Την άμεση διόρθωση της προκήρυξης 3ΕΑ/2025 του ΑΣΕΠ και τη διασφάλιση ότι η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια παραμένει ενσωματωμένη στα πτυχία των καθηγητικών σχολών ζητούν με κοινοβουλευτική ερώτησή τους προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Σοφία Ζαχαράκη, βουλευτές του ΚΚΕ.
Η παρέμβαση αφορά τις αλλαγές που εισήχθησαν με τον νόμο 4957/2022 (γνωστό και ως «νόμο-πλαίσιο Κεραμέως»), βάσει του οποίου καταργείται η αυτόματη χορήγηση παιδαγωγικής επάρκειας με την απόκτηση πτυχίου από τις καθηγητικές σχολές.
Σύμφωνα με το άρθρο 99 του νόμου, η επάρκεια πλέον απονέμεται ξεχωριστά, μέσω επιπλέον προγράμματος σπουδών διάρκειας τουλάχιστον δύο εξαμήνων, το οποίο μπορούν να ιδρύουν ανεξάρτητα τα ΑΕΙ.
Ωστόσο, με βάση τις αντιδράσεις φοιτητικών συλλόγων και τις αποφάσεις πολλών πανεπιστημιακών τμημάτων, η κυβέρνηση επανεξέτασε τη ρύθμιση και προχώρησε στην ψήφιση του νόμου 5057/2023, με το άρθρο 24 παρ. 3 να προβλέπει μεταβατική διάταξη. Ειδικότερα, επιτρέπει στους φοιτητές που εισήχθησαν σε καθηγητικές σχολές έως και το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 να αποκτήσουν την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια σύμφωνα με το προϊσχύον καθεστώς του ν. 4589/2019, υπό την προϋπόθεση ότι το Τμήμα στο οποίο φοιτούν χορηγούσε ήδη αυτήν την επάρκεια κατά τον χρόνο εισαγωγής τους.
Παρά την ύπαρξη της μεταβατικής αυτής διάταξης, η προκήρυξη του ΑΣΕΠ με αριθμό 3ΕΑ/2025, όπως δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, φαίνεται να αποκλείει τους φοιτητές που εισήχθησαν κατά το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 από τη διαδικασία διορισμού, καθώς δεν αναγνωρίζεται η παιδαγωγική τους επάρκεια.
Η ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Να διασφαλιστεί ότι η Διδακτική και Παιδαγωγική επάρκεια είναι ενσωματωμένη στα Πτυχία των “καθηγητικών” Σχολών.
Ο ν. 4957/2022 της κυβέρνησης της ΝΔ (νόμος- πλαίσιο Κεραμέως), στο άρθρο 99 προβλέπει την πλήρη απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από τα πτυχία των λεγόμενων καθηγητικών σχολών και την απόδοσή της ξεχωριστά από ένα πρόγραμμα σπουδών διάρκειας τουλάχιστον δύο εξαμήνων, που μπορεί να το ιδρύει κάθε ΑΕΙ. Ωστόσο, κάτω και από την πίεση των φοιτητικών συλλόγων και των αποφάσεων των αντίστοιχων Τμημάτων, ο ν. 5057/2023 (άρθρο 24, παράγραφος 3) προβλέπει ότι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που έχουν εισαχθεί σε Τμήματα ή Σχολές έως και το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 δύνανται να λάβουν πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 54 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), εφόσον τα Τμήματα ή Σχολές που έχουν εισαχθεί χορηγούσαν την εν λόγω πιστοποίηση κατά τον χρόνο εισαγωγής τους. Αντ’ αυτού στην προκήρυξη του ΑΣΕΠ (Αριθμός 3ΕΑ/2025) που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης οι εισαχθέντες του ακαδημαϊκού έτους 2023-2024 αποκλείονται.
Ο ν. 4957/2022 της κυβέρνησης της ΝΔ προβλέπει την κατάργηση όλων των προγραμμάτων που είχαν φτιαχτεί με τους προηγούμενους νόμους και την ίδρυση πλέον ενός ξεχωριστού προγράμματος παιδαγωγικής επάρκειας ανά ΑΕΙ, από το οποίο πρέπει υποχρεωτικά να περνούν όσες και όσοι θέλουν να εργαστούν στην Εκπαίδευση.
Απέναντι σε αυτό το άδικο μέτρο έχουν τοποθετηθεί οι φοιτητικοί σύλλογοι, υπάρχουν αποφάσεις Σχολών, Τμημάτων, καθώς και η Σύνοδος των Πρυτάνεων έχει τοποθετηθεί αρνητικά, ενώ στην πρόσφατη σύνοδο της ζήτησε παράταση της εφαρμογής του μέτρου.
Οι αλλαγές αυτές δεν γίνονται με γνώμονα την αναβάθμιση των γνώσεων των αυριανών εκπαιδευτικών, οι οποίοι με τις διπλές και τριπλές αναθέσεις μαθημάτων που έχουν προχωρήσει με στόχο την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία, διδάσκουν άσχετα με το αντικείμενο τους αντικείμενα.
Οι Πτυχιούχοι των Σχολών που ως σήμερα είχαν την διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια στα Πτυχία τους, εφόσον εφαρμοστεί ο συγκεκριμένος νόμος θα απολέσουν το βασικό επαγγελματικό δικαίωμα που έχουν για να εργαστούν. Πρόκειται για μεγάλη υποβάθμιση στα πτυχία τους.
Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κα. Υπουργός, τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για:
– Να διορθωθεί η προκήρυξη του ΑΣΕΠ και να εφαρμοστεί η παράταση στην εφαρμογή του άρθρου 99 του ν.4957/2022 τουλάχιστον για τους εισαχθέντες του 2023-2024 σύμφωνα με το ν. 5057/2023.
– Να καταργηθεί το άρθρο 99 του νόμου 4957/2022 που συνιστά τραγική υποβάθμιση των Πτυχίων των λεγόμενων καθηγητικών Σχολών.
– Να μην αποσπαστεί η δυνατότητα λήψης Πιστοποιητικού ΠΔΕ από το πτυχίο, συνδεδεμένο με το επιστημονικό αντικείμενο των Τμημάτων, για όλους και όλες που το επιθυμούν, χωρίς φραγμούς.
– Τη συνέχιση της δωρεάν παροχής προγραμμάτων ΠΔΕ από τα Τμήματα και τις Σχολές, με χρηματοδότησή τους αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό και άμεση πρόσληψη όλου του αναγκαίου διδακτικού προσωπικού.
– Τη συνεχή και δωρεάν επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, με ευθύνη των αντίστοιχων δημόσιων πανεπιστημιακών δομών των Τμημάτων και Σχολών.
Οι Βουλευτές
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 28/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/05
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ