κοινωνιολογία
«Ο παραγκωνισμός της Κοινωνιολογίας, και όχι μόνο, θα βλάψει ανεπανόρθωτα και μακροπρόθεσμα το αντικείμενο των μελετών της – δηλαδή την κοινωνία» - Γράφει ο Χρήστος Σουρουλής, φιλόλογος, πρ. αιρετός ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου

Η σημερινή μέρα (26/1/2021) ξεκίνησε με μία ακόμα απαγόρευση συναθροίσεων, κατόπιν οδηγίας των λοιμωξιολόγων, αν και οι τελευταίοι δεν γνώριζαν πως είχαν εκδώσει τέτοια οδηγία. Δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση επιλέγει τη θεσμική εκτροπή, εκμεταλλευόμενη την πανδημία, αλλά και την παθητικότητα μεγάλου μέρους της κοινωνίας, για να μην πω τη στήριξη από πολλούς σε τέτοιες πρακτικές.  

Η ανοχή στην επιχειρούμενη χουντοποίηση δεν προέκυψε από τη μια μέρα στην άλλη και θα μπορούσαν να αναφερθούν αρκετοί λόγοι και άλλες τόσες υποθέσεις να γίνουν. Το θέμα είναι ότι όσο εμείς αναρωτιόμαστε, η εξουσία εφαρμόζει όλους τους δυνατούς και  εν πολλοίς αποτελεσματικούς τρόπους για να την επιτύχει. Η εξαφάνιση των κοινωνικών επιστημών από το σχολείο είναι ένας από αυτούς. 

Φυσικά τα πράγματα δεν λειτουργούν αυτόματα. Δεν καταργείς σήμερα το μάθημα ‘’Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών’’ (ΒΑΚΕ) και αύριο η κοινωνία γίνεται πιο συντηρητική. Εξάλλου αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια, πριν καταργηθεί το ΒΑΚΕ. Η επίθεση στις κοινωνικές επιστήμες είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού και, αν προτιμάτε, απότοκο του μίσους των κυβερνώντων μας για κάθε ερέθισμα που μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητη αντίδραση (π.χ. την ικανότητα των ανθρώπων να αμφισβητούν και να σκέφτονται μεθοδικά και συγκροτημένα). 

Η βίαιη απομάκρυνση της Παιδείας από κοινωνιολογικού τύπου προσεγγίσεις δεν παρατηρείται μόνο στις καθεαυτές κοινωνικές επιστήμες. Είναι διακηρυγμένη η απόφαση του ΥΠΑΙΘ να αλλάξει το περιεχόμενο του μαθήματος της ιστορίας επί το… εθνοκεντρικότερον. Και το ζήτημα δεν είναι αν επιθυμούμε μια ‘’πατριωτική’’ ή μια ‘’παγκοσμιοποιημένη’’ ιστορία, αλλά αν αντιλαμβανόμαστε τα γεγονότα ως προϊόν κοινωνικών διεργασιών ή ως …ένδοξες στιγμές, προσεκτικά επιλεγμένες από τους από πάνω, χωρίς δυνατότητα ανάπτυξης κριτικής σκέψης – το οποίο, στην τελική, θα ήταν ένα πραγματικά ‘’πατριωτικό’’ καθήκον. 

Έτσι, εκτός από την Κοινωνιολογία και τις κοινωνικές επιστήμες συνολικά, απορρίπτονται και τα καλλιτεχνικά μαθήματα, καθώς επίσης συμβάλλουν όχι απαραίτητα στην ‘’αριστεροσύνη’’ των μαθητών, αλλά στην υποψία έστω ύπαρξης μιας εναλλακτικής πραγματικότητας – ερμηνείας της, για να το θέσω καλύτερα. Ο καλλιτέχνης είναι επαναστατικός από τη φύση του, ακόμα και αν εκφράζει συντηρητικές απόψεις – τουλάχιστον τις αναδεικνύει με ένα δικό του στίγμα. Η εξουσία δεν το θέλει αυτό· η φαντασία είναι εξ ορισμού εχθρός της· παρατηρήστε άλλωστε πόση …φαντασία διαθέτει αυτή η κυβέρνηση στα μέτρα που παίρνει· στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα αυξήσει τα πρόστιμα από 150 ευρώ σε 300 και θα σκεφτεί να τα πάει στα 500. Επίσης θα φτιάξει ένα αστυνομικό σώμα για κάθε περίσταση. Κατά τα άλλα φιλελευθερισμός και ενθάρρυνση της ατομικής πρωτοβουλίας… 

Ο παραγκωνισμός της Κοινωνιολογίας, και όχι μόνο, θα βλάψει ανεπανόρθωτα και μακροπρόθεσμα το αντικείμενο των μελετών της – δηλαδή την κοινωνία. Οι μαθητές δεν θα δηλώνουν τμήματα Κοινωνιολογίας, Πολιτικών Επιστημών, Οικονομικά. Η ανεργία θα  βλάψει όχι μόνο τους λειτουργούς της μέσης εκπαίδευσης, αλλά και πανεπιστημιακούς. Δεν θα παράγουμε κοινωνικούς επιστήμονες – έχουμε τον πρωθυπουργό βέβαια, που σπούδασε κοινωνικές επιστήμες στο Χάρβαρντ. Άραγε μας αρκεί; Ανεξαρτήτως πόσο διαβάζουμε κοινωνιολογικά βιβλία, πάντα γνωρίζαμε πως για την κοινωνία μπορούν να διατυπωθούν θεωρίες και κανόνες – αυτό δεν θα είναι πια αυτονόητο, η κοινωνία θα φαντάζει άθροισμα ατόμων  που υπόκεινται σε μια εξουσία. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, έχουμε κάνει ένα μεγάλο άλμα προς τον μεσαίωνα. 

Δεν είπα σχεδόν τίποτα για τους εκατοντάδες συναδέλφους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που έχασαν φέτος τη δουλειά τους ως θύματα των επιλογών του υπουργείου και τους εκατοντάδες ακόμα που δεν θα προσληφθούν, αν περάσει η κατάργηση της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικού μαθήματος. Η έκκλησή μου, έκκληση ενός φιλολόγου, στην Ομοσπονδία, τις ΕΛΜΕ, τα πανεπιστήμια, τους επιστήμονες, τους φοιτητές, είναι ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ! Σώστε τις Κοινωνικές Επιστήμες, σώστε τις Τέχνες! Σώστε τον κοινωνικό – κοινωνιολογικό χαρακτήρα των μαθημάτων. Κάντε το για τους μαθητές, για τους αυριανούς πολίτες, για τους σημερινούς πολίτες!  

Κάντε το για να υπάρχουν πολίτες και όχι όχλος. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εκπαιδευτικοί: Νέος υπολογισμός της μισθοδοσίας από 1 Μαρτίου λόγω τροποποίησης φόρου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 1/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Τρένο στα Τέμπη
Τέμπη: «Βοήθεια, είμαστε από κάτω» - Νέο ανατριχιαστικό βίντεο-ντοκουμέντο με κραυγές εγκλωβισμένων
Νέο βίντεο-ντοκουμέντο δευτερόλεπτα μετά τη φονική σύγκρουση
Τέμπη: «Βοήθεια, είμαστε από κάτω» - Νέο ανατριχιαστικό βίντεο-ντοκουμέντο με κραυγές εγκλωβισμένων
15s10panepistimiopatrwn-thumb-large-thumb-large.jpg
Παν.Πατρών: Έως 1/03/2024 τα σεμινάρια που αφορούν Εκπαιδευτικούς
Τέλος χρόνου για τις αιτήσεις των σεμιναρίων που αφορούν εκπαιδευτικούς από το Πανεπιστήμιο Πάτρας. Διορία έως 1 Μαρτίου του 2024
Παν.Πατρών: Έως 1/03/2024 τα σεμινάρια που αφορούν Εκπαιδευτικούς