Αποκλειστικό: Κορονοϊός και «homeschooling» - Μια αντιπαράθεση που δεν περιμέναμε!
Μια κερδοφόρο μπίζνα, στηριγμένη στο φόβο για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στους νεαρούς μαθητές, φέρονται να μελετούν αυτή την περίοδο ορισμένες επιχειρήσεις εκπαίδευσης εν αναμονή του ενδεχόμενου κλεισίματος των σχολείων εαν η ασθένεια ξεφύγει και επεκταθεί.

Του Νίκου Μάστορα

 

Η επιχείρηση «Μάθημα στο σπίτι» (homeschooling) δεν είναι καινούργια, αλλά με αφορμή την μεταδοτική ασθένεια ορισμένες ιδιωτικές εκπαιδευτικές δομές επιθυμούν να την επαναφέρουν από την “πίσω πόρτα” χρησιμοποιώντας τον κορονοϊό ως έκτακτη ανάγκη, προκειμένου στη συνέχεια να γίνει μόνιμη εναλλακτική διαδικασία εκπαίδευσης.

Τουλάχιστον αυτό υποστήριξε μιλώντας σήμερα στο alfavita.gr ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) κ.Γιώργος Χριστόπουλος, ο οποίος με προχθεσινή ανάρτησή του στο facebook έθιξε το ζήτημα αυτό, ξεκινώντας από ένα παράλληλο ζήτημα πιο «συνδικαλιστικό», τις σκέψεις που κάνουν ορισμένοι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων, όπως λέει, να μην πληρώσουν τους εκπαιδευτικούς τους σε περίπτωση που το σχολείο οδηγηθεί σε λουκέτο λόγω κορονοϊού.

Ωστόσο, όπως αναφέρει μιλώντας στο alfavita.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων κ.Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, η εκτίμηση αυτή όχι μόνο δεν επιβεβαιώνεται αλλά αποτελεί προϊόν φαντασίας: «Αυτό που κάνουν αυτή την περίοδο τα ιδιωτικά σχολεία, είναι να προετοιμάζονται για το ενδεχόμενο να αποφασιστεί κλείσιμο όλων ή μερικών δομών εκπαίδευσης στο χώρο μας. Ετοιμάζουμε λοιπόν πλατφόρμες για ηλεκτρονικό μάθημα μέσω τηλεδιασκέψεων. Προσπαθούμε να στήσουμε αυτό το σύστημα σωστά και αποδοτικά, ώστε να δουλέψει στην εντέλεια και να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε έτσι τους μαθητές μας εάν και εφόσον χρειαστεί, και για όσο διάστημα απαιτηθεί να μείνουν τα σχολεία κλειστά, ώστε να μη μείνουν πίσω στα μαθήματα», λέει.

Η ανάρτηση του κ.Χριστόπουλου πάντως, αναφέρει τα εξής:

«H επέλαση του κορωνοϊού για κάποιους αποτελεί κρίση, για κάποιους άλλους όμως ευκαιρία. Στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης πάντως οι επιτήδειοι ήδη άρχισαν να καταστρώνουν σχέδια εκμετάλλευσης της κατάστασης με στόχο, τι άλλο, το εύκολο κέρδος εις βάρος παιδιών, εργαζόμενων, ολόκληρης της κοινωνίας.

Οι "μπακάληδες" σε κάποια ιδιωτικά σχολεία άρχισαν να διαδίδουν ότι σε περίπτωση κλεισίματος - και κόντρα στο νόμο - δεν θα πληρώσουν τους εργαζόμενους (άραγε, θα κόψουν και τα δίδακτρα των γονέων;;;). Όμως υπάρχουν και οι πιο εξελιγμένοι. Αυτοί που εδώ και καιρό επιδιώκουν την πλέον sophisticated μορφή έκδοσης μαϊμού τίτλων σπουδών μέσω του περίφημου homeschooling. Αν θυμάστε, η ΟΙΕΛΕ είχε πριν από 3 χρόνια φέρει στην επιφάνεια το θέμα μιας οικογένειας που έκανε homeschooling στα 4 παιδιά της για λόγους θρησκευτικών πεποιθήσεων και μέσω του ντοκιμαντέρ ΙΧΘΥΣ αποκαλύφθηκε ότι μέσω μιας εντελώς αδιαφανούς διαδικασίας κάποιο ιδιωτικό σχολείο χορηγούσε στα παιδιά αυτά τίτλους. Άκοπα και "καθαρά".

Αυτές τις ημέρες βλέπουν το φως της δημοσιότητας κάποια άρθρα στοχαστών του ΚΕΦΙΜ και άλλων "φιλελεύθερων" που με αφορμή τον ιό μιλούν για το homeschooling, δήθεν ως μορφή εναλλακτικής παιδαγωγικής (να θυμίσουμε ότι σε πολύ μεγάλο ποσοστό το homeschooling, ιδίως στην Αμερική, συνδέεται με ακραίες ομάδες παραθρησκευτικών οργανώσεων και της ευαγγελικής Δεξιάς). Η πραγματικότητα είναι πως οι κήρυκες του δόγματος της αγοράς στην εκπαίδευση προσπαθούν με ένταση πλέον να δημιουργήσουν ένα ρεύμα "μαθητών" που θα φοιτούν σπίτι και θα παίρνουν "χαρτιά" από ιδιωτικά σχολεία. Τρελή μπίζνα, καθώς ο επιχειρηματίας θα παίρνει δίδακτρα χωρίς να πρέπει να πληρώσει εκπαιδευτικό προσωπικό, οδηγούς, τραπεζοκόμους κ.λπ. Και φυσικά θα μοιράζει αφειδώς τοξικά απολυτήρια με άριστο βαθμό, καταπατώντας έτσι τα δικαιώματα για εκπαίδευση και εργασία μαθητών από ιδιωτικά και δημόσια σχολεία που λειτουργούν νόμιμα, μαθητών που κοπιάζουν για να πάρουν τους βαθμούς τους.

Έχουμε ως Ομοσπονδία κρούσει από καιρό τον κώδωνα του κινδύνου. Η εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης είναι σαν το ντόπινγκ. Παίρνει συνεχώς νέες μορφές, προσπαθώντας να ξεφύγει από τον έλεγχο της πολιτείας και συχνά είναι ένα βήμα μπροστά από τους εποπτικούς θεσμούς. Είναι χρέος όμως των κοινωνιών και των κρατών να θωρακίσουν θεσμικά το χώρο της εκπαίδευσης στο όνομα της ισονομίας ανάμεσα σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης»

Τι είναι το homeschooling

Ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή: Τον Μάρτιο του 2017 προβλήθηκε στο πλαίσιο του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης η ταινία ΙΧΘΥΣ, που παρακολουθεί τη ζωή μιας οικογένειας, η οποία έχει επιλέξει, λόγω «δυσπιστίας» στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, την κατ’ οίκον διδασκαλία.

Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε (τότε) η ΟΙΕΛΕ, από το ντοκιμαντέρ προέκυπτε ότι η οικογένεια είχε συνάψει συμφωνία με ιδιωτικό σχολείο, το οποίο – άγνωστο με ποιες διαδικασίες – χορήγησε, προφανώς παρανόμως, τίτλους σπουδών στα παιδιά της οικογένειας. Το homeschooling στην Ελλάδα επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση φυσικής αδυναμίας παρακολούθησης μαθημάτων. Η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας) έχει αποστείλει τα στοιχεία των γονέων στο Υπουργείο Παιδείας και ήδη έχει ξεκινήσει η έρευνα για την ανεύρεση του ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου που «μοιράζει» τίτλους σε μαθητές που δεν παρακολουθούσαν μαθήματα. Δυστυχώς, όπως επισημαίνει η ΟΙΕΛΕ, η περίπτωση αυτή δεν είναι μοναδική και αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου σε ένα τεράστιο εκπαιδευτικό σκάνδαλο που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, διότι πλήττεται το δημόσιο συμφέρον και καταστρατηγείται η ισονομία και η αξιοκρατία.

Οι κίνδυνοι του homeschooling για τους μαθητές και για το εκπαιδευτικό σύστημα, σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ:

-Η διασύνδεση του homeschooling με περιθωριακές και επικίνδυνες κοινωνικές ομάδες.Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι συχνά πίσω από την κατ’ οίκον διδασκαλία κρύβονται ακραίες ομάδες. Πχ, στις ΗΠΑ οι οικογένειες που υποχρεώνουν τα παιδιά τους στο homeschooling είναι μέλη είτε φονταμενταλιστικών χριστιανικών ομάδων, είτε μέλη του lobby των οπαδών της οπλοκατοχής είτε είναι ακραίοι νεοφιλελεύθεροι ριζοσπάστες που ενεργά επιδιώκουν την κατάργηση της κρατικής εκπαίδευσης.

-Ο τεράστιος κίνδυνος της έλλειψης κοινωνικοποίησης. Τα παιδιά ζουν σε ένα περιβάλλον τύπου «γυάλας», μην έχοντας τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης με συνομηλίκους τους. Τούτο έχει σοβαρές συναισθηματικές, ψυχοκοινωνικές και λειτουργικές επιπτώσεις στα παιδιά αυτά.

-Κοινωνικός ρατσισμός πίσω από την «καθαρότητα» του απομονωτισμού.Η πρόθεση των γονέων για απομόνωση των παιδιών τους μέσω της κατ’ οίκον διδασκαλίας έχει ρατσιστικά κίνητρα. Οι γονείς αυτοί δεν επιθυμούν τα παιδιά τους να αναμιχθούν με μαθητές από άλλη κοινωνική τάξη, άλλη θρησκεία, άλλη φυλή. Αυτό περνά στερεότυπα στα παιδιά, κάνει τα ίδια κοινωνούς ενός ακραίου κοινωνικού ρατσισμού, μιας θεωρίας κοινωνικής καθαρότητας που θυμίζει ολοκληρωτικά καθεστώτα.

-Οι δραματικές συνέπειες της γονεϊκής καταπίεσης. Συχνά η τάση των γονέων να «προστατεύουν» τα παιδιά τους μέσω της κατ’ οίκον διδασκαλίας δεν αποτελεί τίποτε άλλο παρά ωμή καταπίεση. Είναι γνωστό ότι σε ορισμένα παιδιά η καταπίεση αυτή έχει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα για τους γονείς αποτελέσματα. Προκαλεί βία και παραβατική συμπεριφορά ως αποτέλεσμα αντίδρασης στον γονεϊκό αυταρχισμό.

-Κατ’ οίκον διδασκαλία vs εκπαιδευτικού συστήματος. Το homeschooling ως θεσμός τίθεται συχνά απέναντι στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα. Τα lobbies που στηρίζουν την κατ’ οίκον διδασκαλία εκφράζουν δυναμικά την άποψή τους εναντίον της δημόσιας εκπαίδευσης και του θεσμού του σχολείου. Επειδή τέτοιες ομάδες δυστυχώς έχουν αποκτήσει δύναμη, συνεπικουρούμενες από νεοφιλελεύθερες και νεοσυντηρητικές πολιτικές δυνάμεις, χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Στην Αμερική η HLSDA (Ένωση για την Νομική Προστασία της κατ’ Οίκον Διδασκαλίας) είναι πλέον ένα από τα πιο επιδραστικά lobby της εκπαίδευσης και έχει στενές σχέσεις με το ακραίο TeaParty και την πιο ακραία πτέρυγα των Ρεπουμπλικάνων. Στην Ευρώπη το homeschoolingστηρίζει το ECNAIS, μια ακραία ΜΚΟ που εκπροσωπεί τα «ελεύθερα» σχολεία (ιδιωτικά χωρίς έλεγχο από την πολιτεία). Δυστυχώς, μέλος αυτής της ΜΚΟ είναι ο Σύνδεσμος των ιδιωτικών σχολείων στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι γονείς που παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ έκαναν συμφωνία με ιδιωτικό σχολείο για να χορηγηθούν στα παιδιά τους απολυτήρια.

-Τέλος, ο τεράστιος κίνδυνος της έκδοσης παράνομων τίτλων εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Τα ιδιωτικά σχολεία θα μετατραπούν σε γραφεία εκτύπωσης απολυτηρίων σε μαθητές-φαντάσματα. Αυτό εξυπηρετεί και τους σχολάρχες-επιχειρηματίες που θα λειτουργούν σχολεία που θα πουλούν χωρίς καλά-καλά να χρειάζονται προσωπικό, αλλά και γονείς οι οποίοι θα αγοράζουν πτυχία χωρίς τα παιδιά τους να κοπιάζουν. Κι αν αναρωτιέται κανείς, αν αυτό είναι δυνατόν να συμβαίνει, πληροφορούμε ότι σήμερα υπάρχουν καταγεγραμμένα ιδιωτικά σχολεία που πουλούν παράνομους τίτλους σε ανύπαρκτους μαθητές. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι ήδη χιλιάδες παράνομοι τίτλοι σπουδών απονεμήθηκαν από ιδιωτικά ΤΕΕ σε όλη την Ελλάδα σε μαθητές οι οποίοι τα χρησιμοποίησαν για διορισμό στο δημόσιο και μάλιστα σε καίριες θέσεις (πχ, νοσηλευτικό προσωπικό)!

Τι προβλέπεται στην Ελλάδα και στον κόσμο

Στην Ελλάδα (όπως και στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ε.Ε.) το homeschooling δεν είναι νόμιμη εκπαιδευτική μέθοδος  για τους Έλληνες πολίτες, εκτός από ειδικές περιπτώσεις που υπάρχουν προβλήματα υγείας του παιδιού, είτε  αν οι γονείς (ένας ή και οι δύο) είναι αλλοδαποί και στη χώρα τους επιτρέπεται. Η νομοθεσία στη χώρα μας για την κατ’ οίκον εκπαίδευση (homeschooling) είναι σαφής.

Στο άρθρο 6 παρ. 4.γ. του Ν. 3699/2008 ορίζεται ότι: «Όταν η φοίτηση των μαθητών καθίσταται αδύνατη λόγω σοβαρών βραχυχρόνιων ή χρόνιων προβλημάτων που δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών δύναται να παρέχεται με διδασκαλία στο σπίτι».  Ωστόσο σε άλλες χώρες του κόσμου (Ρωσία, Βρετανία, Ν.Ζηλανδία, κα) και ιδίως στις ΗΠΑ η κατ’οίκον εκπαίδευση είναι νόμιμη και με τον τρόπο αυτόν διδάσκονται εκατομμμύρια παιδιά.

σχετικά άρθρα