Σε ΦΕΚ αναρτήθηκε το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας της Α' τάξης Γυμνασίου.
Πιο αναλυτικά:
Το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας της Α΄ τάξης Γυμνασίου ορίζεται ως εξής:
Α. ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Οι συντεταγμένες του νέου Προγράμματος Σπουδών στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας
Το νέο ΠΣ της Οικιακής Οικονομίας δομήθηκε έχοντας ως βασικό άξονα να «μυήσει» τους/τις μαθητές/-τριες της Α΄ Γυμνασίου στις βασικές αρχές και ιδέες της επιστήμης της Οικιακής Οικονομίας. Το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, ως μάθημα του πεδίου των κοινωνικών επιστημών διατηρεί την οικονομική του φυσιογνωμία, που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του, έχοντας συνάμα κοινωνιολογικές και ψυχολογικές προεκτάσεις. Παράλληλα, για να υποστηρίξει τον γνωσιακό και παιδαγωγικό του χαρακτήρα, δανείζεται ιδέες και αρχές από τις ανθρωπιστικές και τις θετικές επιστήμες.
Χωροθετικά, η Οικιακή Οικονομία εστιάζει - και «διερευνά επιστημονικά» - στο τι συμβαίνει στην «οικία μας», τον «οίκο» δηλαδή των αρχαίων Ελλήνων, το «σπιτικό» της ελληνικής παράδοσης, το «home» των αγγλόφωνων κοινωνιών, το «chez nous» των γαλλόφωνων.
Στο πλαίσιο του νέου ΠΣ όμως τα ανωτέρω αναπτύσσονται, διευρύνονται και επικαιροποιούνται υπό το πρίσμα της έννοιας της ευημερίας - ζητούμενο της σύγχρονης κοινωνίας-, ενώ υποστηρίζεται και ενδυναμώνεται ο ψηφιακός γραμματισμός των μαθητών/-τριών, στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού συστήματος το οποίο
εκσυγχρονίζεται και ακολουθεί τα ερεθίσματα εκείνα που θα καλλιεργήσουν το κριτικό πνεύμα του αυριανού Ευρωπαίου και μετέπειτα οικουμενικού πολίτη.
Τέλος, το νέο ΠΣ συντονίζεται με τις κατευθύνσεις που δίνονται από το Συμβούλιο της ευρώπης σχετικά με την καλλιέργεια ικανοτήτων (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες) στους/στις μαθητές/-τριες, υιοθετώντας το μοντέλο του καινοτόμου και δημιουργικού σχολείου, που παραμένει ανοιχτό στην κοινωνία και στις εξελίξεις, παρέχοντας μια οικονομική εκπαίδευση με συνοχή, προσιτή σε όλους/-ες τους/τις μαθητές/-τριες που αναστοχάζονται επί των μαθησιακών τους διαδικασιών και πρακτικών (μαθαίνουν το μανθάνειν). Η εκπαίδευση αυτή γίνεται συνεπώς αντιληπτή ως μια ολοκληρωμένη, μεθοδική και αποτελεσματική διεργασία, που έχει στο κέντρο της τον/τη μαθητή/-τρια, ο/η οποίος/-α:
- «χτίζει» ικανότητες που προάγουν γνώσεις, στάσεις, δεξιότητες, αξίες και οδηγείται στον αναστοχασμό προετοιμαζόμενος/-η για το μέλλον του/της ως πολίτη,
- νοηματοδοτεί αποφάσεις και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες βασιζόμενες σε επιστημονικά δεδομένα,
- επικοινωνεί με άλλους και διαχειρίζεται θέματα σχετικά με την οικογένεια, την κοινωνία και την οικονομία, θεσμοί που τα τελευταία χρόνια γίνονται ολοένα και πιο πολύπλοκοι, πράγμα που δυσχεραίνει την κατανόησή τους,
- σκέφτεται ως ενεργός/-ή πολίτης σε θέματα κατοικίας, ενδυμασίας, διατροφής, περιβάλλοντος, υγείας,
- λειτουργεί ως υπεύθυνος/-η καταναλωτής/-τρια, που αναστοχάζεται και αποφασίζει επειδή γνωρίζει, μπορεί και επιλέγει σωστά σε θέματα διατροφής, υγείας, κατοικίας, ενδυμασίας, δεδομένης της στενότητας των πόρων.
Βρίσκει εναλλακτικές λύσεις σε θέματα που απασχολούν τα οικονομικά του/της, καθώς συγκρίνει τις διάφορες προσφορές της αγοράς και παίρνει αποφάσεις που θα προάγουν την ευημερία του/της,
- καθίσταται οικονομικά εγγράμματος/-η -δεδομένου ότι ο πυρήνας της Οικονομικής είναι η μελέτη της στενότητας και της επιλογής-, οπότε και γίνεται ικανός/-ή να λαμβάνει αποφάσεις.
Συνεπώς, το νέο ΠΣ θέτει τις βάσεις και προωθεί την ευημερία του ατόμου, της οικογένειας και κατ’ επέκταση της κοινωνίας, βάζοντας στο κέντρο του τον/την έφηβο και τις επιλογές του/της. Και αυτό γιατί κάθε ζήτημα που απασχολεί τον οίκο -το νοικοκυριό, το οικονομικό και κοινωνικό κύτταρο της κοινωνίας, επί της ουσίας- σχετίζεται με τις ατομικές επιλογές των μελών του, δηλαδή με αποφάσεις αναφορικά με το τι μπορούν να κάνουν ή να μην κάνουν τα άτομα καθώς αντιμετωπίζουν τις μεγάλες προκλήσεις της εποχής. Συνεπώς, καλλιεργώντας ικανότητες στους/στις εφήβους (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις, αξίες), το σχολείο τους/τις ενδυναμώνει καθιστώντας τους/τις ικανούς/-ές να οραματιστούν την προσωπική τους ανάπτυξη, τη μετέπειτα κοινωνική τους πρόοδο, καθώς και τη βιωσιμότητα του πλανήτη.
Συμπερασματικά λοιπόν, το νέο ΠΣ προωθεί μια παιδαγωγικά ευαίσθητη με υψηλές προσδοκίες εκπαίδευση κατάλληλα προσαρμοσμένη σε κάθε μαθητή/-τρια, με ρεαλιστικούς μαθησιακούς στόχους, διδακτικά ευέλικτη και πολυεπίπεδη. Η εκπαίδευση αυτή βασίζεται στο ισχύον νομικό πλαίσιο και ανταποκρίνεται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες. Θέτει ως επίκεντρο την οικογένεια
-ως οικονομική και κοινωνική μονάδα-, διασώζει εύλογες και αναγκαίες ισορροπίες ανάμεσα στις ανάγκες του παραδοσιακού και του σύγχρονου τρόπου ζωής, χωρίς
να μετατρέπει το μάθημα σε κενή γνώση, αλλά σε βίωμα υπεύθυνης συμπεριφοράς για τη χάραξη ενός «ενάρετου» τριγώνου μεταξύ εκπαίδευσης, ρύθμισης των επιλογών
-δεδομένης της στενότητας των πόρων- και προστασίας των καταναλωτών και των πόρων.
Οι νέες απαιτήσεις για την οικονομική εκπαίδευση στο ελληνικό και στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό περιβάλλον
Οι διεθνείς εξελίξεις του 21ου αιώνα επιβεβαιώνουν ότι ο οικονομικός αλφαβητισμός παιδιών και εφήβων είναι απαραίτητος στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα, γιατί ολοκληρώνει την εκπαίδευση των μαθητών/-τριών επιτρέποντας τον μετασχηματισμό τους σε ενεργούς πολίτες.
Παράλληλα βλέπουμε ότι από την αρχαιότητα, η ανάγκη ευταξίας στο νοικοκυριό μέσω της ορθής διαχείρισής του αποτέλεσε ολόκληρο κεφάλαιο στα «Οικονομικά» του Ξενοφώντα (Οικ. 8.1-8.10). Το κεφάλαιο αυτό έρχεται ως συνέχεια στο 7ο κεφάλαιο, όπου ο Σωκράτης άρχισε να αφηγείται τη συνάντηση και τον διάλογό του με τον Ισχόμαχο, έναν ευυπόληπτο Αθηναίο, που όλοι τον θεωρούσαν καλόν καγαθόν εξαιτίας και του τρόπου που διαχειριζόταν τα του οίκου του. Συνεπώς στις μέρες μας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού διαλόγου, κάθε χώρα είναι υπεύθυνη για το οικείο σύστημα εκπαίδευσης και κατάρτισης, ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέχει θεμελιώδη υποστηρικτικό ρόλο, ενθαρρύνοντας και νομοθετώντας τη συνεργασία και την ανταλλαγή ορθών πρακτικών μεταξύ κρατών-μελών με στόχο την οικονομική ανάπτυξη - που πρέπει να ξεκινά από τα του οίκου - και με απώτερο σκοπό τη βελτίωση των κρατών-μελών.
Για τον λόγο αυτό είναι απολύτως αναγκαίο οι αυριανοί πολίτες της ΕΕ να διαθέτουν τις απαραίτητες ικανότητες οικονομικού αλφαβητισμού στα εν οίκω, ώστε να επιτύχουν ως αυριανοί ενεργοί πολίτες, όχι μόνο στη χώρα τους, αλλά και ευρύτερα.
Τα προβλήματα σε θέματα υγείας, φυσικού περιβάλλοντος, τα διατροφικά σκάνδαλα, ο υπερκαταναλωτισμός σε θέματα κατοικίας και ενδυμασίας, η έλλειψη αποταμιευτικής συνείδησης, η έλλειψη κεφαλαίου έκτακτης ανάγκης, τα λανθασμένα καταναλωτικά πρότυπα, η υπερχρέωση των οικογενειών, οι αυξημένες πιθανότητες πτώχευσης των νοικοκυριών και πολλά άλλα προβλήματα που οξύνθηκαν από τις αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης του 2008, και παράλληλα ο μετασχηματισμός των κοινωνιών, η πολυπολιτισμικότητα, η παγκοσμιοποίηση, οι νέες τεχνολογίες, οι νέες παιδαγωγικές αντιλήψεις, όπως και το πρόβλημα της σχολικής αποτυχίας σε μαθητές/-τριες με υψηλές ικανότητες, καθώς και οι εγγενείς αδυναμίες του ισχύοντος ΠΣ κάνουν πλέον επιτακτικό το εγχείρημα επικαιροποίησης του σχεδιασμού και σύνταξης του γενικού πλαισίου μακροπρόθεσμης οργάνωσης και διδασκαλίας του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας. Η ανάγκη αυτή γίνεται πλέον επιτακτικότερη, ειδικότερα τώρα που και το ίδιο το αντικείμενο επικαιροποιείται ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/-τριών, αποσκοπώντας πλέον στη μελλοντική ευημερία των ατόμων και των οικογενειών τους.
Η συνέχεια εδώ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη