Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Κοινωνικοποίηση, βασικά στοιχεία
"Μικρά" μαθήματα διδασκαλίας στην Κοινωνιολογία Γ΄ λυκείου, ανθρωπιστικών επιστημών, του Θεοδόση Γκελτή

«Η κοινωνικοποίηση είναι η διαδικασία εκείνη με την οποία το απροστάτευτο παιδί γίνεται βαθμιαία ένα αυτοσυνείδητο και πληροφορημένο πρόσωπο, το οποίο έχει αποκτήσει τις δεξιότητες που απαιτεί ο πολιτισμός στον οποίο γεννήθηκε. Η κοινωνικοποίηση δεν αποτελεί ένα είδος «κοινωνικού προγραμματισμού» κατά το οποίο το παιδί απορροφά παθητικά τις επιδράσεις τις οποίες συναντά. Ακόμα και το νεογέννητο που μόλις ήρθε στον κόσμο έχει ανάγκες ή απαιτήσεις που επηρεάζουν τη συμπεριφορά εκείνων που έχουν την ευθύνη της φροντίδας του: το παιδί είναι από την αρχή της ζωής του ένα ενεργό ον».

 

Antony Giddens, Κοινωνιολογία, Μετάφραση – Επιμέλεια: Δημήτρης Γ. Τσαούσης, εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2002, σελ. 76

 

Κεντρική έννοια στο τρίτο κεφάλαιο του σχολικού εγχειριδίου είναι η έννοια της «κοινωνικοποίησης». Πρόκειται για μια έννοια που χρησιμοποιείται συχνά στον καθημερινό λόγο, χωρίς όμως να υπάρχει συστηματικός στοχασμός πάνω στο ακριβές νόημά της.

 

Στο μάθημα της κοινωνιολογίας, όμως, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν σημαντικές πτυχές της: Είναι μια πολύπλοκη, αμφίδρομη, εξελικτική, δυναμική, δια βίου διαδικασία οικοδόμησης συλλογικής ταυτότητας, προϊόν – προφανώς - μη τυπικής μάθησης. Στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης το άτομο δεν είναι παθητικός δέκτης των μηνυμάτων που λαμβάνει και σε τελική ανάλυση κοινωνικοποιημένο θεωρείται το άτομο που μπορεί να ενταχτεί σε κοινωνικές ομάδες χωρίς να είναι υποχρεωμένο να εντάσσεται στις τυχόν υπέρμετρες απαιτήσεις.

Η κατανόηση αυτής της θεμελιώδους έννοιας από τα παιδιά έχει σημαντικό μορφωτικό αντίκτυπο, αφού τους παρέχει τις ευκαιρίες να αναστοχαστούν, να προβληματοποιήσουν και να φέρουν σε συνειδητό επίπεδο ορισμένες πυρηνικές αξίες που εσωτερίκευσαν μέσα από τη πολύπλοκη αυτή διαδικασία.

Δείτε επίσης: 

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Κοινωνιολογική φαντασία - Διαφορές κοινωνικής θεωρίας και καθημερινής θεωρητικής σκέψης

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Συνέπειες των πολέμων (βίντεο)

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Βιομηχανική επανάσταση (βίντεο)

Οι έμφυλες ταυτότητες στην εκπαίδευση και η κατάργηση της θεματικής εβδομάδας

Εδώ θα βρείτε περισσότερο υλικό του Θεοδόση Γκελτή, υποψήφιος διδάκτορας κοινωνικής ανθρωπολογίας και ιστορίας, εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Ευχές της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων για το Ρος Ασάνα
Το Ρος Ασάνα αποτελεί την έναρξη του νέου έτους για την εβραϊκή κοινότητα και συνδέεται με στοχασμό, αναστοχασμό και ανανέωση
Ευχές της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων για το Ρος Ασάνα
kremlin.jpg
Διπλωματική κρίση: H Ρωσία αρνείται τις κατηγορίες της Εσθονίας – Επαναβεβαιώνει τη θέση της για το παλαιστινιακό
Η Ρωσία κατηγορεί την Εσθονία για «fake news» σχετικά με εναέρια παραβίαση για να κλιμακώσει την ένταση
Διπλωματική κρίση: H Ρωσία αρνείται τις κατηγορίες της Εσθονίας – Επαναβεβαιώνει τη θέση της για το παλαιστινιακό
Τεχνητή Νοημοσύνη
Τεχνητή Νοημοσύνη: Προοπτικές και φόβοι
Η μεγάλη  πρόοδος της ανθρώπινης κοινωνίας τους δύο τελευταίους αιώνες,  στον τεχνικό  και στον πνευματικό τομέα,  συνοδεύεται πολλές φορές από μία...
Τεχνητή Νοημοσύνη: Προοπτικές και φόβοι