Η αβάσταχτη ελαφρότητα...
Γράφει η Ρεγγίνα Κασιμάτη

Πριν καλά-καλά καθήσει στην καρέκλα του, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ ανακοίνωσε αλλαγές που αφορούν στην εκπαίδευση. Δεν πρέπει πρώτα κάποιος να διερωτηθεί, να παρατηρήσει τι ακριβώς συμβαίνει πριν προβεί στην προαναγγελία αλλαγών; Γιατί τα σχολεία για παράδειγμα, δεν έχουν αρχές Δεκεμβρίου καθηγητές/τριες; Είναι ένα ερώτημα! Γιατί ενώ τοποθετούνται αναπληρωτές/τριες αρνούνται την τοποθέτηση; Είναι ένα άλλο ερώτημα. Ανταπεξέρχεται οικονομικά ένας αναπληρωτής  καθηγητής ζώντας στην περιφέρεια; Είναι επίσης ερώτημα! Άλλο απορίας άξιον είναι γιατί τα σχολεία δεν έχουν εξοπλιστεί με βιβλιοθήκες; Όπως επίσης γιατί δεν εξοπλίζονται οι σχολικές αίθουσες με σύγχρονα μέσα διδασκαλίας;

Παρατηρείται μετά από εθνικές εκλογές η ανάληψη του Υπουργείου Παιδείας να συνοδεύεται από πληθώρα προτάσεων για την πρόσβαση στα ΑΕΙ. Εξαγγελίες, προγράμματα, βιβλία, αναλυτικά... και αιχμή του δόρατος των αλλαγών: η προσβαση στα ΑΕΙ! Οι αλλαγές δεν ξεκινούν από την Γ’ Λυκείου. Εκεί πρέπει να καταλήγουν. Εκτός και αν οι επικαλούμενες αλλαγές  αφορούν αλλότριoυς σκοπούς.

Η αξιολόγηση από την άλλη, έτσι οπως ανασύρεται από το συρτάρι και σείεται πάνω από τα κεφάλια των εκπαιδευτικών μάλλον  τιμωρία θυμίζει δηλαδή δεν είναι πειστικό σε κανένα και καμμία εξ ημών ότι η αξιολόγηση γίνεται για να διορθωθούν τα κακώς κείμενα. Μάλλον η χρήση της αξιολόγησης γίνεται για να ενδυναμωθει το στερεότυπο ότι στο δημόσιο σχολείο δεν γίνεται δουλειά και πρέπει να βρεθούν τα θύματα εξιλασμού κατά μόνας ή κατά ειδικότητα. Mπορεί η αξιολόγηση να σώσει το πληγωμένο σώμα της εκπαίδευσης;

Κανείς δεν τρέφει αυταπάτες ότι οι αξιολογητές, οι σύμβουλοι, οι συντονιστές, οι πάρεδροι  (που εγκατέλειψαν την τάξη) μπορούν να εκφέρουν έναν λόγο διορθωτικό, θεραπευτικό ή ακόμη «επιμορφωτικό» γι αυτό που συμβαίνει στην σχολική τάξη. Η πληθώρα αυτών ζώντας μέσα στην περιρρέουσα ανυποληψία επιδίδονται στην περιφορά ενός στικακίου –ως άγιου δισκοπότηρου- στο οποίο έχουν ένα power point με διάφορα συμπιλήματα. Ρωτήστε τους εκπαιδευτικούς!

Το δεύτερο σημείο στο οποίο θέλω να αναφερθώ είναι η έκπληξη που προκαλεί, η ευκολία με την οποία πανεπιστημιακοί, οι οποίοι είχαν υπηρετήσει την εκπαίδευση όχι μόνο διδάσκοντας αλλά και ως υπουργοί  (βλ. τον υπουργό παιδείας το 2012), αποδομούν επιστημονικούς κλάδους και ρίχνουν το ανάθεμα σε επιστημονικά αντικείμενα έρευνας με τρομερή ευκολία!

Γράφει ο καθηγητής και υπουργός: «η κυριαρχία της κοινωνιολογίας, λαϊκίστικης και ιδεοληπτικής με το πρώτο ξεφύλλισμα τού υπάρχοντος βιβλίου». Έτσι αξιολογείτε ένα βιβλίο κύριε καθηγητά; Ξεφυλλίζοντας το; Η ιδεοληψία που ακριβώς έγκειται; Στη θεωρία των αναγκών όπως την διατύπωσαν οι λειτουργιστές; Στο νόμο των σταδίων του Α. Κοντ; Στον εξορθολογισμό του Βέμπερ και στην ταξινόμηση της κοινωνικής δράσης; Στην «ανομία» του Ντυρκέμ; Στην θεωρία της «κοινωνικής κατασκευής του νοήματος»; Στις θεωρίες της κοινωνικοποίησης και του κοινωνικού ελέγχου; Στις θεωρίες για τον ρόλο που επιτελεί ο μηχανισμός της εκπαίδευσης; Στη θεωρητική προσέγγιση της εργασίας και του φορντικού μοντέλου οργάνωσης της παραγωγής; Στο «κράτος» του Βέμπερ; Με μεγάλη ευκολία λοιπόν ακυρώνετε ένα αντικείμενο διδασκαλίας δείχνοντας μάλλον την δική σας ιδεοληψία. Καταλαβαίνω ότι στο πλαίσιο ένας άκρατου φιλελευθερισμού οι κοινωνικές ιδέες διώκονται ή χαρακτηρίζονται αβασάνιστα «λαϊκίστικες»!

 Και συνεχίζει ο καθηγητής-υπουργός: «Με τρόμο θα θυμούνται οι παλαιότεροι το βιβλίο τής Κοινωνιολογίας για τις Εισαγωγικές που δεν καταλάβαινε κανείς και που το αποστήθιζαν χειρότερα και από όποια λατινική μετάφραση κειμένων. Εξι ώρες Κοινωνιολογίας! Με ανύπαρκτο ακόμη βιβλίο… με ακατάρτιστους διδάσκοντες…».

Κύριε καθηγητά, κύριε υπουργέ, από που συνάγετε ότι οι διδάσκοντες είναι ακατάρτιστοι; Το βασίζετε κάπου; Ή αναμασώντας κοινοτοπίες και αναλήθειες του κοινου νου, συμμετέχετε στην περαιτέρω απαξίωση του δημόσιου σχολείου; Το βιβλίο κοινωνιολογίας (που έχει περάσει στην προφορική εκπαιδευτική ιστορία ώς «το βιβλίο του Φίλια»)  στο οποίο αναφέρεστε είχε γραφεί από πανεπιστημιακούς συναδέλφους σας και είχε αφεθεί στην τύχη χωρίς καμία παρέμβαση παρόλο που εκπαιδευτικοί πολλάκις είχαν επισημάνει στο πάλαι ποτέ Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, τα «σκοτεινά» σημεία.

Σε ό,τι αφορά στην αποστήθιση της ύλης θα γνωρίζετε  ότι είναι τραύμα που χαίνει στην εκπαίδευση και αφορά όλα τα θεωρητικά αντικείμενα μηδε εξαιρουμένης της Ιστορίας.

Από πού συνάγετε ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει βιβλίο ή όπως λέτε «το βιβλιο είναι ανύπαρκτο»; Να θυμίσω ότι το τρέχον βιβλίο της κοινωνιολογίας γράφτηκε το 2002, κυκλοφόρησε στα σχολεία το 2004 και αφέθηκε στην τύχη του. Κανείς δεν ασχολήθηκε έκτοτε παρά τις οχλήσεις μας. Στην παρούσα φάση όσοι διατυπώνουν ενστάσεις για το βιβλίο είναι εκ του πονηρού αφού βρισκόμαστε προ των πανελληνίων εξετάσεων. Ας τελειώσουν οι πανελλήνιες εξετάσεις και τοποθετηθείτε! Αν θέλετε να μιλήσετε για την δευτεροβάθμια να μιλήσετε αλλά όχι υπό το πρίσμα της συντεχνιακής ιδιοτέλειας: μέσα τα λατινικά –έξω η κοινωνιολογία για να αυξηθούν οι διδακτικές ώρες κάποιων  συναδέλφων! Ενημερωθείτε για τα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων της Δ. Ευρώπης και υποδείξατε ένα από το οποίο λείπουν οι Κοινωνικές Επιστήμες.

Και τέλος να πω ότι το ΙΕΠ θα συναινέσει εκ νέου σε μεταρρύθμιση ή «μεταρρύθμιση»; Γιατί καλά καλά δεν έχει στεγνώσει το μελάνι της προηγούμενης συναίνεσης. Εκτός και αν το δόγμα που διατρέχει το ΙΕΠ είναι ό,τι μας υπαγορεύει το Υπουργείο εμείς το διεκπεραιώνουμε. Αλήθεια ποιός νοιάζεται για τους μαθητές και τις μαθήτριες;

σχετικά άρθρα

Έκτακτη συνεδρίαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον κοροναϊό
Έκτακτη συνεδρίαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον κοροναϊό
Ο νέος κοροναϊός έχει εξαπλωθεί σε περισσότερες κινεζικές πόλεις, ενώ κρούσματα εκδηλώθηκαν σε άλλες τρεις ασιατικές χώρες
Έκτακτη συνεδρίαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον κοροναϊό
Αγροτικά μπλόκα και κινητοποιήσεις στη Θεσσαλία τη Δευτέρα
Αγροτικά μπλόκα και κινητοποιήσεις στη Θεσσαλία τη Δευτέρα
Μπλόκα σε εθνικές οδούς και συλλαλητήρια για το κόστος παραγωγής, τις τιμές των αγροτικών προϊόντων, τα φάρμακα, τα λιπάσματα και ΕΛΓΑ
Αγροτικά μπλόκα και κινητοποιήσεις στη Θεσσαλία τη Δευτέρα