Ο κ. Δαμιανός Χατζηαντωνίου, αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του διεθνούς Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Business Analytics" μιλάει στο alfavita.gr την εξέλιξη και την αυξανόμενη σημασία των δεδομένων στον σύγχρονο κόσμο, τη ζήτηση στην αγορά εργασίας για ειδικούς σε τομείς όπως το Business Analytics και η Επιστήμη Δεδομένων, καθώς και τη σύνδεση των Μεταπτυχιακού προγράμματος "Επιχειρηματική Ανάλυση" (στο οποίο είναι Διευθυντής) με την πραγματική επιχειρηματική πρακτική και την αγορά.
«Δεδομένα, δεδομένα παντού!», διακήρυττε το 2010 ο Economist. Τι έχει αλλάξει στον τομέα δεδομένων από τότε;
Κυρίως ότι τότε το ήξεραν μόνο οι αναγνώστες του Economist, τώρα το ξέρουν όλοι! Πέραν του αστείου, όλοι μιλάμε για το chatGPT, αλλά χωρίς τη διαθεσιμότητα των δεδομένων και την κατάλληλη επεξεργασία τους, δε θα ήταν εφικτό. Η καταγραφή δεδομένων λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων (κινητά, αισθητήρες, νανοτεχνολογία) γίνεται όλο και πιο ακριβής και σε πιο λεπτομερές επίπεδο. Και αυτό δε σταματάει, είναι ένας κύκλος. Τα περισσότερα δεδομένα, οδηγούν σε τεχνολογικές εξελίξεις που επιτρέπουν ακόμα λεπτομερέστερη καταγραφή, άρα ακόμα περισσότερα δεδομένα. Πιθανόν θα φτάσουμε σε σημείο καταγραφής πληροφορίας σε επίπεδο κυττάρου, ψηφιοποιώντας πλήρως την πραγματικότητά μας. Όλα αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να αξιοποιηθούν, να παράγουν γνώση. Συνεπώς, δεδομένα, δεδομένα παντού, πολλά-πολλά δεδομένα, τα οποία τροφοδοτούν και κάνουν εφικτό το ChatGPT, τα google maps, εργαλεία στις νευροεπιστήμες και στην ιατρική γενικότερα. Να αναφέρω επίσης ότι από τότε, το 2010, έχουν υπάρξει σημαντικές εξελίξεις στα συστήματα διαχείρισης δεδομένων, στο hardware (μνήμες, επεξεργαστές, δίκτυα), στους αλγόριθμους επεξεργασίας μεγάλων δεδομένων με σκοπό τη μηχανική μάθηση, κ.α.
Υπάρχει ανάγκη στην αγορά εργασίας για στελέχη εξειδικευμένα σε τομείς όπως "Business Analytics, "Big Data" και "Data Science";
Εννοείται! Για την ακρίβεια, περισσότερο από ποτέ. Όλες οι λίστες με τα περιζήτητα επαγγέλματα κατατάσσουν τις συγκεκριμένες δεξιότητες στις ψηλότερες θέσεις. Η ανάγκη για τις συγκεκριμένες δεξιότητες είναι τέτοια, που οι φοιτητές στα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών έχουν προσφορές εργασίας με το που αρχίζουν τις σπουδές τους. Ή δεν τα αρχίζουν καν, δυστυχώς. Και δεν πρόκειται, κατά τη γνώμη μου, να σταματήσει αυτή η τάση. Η διαχείριση δεδομένων και η ανάλυσή τους έχει να κάνει με απόκτηση γνώσης, λήψη αποφάσεων, βελτίωση διαδικασιών. Και η καταγραφή δεδομένων λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων (κινητά, αισθητήρες, νανοτεχνολογία) γίνεται όλο και πιο ακριβής και σε πιο λεπτομερές επίπεδο, όπως προανέφερα. Όλα αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να αξιοποιηθούν. Μία ιστορία που αναφέρω συχνά-πυκνά στους φοιτητές μου, όταν έφυγα για την Αμερική για διδακτορικό, το μάθημα των Βάσεων Δεδομένων δεν υπήρχε στο πρόγραμμα σπουδών στα περισσότερα τμήματα Πληροφορικής. Πλέον το βρίσκουμε σχεδόν παντού: σε τμήματα Οικονομικών, Μάρκετινγκ, Ψυχολογίας, ακόμα και Ανθρωπιστικών Σπουδών! Κάτι λέει αυτό…
Σε ποιους απευθύνεται το μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Επιχειρηματική Ανάλυση"
Απευθύνεται σε απόφοιτους ΑΕΙ με υπόβαθρο στις φυσικές επιστήμες, πληροφορική, μηχανικούς, στις οικονομικές επιστήμες ή σε διοίκηση επιχειρήσεων. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι τα δεδομένα και η αξιοποίησή τους δεν μπορεί να είναι αποκομμένα από το επιχειρηματικό περιβάλλον στο οποίο συλλέχθηκαν και εξυπηρετούν. Υπάρχει το λεγόμενο «data analysis lifecycle» το οποίο δεν είναι μόνο τεχνολογία. Ποιος είναι ο επιχειρηματικός σκοπός; Ποιες επιχειρηματικές ανάγκες θα καλύψει η ανάλυση δεδομένων; Ποια δεδομένα πρέπει/μπορούμε/επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουμε; Τι είδους μοντέλα και οπτικοποιήσεις θα αναπτυχθούν; Πως τα αποτελέσματα θα μπουν στην παραγωγική διαδικασία; Όλα αυτά απαιτούν δεξιότητες όπως γνώση στη διοίκηση επιχειρήσεων, ενημέρωση σε θέματα ιδιωτικότητας και ασφάλειας δεδομένων, διαχείριση επιχειρηματικών διαδικασιών, καινοτομία, story-telling, presentation skills, creativity. Φυσικά τα περισσότερα μαθήματα είναι ιδιαίτερα τεχνικά στους τομείς της διαχείρισης δεδομένων, επιχειρηματικής ευφυΐας, στατιστικής και μηχανικής μάθησης. Αλλά και σε αυτά, η έμφαση δεν είναι η σε βάθος κατανόηση αλγορίθμων και θεωρητικών εννοιών, αλλά η χρήση συστημάτων, πλατφορμών, εργαλείων, γλωσσών προγραμματισμού κ.λ.π.
Υπάρχει σύνδεση του προγράμματος με την αγορά εργασίας και με επιχειρήσεις;
Θα μπορούσε να γίνει αλλιώς; Εκ των ων ουκ άνευ. Έχουμε στενή συνεργασία σχεδόν με όλες τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, ιδιωτικές και δημόσιες. Εμπλέκονται: (α) στην εκπαιδευτική διαδικασία με την παρουσίαση case studies εφαρμογών analytics σε διαφορετικούς κάθετους τομείς της οικονομίας και την παρουσίαση και χρήση εργαλείων, και (β) στην απασχόληση των φοιτητών σε πρακτικές και διπλωματικές. Να τονίσω ότι δεν αναφέρομαι μόνο σε ιδιωτικούς οργανισμούς. Για παράδειγμα υπάρχει συνεργασία με το ΔΕΔΔΗΕ, ΑΑΔΕ, ΥΔΙΚΑ και πολλούς άλλους οργανισμούς του δημόσιου τομέα. Επίσης, και αυτό είναι εξίσου σημαντικό, συνεισφέρουν στη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών. Κάθε 3-4 χρόνια, οργανώνουμε το faculty retreat: η συντονιστική επιτροπή του προγράμματος, οι διδάσκοντες του προγράμματος, εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς σε ανώτατο επίπεδο και ερευνητές στο χώρο, συγκεντρωνόμαστε σε ένα συνεδριακό χώρο για μία ημέρα και συζητούμε πως πρέπει, αν πρέπει, να τροποποιηθεί το πρόγραμμα σπουδών.
Τα μαθήματα του Προγράμματος ξεκινούν τον Σεπτέμβριο 2024
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη