Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Μιντ - συμβολική αλληλεπίδραση - γενικευμένο άλλο
"Μικρά" μαθήματα διδασκαλίας στην Κοινωνιολογία Γ΄ λυκείου, ανθρωπιστικών επιστημών, του Θεοδόση Γκελτή

Η αντικατάσταση των λατινικών από την κοινωνιολογία στο corpus των εξεταζόμενων μαθημάτων σε πανελλήνιο επίπεδο τροφοδότησε μια μεγάλη συζήτηση, η οποία, εν πολλοίς, διεξήχθη με μανιχαϊστικούς όρους: κλασικές σπουδές εναντίον κοινωνικών και το αντίθετο. Οποιαδήποτε τέτοια απλοποίηση είναι προβληματική.

Οι θεωρητικές επιστήμες δεν είναι ανταγωνιστικές, αλλά συμπληρωματικές. Η κοινωνιολογία οπωσδήποτε διαδραματίζει έναν κομβικό ρόλο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μπορεί, εντούτοις, κάλλιστα να συνυπάρξει με τα άλλα μαθήματα της κατεύθυνσης στην οποία εντάσσεται και να τα εμπλουτίσει. Οι επιστήμες μας είναι καταστατικά διεπιστημονικές. Το σημερινό σύντομο βίντεο είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα.

Ο Μιντ, φιλόσοφος και κοινωνιολόγος, συνομιλεί επί παραδείγματι με τη γλωσσολογία. Αναδεικνύει τη γλώσσα ως το πρωταρχικής σημασίας μέσο στο συμβολικό σύμπαν του οποίου εμβαπτιζόμαστε. Λαμβάνει υπόψη τη διαφοροποίηση και την ποικιλότητα στην ανθρώπινη επικοινωνία, όπως κάνει η επιστήμη της γλωσσολογίας.

Αυτό που θέλω να πω με το παράδειγμα αυτό είναι πως σε ένα σύγχρονο λύκειο καλούμαστε να χτίζουμε γέφυρες, να διασυνδέουμε, να φωτίζουμε ολόπλευρα τις έννοιες. Από αυτή τη συνεργασία ωφελούνται τόσο οι φιλόλογοι όσο και οι κοινωνιολόγοι. Κυρίως, όμως, ωφελείται το μαθητικό σώμα που μαθαίνει να βλέπει ολιστικά και κριτικά τον κόσμο που τον περιβάλλει.

Οι κοινωνικές επιστήμες συνυπάρχουν, συνδιαλέγονται, συνεργάζονται με τις ανθρωπιστικές. Ο νέος σχεδιασμός του Λυκείου πρέπει να λάβει υπόψη ισοβαρώς και τους δύο αυτούς πυλώνες. Τόσο οι κοινωνικές όσο και οι κλασικές επιστήμες είναι κρίσιμοι άξονες μιας ποιοτικής εκπαίδευσης.

Δείτε επίσης: 

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Κοινωνιολογική φαντασία - Διαφορές κοινωνικής θεωρίας και καθημερινής θεωρητικής σκέψης

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Συνέπειες των πολέμων (βίντεο)

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Βιομηχανική επανάσταση (βίντεο)

Οι έμφυλες ταυτότητες στην εκπαίδευση και η κατάργηση της θεματικής εβδομάδας

Εδώ θα βρείτε περισσότερο υλικό του Θεοδόση Γκελτή, υποψήφιος διδάκτορας κοινωνικής ανθρωπολογίας και ιστορίας, εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

υπογενητικότητα
«Ελλάδα χωρίς παιδιά»: Η υπογεννητικότητα σβήνει σχολεία, στρατόπεδα και θέσεις εργασίας

Η Ελλάδα γερνά επικίνδυνα – και το μέλλον της γράφεται ήδη με αριθμούς που σοκάρουν. Το 2025 κλείνουν εκατοντάδες σχολεία, τα...

«Ελλάδα χωρίς παιδιά»: Η υπογεννητικότητα σβήνει σχολεία, στρατόπεδα και θέσεις εργασίας
τερα
Έτσι θα μοιάζει ο άνθρωπος το 2050 αν συνεχίσει την καθιστική ζωή σύμφωνα με την τεχνητή νοημοσύνη (Βίντεο)

Η εφαρμογή παρακολούθησης βημάτων WeWard παρουσιάζει μια ανατριχιαστική εικόνα του ανθρώπου του μέλλοντος, αν συνεχίσουμε να...

Έτσι θα μοιάζει ο άνθρωπος το 2050 αν συνεχίσει την καθιστική ζωή σύμφωνα με την τεχνητή νοημοσύνη (Βίντεο)
μαθητές
Πρόταση διευθυντών για μέγιστο 20 μαθητών ανά τμήμα σε νηπιαγωγεία και δημοτικά από το 2026-2027
Διευθυντές σχολείων ζητούν νομοθετική ρύθμιση για τμήματα έως 20 μαθητών
Πρόταση διευθυντών για μέγιστο 20 μαθητών ανά τμήμα σε νηπιαγωγεία και δημοτικά από το 2026-2027