zaxaraki
Τι αλλάζει στην Ειδική Αγωγή

Σημαντικές αλλαγές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση επιφέρει το άρθρο 96 του νέου σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο έχει ήδη κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Η ρύθμιση αυτή, όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας, περιλαμβάνει επικαιροποιημένες εξουσιοδοτικές διατάξεις που αφορούν:

  • την ίδρυση Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.),

  • τη λειτουργία Τμημάτων Ένταξης και Πρώιμης Παρέμβασης,

  • την προσθήκη Τομέων σε ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.,

  • καθώς και την εξειδίκευση εργαστηρίων σε Ε.Ε.Ε.ΕΚ.

Η κύρια στόχευση είναι η απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών που απαιτούνται για την ενίσχυση των δομών της ειδικής αγωγής.

Ο κεντρικός σκοπός της νομοθετικής αυτής παρέμβασης είναι η εγγυημένη πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον προσαρμοσμένο στις δυνατότητες και τις ανάγκες τους. Αυτό σημαίνει ότι επιδιώκεται η δημιουργία σχολικών δομών που:

  • Προσφέρουν υποστήριξη εξατομικευμένης μάθησης,

  • Παρέχουν κατάλληλα εκπαιδευτικά εργαλεία και προσωπικό,

  • Συμβάλλουν στη συμμετοχή και ένταξη των μαθητών σε σχολικά και κοινωνικά πλαίσια.

Ένα από τα πιο ουσιώδη σημεία της διάταξης είναι η πρόβλεψη για νέες οργανικές θέσεις στην Ειδική Αγωγή. Οι θέσεις αυτές πρόκειται να:

  • Διατεθούν αρχικά για μεταθέσεις εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση των ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ,

  • Καλύψουν αιτήσεις μετάθεσης που είχαν απορριφθεί στο παρελθόν,

  • Και τελικά διατεθούν για διορισμούς, εφόσον απομείνουν κενές.

Οι διορισμοί αναμένονται εντός του 2025, στο πλαίσιο της γενικότερης ενίσχυσης της Ειδικής Εκπαίδευσης με μόνιμο προσωπικό.

Οι διατάξεις ενισχύουν και θεσμικά τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης, τα οποία προσφέρουν στοχευμένη στήριξη σε μαθητές εντός του γενικού σχολείου. Επιπλέον, τα Τμήματα Πρώιμης Παρέμβασης παίζουν καθοριστικό ρόλο στην έγκαιρη αναγνώριση και αντιμετώπιση των δυσκολιών, ειδικά στην προσχολική ηλικία.

Με το νέο πλαίσιο, διευκολύνεται η προσθήκη νέων τομέων στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. και η ειδίκευση εργαστηρίων στα Ε.Ε.Ε.ΕΚ., προσαρμόζοντας την επαγγελματική εκπαίδευση στα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες των μαθητών με αναπηρίες. Αυτή η παρέμβαση εξασφαλίζει τη βελτίωση των επαγγελματικών προοπτικών των αποφοίτων.

Ακολουθεί η σχετική διάταξη:

Άρθρο 96
Ειδική αγωγή και εκπαίδευση – Εξουσιοδοτικές διατάξεις – Αντικατάσταση παρ. 4 και προσθήκη παρ. 4Α στο άρθρο 34 του ν. 3699/2008

1. Η παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 3699/2008 (Α΄ 199), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, αντικαθίσταται ως εξής:

«4.
α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, κατόπιν εισήγησης της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης και γνώμης του δημοτικού συμβούλιου του οικείου Δήμου, ιδρύονται Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) και προάγονται νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Η γνώμη του δημοτικού συμβουλίου του πρώτου εδαφίου διατυπώνεται εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την υποβολή σχετικού αιτήματος της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης. Εφόσον η προθεσμία του δευτέρου εδαφίου παρέλθει άπρακτη, τεκμαίρεται η χορήγηση θετικής γνώμης.

β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ύστερα από εισηγήσεις της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης και του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ιδρύονται τμήματα ένταξης και τμήματα πρώιμης παρέμβασης.

γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ύστερα από εισήγηση της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης, κατόπιν υποβολής αιτιολογημένου αιτήματος του διευθυντή της σχολικής μονάδας, προστίθενται τομείς ή τμήματα ειδικοτήτων σε Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.) και εξειδικεύονται εργαστήρια σε Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.).

δ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν εισήγησης της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης και γνώμης του δημοτικού συμβουλίου του οικείου Δήμου, καταργούνται και συγχωνεύονται Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και υποβιβάζονται νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

ε) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν εισηγήσεων της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης και του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ, καταργούνται τμήματα ένταξης ή τμήματα πρώιμης παρέμβασης, εφόσον στη σχολική μονάδα είτε δεν φοιτούν μαθητές σε τμήμα ένταξης ή πρώιμης παρέμβασης είτε υπάρχει πλεονάζων αριθμός τμημάτων.

στ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ύστερα από εισήγηση της οικείας περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης, η οποία εκδίδεται κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος του διευθυντή της σχολικής μονάδας, καταργούνται τομείς ή τμήματα ειδικοτήτων σε ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. και εργαστήρια σε Ε.Ε.Ε.ΕΚ.

ζ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την αύξηση ή μείωση των οργανικών θέσεων, καθώς και τη σύσταση και τον αριθμό των θέσεων του προσωπικού των Σ.Μ.Ε.Α.Ε., των τμημάτων ένταξης και των τμημάτων πρώιμης παρέμβασης.»

2. Στο άρθρο 34 του ν. 3699/2008, μετά την παρ. 4 προστίθεται παρ. 4Α ως εξής:

«4Α. Κατά το σχολικό έτος 2024-2025, oι οργανικές θέσεις κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτουν κατόπιν έκδοσης της κοινής απόφασης της περ. β της παρ. 4 και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 6 του ίδιου νόμου, διατίθενται για την οριστική τοποθέτηση εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων και την εξέταση εμπρόθεσμων αιτήσεων μετάθεσης, οι οποίες δεν ικανοποιήθηκαν ως προς οποιαδήποτε επιλογή.

Οι οργανικές θέσεις που απομένουν κενές, μετά την εξέταση των ως άνω αιτήσεων μετάθεσης, διατίθενται για διορισμό.

Η κοινή υπουργική απόφαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την έναρξη ισχύος της παρούσας.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syntaxi.jpg
Συνταξιοδότηση το 2026: Όρια ηλικίας και ειδικές κατηγορίες ασφαλισμένων
Το 2026 είναι χρονιά–κλειδί για χιλιάδες ασφαλισμένους, καθώς αρκετοί έχουν τη δυνατότητα να φύγουν πριν από τα γενικά όρια ηλικίας, αξιοποιώντας...
Συνταξιοδότηση το 2026: Όρια ηλικίας και ειδικές κατηγορίες ασφαλισμένων
αποτελέσματα πανελλαδικών
Το σκοτεινό παρασκήνιο των Πανελλαδικών: Μια αλήθεια που δεν ειπώθηκε ποτέ
«Πολλοί μαθητές παράλληλα, εισέρχονται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας με στόχο να απομνημονεύσουν, και όχι να σκεφτούν»
Το σκοτεινό παρασκήνιο των Πανελλαδικών: Μια αλήθεια που δεν ειπώθηκε ποτέ
Μεσόγειος
Οι ωκεανοί του πλανήτη σε άνευ προηγουμένου πίεση: Πέφτει το βάρος στη Μεσόγειο – Τι σημαίνει για την Ελλάδα;
Οι ωκεανοί σε καθεστώς συναγερμού: Γιατί η Μεσόγειος εξελίσσεται σε «καυτό σημείο» του πλανήτη - Τι εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Pierre Bahurel, γενικός...
Οι ωκεανοί του πλανήτη σε άνευ προηγουμένου πίεση: Πέφτει το βάρος στη Μεσόγειο – Τι σημαίνει για την Ελλάδα;