Οι βασικές προϋποθέσεις για την Εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων δεν ισχύουν. Εμείς θα την εφαρμόσουμε;
Ο εκπαιδευτικός καλείται από την μια να προσπαθήσει να καλύψει τα προϋπάρχοντα κενά, ενώ από την άλλη στέκεται μπροστά του ένα βουνό, η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.

Η πολυδιαφημισμένη Τράπεζα Θεμάτων ξανα-θεσπίστηκε ως καινοτομία στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Μεταξύ των λοιπών εξαγγελιών, οι εισηγητές της αναφέρονται σε ποιοτικότερη διδασκαλία, σε αύξηση της κριτικής ικανότητας των μαθητών και εμπέδωση μέσω αναστοχασμού.

Είναι όμως τα πράγματα έτσι; Για να το δούμε.

Οι μαθητές επιστρέφουν στις αίθουσες μετά από σχεδόν διετή τηλεκπαίδευση και απουσία από τις σχολικές αίθουσες. Οι περισσότεροι ξέχασαν τι σημαίνει να είσαι μαθητής. Ποια είναι τα δικαιώματα αλλά και οι υποχρεώσεις που έχουν ως μαθητές. Τα παιδιά μας βρίσκονται σε μια δύσκολη μεταβατική φάση προσαρμογής.

Οι αδυναμίες που προέκυψαν από την τηλεκπαίδευση είναι πολλές και δυστυχώς όχι μετρήσιμες, όπως τα μεγέθη της αξιολόγησης, που έχει γίνει ο βραχνάς μας, αφού πρώτα έχουν λυθεί όλα τα υπόλοιπα προβλήματα. Ο εκπαιδευτικός καλείται από την μια να προσπαθήσει να καλύψει τα προϋπάρχοντα κενά, ενώ από την άλλη στέκεται μπροστά του ένα βουνό, η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.

Θα ήταν σωστή η διακήρυξη ότι η τράπεζα θεμάτων διασφαλίζει την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης των μαθητών, εάν προηγουμένως ικανοποιούνταν δύο προϋποθέσεις.

Πρώτα από όλα οι μαθητές να εκκινούν από την ίδια αφετηρία όσον αφορά το γνωστικό επίπεδο,  και έπειτα όλα τα θέματα να είναι ίδιας δυσκολίας. Και οι δύο προϋποθέσεις δεν ισχύουν.

Για την πρώτη θα δώσει τον αγώνα του ο εκπαιδευτικός, αλλά για τη δεύτερη πρέπει οπωσδήποτε τα θέματα να διακριθούν σε δύο κατηγορίες, σε εκείνα που μετέχουν στην κλήρωση και σε εκείνα με αστερίσκο, τα οποία θα απευθύνονται σε μαθητές που επιδιώκουν το κάτι παραπάνω και θα αξιοποιούνται από τον διδάσκοντα για εμβάθυνση.

Δεν είναι δυνατόν να ζητάμε από τον εκπαιδευτικό να τυποποιήσει το μάθημα του κατά τα πρότυπα των πανελλαδικών, ώστε οι μαθητές να μπορούν να αντιμετωπίσουν την τράπεζα θεμάτων. Το προφανές και αναμενόμενο αποτέλεσμα θα είναι η εκτροπή από την ουσιαστική γνώση στην εξειδικευμένη και επιφανειακή αντιμετώπιση των θεμάτων της ΤΘΔΔ.

Θα προκαλέσει την χωρίς λόγο απόρριψη μεγάλου αριθμού μαθητών, που έφτασαν στο Λύκειο χωρίς τις απαραίτητες μορφωτικές παρακαταθήκες. Και οι τελευταίοι που ευθύνονται για την κατάσταση αυτή είναι οι μαθητές.

Το ΙΕΠ οφείλει άμεσα να προβεί  σε διαχωρισμό των θεμάτων σε εκείνα προς κλήρωση και σε εκείνα προς εμβάθυνση.

Η ΤΘΔΔ της Β’ Λυκείου Προσανατολισμού δεν ξεκίνησε ακόμα! Ο διδακτικός χρόνος που απομένει είναι μικρός. Ελπίζουμε ότι αυτή η σημαντική παράμετρος θα ληφθεί υπόψη, καθώς σχεδόν η μισή σχολική χρονιά αποτελεί ήδη παρελθόν.

Κρίνουμε ότι η ΤΘΔΔ για τη Β’ Λυκείου δεν πρέπει να εφαρμοστεί φέτος ή αν εφαρμοστεί να έχει πιλοτικό και δοκιμαστικό χαρακτήρα σε όσες σχολικές μονάδες επιθυμούν να συμμετέχουν εθελοντικά, σε μικρό αριθμό θεμάτων. Ως προς την δυσκολία των θεμάτων, να είναι ανάλογα της δυσκολίας των σχολικών εγχειριδίων και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΕΠ.

Τα παιδιά μας προσπαθούν να επανέλθουν στην εκπαιδευτική ομαλότητα. Ας σεβαστούμε τον άνισο αγώνα τους. Οφείλουμε να τα στηρίξουμε και όχι να τα αποτελειώσουμε.

 

Y.Γ. Μπορείτε να ανταλλάξετε απόψεις με τα μέλη της ομάδας μας, σχετικά με ζητήματα Διδακτικής της Φυσικής, στο σύνδεσμο https://www.facebook.com/groups/379415453897683/

 

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

tefaa.jpg
Πανελλαδικές 2026: Ποιος δήμος ξεκινά δωρεάν προετοιμασία αθλημάτων για υποψηφίους Στρατιωτικών Σχολών και ΣΕΦΑΑ
Στις 10/11/2025 ξεκινά το δωρεάν πρόγραμμα προετοιμασίας αθλημάτων για μαθητές Γ΄ Λυκείου και αποφοίτους προηγούμενων ετών που ενδιαφέρονται για...
Πανελλαδικές 2026: Ποιος δήμος ξεκινά δωρεάν προετοιμασία αθλημάτων για υποψηφίους Στρατιωτικών Σχολών και ΣΕΦΑΑ
workshop-pens_notes_desk_grafeio.jpg
Εκπαιδευτικοί Ημαθίας: «Να σταματήσει η δίωξη του προέδρου της ΕΝΕΔΕΠ»
Ανακοίνωση συμπαράστασης από το Δ.Σ. του ΣΕΠΕ Ημαθίας – Καταγγέλλουν την παραπομπή του συνδικαλιστή για συμμετοχή σε κινητοποίηση ενάντια στη...
Εκπαιδευτικοί Ημαθίας: «Να σταματήσει η δίωξη του προέδρου της ΕΝΕΔΕΠ»
Παναγιώτης Κανελλόπουλος
Πένθος στον Πύργο και την ακαδημαϊκή κοινότητα για τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο
Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς αφιέρωσε τη ζωή του στη μελέτη και διάδοση του Ευρωπαϊκού Δικαίου – Τιμήθηκε με τον τίτλο Jean Monnet...
Πένθος στον Πύργο και την ακαδημαϊκή κοινότητα για τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο
φιλολ
Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων Από 6 έως 8 Νοέμβρη το 51ο ετήσιο Συνέδριο, με θέμα «Λογοτεχνία και Ιστορία»
«Λογοτεχνία και Ιστορία» στο επίκεντρο του φετινού επιστημονικού διαλόγου
Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων Από 6 έως 8 Νοέμβρη το 51ο ετήσιο Συνέδριο, με θέμα «Λογοτεχνία και Ιστορία»