καμερες σε σχολεια
Στο όνομα της εξυπηρέτησης της δημοσιονομικής λιτότητας επιλέγεται συχνά η τοποθέτηση καμερών και όχι η πρόσληψη επαρκούς αριθμού μονίμων φυλάκων, ώστε τις ώρες που το σχολείο δε λειτουργεί να έχουν την επιστασία του χώρου. Επιλέγεται ο έλεγχος της παιδικής ηλικίας και όχι η δημιουργία των συνθηκών βελτίωσης

Κάθε λίγους μήνες, το ίδιο ζήτημα επιστρέφει να απασχολήσει τη σχολική πραγματικότητα: Κάμερες επιτήρησης στα σχολεία.

Παρότι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει  ήδη επισημάνει τους κινδύνους που προκύπτουν από μια τέτοια εξέλιξη, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις προσπαθειών να μπουν κάμερες σε σχολικά κτίρια, αντί να προσληφθούν φύλακες -κοστίζουν φθηνότερα βλέπετε...

Για παράδειγμα τον περασμένο Νοέμβριο η  Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της 7ης Δημοτικής Κοινότητας κατήγγειλε ότι«κατόπιν εορτής ζητά ο δήμος έγκριση για την απαράδεκτη τοποθέτηση καμερών, με fast track διαδικασίες, σε δύο σχολικά κτίρια».

Οι γονείς κατήγγειλαν ότι χωρίς προηγούμενη έγκριση, τοποθετήθηκαν κάμερες τόσο στις εισόδους όσο και στα προαύλια και τους διαδρόμους στο 16ο Γυμνάσιο - Λύκειο και στο συγκρότημα που στεγάζει το 40ο νηπιαγωγείο, το 18ο Δημοτικό και το 56ο Γυμνάσιο. Και επισήμαναν ότι οι αρμόδιοι δεν έχουν ικανοποιήσει κανένα από τα χρόνια αιτήματά τους για προσλήψεις μόνιμων σχολικών φυλάκων σε όλα τα σχολεία και τον επαρκή φωτισμό στις εισόδους και τις αυλές των σχολείων με πρόσχημα την έλλειψη κονδυλίων.

Αλλο παράδειγμα,  τα Ιωάννινα, όπου πέρυσι ο  Δήμαρχος με έγγραφό του, απαντώντας στην Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η οποία αιτείται μέτρων φύλαξης των σχολείων, αναφέρει τα εξής: «…Σας ενημερώνουμε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών δεν διαθέτει υπηρεσία και ανάλογο προσωπικό για τη φύλαξη των σχολικών συγκροτημάτων. Η φύλαξη των σχολικών εγκαταστάσεων και η προστασία της δημοτικής περιουσίας αποτελούν άμεσες προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής. Γι’ αυτό, εξετάζουμε τη δυνατότητα επιτήρησης των σχολικών κτιρίων με ηλεκτρονικά μέσα, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σχετική νομοθεσία και με γνώμονα την προστασία των προσωπικών δεδομένων πολιτών και μαθητών.» Οι γονείς της ηπειρώτικης πρωτεύουσας (Ενωση Γονέων Ιωαννίνων) με ανακοίνωσή τους τόνισαν τότε ότι τα σχολεία δεν είναι φυλακές, ούτε «στούντιο ριάλιτι» για να παρακολουθούνται με κάμερες.

Κι αυτα είναι ενδεικτικά παραδείγματα. Η προσπάθειες λοιπόν συνεχίζονται, παρά τις αντιδράσεις. Οπως ενημερώνει λχ η Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης,  τίθεται και πάλι το θέμα της τοποθέτησης καμερών σε σχολεία, με τα γνωστά επιχειρήματα της ασφάλειας των μαθητών, της αποφυγής καταστροφών κλ.π.

Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης:  Υπονομεύουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου

Η εφαρμογή ενός μέτρου αυταρχικού από τη φύση του, έχει συναντήσει επανειλημμένα την έντονη αντίθεση του σωματείου και τις αντιδράσεις της πλειονότητας των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας (σύλλογοι διδασκόντων, γονέων, 15 μελών μαθητικών συμβουλίων). Στο όνομα της εξυπηρέτησης της δημοσιονομικής λιτότητας επιλέγεται συχνά η τοποθέτηση καμερών και όχι η πρόσληψη επαρκούς αριθμού μονίμων φυλάκων, ώστε τις ώρες που το σχολείο δε λειτουργεί να έχουν την επιστασία του χώρου. Επιλέγεται ο έλεγχος της παιδικής ηλικίας και όχι η δημιουργία των συνθηκών βελτίωσης για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών μας, τόσο στα σχολεία ( σύγχρονα, κατάλληλα διδακτήρια, εξασφάλιση της λειτουργία τους ως αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα της γειτονιάς) όσο και στους δήμους (δημιουργία πλατειών, χώρων άθλησης, ελεύθερων χώρων κλπ).

Σύμφωνα με το νόμο, για να τοποθετηθούν κάμερες, απαιτείται η αναγκαιότητα της συναίνεσης των συλλόγων γονέων και των διδασκόντων του σχολείου την οποία προσπαθούν συχνά να διασφαλίσουν με την υπόσχεση ότι θα λειτουργούν εκτός διδακτικού ωραρίου και με ορισμό υπεύθυνου τήρησης προσωπικών δεδομένων. Αλήθεια, πόσο στοιχίζει ετησίως στο δήμο η σύμβαση με την εταιρεία τοποθέτησης και συντήρησης των καμερών;

Το Δ.Σ. της Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης επανειλημμένα έχει εκφράσει την έντονη αντίθεσή του στην τοποθέτηση συστημάτων παρακολούθησης,  κάμερες κλπ. στα σχολεία. Πέρα από το γεγονός ότι παρόμοιοι μηχανισμοί εξουδετερώνονται εύκολα από το οργανωμένο έγκλημα, λειτουργούν ανασταλτικά και κατασταλτικά στην ελευθερία κινήσεων και στην ελευθερία λόγου και της κριτικής, που αποτελούν την ουσία της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής ελευθερίας. Υπονομεύουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και μπορεί να αποτελέσουν μέσο ποινικοποίησης της συλλογικής δράσης, της ελεύθερης διακίνησης ιδεών αλλά και υπονόμευσης δημοκρατικών εργασιακών και ατομικών δικαιωμάτων και συνδικαλιστικών ελευθεριών.

Τι λέει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

«Η ύπαρξη και μόνο καμερών σε σχολεία και άλλους χώρους όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι (όπως παιδικοί σταθμοί, οικοτροφεία, φροντιστήρια κλπ.) χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, αφού δεν είναι εύκολο να αξιολογηθούν οι συνέπειες που μια τέτοια επεξεργασία μπορεί να έχει για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των ανηλίκων. Συγκεκριμένα, υπάρχει ο κίνδυνος να περιορισθεί η ανάπτυξη της έννοιας της ελευθερίας τους, εάν πιστέψουν από μικρή ηλικία ότι είναι φυσιολογικό να παρακολουθούνται μέσω καμερών (βλ. και Γνωμοδότηση 2/2009 της Ομάδας».

Με την ηλεκτρονική παρακολούθηση εθίζονται οι μαθητές να δέχονται παθητικά τον έλεγχο της φυσικής παρουσίας και δράσης τους, σαν να είναι ύποπτοι, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και προσβάλλει βάναυσα την προσωπική τους αξιοπρέπεια αλλά και την παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου.

Οι διαβεβαιώσεις για λειτουργία των καμερών μετά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου δεν αναιρούν τα σοβαρά ζητήματα που αφορούν την προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και συνολικά της σχολικής κοινότητας, καθώς κανείς και τίποτα δε διασφαλίζει ότι οι κάμερες θα ανοίγουν μόνο όταν δεν είναι τα παιδιά εκεί και ότι το υλικό δε θα φυλάσσεται για οποιαδήποτε μελλοντική χρήση και ότι δε θα διατεθεί ποτέ πουθενά αλλού, ειδικά στη συγκυρία που προσπαθούν να μετατρέψουν τα σχολεία σε αυτόνομες επιχειρηματικές μονάδες (μέσω της αυτοαξιολόγησης), με υπόλογους τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Δεν είναι, επίσης, τυχαίο πως σε σχετικό έγγραφο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων προς Δήμο που επιχείρησε να τοποθετήσει κάμερες σε σχολεία, (8/3/2021 ) αναφέρεται ότι “οι υπεύθυνοι επεξεργασίας δεν έχουν πλέον υποχρέωση γνωστοποίησης της επεξεργασίας στην Αρχή». Ως υπεύθυνος επιτήρησης ορίζεται συχνά η δημοτική αστυνομία!!

ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΚΑΜΕΡΕΣ - ΝΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΑΣΦΑΛΕΣ ΚΑΙ ΖΩΝΤΑΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

 Όσο για τη φύλαξη του σχολείου, προτείνουμε την πρόσληψη επαρκούς αριθμού μονίμων φυλάκων, για όλο το διάστημα που τα σχολεία είναι εκτός λειτουργίας. Κλοπές και καταστροφές που σημειώθηκαν την περίοδο απόλυσης τους είχαν πολύ μεγαλύτερο κόστος από την μισθοδοσία τους! Παράλληλα να ληφθούν, αν κρίνεται αναγκαίο, και άλλα μέτρα ασφαλείας, όπως επέκταση του συστήματος συναγερμού με αισθητήρες και ανιχνευτές κίνησης, επαρκής φωτισμός κλπ.

Κύρια όμως ασπίδα προστασίας για τα σχολεία θα ήταν και η ολοήμερη λειτουργία τους με εξειδικευμένο προσωπικό, ως αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα της γειτονιάς για την δημιουργική απασχόληση των παιδιών μας και όχι μόνο. Ζωντανά σχολεία κυψέλες δημιουργίας σε μια ζωντανή, φωτισμένη, λειτουργική και ανθρώπινη πόλη και όχι έρημα σχολειά σε απάνθρωπες «νεκροπόλεις».

Κλειστά διδακτήρια με γκρίζους τοίχους με υπερμεγέθη κάγκελα, που πηδούν τα παιδιά για να παίξουν στις αυλές με κίνδυνο ατυχήματος και κάμερες παντού, προσομοιάζουν με φυλακές. Καλλιεργούν αισθήματα αποστροφής στο σχολείο και θυμού στους μαθητές μας.

Η υιοθέτηση και ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων πρέπει να είναι η πυξίδα και των δημοτικών αρχών και όχι η εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης.

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ καλεί τους συλλόγους διδασκόντων και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων να μην αποδεχθούν την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης  στα σχολεία τους.

Καλεί τους συλλόγους διδασκόντων και γονέων, όσων σχολείων απέσπασαν παραπλανητικά τη συναίνεση, να αρνηθούν εγκατάσταση των καμερών από το σχολείο τους.

Καλούμε τις δημοτικές αρχές, την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και την κυβέρνηση να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την φύλαξη των σχολικών μονάδων, ώστε να αποφευχθούν τέτοια μέτρα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 12/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Χρυσό μετάλλιο για τη φοιτήτρια του Τμήματος Ιατρικής Αικατερίνη Παπαδιώτη
Η Πρύτανης, το Συμβούλιο Διοίκησης και οι Αντιπρυτάνεις του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εκφράζουν ολόθερμα συγχαρητήρια στην Κατερίνα
Χρυσό μετάλλιο για τη φοιτήτρια του Τμήματος Ιατρικής Αικατερίνη Παπαδιώτη