Thumbnail
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, με τη συνδρομή της θεωρίας της αριστείας και τις αποφάσεις για ίδρυση όλο και περισσοτέρων Προτύπων Σχολείων, οι εκπαιδευτικές ανισότητες ενισχύονται ακόμα περισσότερο.

   Με τις ακολουθούμενες μέχρι σήμερα εκπαιδευτικές πολιτικές το ενδιαφέρον της πολιτείας εμφανίζεται με την παροχή ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές, κάτι όμως που υπονομεύεται στην πράξη λόγω επίδρασης οικονομικών, μορφωτικών, οικογενειακών παραγόντων. Ποικίλοι θεσμοί του ιδιωτικού τομέα λειτουργούν παράλληλα, για να καλύψουν ελλείψεις ή δυσλειτουργίες των δημοσίων σχολείων, όπως ιδιωτικά σχολεία, φροντιστήρια, υπηρεσίες στον καλλιτεχνικό τομέα,  τομέα άθλησης,  ξένες γλώσσες κ.λ., χωρίς τη δυνατότητα πρόσβασης σ’ αυτούς μαθητών από φτωχότερα κοινωνικά στρώματα. Η λειτουργία αυτού του σχήματος συμβάλλει στη διαμόρφωση άνισων όρων για πρόσβαση στο αγαθό της παιδείας. 

   Το τελευταίο χρονικό διάστημα, με τη συνδρομή της θεωρίας της αριστείας και τις αποφάσεις για ίδρυση όλο και περισσοτέρων Προτύπων Σχολείων, οι εκπαιδευτικές ανισότητες ενισχύονται ακόμα περισσότερο.

   Η μεγαλύτερη επιτυχία της, ιδιαίτερα δημοφιλούς στο δεξιό πολιτικό χώρο, ιδεολογίας της διάκρισης και αριστείας είναι ότι έχει καταφέρει να πείσει περισσότερους από όσους στεγάζονται σε αυτόν τον χώρο, δηλαδή ακόμη και ιδεολογικούς αντιπάλους αλλά και θύματα αυτών των αντιλήψεων και πρακτικών.

   Η θεωρία της αριστείας παρουσιάζει  την εκπαιδευτική επιτυχία ως εγγενή ικανότητα του ατόμου, απότοκη κλίσεων, χαρισμάτων και κόπου, ενώ τη σχολική αποτυχία ως φυσική και συνδεδεμένη με ατομικές ελλείψεις σε προσπάθεια, ταλέντο και μόχθο. Ερμηνεύει τις εκπαιδευτικές τροχιές αγνοώντας σκόπιμα κοινωνικά δεδομένα όπως της φτώχειας, του μορφωτικού κεφαλαίου, της οικογενειακής κατάστασης. Παρέχει ερμηνευτικά εργαλεία όχι μόνο για τη σχολική πορεία αλλά και για κάθε είδους επιτυχία. Λειτουργεί κατ’ επέκταση και ως σχήμα αιτιολόγησης της κοινωνικής διάρθρωσης και ιεραρχίας.

   Η αποδοχή αυτής της θεώρησης  στον θεσμό του σχολείου  αποθαρρύνει την ανάπτυξη πολιτικών για τον έγκαιρο εντοπισμό και αντιμετώπιση των μαθησιακών προβλημάτων, καθώς και για την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Εξυπηρετεί και ηθικοποιεί μια εκπαιδευτική πολιτική που υποκριτικά παρουσιάζεται να παρέχει ίσες μορφωτικές ευκαιρίες, όμως περίτεχνα μέσω της μη έγκαιρης λήψης αντισταθμιστικών μέτρων συμβάλλει στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων μέσω του σχολικού θεσμού.

   Με τις αποφάσεις για ίδρυση και επέκταση Προτύπων Σχολείων και κατά συνέπεια διαφοροποιημένων σχολείων μέσα στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, οξύνονται ακόμη περισσότερο οι εκπαιδευτικές ανισότητες. Η εκπαιδευτική έρευνα επιβεβαιώνει τη φοίτηση στα Πρότυπα μαθητών από εύπορα κοινωνικά στρώματα.

Οι νομικές ρυθμίσεις για τα Πρότυπα Σχολεία επίσης αναφέρονται σε δημόσια σχολεία με επιλεγμένους μαθητές, μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, υψηλών προσόντων εκπαιδευτικό προσωπικό, επιπλέον χρηματοδότηση των προτύπων κ.λ.. Η νομική επίκληση για «πιλοτική λειτουργία Προτύπων και διάχυσης μέσω αυτών των βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών στα υπόλοιπα σχολεία» ουδέποτε επιβεβαιώθηκε μέχρι σήμερα από την εκπαιδευτική μας ιστορία, αλλά ούτε και η ακολουθούμενη εκπαιδευτική πολιτική βοηθάει να πεισθούμε ότι θα συμβεί μελλοντικά.

   «Αυταπάτες για μια κοινωνία χωρίς ανισότητες» κάποιοι δεν έχουν. Δίκαιο όμως είναι μέσω της εκπαιδευτικής πολιτικής που ασκούν να μην ευνοούν μόνο τους ευνοημένους αλλά να φροντίζουν και για τους αδύναμους και αδικημένους. Να μεριμνήσουν για κάθε είδους «πεινώντες και διψώντες» που πριν «κληρονομήσουσι την βασιλεία των ουρανών», όπως «χορτασθήσονται» και επί  γης.

*Ο Πέτρος Τσάπε είναι εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες 2025: Η μαθήτρια που πέτυχε το «απόλυτο 20» στην Οικονομία και πάει για ΑΣΟΕΕ

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

who.jpg
ΠΟΥ: Χωρίς ξεκάθαρη εικόνα για το ξεκίνημα του κορονοϊού SARS-CoV-2
Ο ΠΟΥ καταγγέλλει άρνηση της Κίνας να μοιραστεί τις γενετικές αλληλουχίες των πρώτων κρουσμάτων, λεπτομέρειες για τα ζώα που πωλούνταν στις αγορές...
ΠΟΥ: Χωρίς ξεκάθαρη εικόνα για το ξεκίνημα του κορονοϊού SARS-CoV-2
ftiakste-laxanokipo-sto-mpalkoni-sas-03.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Σύσταση άμισθης Ομάδας Εργασίας για τους «Λαχανόκηπους στα Σχολεία»
Η Ομάδα Εργασίας θα είναι αρμόδια για τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού
Υπουργείο Παιδείας: Σύσταση άμισθης Ομάδας Εργασίας για τους «Λαχανόκηπους στα Σχολεία»
13η Γενική Συνέλευση Προέδρων ΣΥΚΠΕ – ΟΚΠΕ
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο και Κυριακή 21 & 22 Ιουνίου 2025, η 13η Τακτική Γενική Συνέλευση Προέδρων ΣΥ.Κ.Π.Ε
Κατά τη 13η Τακτική Γενική Συνέλευση Προέδρων ΣΥ.Κ.Π.Ε. κατατέθηκαν και ψηφίστηκαν προτάσεις για τη βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης, οι οποίες...
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο και Κυριακή 21 & 22 Ιουνίου 2025, η 13η Τακτική Γενική Συνέλευση Προέδρων ΣΥ.Κ.Π.Ε
perisos_0.jpg
ΚΚΕ για σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: «Τα πρόστιμα να πληρώσουν αυτοί που παρανόμησαν»
«Μια “τεχνική λύση” που επί των τελευταίων κυβερνήσεων της ΝΔ γιγαντώθηκε ως κακοφορμισμένο απόστημα μιας συμμορίας επιτήδειων και των πολιτικών τους...
ΚΚΕ για σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: «Τα πρόστιμα να πληρώσουν αυτοί που παρανόμησαν»