Η πανδημική κρίση ευκαιρία για την Παιδεία…
Σχεδόν ένα μήνας έχει περάσει από τότε που αποφασίστηκε με Κοινή Υπουργική Απόφαση η απαγόρευση της εκπαιδευτικής λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών δομών, δημοσίων και ιδιωτικών, όλης της χώρας.

Γράφει ο  Νικήτας Σταματελόπουλος, Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης – Δημοτικός Σύμβουλος της “Νέας Πνοής”

Ωστόσο,  μπορεί οι δομές να ανέστειλαν τη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά όχι και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.  

Η Υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως και όλη η Διοίκηση του Υπουργείου αμέσως ξεκίνησαν να καταστρώνουν ένα σχέδιο, ώστε οι μαθητές να μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα δια μέσου των «Ψηφιακών Τάξεων». Έτσι, λοιπόν, σε σύντομο χρονικό διάστημα διαμορφώθηκαν τρεις άξονες για τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας:

1) Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (πλατφόρμα Cisco Webex Meetings). Σύμφωνα με στοιχεία της Cisco Hellas, από την έναρξη της λειτουργίας της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέχρι και την Τρίτη 31 Μαρτίου, είχαν διεξαχθεί συνολικά 72.102 μαθήματα με πάνω από 1.000.000 συμμετοχές μαθητών.

2) Ασύγχρονη εκπαίδευση επίσης για όλες τις βαθμίδες (εφαρμογές όπως το  e-class και η Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα e-me). Μόνο στην πλατφόρμα e-class του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου  έχουν δημιουργηθεί 900.000 μαθητικοί λογαριασμοί και πάνω από 280.000 ηλεκτρονικά μαθήματα.

 3) Εκπαιδευτική τηλεόραση για όλες τις τάξεις του Δημοτικού (webtv.ert.gr/shows/mathainoume-sto-spiti/). Τα στοιχεία τηλεθέασης αποκαλυπτικά, καθώς η πρεμιέρα άγγιξε το 51,2%, με περισσότερα από 125.000 παιδιά του δημοτικού σχολείου να ανταποκρίνονται στο «πρώτο κουδούνι» της νέας εκπαιδευτικής εκπομπής.

Είναι γεγονός ότι όλες αυτές οι δράσεις δεν θα είχαν την ανάλογη ανταπόκριση και επιτυχία, αν δεν δουλεύαν οι εκπαιδευτικοί με υψηλό αίσθημα ευθύνης και επαγγελματισμό. Οι εκπαιδευτικοί σαν να ήταν έτοιμοι από καιρό ανταποκρίθηκαν στους σχεδιασμούς του Υπουργείου για να δημιουργήσουν το «Ψηφιακό Σχολείο». Εξάλλου, η προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα μόνο τυχαία δεν ήταν, αφού η πλειοψηφία αυτών έχει παρακολουθήσει πλήθος αντίστοιχων σεμιναρίων για αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Τώρα είναι η χρυσή ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις κατακτήσεις τους.  Βέβαια η αγωνία των εκπαιδευτικών καθημερινά μεγάλη για το πώς θα είναι περισσότερο αποτελεσματικοί και ουσιαστικοί στα νέα δεδομένα. Αυτή η πραγματικότητα, έχει οδηγήσει σχεδόν όλους τους παιδαγωγούς στο να ανταλλάσσουν μεταξύ τους  συνεχώς καλές πρακτικές και το σημαντικότερο να τις εφαρμόζουν!   

Η ανταπόκριση των μαθητών πραγματικά μεγάλη. Το επιβεβαιώνουν και οι αριθμοί που ανέφερα παραπάνω. Οι μαθητές όλης της χώρας κάθονται καθημερινώς στα «Ψηφιακά θρανία» και όχι μόνο παθητικά για να παρακολουθούν τις παραδόσεις, αλλά συμμετέχουν και τις συνδιαμορφώνουν. Δεν είναι λίγες οι αναφορές εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναφέρουν ότι λαμβάνουν εργασίες από μαθητές που σπάνια εργάζονταν. Οι ίδιοι οι γονείς επισημαίνουν ότι τα παιδιά τους ζητάνε να συντονίσουν τις τηλεοράσεις στο κανάλι της Ερτ2  για να παρακολουθήσουν το μάθημα. Αναμφισβήτητα, αυτή η ΄΄φουρνιά΄΄ μαθητών είναι η γενιά της ψηφιακής τεχνολογίας, και εδώ έγκειται το μυστικό της επιτυχίας.

Παρ΄ όλα αυτά, κανένας δεν αμφισβητεί  το γεγονός ότι υπάρχουν και σημαντικά πρακτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές. Για παράδειγμα, στην αρχή της δημιουργίας των ψηφιακών τάξεων υπήρχαν πολλά προβλήματα σύνδεσης, καθώς η πλατφόρμα δεχόταν μεγάλο πλήθος επισκεπτών, όμως με την ανάλογη αναβάθμιση έχουν μειωθεί οι δυσκολίες. Σαφέστατα τα προβλήματα απαιτούν λύσεις κι όχι ανούσια κριτική μόνο. Ήδη κάποιοι Δήμοι (Πεντέλης, Γλυφάδας κ.ά.) χορηγούν σε μαθητές tablet που τα χρειάζονται για να συμμετάσχουν στην τηλεκπαίδευση. Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας χθες ανακοίνωσε δωρεάν πρόσβαση δεδομένων από κινητά δίκτυα, σε ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία. Τέλος, διοργανώνονται δωρεάν ταχύρρυθμα σεμινάρια για τους παιδαγωγούς για την ηλεκτρονική μάθηση (Πανεπιστήμιο Κρήτης κ.ά).

Στο χέρι όλων μας είναι να συνεχίσουμε να ξεπερνάμε τις δυσκολίες που ανακύπτουν και να ανταποκρινόμαστε στις νέες προκλήσεις επιτυχώς. Είναι μοναδική ευκαιρία για την εκπαίδευση της πατρίδας μας να  μετεξελιχθεί σε «Σχολείο του Μέλλοντος», φυσικά σε σωστές πάντα δόσεις.  Μένουμε λοιπόν σπίτι, αλλά μαθαίνουμε τώρα από το σπίτι, στηρίζοντας τα ηλεκτρονικά εργαλεία που μπορούν να γίνουν η παρακαταθήκη για μελλοντική αξιοποίηση. Μέσα από το μεγάλο έργο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μπορούμε να βγούμε όλοι ωφελημένοι. Γι’ αυτό, ας μετατρέψουμε την πανδημική κρίση σε ευκαιρία για την παιδεία, καθώς όπως έλεγε και ο Σωκράτης «Ἡ παιδεία, καθάπερ εὐδαίμων χώρα, πάντα τ’ ἀγαθά φέρει».

σχετικά άρθρα

Ζ' ΣΕΠΕ Θεσσαλονίκης: Πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις ενάντια στην ψήφιση του νομοσχεδίου
Ζ' ΣΕΠΕ Θεσσαλονίκης: Πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις ενάντια στην ψήφιση του νομοσχεδίου
Ο Ζ ΣΕΠΕ Θεσσαλονίκης συμμετέχει στις κινητοποιήσεις ενάντια στη ψήφιση νομοσχεδίου
Ζ' ΣΕΠΕ Θεσσαλονίκης: Πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις ενάντια στην ψήφιση του νομοσχεδίου