Εκπαίδευση παιδιών Ρομά: Οκτώ προκλήσεις και προοπτικές
Η σύνοψη αποτελεσμάτων διαδικτυακής Ενημερωτικής Συνάντησης – Workshop του ΙΕΠ με θέμα  «ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ»

Τα Αποτελέσματα της διαδικτυακής Ενημερωτικής Συνάντησης – Workshop με θέμα  «ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ» (Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας) δημοσιοποίησε σήμερα το ΙΕΠ. Ακολουθεί το κείμενο:

Πλαίσιο και στόχος

Στο πλαίσιο του Έργου «Inclusive Schools For Roma» (Grant Agreement, number: 881953 — Inclusive Schools REC-AG-2019/REC-RDIS-DISC-AG-2019), το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το Athens Lifelong Learning Institute, η ΜΚΟ Αντίρροπον και οι Νέοι Ορίζοντες των Ελλήνων Ρομά πραγματοποίησαν στις 30/11/2020 (10:00-12.30) Διαδικτυακή Ενημερωτική Συνάντηση με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, της ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας καθώς και Κέντρα Κοινότητας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας. Αν και  η συνάντηση έγινε διαδικτυακά λόγω της πανδημίας, υπήρξε σημαντική σημαντική προσέλευση και εκπροσώπηση από την τοπική αυτοδιοίκηση, τις εκπαιδευτικές δομές και την κοινότητα Ρομά (σύνολο 54 συμμετέχοντες/ουσες).

Ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας (Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων), κ. Γ. Σταμάτης, απηύθυνε χαιρετισμό κατά τον οποίο τόνισε την αναγκαιότητα εξασφάλισης του κατοικείν για τις οικογένειες Ρομά και ανέφερε τις προσπάθειες της Γενικής Γραμματείας προς την κατεύθυνση αυτή. Επίσης, ανακοίνωσε ότι είναι υπό διαμόρφωση η «Εθνική Στρατηγική Κοινωνικής Ένταξης των Ρομά 2021-2027» που θα υποστηριχθεί επιστημονικά από το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης (https://sarl.uniwa.gr) του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και θα τεθεί - για πρώτη φορά - σε διαβούλευση.

 Τα 8 Βασικά σημεία

  1. Οι δράσεις για την υποστήριξη της εκπαίδευσης των παιδιών Ρομά παραμένουν επιτακτική ανάγκη και πρόκληση, παρά το γεγονός ότι έχουν ήδη λάβει χώρα μεγάλα εθνικά προγράμματα. Η πανδημία έχει επιτείνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες, κάνοντας δύσκολη έως αδύνατη την πρόσβαση παιδιών Ρομά στην τηλεκπαίδευση.
  2. Τα προβλήματα είναι γνωστά και καταγεγραμμένα (π.χ. προβλήματα στέγασης, διακεκομμένη φοίτηση, μη αναγνώριση της ανάγκης για εκπαίδευση, η αντίληψη ότι στα σχολεία με μαθητές Ρομά παρέχεται χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση) και ο βασικός τρόπος για να μην μένουμε σε αυτά είναι η συχνή  ανταλλαγή σκέψεων, προβληματισμών και πρακτικών.
  3. Όσοι ασχολούνται με την εκπαίδευση παιδιών Ρομά, καλό είναι να έχουν υπόψη τους ότι στην εκπαίδευση δεν υπάρχουν «έτοιμες λύσεις» και ότι οι Ρομά δεν είναι ομοιογενής ομάδα.
  4. Οι Τάξεις Υποδοχής φαινομενικά είναι ένας υποστηρικτικός θεσμός, όμως στην πράξη δεν λειτουργούν (π.χ. προβληματικές διαδικασίες στελέχωσης) και τελικώς εγκλωβίζουν τα παιδιά (π.χ. παρατηρείται ότι προτιμούν να συνεχίζουν να φοιτούν σε ΤΥ καθώς τις θεωρούν τάξεις μειωμένων απαιτήσεων).
  1. Κλειδιά στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής και κοινωνικής ένταξης των παιδιών Ρομά είναι:
    • Η προσχολική αγωγή.
    • Η καλλιέργεια της αποδοχής αλλά και η απενεχοποίηση των ίδιων των Ρομά ως προς την καταγωγή τους.
    • Η διάθεση των εκπαιδευτικών να προσεγγίσουν τους γονείς.
    • Η μέριμνα για διαφοροποιημένη παιδαγωγική, καθώς διαπιστώνεται η αδυναμία πολλών παιδιών να χαρούν την εκπαιδευτική διαδικασία και να κατακτήσουν τα γνωστικά αντικείμενα.
    • Ο επαγγελματικός προσανατολισμός των παιδιών Ρομά είναι αναγκαίος για να λάβουν ορθές αποφάσεις και να γνωρίσουν δυνατότητες και επιλογές.  
    • Η συνεργασία μεταξύ νηπιαγωγείου και Δημοτικού στο οποίο εγγράφονται τα παιδιά.
    • Υποστήριξη των μαθητών/τριών στο σπίτι.
  1. Πρόκληση και διαρκής ανάγκη είναι η υποστήριξη των οικογενειών και η προσπάθεια συνεχούς επικοινωνίας μαζί τους. Όμως οι ρόλοι αυτοί πρέπει να ασκούνται από προνοιακές δομές/κοινωνικούς λειτουργούς (ανάγκη στελέχωσης κοινοτικών δομών), τους οποίους δεν μπορεί να υποκαθιστά το σχολείο.
  1. Μια νέα πρόταση θα μπορούσε να είναι ο ρόλος του Συντονιστή Εκπαίδευσης (κατά το πρότυπο του Συντονιστή Εκπαίδευσης Προσφύγων). Οι διαμεσολαβητές έχουν σημαντικό ρόλο, αλλά δεν επιτυγχάνεται πάντα η σύνδεση με τα σχολεία. Συχνά οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν να υπάρχει διαμεσολαβητής στην περιοχή τους.
  1. Σε τοπικό επίπεδο είναι αναγκαίο να διαμορφώνεται πλέγμα δράσεων. Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι κρίσιμος σε αυτό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας πρακτικής είναι η αναφορά του Αντιδημάρχου Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου, κου Καραπάνου για τη συνεργασία με το κέντρο Κοινότητας με Παράρτημα Ρομά Δήμου Μεσολογγίου και ειδικότερα την Παιδαγωγό του Κέντρου: «Έχουν γίνει σημαντικά βήματα στο Δήμο μας τόσο σε επίπεδο δικτύωσης με το σχολικό πλαίσιο και τις οικογένειες των μαθητών Ρομά, όσο και σε επίπεδο εξάλειψης της σχολικής διαρροής. Το σημαντικότερο είναι οτι από την αρχή λειτουργίας του Κέντρου Κοινότητας πραγματοποιήθηκε καταγραφή όλου του πληθυσμού και των αναγκών τους, συμπεριλαμβανομένων και των εκπαιδευτικών, η καταγραφή όλων των μαθητών Ρομά σε όλες τις τάξεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και επίλυση των εκκρεμοτήτων τους σε μεγάλο ποσοστό σε θέματα φοίτησης. Επίσης, η υλοποίηση ενισχυτικής διδασκαλίας σε ενήλικους και ανήλικους μαθητές Ρομά με στόχο την υποστήριξή τους σε θέματα φοίτησης αλλά και η διεξαγωγή πλήθους δράσεων με στόχο την ένταξη, ισότιμη συμμετοχή και προώθηση της κοινωνικοποίησής τους είναι μερικές από τις θετικές δράσεις που έχουμε να απαριθμήσουμε με στόχο την ομαλή ένταξη των μαθητών Ρομά στο σχολικό πλαίσιο. Υπάρχουν πολλά βήματα ακόμη φυσικά που θα πρέπει να γίνουν για την ισότιμη συμμετοχής τους σε όλα τα επίπεδα, αλλά η δημιουργία δικτύου συνεργασίας θα συμβάλλει καταλυτικά στη βήμα βήμα συμπερίληψή τους».


Αντίστοιχη διαδικτυακή συνάντηση έχει γίνει με την Περιφέρεια Εκπαίδευσης Κρήτης και Ηπείρου. Η επόμενη συνάντηση προγραμματίζεται για τον Ιανουάριο και θα καλύπτει τις  Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας.

 

Email: [email protected]

http://iep.edu.gr/el/europaika-se-ekseliksi/inclusive-schools-for-roma

 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kena.jpg
Παύλα (-) στα μαθήματα Αγγλικά, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή και Θρησκευτικά λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών
Κοντεύουν Χριστούγεννα, η Γ’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών έχει ολοκληρωθεί και στο σχολείο υπάρχουν ακόμα εκπαιδευτικά κενά σε Αγγλικά,...
Παύλα (-) στα μαθήματα Αγγλικά, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή και Θρησκευτικά λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών
kyriakos-pierrakakis
Πιερρακάκης: Εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του διεθνούς Baccalaureate χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις!
Αλλά τι άλλο είναι αυτό εκτός από πριμοδότηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και μηχανισμός αύξησης των ανισοτήτων στην εκπαίδευση;
Πιερρακάκης: Εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του διεθνούς Baccalaureate χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις!