Το «ύπουλο» άγχος - Η μάστιγα των μαθητών
Το άγχος λειτουργεί ύπουλα και επηρεάζει την καθημερινότητα και τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών

Το άγχος δεν αποτελεί άγνωστη λέξη για κανέναν, καθώς συνειδητά ή ασυνείδητα καταλαμβάνει μεγάλο μέρος στις καθημερινότητές μας.

Άγχος έχουν, όμως, και τα παιδιά, τα οποία κυνηγημένα από τις δικές τους υποχρεώσεις και τα έντονα συναισθήματα της εφηβείας, κατακλύζονται από αγχώδη συναισθήματα που δεν ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν και συχνά επηρεάζονται σε καθημερινή βάση, ακόμα και στο σχολείο.

Συναισθήματα «συγγενείς» του άγχους

Πολλές φορές τα παιδιά εκφράζουν τα κρυμμένα συναισθήματα μέσω συμπεριφορών που μπορούν να χαρακτηριστούν ακατανόητες, αλλοπρόσαλλες και απείθαρχες. 

Συχνά αυτές δεν προκαλούνται από έναν «κακό» χαρακτήρα, αλλά από βαθύτερες αιτίες που δεν ξέρουν πως να εκδηλωθούν, ιδιαίτερα από το άγχος.

Το σχολικό άγχος αποτελεί μία έννοια αρκετά γνωστή, ιδιαίτερα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, χωρίς όμως να γίνονται ουσιαστικές αλλαγές προς την αντιμετώπισή του.

Η συγκεκριμένη μορφή άγχους παρουσιάζεται, όπως είναι φυσικό, κοντά σε περιόδους εξετάσεων, κατά την περίοδο μεγάλου φόρτου εργασιών ή σε εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και εν γένει περιόδους που τα παιδιά καλούνται να λειτουργήσουν τις «μηχανές» τους πιο γρήγορα και να ξεκουραστούν λιγότερο.

Το άγχος είναι φυσιολογικό να υπάρχει, όμως οι αιτίες και τα αποτελέσματα γύρω από αυτό μερικές φορές λαμβάνουν ακραία μορφή επηρεάζοντας το ίδιο το παιδί, αλλά και τον άμεσο κύκλο του.

Οι αγχώδεις φάσεις που μπορεί να βιώσει ένας μαθητής πρέπει να αντιμετωπίζονται όσο είναι δυνατό και να δημιουργούνται συναισθήματα σιγουριάς και ασφάλειας από την οικογένειά του

Πρόληψη και καταπολέμηση άγχους

Για τον έλεγχο του άγχους μπορεί να κινηθεί κανείς προληπτικά ή κατασταλτικά.

Στην πρώτη περίπτωση ο μαθητής οφείλει να εντοπίσει τι γενικά τον αγχώνει και να προνοήσει να ετοιμαστεί για τους σχολικούς στόχους που έχει, ενώ η οικογένειά του πρέπει να υπάρξει υποστηρικτική και να μην τον προϊδεάζει για τιμωρίες και επιπλήξεις σε περίπτωση μη υψηλών επιδόσεων. Βοηθητική οφείλει να είναι και η στάση των εκπαιδευτικών που δεν πρέπει να αγχώνουν τα παιδιά, ούτε να τα φορτώνουν εργασίες και ούτε να προδικάζουν για το πόσο άσχημα μπορεί να πάνε οι τάξεις τους, μπροστά στους ίδιους τους μαθητές.

Στη δεύτερη περίπτωση το ζήτημα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και κάθε άτομο βρίσκει διαφορετικό τρόπο να αποφορτιστεί συναισθηματικά και να καταπολεμήσει όσα του προξενούν, ήδη, άγχος.

Τα χόμπι και οι εξωσχολικές δραστηριότητες αποτελούν ένα σημαντικό βοηθό υπέρ της υγείας των συναισθημάτων. Έστω και μία απλή δραστηριότητα πέρα από το χώρο διαβάσματος, αρκεί να δώσει ώθηση στο μυαλό και τη διάθεση.

Χρήσιμο σε κάθε περίπτωση είναι το παιδί να έχει χρόνο και «χώρο» να κατανοήσει τα συναισθήματά του και να οργανώσει το πρόγραμμά του ώστε να είναι λειτουργικό, αλλά να αφήνει περιθώρια για ξεκούραση και πνευματική ανανέωση.

Ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να λειτουργεί αέναα και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν παντοδύναμο και ακούραστο εργαλείο. Αντίθετα, κάθε είδους άγχους πρέπει να προλαμβάνεται ή να αντιμετωπίζεται με ηρεμία, ξεκούραση και κατανόηση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ektakto.jpg
Τραγωδία στο Κερατσίνι: Βρέθηκε νεκρός στην αποθήκη του σπιτιού του ο 43χρονος που αγνοούνταν από τις 28 Απριλίου
Τραγικό τέλος στην υπόθεση εξαφάνισης – Νεκρός στην αποθήκη του σπιτιού του ο 43χρονος που αναζητούνταν από τις 28 Απριλίου
Τραγωδία στο Κερατσίνι: Βρέθηκε νεκρός στην αποθήκη του σπιτιού του ο 43χρονος που αγνοούνταν από τις 28 Απριλίου
iaponia
Σοκ στην Οσάκα: Άνδρας έπεσε με το αυτοκίνητο σε μαθητές – «Είχα βαρεθεί τα πάντα»
Επτά παιδιά τραυματίστηκαν αλλά νοσηλεύονται εκτός κινδύνου – Ο δράστης συνελήφθη για απόπειρα ανθρωποκτονίας
Σοκ στην Οσάκα: Άνδρας έπεσε με το αυτοκίνητο σε μαθητές – «Είχα βαρεθεί τα πάντα»
xrisoxoidis
Χρυσοχοΐδης για Νομική: «Μόνο η σύλληψη αξίζει στους κουκουλοφόρους»
Οργή Χρυσοχοΐδη για την επίθεση στη Νομική – Βολές κατά των πανεπιστημιακών αρχών για αδράνεια στην εφαρμογή του νόμου
Χρυσοχοΐδης για Νομική: «Μόνο η σύλληψη αξίζει στους κουκουλοφόρους»
pinakas_ekpaideutikoi
Στα 15 ευρώ το παράβολο για τους πίνακες ΑΣΕΠ – Οργή στους αναπληρωτές
Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης να πενταπλασιάσει το κόστος εγγραφής, με το Αυτόνομο ΔΙΚΤΥΟ να καταγγέλλει ότι τα πλεονάσματα χτίζονται...
Στα 15 ευρώ το παράβολο για τους πίνακες ΑΣΕΠ – Οργή στους αναπληρωτές