Η πρόθεση για ίδρυση Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων στη Ζάκυνθο εντάσσεται, σύμφωνα με τοποθετήσεις εκπαιδευτικών συλλόγων, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο εκπαιδευτικών πολιτικών που διευρύνουν τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες.
Ο θεσμός της «πολυτυπίας» που προωθεί η κυβέρνηση, δηλαδή η ύπαρξη διαφορετικών τύπων σχολείων με διαφορετικά προγράμματα, όρους φοίτησης και επίπεδα χρηματοδότησης, θεωρείται πως υπονομεύει τη δημόσια, ισότιμη και καθολική εκπαίδευση.
Τονίζεται ότι τέτοιες πρωτοβουλίες οδηγούν σε κατηγοριοποίηση μαθητών και σχολείων ανάλογα με την κοινωνική και οικονομική τους θέση, ενώ η προνομιακή στήριξη των Πρότυπων/Πειραματικών μέσω χορηγιών και ιδιωτικής χρηματοδότησης ανοίγει τον δρόμο για άμεση παρέμβαση της αγοράς στο περιεχόμενο και τη λειτουργία της εκπαίδευσης.
Παράλληλα, η απουσία Πανεπιστημιακού Παιδαγωγικού Τμήματος στο νησί αδειάζει από κάθε επιστημονική βάση τη λειτουργία ενός Πειραματικού Σχολείου.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ζακύνθου:
Η Κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και της κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών, προωθεί τον αντιδραστικό θεσμό της «πολυτυπίας». Στόχο αποτελεί η δημιουργία του σχολείου της αγοράς πολλών ταχυτήτων: Πρότυπα, Πειραματικά, Ωνάσεια, σχολεία για «καλούς» και άλλα για «κακούς» μαθητές, για πλούσιους και φτωχούς. Αυτό είναι το “Νέο Σχολείο”: κατηγοριοποιημένο, με διαφορετική χρηματοδότηση, με διαφορετικά προγράμματα σπουδών, διαχωρίζοντας τους μαθητές με βάση την κοινωνική προέλευση και την οικονομική κατάσταση. Πρόκειται για βάθεμα της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Εκπαίδευσης και ακύρωση του μορφωτικού ρόλου του εκπαιδευτικού.
Η Κυβέρνηση υπερασπίζεται αδιάντροπα αυτή την «πολυτυπία» ως συστατικό στοιχείο της Εκπαίδευσης. Απαιτεί, δηλαδή, να δεχτούμε ότι η γνώση δεν είναι δικαίωμα όλων, ότι κάποιοι θα μάθουν λίγα και άλλοι πολλά!
Ο άλλος στόχος που υπηρετείται και από την «αξιολόγηση», τον αυταρχισμό, τις διώξεις και τα Πειθαρχικά, είναι η συναίνεση των εκπαιδευτικών, ώστε μέσα από την κατηγοριοποίηση των σχολείων να προετοιμαστούν οι αυριανοί εργαζόμενοι. Ημιμαθείς, χωρίς απαιτήσεις, υποταγμένοι στην εκμετάλλευση και χωρίς δυνατότητα να προσδιορίσουν τη θέση τους στην κοινωνία.
Όλα αυτά έχουν θεσπιστεί και εφαρμοστεί από τη δεκαετία του 2000 στις χώρες της ΕΕ, με τραγικά αποτελέσματα το διαχωρισμό σχολείων, την υποβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου των παιδιών της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, τους ταξικούς φραγμούς στην πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο. Στη Γερμανία με τους τρεις τύπους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από 11 χρονών (μέχρι και Επαγγελματικό Γυμνάσιο!), στη Γαλλία με τους τρεις τύπους Baccalaureat, στην Αγγλία με τις τεράστιες διαφοροποιήσεις στα προγράμματα σπουδών, με τα σχολεία που αξιολογούνται “κακώς” και κλείνουν, εξυπηρετείται τελικά ο διαχωρισμός με βάση την ταξική προέλευση.
Εφαρμόζοντας την κρατική πολιτική, οι ΔΔΕ και ΔΠΕ Ζακύνθου προωθούν τη δημιουργία ή τον χαρακτηρισμό σχολείων ως Πειραματικών ή Προτύπων. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και αυτό το στόχο υπηρετούν οι προσπάθειες για χαρακτηρισμό του 1ου σχολικού συγκροτήματος ως Πειραματικού, για απόσπαση μέρους του 2ου ΓΕΛ, η πρόθεση δημιουργίας Λυκειακών τάξεων στο Βανάτο.
Η υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού, όπως έχει αναδείξει η ΕΛΜΕΖ, θα έχει τραγικά αποτελέσματα. Με την ίδρυση Πειραματικού/Προτύπου Σχολείου:
- Κατηγοριοποιούνται οι μαθητές ανάλογα με το πορτοφόλι, αφού η μεταφορά τους στο Πειραματικό, όπου εισάγονται με κλήρωση, επιβαρύνει τους ίδιους, ενώ για την εισαγωγή στο Πρότυπο υπάρχουν σκληρές εξετάσεις από το Δημοτικό. Στα Πρότυπα Γυμνάσια περνάει μόλις το 20% των αιτούντων, ενώ έχει αναπτυχθεί φάμπρικα φροντιστηρίων για την προετοιμασία μαθητών ειδικά γι' αυτές τις εξετάσεις, ήδη από το Δημοτικό! Συνεπώς, στα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία δεν μπορούν να φοιτήσουν όλοι οι μαθητές, και ειδικά τα παιδιά των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Η ανισότητα αυτή υπηρετείται και από τη μετατροπή του σχολείου σε εξεταστική αρένα ως τις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ αποκορύφωμα αποτελεί η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate) σε Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια, όπου λίγοι και προνομιούχοι μαθητές θα αποκτούν απευθείας πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, παρακάμπτοντας τις Πανελλήνιες.
- Οι μαθητές με υψηλότερες επιδόσεις θα στραφούν στο Πειραματικό/Πρότυπο Γυμνάσιο και Λύκειο, με αποτέλεσμα να πέσει το επίπεδο σπουδών στα υπόλοιπα Γυμνάσια-Λύκεια του νησιού. Ολόκληρα σχολεία δε θα συγκροτούν τμήματα κατεύθυνσης ενώ όσοι μαθητές απομείνουν πιθανότατα θα μετακινηθούν σε άλλο σχολείο λόγω και της συνεχούς περικοπής τμημάτων από το Υπουργείο.
- Κλείνει το σχολείο της γειτονιάς (αφού έχει χαρακτηριστεί Πειραματικό ή Πρότυπο) και οι μαθητές της περιοχής εξαναγκάζονται σε μετακίνηση. Τα υπόλοιπα σχολεία θα κληθούν να απορροφήσουν μαθητές που δεν διεκδικούν καν ή δεν μπορούν να επιτύχουν την εισαγωγή τους στο Πρότυπο/Πειραματικό, γεγονός που θα προκαλέσει συμφόρηση στα υποβαθμισμένα σχολεία και θα διαλύσει τον οικογενειακό προγραμματισμό.
- Η χρηματοδότηση των Πρότυπων/Πειραματικών διαφοροποιείται από των υπολοίπων σχολείων. Χρηματοδοτούνται προνομιακά, όπως τα Ωνάσεια, από χορηγίες, δωρεές και άλλες ιδιωτικές πηγές. Δηλαδή χορηγοί, εταιρείες, επιχειρηματικοί όμιλοι θα δρουν ανεξέλεγκτα στο σχολείο παρεμβαίνοντας στη μόρφωση των μαθητών μας! Είναι νωπές οι μνήμες από τη διημερίδα του Σεπτεμβρίου 2024 όπου κατατέθηκε ο σχεδιασμός των μεγαλοξενοδόχων να διεισδύσουν στα σχολεία της Ζακύνθου.
- Στα σχολεία αυτά, οι εκπαιδευτικοί χάνουν την οργανική τους θέση.
Τέλος, όσον αφορά την «επιστημονικότητα» του όλου εγχειρήματος, σε νομούς χωρίς Πανεπιστημιακό Παιδαγωγικό Τμήμα (πχ Ζάκυνθος), η ίδρυση ειδικά Πειραματικού δεν έχει καμία σχέση με τα “σχολεία της επιστήμης” που επικαλούνται κάποιοι. Η λειτουργία τέτοιων σχολείων έχει ουσία σε περιοχές με μεγάλο αριθμό μαθητών, με υψηλό βαθμό ανομοιογένειας μεταξύ τους, ώστε το οικείο Παιδαγωγικό Τμήμα να διαθέτει επαρκές δείγμα για σοβαρή μελέτη.
Συμπερασματικά, η ίδρυση Πειραματικού/Προτύπου στη Ζάκυνθο, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα αντιεκπαιδευτικά μέτρα (αξιολόγηση, εισαγωγή πολλαπλού βιβλίου κλπ) θα οδηγήσει σε αποκλεισμό οικονομικά αδύναμων από τη μόρφωση, σε ευκαιρίες για λίγους και υποβάθμιση για τους πολλούς. Η πολυτυπία και η ταξική διαφοροποίηση σχολείων και μαθητών, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τις στοχεύσεις των επιχειρηματικών ομίλων, συνδέονται αφενός με το σχεδιασμό για σχολεία-μαγαζιά, μαθητές-πελάτες και γονείς που πληρώνουν όλο και περισσότερο για τη μόρφωση των παιδιών τους, και αφετέρου με την στρατηγική για ευέλικτο και αμόρφωτο εργαζόμενο που ζητούν σήμερα οι μεγάλες επιχειρήσεις.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 14/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 15/05
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ