Επαγγελματική Εκπαίδευση: Γιατρεύοντας μια πληγή
Άρθρο γνώμης του Γιάννη Ρουσόπουλου, Υπεύθυνου της ΜΑΚΙ και Μέλους του Εκτελεστικού Γραφείου της ΟΝΝΕΔ

Η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελούσε μια πληγή για την χώρα μας. Το πόσο θα συνέβαλε στην αύξηση της παραγωγικότητας συζητιόταν σε πάνελ, συνέδρια και καθημερινούς διαλόγους αλλά κανείς δεν είχε τολμήσει να κάνει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, που θα έδιναν κίνητρο στην κοινωνία και ειδικότερα στους μαθητές για να την επιλέξουν. Αυτό σήμερα αλλάζει. Το επικείμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας σπάει τα στερεότυπα. 

Όπως είδαμε τις προηγούμενες ημέρες, η μεταρρύθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων ανήκει και στους 15 βασικούς άξονες που παρουσιάστηκαν στην Έκθεση Πισσαρίδη. Η ΟΝΝΕΔ και η ΜΑΚΙ πρότειναν, στην πρόταση τους για ένα δικαιότερο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την ενίσχυση του ρόλου της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Πιο συγκεκριμένα, προτείναμε και θεωρούμε αναγκαία:

Α) την ενθάρρυνση και πολύπλευρη ενημέρωση των μαθητών ως προς τη δυνατότητα επιλογής να ακολουθήσουν επαγγελματική εκπαίδευση με την ολοκλήρωση του γυμνασίου.

Β) την δημιουργία Πρότυπων/Πειραματικών Επαγγελματικών Σχολείων και την λειτουργία τουλάχιστον ενός τέτοιου ανά Νομό.

Γ) τη δημιουργία θεματικών επαγγελματικών λυκείων με έμφαση στα χαρακτηριστικά των τοπικών κοινωνιών.

Δ) την θεσμοθέτηση δυνατότητας πρακτικής άσκησης.

Θα πρέπει να απενοχοποιήσουμε την επαγγελματική εκπαίδευση και από λύση ανάγκης για τους λίγους να αποτελέσει συνειδητή επιλογή για τους πολλούς. Παράλληλα, με τις κατάλληλες μεταρρυθμίσεις, θα μεταμορφωθεί σε ένα εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής που θα συμβάλει καθοριστικά στην παραγωγικότητα της χώρας μας. Το σημαντικότερο όλων είναι ότι οι απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές και η ενίσχυση της διασύνδεσης των ΕΠΑΛ με την αγορά θα δημιουργήσουν καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας για τους μαθητές που επιλέγουν αυτού του είδους την εκπαίδευση. Είναι μείζονος σημασίας, λοιπόν, ότι το επικείμενο νομοσχέδιο προβλέπει την σύσταση Συμβουλίου Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε) σε κάθε περιφέρεια ενώ θα λαμβάνονται υπόψη οι συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας σε κάθε περιοχή της χώρας, όπως για παράδειγμα ο τουρισμός στις Κυκλάδες και η ενέργεια στη Δυτική Μακεδονία.

Καταλήγοντας, η Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει ισχυρό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, να μειώσει τα υψηλά ποσοστά ανεργίας της χώρας μας και να ενθαρρύνει την καινοτομία. Υπάρχουν χρόνιες παθογένειες, που καθιστούν αναγκαία την ριζική αλλαγή. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Δείκτη Δεξιοτήτων του CEDEFOP για το έτος 2020, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 30η θέση ανάμεσα σε 31 χώρες. Με σύμμαχο την κοινωνία των πολιτών, τους νέους ανθρώπους και ειδικότερα τους μαθητές μας οι επικείμενες διαρθρωτικές αλλαγές μπορούν να αποτελέσουν την εκπαιδευτική τομή της δεκαετίας. 

Όλες οι ειδήσεις σήμερα

Πότε ανοίγουν τα Γυμνάσια και τα Λύκεια: Αυτά είναι τα τελευταία σενάρια

ΑΣΕΠ - ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ: Πιστοποίηση Αγγλικών έως και C2 με ΤΗΛΕΞΕΤΑΣΗ μόνο σε Reading - Listening

Το ΚΟΡΥΦΑΙΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ στην Ελλάδα στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ για Προσλήψεις Εκπαιδευτικών

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ για τον ΑΣΕΠ σε 10 ημέρες εξ αποστάσεως με ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

σχετικά άρθρα

Νηπιαγωγοί-ΔΟΕ: Όχι στην αύξηση ωραρίου - Κινητοποίηση τη Δευτέρα
Νηπιαγωγοί-ΔΟΕ: Όχι στην αύξηση ωραρίου - Κινητοποίηση τη Δευτέρα
Σε κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας της Δευτέρα προχωρά η ΔΟΕ ενάντια στην «αιφνιδιαστική, αναιτιολόγητη και απαράδεκτη παράταση της αποχώρησης...
Νηπιαγωγοί-ΔΟΕ: Όχι στην αύξηση ωραρίου - Κινητοποίηση τη Δευτέρα
Φοιτητές-Εκπαιδευτικοί: Νέα κινητοποίηση στη Θεσσαλονίκη (Vid)
Φοιτητές-Εκπαιδευτικοί: Νέα κινητοποίηση στη Θεσσαλονίκη (Vid)
Μαζική κινητοποίηση και πορεία φοιτητών και εκπαιδευτικών ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και στην πανεπιστημιακή αστυνομία στη...
Φοιτητές-Εκπαιδευτικοί: Νέα κινητοποίηση στη Θεσσαλονίκη (Vid)