Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Μιντ - συμβολική αλληλεπίδραση - γενικευμένο άλλο
"Μικρά" μαθήματα διδασκαλίας στην Κοινωνιολογία Γ΄ λυκείου, ανθρωπιστικών επιστημών, του Θεοδόση Γκελτή

Η αντικατάσταση των λατινικών από την κοινωνιολογία στο corpus των εξεταζόμενων μαθημάτων σε πανελλήνιο επίπεδο τροφοδότησε μια μεγάλη συζήτηση, η οποία, εν πολλοίς, διεξήχθη με μανιχαϊστικούς όρους: κλασικές σπουδές εναντίον κοινωνικών και το αντίθετο. Οποιαδήποτε τέτοια απλοποίηση είναι προβληματική.

Οι θεωρητικές επιστήμες δεν είναι ανταγωνιστικές, αλλά συμπληρωματικές. Η κοινωνιολογία οπωσδήποτε διαδραματίζει έναν κομβικό ρόλο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μπορεί, εντούτοις, κάλλιστα να συνυπάρξει με τα άλλα μαθήματα της κατεύθυνσης στην οποία εντάσσεται και να τα εμπλουτίσει. Οι επιστήμες μας είναι καταστατικά διεπιστημονικές. Το σημερινό σύντομο βίντεο είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα.

Ο Μιντ, φιλόσοφος και κοινωνιολόγος, συνομιλεί επί παραδείγματι με τη γλωσσολογία. Αναδεικνύει τη γλώσσα ως το πρωταρχικής σημασίας μέσο στο συμβολικό σύμπαν του οποίου εμβαπτιζόμαστε. Λαμβάνει υπόψη τη διαφοροποίηση και την ποικιλότητα στην ανθρώπινη επικοινωνία, όπως κάνει η επιστήμη της γλωσσολογίας.

Αυτό που θέλω να πω με το παράδειγμα αυτό είναι πως σε ένα σύγχρονο λύκειο καλούμαστε να χτίζουμε γέφυρες, να διασυνδέουμε, να φωτίζουμε ολόπλευρα τις έννοιες. Από αυτή τη συνεργασία ωφελούνται τόσο οι φιλόλογοι όσο και οι κοινωνιολόγοι. Κυρίως, όμως, ωφελείται το μαθητικό σώμα που μαθαίνει να βλέπει ολιστικά και κριτικά τον κόσμο που τον περιβάλλει.

Οι κοινωνικές επιστήμες συνυπάρχουν, συνδιαλέγονται, συνεργάζονται με τις ανθρωπιστικές. Ο νέος σχεδιασμός του Λυκείου πρέπει να λάβει υπόψη ισοβαρώς και τους δύο αυτούς πυλώνες. Τόσο οι κοινωνικές όσο και οι κλασικές επιστήμες είναι κρίσιμοι άξονες μιας ποιοτικής εκπαίδευσης.

Δείτε επίσης: 

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Κοινωνιολογική φαντασία - Διαφορές κοινωνικής θεωρίας και καθημερινής θεωρητικής σκέψης

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Συνέπειες των πολέμων (βίντεο)

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Βιομηχανική επανάσταση (βίντεο)

Οι έμφυλες ταυτότητες στην εκπαίδευση και η κατάργηση της θεματικής εβδομάδας

Εδώ θα βρείτε περισσότερο υλικό του Θεοδόση Γκελτή, υποψήφιος διδάκτορας κοινωνικής ανθρωπολογίας και ιστορίας, εκπαιδευτικός

σχετικά άρθρα

ΑΣΕΠ - Προσλήψεις: Τα Μοριοδοτούμενα Σεμινάρια εκπαιδευτικών τον Ιουνίο
ΑΣΕΠ - Προσλήψεις: Τα Μοριοδοτούμενα Σεμινάρια εκπαιδευτικών τον Ιουνίο
Τα κορυφαία μοριοδοτούμενα σεμινάρια Δημόσιων Πανεπιστημίων που αφορούν εκπαιδευτικούς με ανοικτές αιτήσεις
ΑΣΕΠ - Προσλήψεις: Τα Μοριοδοτούμενα Σεμινάρια εκπαιδευτικών τον Ιουνίο
Ξάνθη: Κάτοικοι ζητούν από οικογένεια να φύγει από το σπίτι της, γιατί τούς ενοχλεί το αυτιστικό παιδί της
Ξάνθη: Κάτοικοι ζητούν από οικογένεια να φύγει από το σπίτι της, γιατί τούς ενοχλεί το αυτιστικό παιδί της
Οργή για τη στάση των κατοίκων χωριού απέναντι στην οικογένεια
Ξάνθη: Κάτοικοι ζητούν από οικογένεια να φύγει από το σπίτι της, γιατί τούς ενοχλεί το αυτιστικό παιδί της