Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! 
Πες το καθαρά, παιδί μου, άσε στην άκρη τα αιτήματα - προφάσεις: δεν μπορείς το σχολείο! Είναι χάλια το σχολείο! Παρωχημένες διδακτικές μέθοδοι, χωρίς τις  αναγκαίες υποδομές,  άθλιες εγκαταστάσεις, με ελλιπώς καταρτισμένο προσωπικό...

Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! Ευκαιρία να κάνεις πράγματα, που δεν σου επιτρέπονται, όταν το σχολείο λειτουργεί, να παίξεις όσο θέλεις, να κολλήσεις στο κινητό σου, να φωνάξεις, να ουρλιάξεις, να βρίσεις, να αράξεις με τους φίλους σου με το καφεδάκι και το τσιγαράκι,  να βγεις έξω από το σχολείο και να ξαναφανείς ό,τι ώρα γουστάρεις, να δοκιμάσεις πράγματα, να ερευνήσεις και να μελετήσεις όχι αραχνιασμένες γνώσεις αλλά τη ζωογόνο ελευθερία.....

Ρωτάμε τα παιδιά για τα αιτήματα τους ( πρέπει, λέει, να τα στείλουμε στη διεύθυνση εκπαίδευσης: να τους ενημερώσουμε ), φορώντας το  σοβαρό εξεταστικό μας βλέμμα, λες και είναι ζήτημα ζωής και θανάτου, λες και κρίνεται η είσοδος τους στον παράδεισο. Τα ελέγχουμε. Έχουμε συνηθίσει να ελέγχουμε και να αξιολογούμε, χωρίς όμως να μας αξιολογούν! Και τα καταρρίπτουμε ένα ένα τα αιτήματά τους με ζήλο και μέθοδο, που συχνά δε δείχνουμε στη διδασκαλία μας! Τα αιτήματα όμως είναι προφάσεις. Ένα σημάδι ότι υπάρχει πρόβλημα. Οι μαθητές είναι ο εύκολος στόχος. Αυτοί φταίνε! Οι παλιοαλήτες....εεεε συγνώμη τα παλιόπαιδα! Κρύβονται έτσι οι ελλείψεις της πολιτείας και των εκπαιδευτικών και των γονιών. Τα ελαττώματα της ωριμότητας και της εμπειρίας.

Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! Μήπως, όμως, μία κατάληψη είναι μία παρεμπόδιση, μία εγκατάσταση με τη βία σε ένα δημόσιο χώρο που προορίζεται να προσφέρει το αγαθό της μάθησης και να βοηθήσει τους νέους να χτίσουν μία ολοκληρωμένη προσωπικότητα; Δεν είναι νόμιμη. Και κυρίως είναι άδικη. Γιατί συχνά οι νόμοι δεν υπηρετούν τα δίκαια των ανθρώπων και μάλιστα των πιο ανίσχυρων. Και πώς θα διατρανώσουν, ρε δάσκαλε, τα παιδιά την αντίθεσή τους σε αυτά που αποφασίζονται για αυτά, χωρίς καν να ρωτηθούν; Οι επαναστάσεις είναι νόμιμες; Πώς το  μήνυμά τους θα ακουστεί όσο το δυνατόν πιο δυνατό; Πώς θα αναδυθεί ορμητική η νεανική λαχτάρα για διεκδίκηση;

Χα! Χα! Κατάληψη και για τις μάσκες! Να φοράμε τις μάσκες ή δεν θέλουμε τις μάσκες; Όπως και να ‘ναι είναι ώρα να πέσουν οι μάσκες! Πες το καθαρά, παιδί μου, άσε στην άκρη τα αιτήματα - προφάσεις: δεν μπορείς το σχολείο! Είναι χάλια το σχολείο! Παρωχημένες διδακτικές μέθοδοι, χωρίς τις  αναγκαίες υποδομές,  άθλιες εγκαταστάσεις, με ελλιπώς καταρτισμένο προσωπικό, καθώς δεν ετοιμάζεται κατάλληλα από το πανεπιστήμιο, ούτε σε διδακτικό επίπεδο, ούτε σε ψυχολογικό και ό,τι καλό προκύπτει στην πορεία οφείλεται στο μεράκι και τη δουλειά. Ψίχουλα οι δαπάνες για την παιδεία. Εμείς οι ώριμοι να ψάξουμε να βρούμε τι βρίσκεται κάτω από τα αιτήματα. Ένα βαθύ αίσθημα αποτυχίας, απόρριψης, αδικίας; Μια ελλειμματική κοινωνική συνείδηση και ένας ανύπαρκτος σεβασμός στην δημόσια περιουσία;Μία βαθιά ανάγκη να απαιτήσεις σεβασμό, να φανερώσεις την αξία σου, μια μικρή αναγνώριση; Κ.Τ.ΛΠ Κ.Τ.ΛΠ.

Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! Βολευόμαστε όλοι. Γι’ αυτό οι αντιδράσεις, αν υπάρχουν, είναι συνήθως χλιαρές, αναιμικές. Οι μαθητές δεν κουράζονται να κάνουν μάθημα, έχουν και φροντιστήριο μετά, οι καθηγητές παρομοίως συν ότι έχουν παιδιά, γονείς που χρειάζονται τη φροντίδα τους. Και μπορεί να παίζει και κάνα ιδιαίτερο το απόγευμα. Παράνομο κι αυτό! Ωχ τι λέω;

Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! Γιατί ψηφίζουμε! Είναι η ψηφοφορία δημοκρατική; Μπορείς να ψηφίσεις κάτι που παραβιάζει το νόμο; Είναι μυστική η ψήφος; Μήπως πιέζονται κάποιοι από την πλειοψηφία, ή από μία ισχυρή μειοψηφία που ζητά την κατάληψη; 

Κι άλλες ερωτήσεις μου έρχονται: γίνεται κατάληψη σε ιδιωτικό σχολείο; Σε φροντιστήριο; Ούτε να το φανταστείς! Σε άλλη χώρα; Γιατί; 

Όμως υπάρχει πειθαρχία! Άκρα πειθαρχία στο κατειλημμένο σχολείο βασιλεύει! Να ψηφίσουμε υπέρ της κατάληψης στοιχιζόμαστε, σιωπούμε, συγκεντρωνόμαστε και μετά τα αποτελέσματα: χειροκροτήματα! 

Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! Αλλά μήπως υπάρχει και η εναλλακτική, η μικρή, χαμηλόφωνη εκδοχή της αποχής; Αν έστω και ένας μαθητής θέλει να παρακολουθήσει μάθημα, αν έστω και ένας καθηγητής θέλει να κάνει μάθημα, ποιος έχει το δικαίωμα να τους στερήσει το δικαίωμα αυτό; Αποχή! Να έχεις τις συνέπειες σου, να πάρεις την απουσία σου, ένα μικρό τίμημα, μία μικρή ζημιά, για να υπηρετήσεις τα αιτήματά σου! Θα πεις η αποχή δεν έχει δυνατή φωνή. Κι όμως μπορεί να έχει, αν είναι γερά τεκμηριωμένη και με πάθος εκφρασμένη,  και έχει μεγαλύτερη σε πλάτος και σε ένταση  την υποστήριξη της κοινωνίας. Ναι, ρε δάσκαλε, αλλά το αποφάσισαν οι περισσότεροι! Αυτό πάει να πει δημοκρατία!

Δράση, περιπέτεια, αδρεναλίνη!  Πώς θα μπούμε μέσα; Πόρτα; Παράθυρο; Ρε μαλάκες κρατάτε γερά τη σκάλα ….θα με ρίξετε! Μία μικρή επανάσταση. Ελευθερία έκφρασης, φωνή μυστική που ακούγεται μέσα σου δυνατή, ζωή που πάλλεται. Εγώ κάνω κουμάντο! Εμείς! Το ακούσατεεεεεε; Το σχολείο είναι για τα παιδιά! Χωρίς καθηγητές ένα σχολείο μπορεί να λειτουργήσει. Χωρίς μαθητές όχι! Αυτοί είναι οι πρωταγωνιστές, πρέπει να είναι οι πρωταγωνιστές το διεκδικούν και το καταφέρνουν! Χωρίς μάθημα ανάθεμα! Γαμώτο!

Είναι ωραία να έχουμε κατάληψη! Να μη γίνεται μάθημα. Δεν θέλουμε να γευόμαστε κονσέρβα γνώση. Θέλουμε να γευόμαστε ζωή. Δε θέλουμε η μόρφωση να γίνεται εξεταστέα γνώση, δε θέλουμε  τα μαθήματα να ξεπέφτουν σε οδηγίες για επιτυχημένες εξετάσεις, λαχταράμε εκείνα που οδηγούν σε μία ευτυχισμένη ζωή σε αντίθεση με την εφήμερη ευχαρίστηση που δίνει η κατανάλωση, θέλουμε να μάθουμε πώς να διαχειριζόμαστε τις δύσκολες στιγμές μας  χωρίς να καταφεύγουμε σε χαπάκια, πώς να ονειρευόμαστε. Ένα σχολείο που μορφώνει και δεν παραμορφώνει, που παράγει αγάπη, ήθος ,έμπνευση, δίψα για ζωή, αλλά δεν αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες. Κ.Τ.ΛΠ Κ.Τ.ΛΠ.

Υ.Γ. Ζητάω συγνώμη για τις απανωτές εναλλαγές του αφηγητή στο κείμενο, ο οποίος, όμως, δεν είναι σε καμιά περίπτωση παντογνώστης. Επίσης, είναι γενικώς αυθόρμητος και ελαφρώς ειρωνικός - σε ορισμένες περιπτώσεις - προς όλες όμως τις κατευθύνσεις, κρατώντας δύσκολες ισορροπίες. Τέλος μικρή βοήθεια άντλησα από κείμενα της Τ.Καραίσκου και του  Γ.Μαρκαντωνατου.


Βαγγέλης Δήμας

φιλόλογος, 1ο γενικό λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

για την αξιολόγηση των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εκπαιδευτικοί Ξάνθης: Ανοίγει διάλογο για τα εργασιακά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα
Ενημερωτική εκδήλωση της ΕΛΜΕ Ξάνθης για τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών
Εκπαιδευτικοί Ξάνθης: Ανοίγει διάλογο για τα εργασιακά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα