Κρ. Αρσένης: Αποκλείονται οι μαθητές με αναπηρία από την εξ αποστάσεως διδασκαλία
Επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜΕΡΑ25 Κρίτωνα Αρσένη σχετικά με τον αποκλεισμό των αναπήρων μαθητών ή/και μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση

«Αποκλεισμός των αναπήρων μαθητών ή/και μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»

Καμία πρόβλεψη δεν έχει γίνει από το Υπουργείο Παιδείας για τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρία στην εξ' αποστάσεως εκπαίδευση, σημειώνει σε ερώτηση του προς την Υπουργό Παιδείας, κ. Νίκη Κεραμέως, ο Βουλευτής Δυτικής Αθήνας του ΜέΡΑ25, Κρίτων Αρσένης. Ειδική μνεία έγινε, από πλευράς του, στην επιλογή μη προσβάσιμου από τα ανάπηρα άτομα λογισμικού.
 
«Η σχετική για την εκπαίδευση των αναπήρων Εγκύκλιος του Υπουργείου είναι ένα ανεπαρκές έγγραφο, το οποίο μεταφέρει την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την οργάνωση σε περιφερειακές δομές του Υπουργείου. Δομές που δεν έχουν την κατάλληλη καθοδήγηση για τον σχεδιασμό πολιτικών συμπερίληψης, και αναπαράγουν τον αποκλεισμό των αναπήρων μαθητών/τριών, παρά τις λίγες φωτεινές εξαιρέσεις. Το γεγονός, δε, ότι οι επιμορφώσεις γίνονται με τη μορφή των διαλέξεων, χωρίς τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης, δεν επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής να θέσουν τα πραγματικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν κατά την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» σημειώνει χαρακτηριστικά ο βουλευτής.
 
Ο Βουλευτής Δυτικής Αθήνας του ΜέΡΑ25 επισημαίνει ακόμα πως το λογισμικό τηλεδιάσκεψης που χρησιμοποιείται δεν φαίνεται να πληροί τις προδιαγραφές προσβασιμότητας για τους έντυπο-ανάπηρους και κωφούς μαθητές/τριες, καθώς και ότι, ούτε οι αρμόδια Γραμματεία Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, ούτε το τεχνικό τμήμα του Help Desk για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση γνώριζαν περισσότερα για τις προδιαγραφές προσβασιμότητας που πρέπει να πληρούνται στις εφαρμογές τηλέ-εκπαίδευσης. 
 
«Οφείλω να ενημερώσω, λοιπόν, την κ. Υπουργό, ότι η εφαρμογή τηλεδιασκέψεων, που έχει επιλέξει για τα ηλεκτρονικά μαθήματα, είναι προσβάσιμη μόνο σε όσους και όσες έχουν ένα συγκεκριμένο, και μάλιστα ακριβό, εμπορικό πρόγραμμα. Σε έλεγχο προσβασιμότητας που πραγματοποιήσαμε, χρησιμοποιώντας ένα δημοφιλές δωρεάν πρόγραμμα, δεν καταφέραμε ποτέ να συνδεθούμε» σημειώνει ο Βουλευτής και συνεχίζει. 
 
«Η τυφλή μαθήτρια δεν θα παρακολουθήσει το μάθημα, χωρίς τη βοήθεια κάποιου βλέποντος ατόμου. Αλλά και στην περίπτωση του κωφού ή βαρήκοου μαθητή, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για υποτιτλισμό ή διερμηνεία.  Το πεδίο δεν διαφοροποιείται ούτε στην επιλογή της πλατφόρμας όπου οι εκπαιδευτικοί ανεβάζουν τις ασκήσεις για τα παιδιά. Ακόμη κι αν καταφέρει να ανοίξει την εφαρμογή ο ανάπηρος μαθητής, δεν θα βρει αναρτημένο προσβάσιμο περιεχόμενο, αφού καμία κατευθυντήρια οδηγία ως προς την παραγωγή του δεν έχει δοθεί στους/στις εκπαιδευτικούς» λέει χαρακτηριστικά ο Κρίτωνας Αρσένης.
 
Ως αποτέλεσμα του ουσιαστικού αποκλεισμού από το Υπουργείο Παιδείας των αναπήρων μαθητών/τριών, τυφλή μαθήτρια με τυφλούς γονείς λαμβάνει σε email σκαναρισμένες φωτοτυπίες για τα μαθήματά της, ενώ εάν λάμβανε αρχεία κειμένου θα ήταν προσβάσιμα. Εντωμεταξύ, μαθητής που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, παιδί μονογονεϊκής οικογένειας, με τη μητέρα νοσηλεύτρια σε νοσοκομείο αναφοράς, καλείται μόνος του να συνδεθεί συγχρονισμένα ή ασύγχρονα σε πλατφόρμες τηλε-εκπαίδευσης, επισήμανε ο βουλευτής. 
 
Η απουσία μιας συντεταγμένης εκπαιδευτικής πολιτικής, για την ενταξιακή εκπαίδευση των ανάπηρων μαθητών/ριών, που αντιμετωπίζονται ως μαθητές/ριες δεύτερης κατηγορίας και «παράπλευρες απώλειες», διαφαίνεται και στο εγχείρημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καταλήγει στο κείμενο του ο Κρίτων Αρσένης και ρωτά την Υπουργό τι σκοπεύει να πράξει γι’ αυτό και σε πόσο χρόνο. 
 
Διαβάστε την ερώτηση.

σχετικά άρθρα

Για την τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο
Για την τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο
Το ζητούμενο δεν είναι να κατηγοριοποιήσουμε σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές, σκοπός δεν είναι να δημιουργήσουμε σχολεία αρίστων, αλλά άριστα...
Για την τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο