Της Χρύσας Βαϊνανίδη
Να ζητήσει δημόσια συγγνώμη. Συγγνώμη, επειδή μίλησε στους μαθητές της για την ανθρωπιά, την αγάπη και το ίσο δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής ή θρησκείας. Επειδή επιχείρησε να καθησυχάσει τα παιδιά που φοβόντουσαν ότι θα «κολλήσουν αρρώστιες» ενόψει της ένταξης των προσφυγόπουλων σε απογευματινά τμήματα (ΔΥΕΠ) στο σχολείο.
Να ζητήσει συγγνώμη επειδή είναι παιδαγωγός. Αυτό ζητά ουσιαστικά από την αναπληρώτρια εκπαιδευτικό Σοφία Κατζάνη ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων στο Άνω Βαθύ της Σάμου εάν θέλει να αποσυρθεί η αγωγή αποζημίωσης ύψους 50.000 ευρώ και η μήνυση που κατέθεσε εναντίον της, με την κατηγορία ότι τους αποκάλεσε «ρατσιστές» προσβάλλοντας «την τιμή και την υπόληψή» τους, ενώ η ίδια αρνείται την κατηγορία.
«Πάνω από όλα είμαστε παιδαγωγοί»
«Όλα γίνονται για κάποιο λόγο. Το πιστεύω αυτό βαθιά στη ζωή μου. Νιώθω ότι αυτή η υπόθεση στη Σάμο δεν αφορά τελικά μόνο εμένα, αλλά όλους τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να ασκήσουν το επάγγελμά τους χωρίς εκφοβισμούς και απειλές. Δεν γίνεται ένας εκπαιδευτικός να φοβάται. Να απειλείται επειδή μίλησε στα παιδιά για ανθρωπιά, για αγάπη και για το ίσο δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση. Ίσως με αυτό τον τρόπο να αναδεικνύονται και άλλες τέτοιες περιπτώσεις που δεν μαθαίνουμε ποτέ, όπως στη Χίο ή την Κω» αναφέρει στο alfavita.gr η Σοφία Κατζάνη, που είχε τοποθετηθεί ως αναπληρώτρια παράλληλης στήριξης στο δημοτικό σχολείο Άνω Βαθέος Σάμου.
«Πάνω από όλα είμαστε παιδαγωγοί», τονίζει.«Και ως παιδαγωγοί οφείλουμε να μιλάμε στους μαθητές μας για το σεβασμό απέναντι σε όλους τους ανθρώπους και την ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών στα σχολεία, σύμφωνα με τα όσα ορίζουν τα αναλυτικά προγράμματα, οι νόμοι και οι διεθνείς συνθήκες».
Ο σπόρος του διχασμού
Όλα ξεκίνησαν στις 27 Φεβρουαρίου. Εν ώρα μαθήματος, ο διευθυντής του σχολείου κάλεσε την ίδια και τη δασκάλα της τάξης στο γραφείο του. Εκεί τις περίμεναν ενοχλημένοι και εξαγριωμένοι οι γονείς των μαθητών επειδή την προηγούμενη ημέρα οι δασκάλες επιχείρησαν να καθησυχάσουν τα παιδιά που εξέφραζαν απορίες και προβληματισμούς σχετικά με τη λειτουργία απογευματινού τμήματος για τα προσφυγόπουλα στο σχολείο την επόμενη εβδομάδα.
«Οι μαθητές φοβόντουσαν ότι θα κολλήσουν αρρώστιες αγγίζοντας τα ίδια θρανία και αν κάθονταν στις ίδιες καρέκλες. Έπρεπε να τα καθησυχάσουμε. Αυτός είναι ο ρόλος μας. Ωστόσο οι γονείς με κατηγόρησαν ότι τα αναστάτωσα» αναφέρει η Σοφία Κατζάνη, προσθέτοντας πως η συμπεριφορά του γονέων ήταν άκρως επιθετική.
Δέχθηκε, μάλιστα, συστάσεις για το πώς θα «πρέπει» να υλοποιεί το εκπαιδευτικό της έργο, το οποίο θα «έπρεπε» να περιοριστεί στα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, της Ιστορίας και των Μαθηματικών. Και φυσικά να μην ξανασυζητήσει με τα παιδιά θέματα… κοινωνικού περιεχομένου, όπως το συγκεκριμένο.
«Μας είπε ρατσιστές»
Τρεις μήνες μετά το περιστατικό και δύο ημέρες πριν τη λήξη του σχολικού έτους γίνεται γνωστό ότι ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων είχε καταθέσει αγωγή και μήνυση εναντίον της. Η ανακοίνωση του Συλλόγου Γονέων αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
«Πριν την έναρξη της πρωινής προσευχής η δασκάλα προσέγγισε τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης και άρχισε να τους μιλά για το ρατσισμό και ότι πρέπει να υποδεχθούν τα προσφυγόπουλα στο σχολείο με αγκαλιές και ότι ακούν από τους γονείς τους είναι ανακρίβειες. Η συζήτηση συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια του μαθήματος παρουσία και της εκπαιδευτικού του τμήματος. Οι δύο εκπαιδευτικοί εστίασαν στις “ξενοφοβικές αντιδράσεις των γονιών” απέναντι στους πρόσφυγες και ότι οφείλουν οι μαθητές του σχολείου να υποδεχθούν τα προσφυγόπουλα με ζωγραφιές και να μην πιστεύουν όσα τους λένε οι γονείς τους».
Ισχυρίζονται επίσης ότι ο διευθυντής του σχολείου κάλεσε τις δύο εκπαιδευτικούς στο γραφείο του επειδή οι ίδιοι «δεν είχαν ακόμα ενημερώσει τα παιδιά για τα ΔΥΕΠ, αφού δεν γνώριζαν πότε θα ξεκινήσει το πρόγραμμα και δημιουργήθηκε αναστάτωση». Στην ίδια βέβαια ανακοίνωση αναφέρουν ότι δύο ημέρες πριν είχε προηγηθεί συνέλευση του Συλλόγου παρουσία του διευθυντή με σκοπό να τους «ενημερώσει για τις εξελίξεις των ΔΥΕΠ».
Δυστυχώς για ορισμένους γονείς, η πραγματικότητα μιλά από μόνη της:
Το «λουκέτο» της απανθρωπιάς που επέβαλλαν στο σχολείο του Άνω Βαθέος με την πολυήμερη αποχή των παιδιών τους από τα μαθήματα (η οποία σημειωτέον έληξε μετά από παρέμβαση εισαγγελέα), οι εξαγριωμένες συνελεύσεις κατά τις οποίες εξαπέλυαν μύδρους κατά της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων στα δημόσια σχολεία, το πανό έξω από το σχολείο «να μην μετατραπεί το σχολείο σε άσυλο», η συμμετοχή ορισμένων γονέων σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την Περιφερειακή Ενότητα της Σάμου προκειμένου να μπλοκάρουν το διαγωνισμό για τη μεταφορά των προσφυγόπουλων στα σχολεία, είναι ενδεικτικές της προσπάθειάς τους να διχάσουν την τοπική κοινωνία, να τη δηλητηριάσουν με φόβο και να εγκαθιδρύσουν ένα κλίμα τρομοκρατίας.
Γκετοποίηση: Δύο διαφορετικοί κόσμοι σε ένα σχολείο
Την ίδια ώρα, με πρόσχημα την ασφάλεια και τα ζητήματα υγιεινής, επιδόθηκαν σε ένα άκρως διχαστικό παραλήρημα: τι κι αν τα παιδιά ήταν εμβολιασμένα όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, τι κι αν τα προσφυγόπουλα παρακολουθούσαν μαθήματα το απόγευμα, εκείνοι διεκδικούσαν τη φοίτησή τους μακριά από τις σχολικές μονάδες και μακριά από τα βλέμματα των παιδιών τους διότι -σύμφωνα με τους ίδιους- η εκπαίδευση των προσφυγόπουλων δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος των δικαιωμάτων των Ελλήνων μαθητών και της δημόσιας υγείας του νησιού.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως εξηγεί η εκπαιδευτικός, το διάλειμμα των Ελλήνων μαθητών στο ολοήμερο και των προσφυγόπουλων γινόταν σε ξεχωριστά προαύλια, ενώ υπήρχαν ξεχωριστές τουαλέτες και ξεχωριστά θρανία.
Ερωτηματικά για τη στάση του διευθυντή
Δεδομένης της κατάστασης που επικρατούσε στο σχολείο, εγείρονται σοβαροί προβληματισμοί για τη στάση του διευθυντή και για τους χειρισμούς του σχετικά με την υπόθεση. Σύμφωνα με κατοίκους και εκπαιδευτικούς του νησιού, ο διευθυντής φαίνεται ότι διατηρούσε μια στάση «ανοχής» (sic) απέναντι στις αντιδράσεις των γονέων, ενώ προκαλεί εντύπωση ότι την πρώτη ημέρα υποδοχής των προσφυγόπουλων και την πρώτη εβδομάδα έναρξης της λειτουργίας της ΔΥΕΠ, (η οποία συμπίπτει με την έναρξη της αποχής των παιδιών από τα μαθήματα) ο διευθυντής -συμπτωματικά- απουσίαζε με αναρρωτική άδεια από το σχολείο...
«Βγήκα πιο δυνατή»
Μέσα σε αυτό το εχθρικό κλίμα, οι τελευταίοι τρεις μήνες ήταν εξαιρετικά δύσκολοι για την Σοφία Κατζάνη. «Πέρασα πολύ δύσκολα, αλλά νιώθω ότι βγήκα δυναμωμένη μέσα από όλο αυτό» μας λέει. «Νιώθω ευλογημένη γιατί εισέπραξα και εισπράττω ένα μεγάλο κύμα συμπαράστασης και υποστήριξης».
«Ο κλάδος μας πρέπει να θωρακιστεί από αυθαίρετες και παράνομες πρακτικές μελών συλλόγων γονέων και κηδεμόνων που επιθυμούν με ταπεινά κίνητρα, που παραβιάζουν τα διεθνώς κατοχυρωμένα δικαιώματα των παιδιών, να παρεισφρύσουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και να διαμορφώσουν σύμφωνα με τις απόψεις τους την εφαρμογή του δικαιώματος στην εκπαίδευση στην Ελλάδα».
«Να μην φοβούνται οι εκπαιδευτικοί, να μην τρομοκρατούνται. Αυτό είναι το μήνυμά μου προς όλους τους συναδέλφους. Να μην σταματούν πότε να διεκδικούν να είναι παιδαγωγοί» καταλήγει.
*Στο πλευρό της εκπαιδευτικού έχουν σταθεί με ψηφίσματα και ανακοινώσεις τους η ΔΟΕ αλλά και δεκάδες σύλλογοι εκπαιδευτικών και γονέων από όλη την Ελλάδα
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη