Νέο νομοσχέδιο για τα Πανεπιστήμια: Τι αλλάζει στις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές
Υπερόργανο η ΕΘΑΑΕ

Αυτονομία σε τρεις άξονες και παράλληλη κατοχύρωση της πιστοποίησης και της συστηματικής αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών προβλέπει ρύθμιση στο επερχόμενο νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση του υπουργείου Παιδείας.

Η «αποκέντρωση» που επιδιώκει η πολιτική ηγεσία  προβλέπει μεταξύ άλλων ελεύθερη ίδρυση μεταπτυχιακών, χωρίς έγκριση από το υπουργείο Παιδείας, δυνατότητα οργάνωσης μεταπτυχιακού αποκλειστικά εξ αποστάσεως, αξιοποίηση εμπειρογνωμόνων και επιστημόνων από την αγορά εργασίας ως διδακτικού προσωπικού, παράταση του εξαμήνου χωρίς περιορισμούς στα προγράμματα προπτυχιακών σπουδών καθώς και επιπλέον εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν της εκπόνησης διδακτορικής διατριβής για τον γ’ κύκλο σπουδών.

Για τη διασφάλιση των προϋποθέσεων ποιότητας της παρεχόμενης διδασκαλίας αρμόδιο όργανο θα είναι η ανεξάρτητη αρχή της ΕΘΑΑΕ.

Οι αλλαγές που προτείνονται προβλέπουν αυτονομία σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης, διαχείρισης και εμπλουτισμού του διδακτικού προσωπικού και οργάνωσης βάσει των αναγκών και των απαιτήσεων των προγραμμάτων σπουδών και στους τρεις κύκλους ανά πανεπιστήμιο.

Προπτυχιακά προγράμματα

Καταργείται το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο όριζε συγκεκριμένα χρονικά όρια για την παράταση του εξαμήνου και την κατανομή διδακτικού χρόνου ανά μάθημα.


Μεταπτυχιακά προγράμματα

Στον β’ κύκλο σπουδών εντοπίζονται στο επερχόμενο νομοσχέδιο οι σημαντικότερες πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της αυτονομίας και της αποκέντρωσης.

Με απόφαση Συγκλήτου και χωρίς έγκριση από το υπουργείο Παιδείας θα ιδρύονται τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Η ΕΘΑΑΕ θα είναι ο αρμόδιος φορέας που θα παρέχει την πιστοποίηση, που είναι αναγκαίος όρος για τη λειτουργία του κάθε μεταπτυχιακού. Ειδικότερα, όλα τα προγράμματα σπουδών αξιολογούνται από την ΕΘΑΑΕ πριν από την έναρξη λειτουργίας τους και πιστοποιούνται περιοδικά σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και Κατευθυντήριες Γραμμές στην Ανώτατη Εκπαίδευση κατά την περιοδική αξιολόγηση της βασικής ακαδημαϊκής μονάδας στην οποία εντάσσονται.

Το κόστος λειτουργίας αλλά και τα τέλη φοίτησης θα είναι αποκλειστική απόφαση του πανεπιστημίου χωρίς τη συνδρομή του υπουργείου Παιδείας, με την προϋπόθεση όμως να έχει κατατεθεί έκθεση βιωσιμότητας και σκοπιμότητας, στην οποία θα αναλύεται το κόστος οργάνωσης. Τα αρμόδια όργανα του ιδρύματος θα αποφασίζουν για τις πηγές χρηματοδότησης του μεταπτυχιακού καθώς και για την τροποποίηση των προϋπολογισμών, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση από την πολιτική ηγεσία.

«Ανοιγμα» σε εμπειρογνώμονες και επιστήμονες από την αγορά εργασίας, χωρίς απαραίτητα να είναι κάτοχοι διδακτορικού προβλέπεται στις επερχόμενες ρυθμίσεις. Ιδίως στις περιπτώσεις μεταπτυχιακών που έχουν αμιγώς επαγγελματικό προσανατολισμό δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης εμπειρογνωμόνων και επιστημόνων από την αγορά εργασίας με εμπειρία και εξειδίκευση σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα. Παράλληλα καταργούνται οι ποσοστώσεις στο διδακτικό προσωπικό, με το κάθε ίδρυμα να καθορίζει τους διδάσκοντες αλλά και την αμοιβή αυτών, χωρίς περιορισμούς.

Επίσης δίνεται η δυνατότητα οργάνωσης μεταπτυχιακού προγράμματος εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση διευκολύνονται οι συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού και διευρύνεται η δυνατότητα διδασκαλίας από άτομα με τεχνογνωσία ή διδάσκοντες που δεν θα είχαν μέχρι τώρα το προνόμιο της φυσικής παρουσίας. Και πάλι η ΕΘΑΑΕ θα αξιολογήσει εάν τα τμήματα πληρούν όλα τα αναγκαία κριτήρια: τεχνικές υποδομές, επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού σε θέματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καταλληλότητα του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού που θα διασφαλίσει το αδιάβλητο για τις εξετάσεις που θα πραγματοποιούνται εξ αποστάσεως. 


Διδακτορικές σπουδές

Προβλέπεται να δοθεί η δυνατότητα ενός διακριτού κύκλου μαθημάτων ή συναφείς εκπαιδευτικές δραστηριότητες όπως η μεθοδολογία έρευνας στους διδακτορικούς, για τους οποίους μέχρι σήμερα προβλέπεται μόνο εκπόνηση της διατριβής τους, χωρίς παράλληλο κύκλο σπουδών.
Τέλος, δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής στις τριμελείς και επταμελείς επιτροπές καθώς και στην αξιολόγηση σε μέλη ΔΕΠ που έχουν αφυπηρετήσει, καθώς και σε μέλη ΔΕΠ πανεπιστήμιων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 26/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepistimio-aigaiou
Μεσογειακή Βραδιά Ερευνητή: Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου συμμετέχει σε μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της έρευνας
Mednight: Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου συμμετέχει σε μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της έρευνας, για 2η φορά με παράλληλες δράσεις σε όλα τα νησιά-έδρες!
Μεσογειακή Βραδιά Ερευνητή: Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου συμμετέχει σε μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της έρευνας
Ο Πάνος Ρούτσι, πατέρας ενός εκ των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη
«Δεν είναι αυτό που επιθυμώ»: Η πρώτη αντίδραση του Πάνου Ρούτσι μετά την έγκριση εκταφής του γιου του
Η Εισαγγελία έδωσε το «πράσινο φως» για την εκταφή του Ντένις Ρούτσι, όμως ο Πάνος Ρούτσι ζητά και τοξικολογικές εξετάσεις για τη διερεύνηση των...
«Δεν είναι αυτό που επιθυμώ»: Η πρώτη αντίδραση του Πάνου Ρούτσι μετά την έγκριση εκταφής του γιου του
ικαρια
Χάος στις σχολικές μεταφορές: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας από γονείς στην Περιφέρεια Αττικής, Δευτέρα 1:30μμ
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας των γονέων τη Δευτέρα 29/9 έξω από την Περιφέρεια Αττικής για τα σχολικά λεωφορεία που δεν έχουν δρομολογηθεί - Τεράστια...
Χάος στις σχολικές μεταφορές: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας από γονείς στην Περιφέρεια Αττικής, Δευτέρα 1:30μμ