της ανθρωπιστικής παιδείας.

Η  κατά παραγγελία εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄τάξη του Λυκείου αποδεικνύει, για ακόμη μια φορά, ότι η διαμόρφωση των ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων γίνεται, δυστυχώς, χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό, με προχειρότητα και αποσπασματικές αποφάσεις που δεν στοχεύουν στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Η γνώση τεμαχίζεται σε «φέτες» (μαθήματα) και οι μαθητές καλούνται μόνοι τους  να τις συρράψουν  σε μόρφωση, χωρίς να τους παρέχεται η δυνατότητα να εμβαθύνουν και να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα.

Χρειάζεται να γίνει κατανοητό ότι η προαναφερθείσα εισήγηση του ΙΕΠ πλήττει έναν από τους βασικότερους πυλώνες της γλωσσικής, πολιτισμικής και φιλοσοφικής καλλιέργειας των μαθητών. Τα Αρχαία Ελληνικά δεν είναι απλώς ένα μάθημα γλώσσας· είναι μέσο καλλιέργειας της σκέψης, ηθικής συγκρότησης και κατανόησης του σύγχρονου κόσμου μέσω της κλασικής παιδείας.

Την ίδια στιγμή, η εισαγωγή του μαθήματος των Οικονομικών, όσο χρήσιμη κι αν θεωρείται, δεν μπορεί να προωθείται με τίμημα τον παραγκωνισμό της κλασικής γραμματείας. Η ουσιαστική παιδεία δεν μπορεί να οικοδομηθεί αποκλειστικά πάνω σε χρηστικές γνώσεις· απαιτεί βάθος, αξίες και ιστορική συνείδηση — στοιχεία που προσφέρει η μελέτη της αρχαίας ελληνικής σκέψης.

Ως εκπαιδευτικοί που υπερασπιζόμαστε τη σφαιρική μόρφωση του μαθητή, δεν αρνούμαστε την ανάγκη για σύγχρονες γνώσεις. Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτές πρέπει να εντάσσονται ισόρροπα στο πρόγραμμα, χωρίς να απαξιώνουν θεμελιώδη μαθήματα του ανθρωπιστικού κλάδου. Η Παιδεία δεν μπορεί να προσαρμόζεται μόνο σε λογικές «αγοράς». Πρέπει πρώτα και πάνω απ’ όλα να διαμορφώνει ανθρώπους με σκέψη, κρίση και ήθος, ειδικά σήμερα που η συνεχώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης καθιστά αναγκαία την ικανότητα των ανθρώπων να κατανοούν, να στοχάζονται, να ερμηνεύουν, να διαλέγονται με το παρελθόν και τον πολιτισμό τους.

Καλούμε, λοιπόν,  το Υπουργείο Παιδείας να αναθεωρήσει τον σχεδιασμό του διασφαλίζοντας  την επαρκή διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και  αναγνωρίζοντας  τον ρόλο τους  ως βασικό άξονα της ελληνικής  εκπαιδευτικής  παράδοσης και της παιδευτικής ολοκλήρωσης των μαθητών.

  Το Δ.Σ του Συνδέσμου Φιλολόγων Λακωνίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Οδήγηση τέλος για ηλικιωμένους: Ποιοι χάνουν το δίπλωμα στα 65 και ποιοι στα 67

Voucher ΔΥΠΑ 750 ευρώ: - Πότε οι πληρώνεστε και που ξεκινάτε πρώτοι

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γιατρος
Γιατρός σε ασθενή: «Ζήτα μου συγγνώμη αλλιώς δεν σε χειρουργώ – Τα 100 ευρώ βάλε τα στον… σου»
Αποκάλυψη-σοκ από τον Υπουργό Υγείας: Καταγγελία για φακελάκι σε δημόσιο νοσοκομείο
Γιατρός σε ασθενή: «Ζήτα μου συγγνώμη αλλιώς δεν σε χειρουργώ – Τα 100 ευρώ βάλε τα στον… σου»