Μία εκπαιδευτικός γράφει στον Κ. Γαβρόγλου για το νέο σύστημα Μοριοδότησης και Διορισμού
Ανοιχτή επιστολή της Ουρανίας Γ. Χάτσιου που έλαβε και δημοσιεύει το alfavita.gr

Αγαπητέ κύριε Γαβρόγλου,

Ονομάζομαι Ουρανία Χάτσιου. Είμαι αριστούχος απόφοιτος Αγγλικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ., κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος (αναγνωρισμένα από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), κάτοχος πτυχίου ECDL, σύντομα κάτοχος πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίου ΑΕΙ 400 ωρών στην Οργάνωση & Διοίκηση της Εκπαίδευσης, με οκταετή διδακτική προϋπηρεσία σε ΑΕΙ (επτά χρόνια σε Παν/μιο της Μ. Βρετανίας και ένα χρόνο σε ελληνικό Παν/μιο), τριετή διδακτική προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα (κέντρα ξένων γλωσσών και ιδιωτικό σχολείο), και μία ελάχιστη προϋπηρεσία σε ελληνικό δημόσιο σχολείο ως ωρομίσθια (καθώς έφυγα για τις σπουδές μου στο εξωτερικό πολύ σύντομα μετά την αποφοίτησή μου. Τονίζω εδώ πως τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο εξωτερικό τις έφερα εις πέρας ως κάτοχος δύο υποτροφιών από την Ελλάδα, δύο ερευνητικών υποτροφιών από το Βρετανικό Παν/μιο όπου φοιτούσα, και με σκληρή εργασία καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησης. Αυτό το αναφέρω προκειμένου ν’ αποφευχθούν εκ προοιμίου οι συνήθεις κακόβουλες, αβασάνιστες σκέψεις και αυθαίρετες, ισοπεδωτικές ταμπελοποιήσεις του τύπου: «τα γνωστά καλομαθημένα πλουσιόπαιδα μωρέ, που πάνε όπου θέλουν, σπουδάζουν ό,τι θέλουν, καλοπερνούν, και θέλουν μετά να μας πάρουν και τις θέσεις»). 

Αμέσως μετά την πρόσφατη ανακοίνωση της ψήφισης του νομοσχεδίου σας περί μοριοδότησης των ακαδημαϊκών προσόντων, θα έπρεπε, νομοτελειακά, (παρά την ελάχιστη προϋπηρεσία μου στη Β/θμια εκπαίδευση) από μέρα σε μέρα, ή έστω, από μήνα σε μήνα, να αναμένω ενθουσιωδώς τον διορισμό μου. Και φυσικά, αν το νέο σύστημα μοριοδότησης που προτείνατε και ψηφίσατε, κύριε Γαβρόγλου, ήταν πράγματι δίκαιο και αξιοκρατικό,  - όπως άλλωστε ευαγγελιζόσασταν - θα ίσχυε όντως αυτό! Όντως θα ανέμενα ενθουσιωδώς τον διορισμό μου! Όντως θα ανέμενα ενθουσιωδώς την αναγνώριση και δικαίωση κόπων τόσων ετών! Όμως, κύριε Γαβρόγλου, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, το νέο σύστημα δεν είναι ούτε δίκαιο, ούτε αξιοκρατικό. Κάθε άλλο μάλιστα! 

Ένας από τους βασικούς σας στόχους, κύριε Γαβρόγλου, μ’ αυτό το νομοσχέδιο, ήταν, όπως πολλάκις αναφέρατε σε συνεντεύξεις σας, η επίτευξη μιας ισορροπίας, είτε ισοδυναμίας, μεταξύ ακαδημαϊκών προσόντων και προϋπηρεσίας, και κατ’ επέκτασιν, η διασφάλιση μιας ισότητας πρόσβασης στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού, ή πιο απλά, η διασφάλιση και κατοχύρωση ίσων ευκαιριών για μόνιμο διορισμό. 

Το ανώτατο όριο μορίων που μπορεί να συγκεντρώσει ένας υποψήφιος για διορισμό, βάσει της προϋπηρεσίας του, είναι 120. (Ενώ, σημειωτέον, στην αρχική σας πρόταση ήταν, αν θυμάμαι καλά, 86). Το ανώτατο αυτό όριο μορίων αναμφιβόλως συγκεντρώνει ένας πολύ μεγάλος αριθμός συναδέλφων. Και διόλου δεν παραβλέπω είτε αγνοώ το γεγονός ότι η προϋπηρεσία αυτή αποκτήθηκε πολλές φορές μέσα από θυσίες και αντιξοότητες. 

Το ανώτατο όριο μορίων που μπορεί να συγκεντρώσει ένας υποψήφιος εκπαιδευτικός βάσει ακαδημαϊκών προσόντων, είναι επίσης, 120. Φαινομενικά λοιπόν, υπάρχει μια ισορροπία ή ισοδυναμία. Φαινομενικά όμως! Γιατί, κύριε Γαβρόγλου, ο συγκεκριμένος τρόπος μοριοδότησης καθιστά εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, ένας υποψήφιος που έχει πολύ λίγη, είτε μηδενική προϋπηρεσία, να πλησιάσει, πόσο μάλλον να φτάσει, το ανώτατο αυτό όριο των 120 μορίων, βασιζόμενος στα ακαδημαϊκά του προσόντα. Εγώ η ίδια, που έχω ακαδημαϊκά προσόντα όλων των υφισταμένων κατηγοριών, και μάλιστα στο ανώτατο επίπεδο (π.χ. έχω άριστο βαθμό πτυχίου), παραμένω κάτω από τα 90 μόρια!

Πόσα διδακτορικά περιμένετε ή απαιτείτε να έχει κάνει ένας άνθρωπος στη ζωή του κύριε Γαβρόγλου; Πόσα μεταπτυχιακά; Πόσα προπτυχιακά; Πώς είναι δυνατόν να φτάσουν ποτέ τους κατόχους πολυετούς προϋπηρεσίας, οι υποψήφιοι με λίγη ή με μηδενική προϋπηρεσία;! Τί κοροϊδία είναι αυτή;!! Τί δόλος;!! Τί απάτη;!! Τί τάχα μου αριστερή αξιοκρατία;! 

Συμφωνώ μαζί σας κύριε Γαβρόγλου για το ότι ο γραπτός διαγωνισμός, όπως τουλάχιστον τον έχουμε γνωρίσει μέχρι σήμερα, δεν αποτελεί αξιόπιστο και αξιοκρατικό μέσο αξιολόγησης παιδαγωγικών γνώσεων, δεξιοτήτων, είτε ταλέντων. Είναι αλήθεια πως ο γραπτός διαγωνισμός δεν αξιολογεί τίποτε παραπάνω από την ικανότητα αποστήθισης παιδαγωγικών θεωριών, μεθοδολογιών κλπ, προωθώντας συνάμα το εμπόριο, ή το παρεμπόριο θεμάτων, δίνοντας αναποφεύκτως σημαντικότατο προβάδισμα σε όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν ιδιωτικά κέντρα προετοιμασίας για το διαγωνισμό. Επίσης, πρέπει να αναφέρω εδώ το ότι ποτέ δεν άκουσα από τον υπέρμαχο του γραπτού διαγωνισμού, τον κύριο Μητσοτάκη, να κάνει λόγο για έναν απαραίτητο επαναπροσδιορισμό και επανασχεδιασμό του γραπτού διαγωνισμού, είτε για μια ανάγκη κατάργησης και αντικατάστασης παρωχημένων τρόπων και κριτηρίων αξιολόγησης. Και, ναι. Εφόσον αποφασίσατε τη μη διεξαγωγή γραπτού διαγωνισμού, συμφωνώ πως έπρεπε να υπάρξει επιτέλους ένα σύστημα αναγνώρισης των ακαδημαϊκών προσόντων, και ανανέωσης του προφίλ όλων των υποψηφίων (καθώς, μέχρι και σήμερα, στα μάτια του Υπουργείου Παιδείας και του ΟΠΣΥΔ, εγώ και οι όμοιοί μου, μη έχοντας τρόπο να καταθέσουμε τα όποια πτυχία μας, θεωρούμαστε ως άπραγοι και άεργοι από αποφοιτήσεως). Ναι! Πολύ σωστή και αξιέπαινη τόσο η πρόθεση όσο και η πρωτοβουλία σας, κύριε Γαβρόγλου.

Αλλά, οι προθέσεις και οι πρωτοβουλίες κρίνονται κυρίως εκ του αποτελέσματος. Και εν προκειμένω, το αποτέλεσμα είναι ένα σύστημα μοριοδότησης που δεν είναι τίποτε άλλο από πρόσχημα αξιοκρατίας και μέσο ψηφοθηρίας.  

Όμως, εγείρεται και ένα άλλο μείζον ζήτημα, κύριε Γαβρόγλου, το οποίο δολίως αποσιωπάται από το Υπουργείο σας και την κυβέρνησή σας, όπως έχει επίσης αποσιωπηθεί από προκατόχους σας και, γενικώς, από παρελθούσες κυβερνήσεις:

Εδώ και χρόνια, έχει δημιουργηθεί, προβληθεί, και πλέον, παγιωθεί, ένα εξαιρετικά άστοχο, πλην όμως λίαν βολικό, δίπολο: από τη μία μεριά υποτίθεται πως είναι οι κάτοχοι ακαδημαϊκών προσόντων, οι του «προσοντολογίου», και από την άλλη, οι κάτοχοι προϋπηρεσίας. Και εδώ και χρόνια προάγεται και υποθάλπεται από διαφόρους ένας ανταγωνισμός μεταξύ των δύο αυτών (υποτίθεται υπαρκτών) πόλων. 

Δεν μπορώ να γνωρίζω τί είδους συνδικαλιστικούς σχεδιασμούς και παρασκηνιακές συνεννοήσεις εξυπηρετεί το συγκεκριμένο δίπολο και η διατήρησή του. Γνωρίζω όμως, πως πρόκειται για μία μεγάλη απάτη. Και ο λόγος είναι προφανής: ούτε οι κάτοχοι προϋπηρεσίας είναι μόνον και κατ’ αποκλειστικότητα κάτοχοι προϋπηρεσίας, και βεβαίως, ούτε οι κάτοχοι ακαδημαϊκών προσόντων είναι μόνον και κατ’ αποκλειστικότητα κάτοχοι ακαδημαϊκών προσόντων (πλην βεβαίως των συναδέλφων μηδενικής προϋπηρεσίας)!! Δεν υπάρχουν δύο ξεχωριστά στρατόπεδα με προκαθορισμένη, παγιωμένη ταυτότητα!! 
Και φτάνω στο δια ταύτα κύριε Γαβρόγλου: 

Ξεχνάτε πως ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των διδακτόρων έχει συνάμα και πολυετή είτε ολιγοετή διδακτική προϋπηρεσία σε ΑΕΙ είτε του εσωτερικού, είτε του εξωτερικού!! 

Ξεχνάτε πως πάρα πολλά πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας μας συντηρούνται εδώ και χρόνια χάριν στους χαμάληδες διδάκτορες, οι οποίοι εργάζονται σκληρά με μισθούς πείνας στα πλαίσια των περιβόητων προγραμμάτων ΕΣΠΑ για την απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας, κάτω από ένα καθεστώς πλήρους εκμετάλλευσης και ομηρίας, με ελάχιστες, ή ανύπαρκτες τις περισσότερες φορές, πιθανότητες διορισμού ως μόνιμο ακαδημαϊκό προσωπικό! 

Ξεχνάτε πως πάρα πολλοί από εμάς (του δήθεν πόλου του «προσοντολογίου») δεν είμαστε απλώς συλλέκτες πτυχίων και τίτλων, αλλά είμαστε κι εμείς μέσα σε αίθουσες και αμφιθέατρα εδώ και χρόνια!! 

Ξεχνάτε πως έχουμε κι εμείς «πραγματική» προϋπηρεσία κύριε Γαβρόγλου, όπως είθισται ν’ αποκαλείται! 

Ξεχνάτε; Όχι, κύριε Γαβρόγλου! Δεν ξεχνάτε! Δυστυχώς δεν πρόκειται περί αθώας λησμοσύνης! Αλλά περί εσκεμμένης αγνόησης και παράβλεψης! Προφανώς και εξυπηρετεί πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα αυτό το δίπολο που προανέφερα, και το να παρουσιαζόμαστε όλοι εμείς ως ανήκοντες στον έναν μόνο πόλο, αυτό των ακαδημαϊκών προσόντων. Προφανώς και σας βολεύει να συνεχίζετε να κλείνετε τα μάτια σας μπροστά στην πραγματικότατη προϋπηρεσία μας, καθιστώντας την ανύπαρκτη! Γιατί πολύ απλά, κύριε Γαβρόγλου, αν μοριοδοτούσατε την προϋπηρεσία μας στην Γ/θμια, όχι μόνο θα φτάναμε τα μόρια των συναδέλφων πολυετούς προϋπηρεσίας στην Α/θμια και Β/θμια, αλλά θα τα  ξεπερνούσαμε και θα γινόμασταν όλοι, αυτομάτως, εν μία νυκτί, διοριστέοι! Αυτές όμως είναι πραγματικές πρωτοβουλίες, κύριε Γαβρόγλου! Αυτές είναι πραγματικά αξιέπαινες πολιτικές πράξεις! Αλλά, κύριε Γαβρόγλου, μάλλον, δεν είστε καμωμένος για «τον έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών, / τα δύσκολα και τ’ ανεκτίμητα Εύγε», αλλά για τη «Σατραπεία», τον τόπο της ευνοιοκρατίας και του ρουσφετιού.  

Πώς είναι δυνατόν να μοριοδοτείτε το διδακτορικό δίπλωμα και να μην κάνετε λόγο για την προϋπηρεσία όλων ημών των διδακτόρων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;! Πώς είναι δυνατόν να συνεχίζετε κι εσείς - οι αριστεροί, οι υποτίθεται προασπιστές του δικαίου και της αξιοκρατίας - το ακατανόητο και παρανοϊκό αυτό πράγμα: τη μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, από την Α/θμια και τη Β/θμια;!!

Είναι σα να μου λέτε: «Μπορείτε να διδάξετε Βρετανικό Ρομαντισμό στο ΕΚΠΑ κυρία Χάτσιου, αλλά δεν μπορείτε να διδάξετε Στιγμιαίο Μέλλοντα και Παθητική Φωνή στην Δ΄ Δημοτικού» (Και διόλου δεν θέλω να μειώσω τη σημασία της διδασκαλίας της γραμματικής, αλλά, δεν μπορώ και να παραβλέψω το καταφανές: ότι δηλαδή, ενώ από τη μια μεριά θεωρείται απολύτως αυτονόητο, ότι αυτός που μπορεί να διδάξει επαρκώς Βρετανικό Ρομαντισμό σε ΑΕΙ, μπορεί χωρίς καμία αμφιβολία να διδάξει επαρκώς και την Αγγλική Γραμματική σε ένα Δημοτικό σχολείο, από την άλλη, δεν θεωρείται καθόλου αυτονόητο και το αντίστροφο. Με άλλα λόγια, αυτός που μπορεί να διδάξει επαρκώς την Αγγλική Γραμματική σε ένα Δημοτικό ή σε ένα Γυμνάσιο, δεν συνεπάγεται το ότι μπορεί να διδάξει επαρκώς και Βρετανικό Ρομαντισμό σε ΑΕΙ!) Είναι σα να μου λέτε: «Μπράβο σας για το διδακτορικό σας, πάρτε και 40 μόρια, αλλά δεν μας ενδιαφέρει διόλου το τί κάνατε μ’ αυτό το διδακτορικό. Διόλου δεν μας ενδιαφέρει το ότι διδάσκατε 8 χρόνια σε Πανεπιστήμια. Ας κάνατε καλύτερα ένα ακόμη διδακτορικό! Δεν πράξατε σωστά!» 

Όλο τούτο μου θυμίζει τον τύραννο της Μιλήτου Θρασύβουλο, που έκοβε τα ψηλότερα στάχυα, μηνύοντας μ’ αυτή του την πράξη στον Περίανδρο, με ποιόν τρόπο θα εξασφάλιζε την τυραννία του στην Κόρινθο (βλ. Ηρόδοτο) . 

Και σα να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, κύριε Γαβρόγλου, διάβασα προ ολίγων ημερών και το εξής εξοργιστικό: ότι, κατά πάσα πιθανότητα, οι προσλήψεις αναπληρωτών για την ερχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά, θα γίνουν βάσει των παλαιών πινάκων. Ότι, με άλλα λόγια, ψηφίστηκε μεν το νομοσχέδιο για τη μοριοδότηση των προσόντων, αλλά δεν θα ισχύσει! Όταν επικοινώνησα με το Υπουργείο ρωτώντας τους αν αληθεύει αυτό που πληροφορήθηκα, μου απάντησαν ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη κάτι. Αν όντως αληθεύει αυτό κύριε Γαβρόγλου, σημαίνει, σε δικό μου προσωπικό επίπεδο, ότι όχι μόνο δεν πρόκειται να διοριστώ ως μόνιμη εκπαιδευτικός, αλλά δεν θα διοριστώ ούτε καν ως αναπληρώτρια!! Σε δικό σας προσωπικό επίπεδο, κύριε Γαβρόγλου, και σε επίπεδο κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, τί σημαίνει; 

Και κλείνω με αυτό το αναπόφευκτο ερώτημα, κύριε Γαβρόγλου: Αν είσασταν αυτή τη στιγμή ένας απλός πολίτης, και είχατε μια κόρη με τα δικά μου προσόντα και με τη δική μου προϋπηρεσία, η οποία παρέμενε για χρόνια αδιόριστη (και για μεγάλα διαστήματα μάλιστα, άνεργη), τί θα σκεφτόσασταν; Τί θα λέγατε στον Υπουργό Παιδείας;

Περιμένω απάντησή σας. 

Και πόσο αναζωογονητικό, πόσο αληθινό, πόσο δημοκρατικό, πόσο ριζοσπαστικά αριστερό θα ήταν, να έπαιρνα την απάντησή σας άμεσα, και, μάλιστα εδώ, δημοσίως! 

ΥΓ.: Πρέπει να πω ότι είναι για μένα θλιβερότατο το ότι εξαναγκάζομαι να κάνω μια τέτοια επιστολή, σα να έχω ν’ αντιμετωπίσω μια κυβέρνηση κατοχής.

σχετικά άρθρα

Φιλιππίνες: Νεκρή εξάχρονη από τον ισχυρό σεισμό - Τραυματισμοί και καταστροφές
Φιλιππίνες: Νεκρή εξάχρονη από τον ισχυρό σεισμό - Τραυματισμοί και καταστροφές
Η περιοχή είχε πληγεί τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο από τέσσερις ισχυρούς σεισμούς, που είχαν στοιχίσει συνολικά τη ζωή σε τουλάχιστον 20 ανθρώπους
Φιλιππίνες: Νεκρή εξάχρονη από τον ισχυρό σεισμό - Τραυματισμοί και καταστροφές
Το διαστελλόμενο χάσμα μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών
Το διαστελλόμενο χάσμα μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών
H φόρα των μαθητών προς το μέλλον δεν ανακόπτεται και δεν είναι σωστό να ανακοπεί. Η εκπαιδευτική πράξη πρέπει να λαμβάνει υπόψη το πώς πραγματικά...
Το διαστελλόμενο χάσμα μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών
Τουρκική πρόκληση στην ΑΟΖ της Κύπρου: Κυνήγησαν ισραηλινό πλοίο
Τουρκική πρόκληση στην ΑΟΖ της Κύπρου: Κυνήγησαν ισραηλινό πλοίο
Αν και η Τουρκία δεν διαθέτει καμία δικαιοδοσία στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή και το ισραηλινό ερευνητικό σκάφος διέθετε άδεια από τις κυπριακές...
Τουρκική πρόκληση στην ΑΟΖ της Κύπρου: Κυνήγησαν ισραηλινό πλοίο