Συνάντηση Κεραμέως - Φίλη για τις αλλαγές στα ΑΕΙ: Προσπάθεια διαλόγου παρά τις διαφορές
Με τη συνάντηση της υπουργού Παιδείας και του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ εγκαινιάζεται σήμερα ο κύκλος επαφών για τις αλλαγές στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Της Χρύσας Βαϊνανίδη

Με φόντο τα πυρά που έχει εξαπολύσει η αξιωματική αντιπολίτευση για τη στάση της Νίκης Κεραμέως τόσο ως προς τη μη σύγκληση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τις αλλαγές που ήδη έχουν ψηφιστεί, όσο και για το «ανιστόρητο» - όπως το χαρακτηρίζουν από τον ΣΥΡΙΖΑ- μήνυμα της 28ης Οκτωβρίου, στη σημερινή συνάντηση θα γίνει μια απόπειρα να εκκινήσει ένας διάλογος για τα ζητήματα της εκπαίδευσης.

Ο νέος νόμος πλαίσιο για τα ΑΕΙ αναμένεται να ψηφιστεί έως το τέλος του έτους. Ωστόσο ήδη έχουν προκληθεί σφοδρές αντιδράσεις με τους φοιτητικούς συλλόγους να προχωρούν σε κινητοποιήσεις, ενώ δεκάδες είναι μέχρι σήμερα οι καταλήψεις σε σχολές της χώρας.

Στη συνάντηση θα βρίσκονται παρόντες η αναπληρώτρια τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη, ο πρώην γενικός γραμματέας Γιώργος Αγγελόπουλος και ο πρώην διευθυντής του γραφείου της πρώην υφυπουργού Παιδείας, Στέργιος Νταής.

Δίνοντας το στίγμα των προθέσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης ενόψει της συνάντηση με την υπουργός, ο Νίκος Φίλης είχε δηλώσει σε συνέντευξή του: 

«Ο διάλογος για την Παιδεία είναι αναγκαίος όπως και η αναζήτηση συναινέσεων, παρά τις διαφορετικές αφετηρίες των κομμάτων. Ο θεσμικός χώρος του είναι η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, την οποία όμως παρακάμπτει η κυβέρνηση, την ώρα που προωθεί προβληματικές διατάξεις για την Παιδεία σε άσχετα νομοσχέδια. (...) Θεωρούμε αναγκαίο ο διάλογος να επιδιώκει την αναβάθμιση και τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας εκπαίδευσης ως κοινωνικού αγαθού. Υποστηρίζουμε τις πολιτικές που ακολουθήσαμε ως κυβέρνηση, είμαστε όμως έτοιμοι να συζητήσουμε αλλαγές, υπό την καθοριστική προϋπόθεση ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω η δημόσια εκπαίδευση.  

Ως κυβέρνηση, πετύχαμε να ανοίξουν τα σχολεία στην ώρα τους με εκπαιδευτικούς και βιβλία και να αυξηθεί η κρατική επιχορήγηση. Καθιερώσαμε, επίσης, σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο σε ορισμένες πλευρές του υπονομεύεται από την κυβέρνηση. Γιατί καταργήθηκαν πριν εφαρμοστούν τα διετή πανεπιστημιακά προγράμματα τεχνικής εκπαίδευσης; Γιατί καταργήθηκαν οι σχολές ελεύθερης πρόσβασης; Γιατί επανέρχεται η βάση του δέκα; Πρόκειται για κινήσεις που κλείνουν δομές της δημόσιας εκπαίδευσης και στέλνουν χιλιάδες αποφοίτους του Λυκείου ως πελάτες στα διάφορα ιδιωτικά ΙΕΚ ή στα λεγόμενα κολέγια, ακόμα και με τη…βάση του μηδέν» είπε.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθούν οι συναντήσεις της ηγεσίας του υπουργείου με τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα. 

Ακολουθεί η επιστολή των υπουργών Κεραμέως - Διγαλάκη προς τους τομεάρχες Παιδείας των πολιτικών κομμάτων:

Ευχαριστούμε θερμά όσους από εσάς ανταποκριθήκατε άμεσα στην πρόσκλησή μας στην έναρξη ενός διαρκούς διαλόγου για την Παιδεία, ορίζοντας τις διμερείς συναντήσεις εντός των επόμενων ημερών.

Προσκαλούμε εκ νέου και τους υπόλοιπους εκπροσώπους των τομέων Παιδείας των κομμάτων της Αντιπολίτευσης να προσέλθουν στο τραπέζι του διαλόγου, καθώς η Παιδεία μπορεί και πρέπει να αποτελέσει πεδίο συνεννοήσεων και συναινέσεων.

Ενός διαλόγου που προηγείται και συμπληρώνει τον διάλογο που θα διεξαχθεί στη Βουλή, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες κοινοβουλευτικές διαδικασίες.

Όπως προαναφέρθηκε στην προηγούμενη επιστολή μας, καθώς πρόθεσή μας είναι τους επόμενους μήνες να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, στόχος μας είναι αυτή να αποτελέσει κεντρικό πλαίσιο συζήτησης, κατά την εκκίνηση του μεταξύ μας διαλόγου. Συγκεκριμένα, στις προτάσεις μας συμπεριλαμβάνονται τα παρακάτω:

  1. Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης

-  Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου (εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων).

-  Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου, απαραίτητα για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο στα Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου.

-   Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).

  1. Οικονομική Διαχείριση & Προσέλκυση Επιπλέον Πόρων

2.1 Κρατική Χρηματοδότηση

-   Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ίδρυμα. Σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης.

-  Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός.

2.2 Πρόσθετοι Πόροι

-  Ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας Πανεπιστημίων.

-  Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων κανόνων, διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και επιστημονικών ιδεών κ.αλ.).

-  Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων.

-  Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές.

  1. Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Ποιότητας

-  Αναβάθμιση και ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

-   Θέσπιση νέου κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων εν γένει, καθώς και για τη διαμόρφωση εφεξής του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, ιδίως με τη θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών και κριτηρίων και την πρόβλεψη προηγούμενης σχετικής τεκμηρίωσης.

-  Ενίσχυση του θεσμού της αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών.

  1. Προγράμματα Σπουδών

-  Διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.

- Απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών.

- Ενίσχυση των θερινών/χειμερινών προγραμμάτων.

- Καθιέρωση ενός εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.

- Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ’ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

- Ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.

-  Καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών (πλην ορισμένων εξαιρέσεων).

  1. Λοιπά Θέματα

-  Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος των Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού εισακτέων.

-  Ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα και προτεινόμενες δράσεις για την επίλυση προβλημάτων (διοικητικής φύσης ή άλλης) που δημιουργήθηκαν από την πρόσφατη ενοποίηση των πρώην Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

-  Θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών.

Ανταποκρινόμενοι και στις προτροπές κομμάτων της αντιπολίτευσης, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι, εφόσον το κρίνετε σκόπιμο, είμαστε στη διάθεσή σας να συζητήσουμε και πέρα από το ανωτέρω πλαίσιο, ευρύτερα θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας. Αναμένοντας τον εποικοδομητικό μας διάλογο.

Φίλης - Τζούφη προς Κεραμέως: Θα προσέλθουμε στο διάλογο, πιστοί στις αρχές μας για την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης

Με ανοιχτή επιστολή τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης και Μερόπη Τζούφη παρουσιάζουν τις θέσεις τους ως προς τις επερχόμενες αλλαγές που προωθεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, συνεργάτες του πρώην υπουργού Παιδείας έχουν ήδη επικοινωνήσει με το γραφείο της Νίκης Κεραμέως ζητώντας να οριστεί διμερής συνάντηση εντός των επόμενων ημερών. 

«Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στοχεύει διαχρονικά στην περαιτέρω στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης ως κοινωνικού αγαθού, ενισχύοντάς τη σε όλα τα επίπεδα: ακαδημαϊκά, θεσμικά, οικονομικά. Στον αντίποδα, η ΝΔ ενισχύει την ιδιωτικοποίησή της» αναφέρουν στην επιστολή τους οι τομεάρχες Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, προσθέτοντας πως οι ρυθμίσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας διέπονται από αυταρχικές και αντιεκπαιδευτικές πολιτικές.

Ακολουθεί αναλυτικά η επιστολή:

Οι ρυθμίσεις και οι εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων στις πρώτες 100 ημέρες της Κυβέρνησης ΝΔ, βρίθει αυταρχικών και αντι-εκπαιδευτικών πολιτικών. Πιο συγκεκριμένα:

  • η κατάργηση του Πανεπιστημιακού Ασύλου,
  • η απόσπαση της Έρευνας από την Ανώτατη Εκπαίδευση,
  • η αναστολή των Διετών Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στα ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ,
  • η κατάργηση των Τμημάτων Ελεύθερης Πρόσβασης,
  • οι διαγραφές φοιτητών και η μείωση του αριθμού των εισακτέων,
  • η κατάργηση της Νομικής Σχολής στην Πάτρα,
  • η απρεπής συμπεριφορά και η επίθεση προς τους τομεάρχες Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, φανερώνουν μια προβληματική και α-λα-καρτ προσέγγιση της διαβουλευτικής δημοκρατίας και υπονομεύουν την ανάγκη διαλόγου και συνεννόησης που επικαλείται ρητορικά και επικοινωνιακά η Υπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων.

Η κα Κεραμέως συνεχίζει να θεσπίζει μια σειρά από προβληματικές διατάξεις για την Παιδεία σε νομοσχέδια άλλων Υπουργείων και χωρίς να συγκαλεί τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Για μια ακόμη φορά, ζητούμε την άμεση σύγκληση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και ενδελεχή συζήτηση.

Ταυτόχρονα, προκειμένου να αφαιρεθεί κάθε πρόσχημα, δηλώνουμε πως θα προσέλθουμε στο διάλογο, έτοιμοι να υπερασπιστούμε τις αρχές μας και το σημαντικό έργο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στην Ανώτατη Εκπαίδευση και την Έρευνα. Είμαστε επίσης διατεθειμένοι να συζητήσουμε επί των θέσεων άλλων πολιτικών δυνάμεων, καθώς και επί των απόψεων που διατυπώνονται εντός της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, με στόχο την εξεύρεση συναινέσεων.

Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στοχεύει διαχρονικά στην περαιτέρω στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης ως κοινωνικού αγαθού, ενισχύοντάς τη σε όλα τα επίπεδα: ακαδημαϊκά, θεσμικά, οικονομικά. Στον αντίποδα, η ΝΔ ενισχύει την ιδιωτικοποίησή της, υποστηρίζει αποτυχημένους θεσμούς ετεροδιοίκησης, «κλείνει την πόρτα» σε χιλιάδες νέους, προτίθεται να διαγράψει φοιτητές και να συρρικνώσει τα ΑΕΙ και την Έρευνα.

Η συμμετοχή μας στον διάλογο συνεπάγεται και τη συζήτηση νέων θεμάτων που μπορεί να προκύψουν αλλά και την επανεκτίμηση ρυθμίσεων του παρελθόντος, υπό την αυστηρή προϋπόθεση, η όποια αποτίμηση να γίνει με αμιγώς ακαδημαϊκά κριτήρια, τα οποία θα ενισχύουν τη δημοκρατική λειτουργία του Δημόσιου Πανεπιστημίου, ενός από τους βασικότερους δημόσιους θεσμούς της χώρας μας.

1. Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης

Το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων εκπηγάζει από μια βαθιά και πλούσια ιστορική παράδοση, στη διαδρομή της οποίας έχει δοκιμαστεί και επιβεβαιωθεί ποικιλοτρόπως η αυταξία του. Παράλληλα, έχει περιβληθεί και με τη συνταγματική περιωπή που το αρμόζει. Σε ό,τι αφορά στις ακαδημαϊκές υποθέσεις, ο έλεγχος και η λογοδοσία γίνονται εντός των πανεπιστημιακών οργάνων, όπως επιβάλλει το αυτοδιοίκητο. Σε ό,τι αφορά ζητήματα οικονομικής διαχείρισης, διενεργείται περαιτέρω έλεγχος από το Υπουργείο, ως εποπτεύουσα αρχή και όπως ορίζει το Σύνταγμα.

Η κα Κεραμέως, με επιστολή της στα Πανεπιστήμια προσπάθησε να νεκραναστήσει τα αποτυχημένα Συμβούλια Ιδρύματος στη προσπάθεια της να εγκαθιδρύσει δομές ετεροδιοίκησης. Η θέση αυτή αποσύρθηκε από την επιστολή προς τους τομεάρχες Παιδείας, ωστόσο, η αναζήτηση «αντίβαρων» είναι άκρως ανησυχητική και προβληματική.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η χρήση του όρου «αυτονομία των Ιδρυμάτων» είναι άκριτη και εξόφθαλμα εσφαλμένη· τα Πανεπιστήμια είναι αυτοδιοικούμενα και δε θα απεμπολήσουν την ιστορικά εδραιωμένη ιδιοπροσωπία τους χάριν μιας νοηματικά αόριστης, νομικά ανεδαφικής και πολιτικά ολισθηρής «αυτονομίας», η οποία προετοιμάζει το έδαφος για την απόσυρση του Κράτους από τις υποχρεώσεις του και τη μείωση της χρηματοδότησης.

Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τα Όργανα Διοίκησης, που ψηφίστηκε το 2017, έχει ήδη αποδειχθεί λειτουργικό. Σε κάθε περίπτωση, πριν από την αμφισβήτηση του πλαισίου θα πρέπει να προηγηθεί η αποτίμησή του από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Η εκλογή Αντιπρυτάνεων ξεχωριστά από τους Πρυτάνεις δυνάμωσε τον πλουραλισμό και τη συλλογικότητα, τα Πρυτανικά Συμβούλια δεν είναι πλέον ενός ανδρός αρχή και, αντίθετα με τις τότε Κασσάνδρες, λειτουργεί δημιουργικά και αποτελεσματικά. Οι προτάσεις της κα Κεραμέως μαρτυρούν το εμφανές: δεν εμπιστεύεται να ορίζουν οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι την πορεία των ΑΕΙ.

2. Οικονομική Διαχείριση & Προσέλκυση Επιπλέον Πόρων

Βασική μας θέση είναι η αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων. Ωστόσο, η σύνδεση της αξιολόγησης με την χρηματοδότηση, όπως εφαρμόστηκε σε μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, αποδείχτηκε αναποτελεσματική και ατόνησε. Ειδικότερα στην Ελλάδα, όπου τα Πανεπιστήμια δεν έχουν υψηλούς δείκτες στις αξιολογήσεις - κυρίως λόγω υποστελέχωσης και έλλειψης υποδομών - αντί να ενισχύονται, θα τιμωρούνται. Έτσι, καταστρατηγείται ο βασικός στόχος της αξιολόγησης που είναι ο εντοπισμός των αδυναμιών και η θεραπεία τους από την Πολιτεία και τα ιδρύματα.

Επιπρόσθετα, η δυνατότητα ίδρυσης ΝΠΙΔ, επιχειρήσεων έντασης γνώσης, αξιοποίησης ΣΔΙΤ και αναμόρφωσης του κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές, φαντάζουν δελεαστικές αλλά υποκρύπτουν την έμμεση ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ. Πιο συγκεκριμένα, η ίδρυση ΝΠΙΔ θα σημάνει την πολύπλευρη αποκοπή του πανεπιστημίου από τα ερευνητικά του αποτελέσματα, καθώς και τη διαχείριση της έρευνας με καθαρά οικονομικίστικη αντίληψη. Το όποιο άνοιγμα των Πανεπιστημίων σε τέτοιες δράσεις θα πρέπει να γίνεται με όρους ενίσχυσης της ελεύθερης έρευνας και σε συνθήκες πλήρους διαφάνειας, λογοδοσίας, χωρίς να διακυβεύονται η ακαδημαϊκότητα, ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας τους.

3. Αξιολόγηση και πιστοποίηση της ποιότητας

Η αξιολόγηση όπως πραγματοποιήθηκε μέσω της ΑΔΙΠ τα τελευταία χρόνια, σε επίπεδο ιδρύματος και σε επίπεδο προγραμμάτων σπουδών, αποτέλεσε μία προβληματική διαδικασία με υψηλό διοικητικό φόρτο και λίγα ανταποδοτικά οφέλη για τα ΑΕΙ. Χρειάζεται μελέτη των νέων τάσεων στην εμπέδωση κουλτούρας ποιότητας αντί της εφαρμογής ομοιόμορφων συνταγών που έχουν εγκαταλειφθεί διεθνώς.

4. Προγράμματα σπουδών και λοιπά θέματα

Η διαφημιζόμενη από τη ΝΔ «ευελιξία», «αυτονομία» και «απελευθέρωση» των ΑΕΙ συνιστά εγκατάλειψη της υποχρέωσης υποστήριξης τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η εμμέσως προτεινόμενη «απελευθέρωση» του υπάρχοντος πλαισίου των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ). Η θεσμοθέτηση υποχρέωσης παροχής υποτροφίας στο 30% των φοιτητών για οικονομικούς λόγους, η θέσπιση ορίου στις αμοιβές μελών ΔΕΠ από ΠΜΣ, ώστε να υπάρχει ισορροπία μεταξύ διδασκαλίας σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά, η ενίσχυση νέων επιστημόνων ώστε να διδάσκουν στα ΠΜΣ είναι κατακτήσεις εξορθολογισμού και χρειάζονται  ενίσχυση, όπως και η κρατική χρηματοδότηση των ΠΜΣ χωρίς δίδακτρα. Το επιχείρημα που διακινούταν το 2017 ότι με το εισαγόμενο θεσμικό πλαίσιο τα ΠΜΣ θα «κατέρρεαν» διαψεύστηκε: ο αριθμός των ΠΜΣ αυξήθηκε!

Προφανώς χωρούν βελτιώσεις στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, όπως η ενίσχυση της πρακτικής άσκησης, ο εξορθολογισμός της κατανομής της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων με βάση τις ανάγκες και τον προγραμματισμό τους, η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών των Ιδρυμάτων, η βελτίωση της σίτισης και της στέγασης των φοιτητών. Για αυτά η Κυβέρνηση της ΝΔ σιωπά.

Εκεί όμως που η ταξική της στόχευση γίνεται ξεκάθαρη είναι η πρόταση θέσπισης ανώτατου ορίου φοίτησης (το περίφημο «ν+2», το οποίο δεν υπάρχει πλέον στην επιστολή της κας Κεραμέως), ο ορισμός κατώτατης βάσης εισαγωγής και ο δραστικός περιορισμός εισακτέων. Όλοι γνωρίζουν ότι οι φοιτητές που ξεπέρασαν ένα όριο ετών σπουδών ουδόλως επιβαρύνουν το δημόσιο. Δεν λαμβάνουν συγγράμματα, δεν έχουν φοιτητικό πάσο, δεν δικαιούνται σίτιση. Η διαγραφή όσων έχουν καθυστερήσει, συχνά για οικονομικούς λόγους, απλά στέλνει στον Καιάδα όσους «δεν μπορούν». Το δικαίωμα της φοίτησης μέχρι τη λήψη του πτυχίου δεν είναι μια ελληνική «κακή» παγκόσμια πρωτοτυπία, απαντάται σε χώρες με υψηλή ποιότητα στην ανώτατη εκπαίδευση όπως η Γερμανία και η Φινλανδία. Σε αυτό που πρέπει να εργαστούν η πολιτεία και τα ιδρύματα είναι η υποστήριξη των φοιτητών ώστε να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.

Η θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής ή και ειδικής ανά Τμήμα βάσης, προφανώς δεν έχει στόχο να θεραπεύσει προβλήματα αλλά να αποδυναμώσει τα περιφερειακά ιδρύματα και τα Τμήματα χαμηλής ζήτησης και όχι «χαμηλού κύρους», όπως τα αποκαλεί η κα Κεραμέως. Η χαμηλή ζήτηση ενός Τμήματος μπορεί να οφείλεται σε πολλούς λόγους πέρα από την ποιότητά του (τόπος, αντικείμενο σπουδών, χρόνια λειτουργίας). Το ακαδημαϊκό αποτύπωμα ενός Τμήματος δεν κρίνεται μόνο από τη βάση εισαγωγής αλλά από την έρευνα που παράγει και τη γνώση που μεταδίδει. Η βάση εισαγωγής είναι η κορυφή του παγόβουνου, μια δήθεν λύση όταν δεν υπάρχουν σοβαρές προτάσεις για την αναβάθμιση του Λυκείου και την προσφορά σπουδών υψηλού επιπέδου στα ΑΕΙ.

Αυτές οι λύσεις απαιτούν συνεχή δέσμευση της πολιτείας στη χρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας, με μόνιμους διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες αντίθετα με τις καθυστερήσεις και το πάγωμα διορισμών που υλοποιεί η παρούσα Κυβέρνηση. Αλλιώς, θα οδηγηθούμε, πέραν του ανταγωνισμού μεταξύ Τμημάτων ώστε να φανούν ότι είναι «υψηλότερου κύρους», στη βίαιη δημιουργία πελατείας για τα ιδιωτικά κολλέγια, των οποίων η ενίσχυση φαίνεται πως είναι από τα πρωταρχικά «καθήκοντα» της νέας Κυβέρνησης.

σχετικά άρθρα

«Αδιανόητη Επιχείρηση»: Όταν ο Τσώρτσιλ σχεδίαζε επίθεση στη Σοβιετική Ένωση
«Αδιανόητη Επιχείρηση»: Όταν ο Τσώρτσιλ σχεδίαζε επίθεση στη Σοβιετική Ένωση
Μετά τα έξι χρόνια του πιο καταστροφικού πολέμου στην ιστορία της ανθρωπότητας, το Λονδίνο σκόπευε να συνεχίσει τον πόλεμο αυτή τη φορά εναντίον μια...
«Αδιανόητη Επιχείρηση»: Όταν ο Τσώρτσιλ σχεδίαζε επίθεση στη Σοβιετική Ένωση