biblia
Το μεγάλο πρόβλημα της γνωσιοθεωρίας: Το πως αποκτάμε γνώσεις

Πώς προσεγγίζουμε και αναλύουμε την πραγματικότητα; Πώς κατανοούμε τον κόσμο; Πώς τον ερμηνεύουμε; Γιατί αλλάζουμε τις ερμηνείες και τις θεωρίες; Μπορεί να υπάρξει μια τελική κοσμοθεωρία;

Πρόκειται για ένα διαχρονικό ζήτημα. Χρησιμοποιούμε όλες τις μεθόδους και τις τεχνικές, για να αντλήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες από τον κόσμο και την ίδια στιγμή αναρωτιόμαστε και προβληματιζόμαστε, αν ό,τι προσλαμβάνουμε είναι όντως αληθινό ή μήπως βλέπουμε τις σκιές των πραγμάτων, όπως προσδιορίζονταν στο περίφημο σπήλαιο του Πλάτωνα.

Και ακόμα, έχουμε και άλλο βασικό ερώτημα. Πώς ξέρω ότι οι αισθήσεις μου μεταφέρουν στοιχεία της πραγματικότητας και πώς η σκέψη μας τα μετουσιώνει σε γνώση, σε κατανόηση του κόσμου; Υπάρχει η κυρίαρχη προς τούτο ερμηνεία, αυτή της επιστήμης και του ορθολογισμού – της μεθόδου, που έλκει την καταγωγή της στους δύο Διαφωτισμούς και στις επιστημονικές (πειραματικές πρωτίστως) επαναστάσεις.

Αλλά εδώ υπεισέρχεται η μεγάλη αρχόντισσα της αφεντιάς μας, η συνείδηση, η κορύφωση του πνεύματός μας. Πώς όμως μπορούμε να γνωρίσουμε την συνείδησή μας όταν όντως αυτή η ίδια αναλαμβάνει να το κάνει αυτό;  Κυνηγάμε άραγε τη σκιά μας ή είμαστε παγιδευμένοι σε ένα απόλυτο σκοτάδι, σε μια μαύρη τρύπα, που δεν επιτρέπει την έξοδο καμιάς πληροφορίας;

Και κάπου εδώ υπεισέρχεται η σχέση της ετερογνωσίας με την αυτογνωσία. Μαθαίνουμε και γνωρίζουμε τον εαυτό μας μέσα από τη διαρκή αλληλεπίδρασή μας με τον εξωτερικό σε εμάς κόσμο ή μπορούμε με αυτόνομο τρόπο – με στοχασμό – να καταδυόμαστε στον εσώτερο πυρήνα μας; «Το πρώτο μας αντικείμενο, το οποίο δεν πρέπει να χάσουμε ποτέ από τα μάτια μας, είναι η μελέτη του ανθρώπινου πνεύματος, όχι για να ανακαλύψουμε τη φύση του αλλά για να γνωρίσουμε τις διεργασίες του, να διαγνώσουμε τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται και να δούμε πως οφείλουμε να τις καθοδηγήσουμε για να κατανοήσουμε ό,τι είναι δυνατό να κατανοηθεί» (ΕτιένΜπονό ντε Κοντιγιάκ, Δοκίμιο περί της καταγωγής των ανθρώπινων γνώσεων).

Το πρόβλημα τίθεται αφ’ εαυτό. «Ο άνθρωπος ανήκει οντολογικά ως υλική ύπαρξη στον κόσμο, είναι ένα όν μέσα στον κόσμο αλλά συγχρόνως γνωσιολογικά, δηλαδή ως ον που έχει νόηση, βρίσκεται αντίκρυ, απέναντι στον κόσμο, καθώς ο κόσμος αποτελεί αντικείμενο της συνείδησής του, το οποίο επιχειρεί να γνωρίσει και να μεταβάλλει, όπως το υπαγορεύουν οι ανάγκες του και οι επιθυμίες του και μεταβάλλοντάς τον μεταβάλλεται και ο ίδιος, αφού ανήκει στον κόσμο που ερευνά» (Τζιώκα-Ευαγγέλου Π., Η τραγικότητα της Γνώσης για το σύγχρονο άνθρωπο, Φιλόλογος).

Υπάρχει, πέραν της επιστήμης, ακόμα  η μέθοδος της τέχνης αλλά και οι παρεμβάσεις τεχνολογίας, που συχνά-πυκνά επιβάλλονται στην επιστημονική μέθοδο. Αλλά ποιοι ακριβώς είναι οι κόσμοι μας; Είναι ο φυσικός κόσμος, αυτός πού βρίσκεται «εκεί έξω» ανεξάρτητα από μας, που εξελίσσεται συνεχώς και που μας δημιούργησε εμάς τους ίδιους. Και εμείς τώρα προσπαθούμε να κατανοήσουμε αυτό τον κόσμο που μας γέννησε, γιατί είμαστε τα μόνα όντα που μπορούμε να κάνουμε αυτή την ενέργεια.

Πώς συνδέεται ο νοητικός μας κόσμος με τον αντίστοιχο φυσικό κόσμο; Τι ακριβώς είναι η γνώση; «Δεν υπάρχει γνώση χωρίς σχέση με τη γνώση. Η ιδέα της γνώσης συνεπάγεται την ιδέα του υποκειμένου. Η γνώση είναι μια σχέση», ισχυρίζεται βάσιμα ο B. Charlot (Η σχέση με τη γνώση).

Θαυμάζουμε τα επιτεύγματά μας. Καμαρώνουμε για το πόσο γρήγορα αλλάζουμε τις κοινωνίες μας και τους πολιτισμούς μας. Μένουμε έκθαμβοι μπροστά στη συνεχή θαυματοποιία της επιστήμης.

Κι όμως. Αυτό δεν στομώνει την έρευνα. Δεν μας κάνει αλαζόνες. Κοιτάμε στο παρελθόν και ξέρουμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι αύριο θα έχουμε άλλες θεωρίες, άλλες ερμηνείες. Και αυτό είναι ομορφιά και γοητεία.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pistopoiisi agglikwn
Πιστοποίηση Αγγλικών ΑΣΕΠ επιπέδου C2: Ποιο είναι το πιο εύκολο στην Ελλάδα
Το πιο εύκολο online Πιστοποιητικό Αγγλικής Γλώσσας επιπέδου Β2,C1,C2 στην Ελλάδα είναι αυτό που προωθεί η goLearn με ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΙΣΧΥ και πλήρη...
Πιστοποίηση Αγγλικών ΑΣΕΠ επιπέδου C2: Ποιο είναι το πιο εύκολο στην Ελλάδα
γονείς
Υπουργείο Παιδείας: Σχετικά με τις Άδειες Παρακολούθησης Σχολικής Επίδοσης Τέκνου
Η άδεια χορηγείται στο γονέα−υπάλληλο ανεξάρτητα από το αν ο άλλος γονέας εργάζεται ή όχι
Υπουργείο Παιδείας: Σχετικά με τις Άδειες Παρακολούθησης Σχολικής Επίδοσης Τέκνου
alfavita_logo
Το alfavita συμμετέχει στην 24ωρη απεργία που κήρυξαν οι Ενώσεις εργαζομένων στο χώρο του Τύπου και των ΜΜΕ
24ωρη απεργία προκήρυξαν για σήμερα οι Ενώσεις των εργαζομένων στο χώρο του Τύπου και των ΜΜΕ
Το alfavita συμμετέχει στην 24ωρη απεργία που κήρυξαν οι Ενώσεις εργαζομένων στο χώρο του Τύπου και των ΜΜΕ