Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν είναι για παιδιά!
Γράφει η Βάσια Λεοντοπούλου, Ζωγράφος/Γλύπτρια

Όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκομαι στην εκπαίδευση, έχω διαπιστώσει την αγωνία του Υπουργείου Παιδείας να φανεί ότι επιμορφώνει και μορφώνει τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών. Κι όταν λέμε νέες τεχνολογίες εννοούμε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ταμπλετ, διαδραστικούς πίνακες , διδασκαλία μέσω ίντερνετ κλπ. Ήδη έγιναν επιμορφώσεις για το Β1 επίπεδο και τώρα γίνονται επιμορφώσεις για το Β2 οι οποίες απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς.

Όλα αυτά όμως έχουν σχέση με την την παροχή ουσιώδους εκπαίδευσης; Ας πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή. Τί χρειάζεται να γνωρίζει ένας άνθρωπος στην εκπαίδευση από νέες τεχνολογίες; Οι γνώσεις πάνω σε βασικά εργαλεία όπως επεξεργασία Κειμένου δηλαδή προγράμματα τύπου Microsoft Word, προγράμματα λογιστικών φύλλων τύπου Microsoft Excel και ίσως προγράμματα παρουσιάσεων τύπου Microsoft Powerpoint. Ανάλογα με την ειδικότητα, επιπλέον, μπορεί κάποιος να χρειάζεται να γνωρίζει λίγο πιο εξειδικευμένα προγράμματα, τα οποία όμως μπορεί να τα μάθει είτε με τη μέθοδο «της δοκιμής και της πλάνης», είτε εξερευνώντας λίγο στο διαδίκτυο για να δει πως λειτουργούν και να τα χρησιμοποιήσει αναλόγως. Υπάρχουν πολλά δωρεάν που με λίγο ψάξιμο τα μαθαίνεις μια χαρά πέρα απο αυτά από γνωστές εταιρίες. Μην ξεχνάμε ότι το ίντερνετ είναι μια τεράστια βάση πληροφοριών.

Αυτό που δεν κατάλαβα ποτέ στις επιμορφώσεις του Β1 και κατ ‘ επέκταση του Β2 είναι τα σενάρια μαθημάτων και τη χρήση τους. Δηλαδή ιδεατά σενάρια διδασκαλίας τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα και τείνουν προς ένα καθαρά φαντασιακό πλαίσιο. Και τί εννοούμε με αυτό, σου λένε να κάνεις μια συνταγή για ομελέτα, σου δίνουν το τηγάνι, την κουζίνα , το μπωλ που θα ανακατέψεις τα αυγά, αλλά δεν σου δίνουν τα αυγά! Έπειτα σου ζητούν να γράψεις μια θεωρία πάνω στα αυγά και μια συνταγή η οποία είναι δεδομένο εξ αρχής, πως ειναι επιτυχημένη. Ώστε να πάρεις στα χέρια σου και το χαρτί που θα σου πιστοποιεί ότι γνωρίζεις Νέες Τεχνολογίές. Όμως, αυγά δεν έσπασαν ποτέ και ομελέτα δεν έγινε. Επιπλέον, για να υπάρχει βαρύτητα σε όλα τα παραπάνω, γράφτηκαν κείμενα θεωρητικού περιεχομένου (δεν ξέρουμε τους συγγραφείς, μόνο ότι προέρχονται από το ΙΕΠ) τα οποία δόθηκαν ως υλικό αναφοράς στις επιμορφώσεις, τα οποία στηρίζονται σε εντυπωσιοθηρίες, τσιτάτα και σοβαροφανείς υποσημειώσεις για να υποστηρίξουν τη χρήση Νέων Τεχνολογιών στην τάξη. Αυτό το υλικό,δεν έχει αξιολογηθεί από τους εκπαιδευτικούς, αν γίνει, θα γίνει κατόπιν εορτής μετα το πέρας των επιμορφώσεων, αλλά δεν θα έχει και νόημα γιατί τα λεφτά ΕΣΠΑ δόθηκαν. Επομένως δεν υπάρχει τρόπος βελτίωσης.

 

Αυτές τις μέρες που η χώρα βρίσκεται στη δίνη του κορωνοϊού, υπάρχει επιτακτική ανάγκη από το Υπουργείο Παιδείας να φανεί πάλι ότι δουλεύει, ότι κάνει εξ αποστάσεως διδασκαλία σε παιδιά με τη γνωστή παραπάνω συνταγή...Την ομελέτα χωρίς τα αυγά. Και χωρίς αμφιβολία επιτυχημένη, χωρίς καμία αξιολόγηση από τους εκπαιδευτικούς αλλά και χωρίς καμία αξιολόγηση από τα παιδιά επίσης. Όσο πολύπλοκο και ανούσιο έχει γίνει το σύστημα για τις επιμορφώσεις του Β1 και Β2, τόσο αυτό θα καθρεπτίζεται στους μαθητές οι οποίοι είτε δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν σύνθετα προγράμματα και πολύπλοκες πλατφόρμες τύπου eclass, e-me που περιλαμβάνουν επίσης φανταστικά σενάρια μαθημάτων. Τα πράγματα στα παιδιά πρέπει να είναι απλά, σαφή και κατανοητά, όσο αφορά την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Ώστε και ο χρόνος στην οθόνη να μην ξεπερνάει κάποιο χρονικό περιθώριο για την ασφάλειά τους. Γιατί και η επιμόρφωση Β2 γίνεται εξ αποστάσεως αλλά η διαφορά είναι ότι απευθύνεται σε ενήλικες.

Όπως είπαμε εξ αρχής το ίντερνετ είναι εργαλείο τεράστιας πληροφορίας, εκεί έχει συνταγές για ομελέτες και πολλές απ’ αυτές δοκιμασμένες και απλές. Γιατί να πάω στις επιμορφώσεις του Υπουργείου; Μα χρειάζεσαι το χαρτί στο χέρι για την αξιολόγηση ανθρώπινου δυναμικού. Είναι αυτό ουσιώδης σχέση μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου; Μια σχέση δηλαδή που βασίζεται στο μάζεμα χαρτιών (μεταπτυχιακών, διδακτορικών, επιμορφώσεων τα περισσότερα με αντίτιμο), με απειλές, ποινές και επιβραβεύσεις. Αν κάτι μαθαίνουμε από τους ψυχολόγους Αldort, Gordon, Arnall είναι ότι ούτε η επιβολή αλλά ούτε η επιβράβευση είναι μέσα διαπαιδαγώγησης για την ανάπτυξη υγιών σχέσεων. Μαθαίνουμε από αυτούς που συμπαθούμε λέει η Ρίτα Πίρσον. Αντί, το υπουργείο να στηρίξει τους ανθρώπους που βρίσκονται στην εκπαίδευση να προσπαθούν να αναπτύσουν ουσιαστικές και ζεστές σχέσεις με τα παιδιά. Αναλώνεται σε γονατογραφήματα από «αυθεντίες» και αξιολόγηση στη συλλογή χαρτιών μόνο.

Αν όλα αυτά δεν τα καταλάβουμε χαμένοι είναι αυτοί που διδάσκονται, πρωτίστως. Το Υπουργείο Παιδείας χρειάζεται να αντιληφθεί πρωτού προβεί σε οποιαδήποτε αξιολόγηση ανθρώπινου δυναμικού, την ανάγκη αξιολόγησης των εργαλείων και τη χρήση τους από όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ταυτόχρονα, να δει με σκεπτικισμό την χρήση νέων τεχνολογιών στην τάξη, την ώρα που πληθαίνουν οι μελέτες για τον εθισμό πάνω σε αυτές, ειδικά σε εφήβους. Και να προβεί σε ειδικά σεμινάρια με επαγγελματίες που αγαπούν τη δουλειά τους, κι όχι με ανθρώπους που τα υλοποιούν για να τα εντάξουν στο βιογραφικό τους ως προσόν.

Αυτή η παγκόσμια κρίση που προέκυψε, ίσως είναι η αρχή για να γίνουμε σοφότεροι, υπεύθυνοι και ανθρώπινοι σε όλες μας τις σχέσεις. Να προσπαθούμε εμείς, πρωτίστως οι εκπαιδευτικοί να κατανοούμε τους μαθητές μας ως ανθρώπους που μεγαλώνουν και βρίσκονται σε εξέλιξη και χρειάζονται την αμέριστη προσοχή μας. Να τους μαθαίνουμε το μέτρο κι όχι την υπερβολή . Αλλά πάνω απ’ όλα χρειάζεται και ένα Υπουργείο Παιδείας που συμπεριφέρεται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο στους εκπαιδευτικούς του, ανθρώπινα. Είμαστε όλοι αλληλένδετοι. Και ελπίζω να αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε ότι τα αγαθά όπως η Υγεία, η Παιδεία, οι Μεταφορές, το Νερό , το ίντερνετ κ.α θα πρέπει να είναι Κοινωνικά, κι όχι ιδιωτικά. Ας αναλογιστούμε τις ευθύνες μας όλοι.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pikantika-fagita.jpg
National Geographic: «Μαγειρέψτε σαν Έλληνες» - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχωρίζει γαστρονομικά
Μαγειρέψτε σαν Έλληνες στην πατρίδα του Τσελεμεντέ - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχώρισε γαστρονομικά το βρετανικό περιοδικό National Geographic
National Geographic: «Μαγειρέψτε σαν Έλληνες» - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχωρίζει γαστρονομικά